Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
7 besök senaste veckan (24923 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Håller med Fredin!

Jag blir inte direkt avskräckt utan snarare inspirerad av hur du håller liv i en äldre bil med "utmaningar". thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Igår körde vi isbana för första gången för säsongen. Överboda som ligger 2mil från Umeå. En smal bana som krävde koncentration. Båda bilarna skötte sig bra. GT4'an var definitivt piggare i år även om den fortfarande ville går mera fett än jag tyckte skall behövas. Blev en väldigt rolig och trevlig dag.



Blev lite skottning också som vanligt. Det går fort när man åker med fyrhjulsdrift så man kommer längre in i snödrivan...



Det dök upp två sådana här ekipage och körde, såg extremt roligt ut. låååånga uppställ. fjädringsvägen var helt extremt lång.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Idag var Rikard och jag och rekognoserade isbanor. Det är oftast lite brist på information var banan ligger och hur skicket är så säkrast är att kolla på egen hand. Vi tog celican på släp ifall vi skulle råka hitta någon :-)

Vi hittade en ny på sjön Ny-hörnsjön strax norr om gräsmyr. Efter en liten stund dök plogkillen upp med en bmw e39 530i och vi lekte en stund tillsammans på isen. Sedan åkte vi vidare och kollade banan i Hörnefors och snackade med Kent som plogar den.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Det blev en dag på stranden. Hörnefors isbana denna gång. Myggfritt var det...

Fick möjlighet att prova en BMW 4x4 konverterad compact med M54B30 motor och e46 bakvagn. Dock med vanliga dubbdäck. Den var överstyrd trots 4x4. Men det sitter väl någon sorts öppen mellandiff som skickar all kraft till det hjul som har minst fäste. Ägaren pratade om stumma diffen. Men då blir den nog tråkig på asfalt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Det är öppen mellandiff på BMWn, 63/37 split.

Blir jävligt Audig om man svetsar mittdiffen.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Jag fick problem med att motorn gick varm efter 7-8 varv. Misstänker kylarlocket har svårt att hålla tätt. Det finns två likadana på motorn varav den ena sitter på vattenbehållaren för intercoolern. Men både är i dålig skick.
Om någon har en liggande i Umeå trakten för lån eller försäljning vore jag tacksam. Vi tänkte köra redan till helgen. Det verkar vara samma lock till flera toyotor från den tidsepoken.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
ringde toyota och beställde för 465:- men det är samma på corolla och camry från sluter av 80 talet och fram till mitten av 90 talet, så det borde gå att hitta på skroten om inte annat.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Som skåning kan man få höra att man är bortskämd med att ha nära till räserbanorna men något jag blir avudsjuk på är er i norr som kan köra på is nästan när ni vill. Så ta gärna ett extra varv åt mig nästa gång är du snäll

Förbaskat läcker bil förresten

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Riktigt kul att följa härjandet på isen!

Eddie Varvstopp skrev:
Som skåning kan man få höra att man är bortskämd med att ha nära till räserbanorna men något jag blir avudsjuk på är er i norr som kan köra på is nästan när ni vill.

Det där är förbaskat sant för oss i Småland också! Varje år tänker jag "Snälla, en KALL vinter, med KALLT väder först - SEDAN snö!". Men, det är bara att inse och acceptera att om vi veka söderboende vill åka på isen måste det till mer planering och en längre resa norrut...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Då är det ändå konstigt att det är få ibland mina motorkompisar här i Umeå som ändå "får till det" och kommer ut på isbanan. Att det blir någon form av vinter varje år kan man ju planera för.
Så ser att skaffa fram däck och ha en bil i ordning, INNAN det är dags att börja åka.

Men tyvärr. Att det blir vinter och isbana verkar bli en överraskning för många varje år

När jag ändå gubbgnäller, så kan folk söder ut också få en släng av sleven. Alla rejsianer med ambitioner att köra och blir snabb med banåkarbilen behöver även träna chaffören oftare än möjligheten finns med banåkarbilen.
Då ser man till att träna med kart (inte hyrkart...) Det varken kostar mycket i tid eller pengar och man kan köra flera gånger i veckan om man är med i lokala klubben. Man betalar bara årligt medlemskap. Och du tränar mot andra förare (tonåringar) som tränar ofta och är betydligt snabbare än genomsnittsåkaren på trackday/tävling.
Det gör förmodligen mera än alla ombyggen du kan göra på en banåkarbil summerat.

Ps, kylarlocket kom idag,skall hämtas i eftm :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Benny Steen skrev:
Då är det ändå konstigt att det är få ibland mina motorkompisar här i Umeå som ändå "får till det" och kommer ut på isbanan. Att det blir någon form av vinter varje år kan man ju planera för.
Så ser att skaffa fram däck och ha en bil i ordning, INNAN det är dags att börja åka.

Men tyvärr. Att det blir vinter och isbana verkar bli en överraskning för många varje år

När jag ändå gubbgnäller, så kan folk söder ut också få en släng av sleven. Alla rejsianer med ambitioner att köra och blir snabb med banåkarbilen behöver även träna chaffören oftare än möjligheten finns med banåkarbilen.
Då ser man till att träna med kart (inte hyrkart...) Det varken kostar mycket i tid eller pengar och man kan köra flera gånger i veckan om man är med i lokala klubben. Man betalar bara årligt medlemskap. Och du tränar mot andra förare (tonåringar) som tränar ofta och är betydligt snabbare än genomsnittsåkaren på trackday/tävling.
Det gör förmodligen mera än alla ombyggen du kan göra på en banåkarbil summerat.

Ps, kylarlocket kom idag,skall hämtas i eftm :-)


Jag funderar på om man inte ska skaffa en folkracebil för att kunna träna på dom lokala folkracebanorna. All bakom-ratten-tid, borde vara fördelaktigt. Eller hur...

_________________
/Anders C
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Anders Carlsson skrev:
Jag funderar på om man inte ska skaffa en folkracebil för att kunna träna på dom lokala folkracebanorna. All bakom-ratten-tid, borde vara fördelaktigt. Eller hur...

Jag slutade fundera...

Folkrace är den perfekta motpolen till klubbracing och hejdlöst roligt!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Benny Steen skrev:
Då ...

När jag ändå gubbgnäller,... :-)


Mycket kloka ord thumbs up . Det verkar som normen är att man ska skruva bil off-season. Lite lustigt också att när man nämner att man kör racing får man kommentaren "Då är du bra på att meka" . Körskicklighet kan man inte köpa sig till och har man det inte från början behövs övning.

Fast nu är jag lika god kålsupare och slösar bort min tid i garaget när jag kunde körtränat

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
En kompis var på besök och ville naturligvis provaköra. Så vi åkte till ut-hörnsjö.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Grymt! Hoppas få igång Kadetten för lite lekande på isen nära Sundsvall själv, blir högst motiverad av dina inlägg

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Vi var och körde idag igen. Samma bana som förra helgen, 3 bilar totalt. Det är en riktigt bra plogad bana. Synd att det är så få som tar sig ut. Det är ju rätt covidsäker verksamhet ute på en sjöis :-)

Efter körningen fick Celican komma in i garagevärmen för första gången sedan vi började köra i början av december. Normalt står den redo på släpet på veckorna. Då blir det snabbt och enkelt att bara haka på släpet och köra iväg. Jag bara kör motornvärmaren någon timme på morgonen innan avfärd.

Överhettningsproblemet har sakta blivit värre så det måste jag felsöka och åtgärda. Sedan krånglar startmotorn ibland och passagerardörren började också bråka idag genom att inte gå att stänga.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Felsökningen av överhettande motor började med kontrollera termostaten. Den funkade utmärkt.



Fortsatte med provtrycka kylsystemet med tryckluft. Det började bubbla i "expansionkärlet" redan vid minsta lilla övertryck! Så här var det något som inte stämde..



Det verkade som det läckte imellan gummitätningen på locket och nedre/inre anläggningsytan på kylaren. Provade först med lite flytande flänspackning. Och det funkade bra, Nu öppnade den först vid ca 1kg övertryck.



Men flänspackning duger nog inte när man lossar locket, så jag klippte till en bit från något VVS relaterat jag hade liggande och lade imellan. Nu höll den trycket fint till ca 1kg.

För att testa måste jag köra på isbana. Det går inte tillräckligt hårt på gatan för felet skall uppstå. Men jag tror felet är löst nu :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Jag var och körde isbana i helgen igen. Hörnefors isbana. Den hemmagjorda extrapackningen av armaflex tejp fungerade någorlunda. Den funkar en stint utan överhettning. Sedan nästkommande så börjar den gå varm igen. Man ser på armaflexen att den verkar blir "förbrukad" eller deformerad. Jag skall prova med lite annan gummiduk istället.
Förutom det så funkade den fint, förutom när sladden till tempsensorn lossnade och mätaren gick till noll och jag trodde att nu har allt kylvatten lämnat motorn och stannade bilen ute på isen. Men det gick enkelt att laga på plats.

I helgen när vi kör igen, förmodligen kör vi gräsmyr/ut-hörnsjö denna gång. Skall lägga fram Gopron och se om det går filma lite.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
I söndags körde vi på gräsmyr/ut-hörnsjö. Mycket bilar och körning , fast inte för celican. Den kokar motorn ännu snabbare nu. Efter 2-3 varv. Jag har tagit in den i garaget för mera felsökning. Förhoppningsvis är det något annat fel som inte kräver lyfta toppen. Nu skall jag sätta på vanliga vinterdäck för kunna provköra på gatan innan nästa iskörning.

Det blir tidigast om 2v. Helgen 5-6 mars. Nästa helg är fullbokad för rally VM som går här i Umeå.
Bilden är från i lördags. Stora serviceplatsen. Den håller på byggas upp och teamen är ute i skogarna och testar för fullt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Benny Steen skrev:
Jag fick problem med att motorn gick varm efter 7-8 varv. Misstänker kylarlocket har svårt att hålla tätt.


Benny Steen skrev:

Överhettningsproblemet har sakta blivit värre så det måste jag felsöka och åtgärda.


Benny Steen skrev:
Den funkar en stint utan överhettning. Sedan nästkommande så börjar den gå varm igen.


Benny Steen skrev:
I söndags körde vi på gräsmyr/ut-hörnsjö. Mycket bilar och körning , fast inte för celican. Den kokar motorn ännu snabbare nu. Efter 2-3 varv. Jag har tagit in den i garaget för mera felsökning. Förhoppningsvis är det något annat fel som inte kräver lyfta toppen.

Symptomen är precis samma som det var för Marcus på rallybilen.
I början gick den bara lite väl varm och det försvann lite vatten. Till slut så var det över.....men han tog sig i mål
som 4:a i sin klass i senaste SM tävlingen som kördes i Vännäs


Det blev en motorrenovering/trimning efter det

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Är inte toppackningen lite av en svag punkt på 3S motorerna? Jag har haft en vanlig ST162, som köptes med dålig topppackning. Sen skar motorn när jag väl bytt.. Bytte motor, fick överhettningstendenser.. felsökte någon vecka och provade av någon anledning starta med kylarlocket avskruvat. Glykol hela undersidan av huven... Så byte igen :/

Antar att det är samma på GTE'n att kabelstammen går mellan insug och topp så halva motorn måste rivas för att få loss toppen? Jag förlängde spridarkablarna första gången på min så stammen gick på utsidan av insuget, kortade nog ner andra topplocksbytet med 2-3 timmar!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
7 besök senaste veckan (24923 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande