Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 85, 86, 87 ... 129, 130, 131   >>
522 besök senaste veckan (363470 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Janne J skrev:
Jag behöver lite hjälp:

Mitt svänghjul har inte några hål för styrpinnar till kopplingen, lite ovanligt kan tyckas men är det amerikanskt så...
Jag tänkte inte så mycket på det och drog bara ihop alltsammans med de 6 skruvarna som håller kopplingen mot svänghjulet.

Har lite vibrationer som ökar med varvtal och jagar alla möjliga orsaker. Hålen i kopplingen är 10mm och skruvarna är 9/16, dvs 9,3mm i ytterdiameter, alltså kan kopplingen sitta 0,7/2=0,35mm fel i glappet som blir.

Det borde väl gå att tillverka centrerings skruvar typ?
Ta en M10 bult och kapa bort gängan och sedan gänga 9/16 kanske 3 st och sedan när tryckplattan monteras
använda dessa till att centrera med.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Hittade info på svänghjulet:




Det är 11" diaphragm som jag har så det är rätt att det inte ska vara några styrpinnar.

Har redan börjat göra några hylsor yd 10 id 9,3 som blir styrningar så får vi se hur det blir, det går att nå bultarna via hålet för kopplingsarmen så jag behöver inte dela växellåda och motor.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Gjorde hylsor till alla 6 bultarna, roterade svänghjulet och drog åt i omgångar, fick göra ett verktyg med material från skrotlådan för att kunna låsa svänghjulet.





Nu släpper jag det här och hoppas jag märker någon positiv effekt nästa gång det går att provköra.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Borde ju vara bätte sådär om du skulle vilja skicka svänghjul och tryckplatta på balansering tillsammans någon gång framöver, så är väl kanske inte bortkastat även om det inte skulle hjälpa i sig.

_________________
Markus Ålind
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



JE Balans, som du tipsade mig om, var verkligen inte dyra. Och snabba thumbs up

Vibrationerna är helt borta på Pontiacen sedan dess. Han berättade att många originalplattor till (till jänkare iaf) ofta har lite obalans från fabrik. De är sällan indexerade heller, så att man kan sätta den hur som helst och då förvärra/förbättra obalansen.

River du ner lådan, så passa på (men förstår om du inte är sugen på det jobbet )
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Qaz skrev:
Borde ju vara bätte sådär om du skulle vilja skicka svänghjul och tryckplatta på balansering tillsammans någon gång framöver, så är väl kanske inte bortkastat även om det inte skulle hjälpa i sig.


Lite så tänker jag också, tanken på att skicka allt på balansering finns men jag tvekar lite inför att plocka ner lådan. Bägge headersen måste bort och för att få bort dem måste jag ta bort en del av insprutningen och för att få bort den måste jag ta bort alla stag som styvar upp fjädertornen... Undrar vem som satte ihop bilen på det sättet...honom skulle jag vilja prata med..


And ersJepp sson skrev:
JE Balans, som du tipsade mig om, var verkligen inte dyra. Och snabba thumbs up

Vibrationerna är helt borta på Pontiacen sedan dess. Han berättade att många originalplattor till (till jänkare iaf) ofta har lite obalans från fabrik. De är sällan indexerade heller, så att man kan sätta den hur som helst och då förvärra/förbättra obalansen.

River du ner lådan, så passa på (men förstår om du inte är sugen på det jobbet )


Japp, JE balans och motor kommer att få göra det åt mig också om det behövs, dessutom är John duktig på att förstärka T5-lådor.
Har tittat lite på ett lättare svänghjul men det är inte så vanligt när man har 164 kugg, finns betydligt fler till 157 kugg ( det drar med sig mycket om man ska byta från 164 till 157 så jag tvekar och plånboken vägrar )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Har betalt in anmälningsavgiften för hela säsongen med SVKG sprintcup

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Janne J skrev:
Har betalt in anmälningsavgiften för hela säsongen med SVKG sprintcup


Det tänkte jag göra snart!

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Även ett litet stag gör nytta, eller det blir åtminstone inte sämre

Mellan rambenen sitter det i original ett rör som antagligen minskar rambenens vilja att bete sig som kokt spaghetti. Jag tänkte utgå från detta och lägga till lite mer plåt och rör. Började med att svetsa 4 st långmuttrar på ytterhörnen av nedre länkarmsinfästningen, det är med största säkerhet de punkterna som behöver mest hjälp i form av en hyfsat stabil metallkompis.

En cad-ritning och en noga utvald plåtbit ur bra att ha lådan.



Oväsen, hörselskydd på!



Så där ja, nu är det bara att göra en till..



Bygget påbörjat:



Lite mer rör kan ju aldrig skada.



Någonting ungefär så där kanske det ska sitta, lite mer finlir så..



Klart för montering!


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Janne J skrev:
Även ett litet stag gör nytta, eller det blir åtminstone inte sämre

Klart för montering!

https://rejsa.nu/im/user/16796/2022-01-25-17-54-37_framvagnsstag-7.jpg . . . .


men jäklar vad snyggt

Vilma blir sugen på att få lite hjälp av dig

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Janne J skrev:
Även ett litet stag gör nytta, eller det blir åtminstone inte sämre

Klart för montering!

https://rejsa.nu/im/user/16796/2022-01-25-17-54-37_framvagnsstag-7.jpg . . . .


men jäklar vad snyggt

Vilma blir sugen på att få lite hjälp av dig

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Jag gillar verkligen dina gradvisa uppgraderingar och systematiska arbete. thumbs up
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
carl.josefsson skrev:

men jäklar vad snyggt

Vilma blir sugen på att få lite hjälp av dig

/C


Tackar

Behöver du något så skicka en liten ritning ( en skiss på ett avrivet hörn av ett reklamblad funkar )
så ska vi se vad jag kan göra.

Mats Karlsson skrev:
Jag gillar verkligen dina gradvisa uppgraderingar och systematiska arbete. thumbs up


Tackar!
Ja, just nu är det rätt mycket fokus på att öka stabiliteten i karossen utan att förstöra originalkänslan och göra bilen jobbigare att använda.
Rätt roligt faktiskt, kilar ut i garaget kl 21:30 och måttar något med tumstocken, blev det bra? njae, kanske, men om jag gör så istället? kommer det att göra någon skillnad? kanske är bättre så?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Janne J skrev:

Tackar!
Ja, just nu är det rätt mycket fokus på att öka stabiliteten i karossen utan att förstöra originalkänslan och göra bilen jobbigare att använda.


thumbs up
Helt rätt inställning, det ska du ha medalj för Janne

Snyggt jobbat återigen, med tanke på däckvalet inför säsongen 2022 så tror jag att det kan vara till stor nytta av varje sådan bra förstärkning du kan hitta som du gjorde nu, snyggt byggt!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



När jag såg fästet i mitten på tvär röret tänkte jag gnistskapare...slit yta.. fast sen insåg jag att det kanske e en lyftpunkt.. vilket ju inte e lika kul
Ett magnesium block på så det blir ljus show

_________________
Michael Thulesius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Figgz skrev:

Helt rätt inställning, det ska du ha medalj för Janne

Snyggt jobbat återigen, med tanke på däckvalet inför säsongen 2022 så tror jag att det kan vara till stor nytta av varje sådan bra förstärkning du kan hitta som du gjorde nu, snyggt byggt!


Tackar

Egentligen borde jag ha satsat på smala däck med klent grepp, då kunde jag suttit inne och fikat istället för att förstöra metallbitar i garaget

TW 200, Yokohama A052, kommer jag att klara mig från r-däckstillägg tro


Michael Th skrev:
När jag såg fästet i mitten på tvär röret tänkte jag gnistskapare...slit yta.. fast sen insåg jag att det kanske e en lyftpunkt.. vilket ju inte e lika kul
Ett magnesium block på så det blir ljus show


Visst är det en lyftpunkt, nu när jag har köpt en vettig domkraft så kanske massakern av kylarbalken snart är ett minne blott.
Jag har ju redan haft rökshow på slalomen ( sprängd tryckslang till servot, mycket rök blev det, uj,uj..), så varför inte en ljusshow också!
Ska försöka undvika shower som även överraskar mig i framtiden, men det finns mycket kan gå åt helsike så säker kan man aldrig vara
Å andra sidan, om allt håller så måste det vara överdimensionerat eller?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Video är ju kul:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Snyggt jobbat! thumbs up Det finns ju väldigt lite som håller ihop fronten på en gammal Mustang. Jag funderar på om det går att få in ett skruvat diagonalstag mellan kylaren och motorn. Är väl för trångt naturligtvis...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Janne, har du tänkt på att du gör bilen tyngre????

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Snyggt jobbat! thumbs up Det finns ju väldigt lite som håller ihop fronten på en gammal Mustang. Jag funderar på om det går att få in ett skruvat diagonalstag mellan kylaren och motorn. Är väl för trångt naturligtvis...


Tackar!

Tänker du vid krängningshämmaren eller?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088


Trådstartare
dvorak skrev:
Janne, har du tänkt på att du gör bilen tyngre????


Ja, fy vad jobbigt det känns... får nog plocka bort någon dekal för att viktkompensera
Och risken finns att det bli värre

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 85, 86, 87 ... 129, 130, 131   >>
522 besök senaste veckan (363470 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande