Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (14801 totalt)
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111



Smart!
Är det dreven längst bak i lådan som "vänder" kraften fram till diffen?
Det frästa kugghjulet, är det något verktyg vid demontering / montering?

Hur mycket skiljer din special utväxling en diesel låda?

Förlåt att det blir så många frågor

Anders

_________________
Anders Andersson
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Double A skrev:
Smart!
Är det dreven längst bak i lådan som "vänder" kraften fram till diffen?
Det frästa kugghjulet, är det något verktyg vid demontering / montering?

Hur mycket skiljer din special utväxling en diesel låda?

Förlåt att det blir så många frågor

Anders


Japp, det är det. Fick fräsa ett verktyg för att låsa axeln för att få loss och dra skruven. Vet inte vad diesellådorna har men de är alldeles för högväxlade iaf.

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 111



Tack för du tog dig tid att svar.

Anders

_________________
Anders Andersson
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
För att sitta fast fick det bli ett par Tillett B6, fick göra ett eget fäste på passagerarsidan och även en bältessträva. Det som är kvar är att montera dynorna som kom lagom till att säsongen var slut. Hoppas det blir mindre svettigt i stolarna i år

















_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



Snyggt! thumbs up thumbs up
Helvete vad jag ångrar att jag inte köpte Tillet

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Asså, vilket jädra bygge!
Tar han utanför Landvetter fortfarande mot kunder för mappning på den gigantiska rullen?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Jovani skrev:
Asså, vilket jädra bygge!
Tar han utanför Landvetter fortfarande mot kunder för mappning på den gigantiska rullen?


Ja, Sören kör på den rullen @stechnic_ab på Instagram

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Fick bli en lite kraftigare pump för att kunna köra på E85 med samma spridare men höjt soppatryck, detta gillade inte originalkontakten. Lukten av bränd el/plast och E85 på samma gång är ju något man helst vill slippa så fick bli ett nytt lock med rejäla ledare. Tanken har en inbyggd catch tank så hoppas det ska funka utan originaltypen på tankmodulen. Annars får det bli en liten behållare runt och en lyftpump senare.








_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Lite bromskylning fick ersätta dimljusen











_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Jäkligt frän, mitt favoritprojekt här på rejsa 😊

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
erikjakan skrev:
Jäkligt frän, mitt favoritprojekt här på rejsa 😊


Tackar så mycket

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Blev en tur till midnightmeet i somras, tänkte att när man ändå var där var det lika bra att parkera på området. Härlig sommardag med sol och bad samt en pokal på köpet






_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Superläcker!

Hmmm, en liten undran. Varför olika färg på toppkåporna?



_________________
Magnus Falk
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
stilldouble skrev:
Superläcker!

Hmmm, en liten undran. Varför olika färg på toppkåporna?


I jaggan så syns inte den olackade svarta kåpan så de sparade lite pengar på lack.

Jag har dock lackat båda, men så småningom ska det fräsas nya kåpor med bättre separering av olja från vevhusgaserna samt möjlighet till att sätta i nya tändspolar från bosch motorsport.






_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Händer det något med denna?

_________________
Magnus Falk
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Senaste uppdateringen är en sump som förhoppningsvis ska lösa så jag får oljetryck när det svänger på bana. Inte gjort något på bilen i vinter, kåller på med att bygga en CNC i garaget för att kunna fräsa lite delar till bilen senare som hjulhubbar, interiördetaljer etc.

Siktar mest på att få testa den ordentligt på bana i år och se så allt funkar fint











_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Grymt tråg du gjort! Och otroligt fint bygge i övrigt! Men vad fyller kullagret i pickupen för funktion? Ahh, tror jag fattar. Den ska följa centrifugalkraften i kurvorna så att pickupen alltid hamnar där oljan finns?!?

Jag planerar för bakhjulsdrift på min Volvo C70 och har snöat in på just Jaguars variant på Duratec V6:an, så jag kanske kommer med en liten förfrågan på ett tråg så småningom...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Haha

Jag måste bjuda på hur dum jag känner mig. Kollade bilderna på bilen bakifrån. Jag tyckte den var så mycket ballare än de jag sett innan, med växellådan synlig. Det tog kanske 10 min innan jag fattade att det ju var rakställt. Ascoolt. Känner att jag skulle kunna ha en Speedster när jag nån gång gör mig av med min Z4.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Läckert maskinarbete med den där swiveling-pickup lösningen. Du är ingen vanlig klåpare du.
Får man fråga vad du gör i yrkeslivet. PV?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Sjukt smart lösning, det där borde vara patenterbart!

Men hur får du den att inte bete sig dumt under inbromsning?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



erikjakan skrev:
Sjukt smart lösning, det där borde vara patenterbart!

Men hur får du den att inte bete sig dumt under inbromsning?


Lösningen är gammal.

Tror du inte både olja och pickup strävar åt samma hörn vid en inbromsning?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (14801 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande