Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (14801 totalt) |
Smart!
Är det dreven längst bak i lådan som "vänder" kraften fram till diffen? Det frästa kugghjulet, är det något verktyg vid demontering / montering? Hur mycket skiljer din special utväxling en diesel låda? Förlåt att det blir så många frågor Anders _________________ Anders Andersson |
||
Japp, det är det. Fick fräsa ett verktyg för att låsa axeln för att få loss och dra skruven. Vet inte vad diesellådorna har men de är alldeles för högväxlade iaf. |
||
För att sitta fast fick det bli ett par Tillett B6, fick göra ett eget fäste på passagerarsidan och även en bältessträva. Det som är kvar är att montera dynorna som kom lagom till att säsongen var slut. Hoppas det blir mindre svettigt i stolarna i år
|
||
_________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
Ja, Sören kör på den rullen @stechnic_ab på Instagram |
||
Fick bli en lite kraftigare pump för att kunna köra på E85 med samma spridare men höjt soppatryck, detta gillade inte originalkontakten. Lukten av bränd el/plast och E85 på samma gång är ju något man helst vill slippa så fick bli ett nytt lock med rejäla ledare. Tanken har en inbyggd catch tank så hoppas det ska funka utan originaltypen på tankmodulen. Annars får det bli en liten behållare runt och en lyftpump senare.
|
||
|
||
Tackar så mycket |
||
Blev en tur till midnightmeet i somras, tänkte att när man ändå var där var det lika bra att parkera på området. Härlig sommardag med sol och bad samt en pokal på köpet
|
||
I jaggan så syns inte den olackade svarta kåpan så de sparade lite pengar på lack. Jag har dock lackat båda, men så småningom ska det fräsas nya kåpor med bättre separering av olja från vevhusgaserna samt möjlighet till att sätta i nya tändspolar från bosch motorsport. |
||
Senaste uppdateringen är en sump som förhoppningsvis ska lösa så jag får oljetryck när det svänger på bana. Inte gjort något på bilen i vinter, kåller på med att bygga en CNC i garaget för att kunna fräsa lite delar till bilen senare som hjulhubbar, interiördetaljer etc.
Siktar mest på att få testa den ordentligt på bana i år och se så allt funkar fint |
||
Grymt tråg du gjort! Och otroligt fint bygge i övrigt! Men vad fyller kullagret i pickupen för funktion? Ahh, tror jag fattar. Den ska följa centrifugalkraften i kurvorna så att pickupen alltid hamnar där oljan finns?!?
Jag planerar för bakhjulsdrift på min Volvo C70 och har snöat in på just Jaguars variant på Duratec V6:an, så jag kanske kommer med en liten förfrågan på ett tråg så småningom... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
Haha
Jag måste bjuda på hur dum jag känner mig. Kollade bilderna på bilen bakifrån. Jag tyckte den var så mycket ballare än de jag sett innan, med växellådan synlig. Det tog kanske 10 min innan jag fattade att det ju var rakställt. Ascoolt. Känner att jag skulle kunna ha en Speedster när jag nån gång gör mig av med min Z4. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Sjukt smart lösning, det där borde vara patenterbart!
Men hur får du den att inte bete sig dumt under inbromsning? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Lösningen är gammal. Tror du inte både olja och pickup strävar åt samma hörn vid en inbromsning? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (14801 totalt) |