Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 49, 50, 51   >>
230 besök idag (307194 totalt)
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Sellholm Tuning har knivar som inte är speciellt dyra.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
zmicke skrev:
Sellholm Tuning har knivar som inte är speciellt dyra.


Jag vet kikade på dem men har nog bestämt mig för att göra egna, har material så det enda jag behöver lägga ner är tid och sen härdning. Även om de inte är så dyra blir det 4kkr för bilen och bygget drar iväg ändå.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Enligt en annan tillverkare så hade Sellholm Tuning massvis med reklamationer i början när dom började sälja knivar för att dom gick av.
Så kunderna fick då knivar från en annan tillverkare, vet ej hur länge det pågick och ej heller om det var material fel eller härdningen.

Men bara som tips att du kanske behöver göra många knivar innan du lyckas få det att fungera, om du nu inte har intern info om vilket material och härdning som ska användas för knivar?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Kadett4wd skrev:
Men du glömmer en viktig detalj.
Brottanvisningen mellan tappdiam och bladets ytterpunkt(i bredd)

Försöker förklara med en bild:



Och en annan grej värd att notera, beroende på hur länkaget är konstruerat så rör sig eventuellt knivarna i lodlinjen utan vill böja sig runt 'platta' magen.
Så man bör låsa länkarna på bärarmarna så de inte tillåter detta.
Det kan skapa problem om det är tajt, att knivarna vill böja sig i 'sidled' vid krängning.


Något som verkar glömts bort i de här diskussionerna är att kniven sitter monterad i kränghämmaren med tappen i en hylsa med samma diameter som kniven (med en skruv baktill). Hylsan ger en rygg mot kniven på det du markerar som brottanvisning. Så i praktiken är det ingen risk för brott där. Sen sitter det även en låsring som låser kniven mot hylsan så den inte kan vrida sig som stabiliserar ytterligare.

Så här ser alla knivar ut. Sellholms och de finare som finns i utlandet så det finns ingen anledning att lösa problem som inte finns.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
GustafB skrev:
Kadett4wd skrev:
Men du glömmer en viktig detalj.
Brottanvisningen mellan tappdiam och bladets ytterpunkt(i bredd)

Försöker förklara med en bild:

https://rejsa.nu/im/user/7687/2022-01-13-13-13-06_krang.jpg

Och en annan grej värd att notera, beroende på hur länkaget är konstruerat så rör sig eventuellt knivarna i lodlinjen utan vill böja sig runt 'platta' magen.
Så man bör låsa länkarna på bärarmarna så de inte tillåter detta.
Det kan skapa problem om det är tajt, att knivarna vill böja sig i 'sidled' vid krängning.


Något som verkar glömts bort i de här diskussionerna är att kniven sitter monterad i kränghämmaren med tappen i en hylsa med samma diameter som kniven (med en skruv baktill). Hylsan ger en rygg mot kniven på det du markerar som brottanvisning. Så i praktiken är det ingen risk för brott där. Sen sitter det även en låsring som låser kniven mot hylsan så den inte kan vrida sig som stabiliserar ytterligare.

Så här ser alla knivar ut. Sellholms och de finare som finns i utlandet så det finns ingen anledning att lösa problem som inte finns.


Och är det något ställe de går av på så är det förmodligen inte i stora tappen utan på andra sidan där det är en 10mm.

På atomen har jag knivar som en kompis byggt och de håller.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



GustafB skrev:
Kadett4wd skrev:
Men du glömmer en viktig detalj.
Brottanvisningen mellan tappdiam och bladets ytterpunkt(i bredd)

Försöker förklara med en bild:



Och en annan grej värd att notera, beroende på hur länkaget är konstruerat så rör sig eventuellt knivarna i lodlinjen utan vill böja sig runt 'platta' magen.
Så man bör låsa länkarna på bärarmarna så de inte tillåter detta.
Det kan skapa problem om det är tajt, att knivarna vill böja sig i 'sidled' vid krängning.


Något som verkar glömts bort i de här diskussionerna är att kniven sitter monterad i kränghämmaren med tappen i en hylsa med samma diameter som kniven (med en skruv baktill). Hylsan ger en rygg mot kniven på det du markerar som brottanvisning. Så i praktiken är det ingen risk för brott där. Sen sitter det även en låsring som låser kniven mot hylsan så den inte kan vrida sig som stabiliserar ytterligare.

Så här ser alla knivar ut. Sellholms och de finare som finns i utlandet så det finns ingen anledning att lösa problem som inte finns.


Jag hade sellholm knivhämmare på kadutten så jag vet hur de ser ut.
Och för din teori 'tar rygg' ska funka så får det absolut aldrig bli glapp.
Detta är en kontruktion som funkar på en bil med täta kompletta nut and bolts genomgångar.
På en gatbil där man vill åka en mängd mil mellan man går genom hela bilen blir det tyvärr en hel del värre.
Den lilla skruven i bakkant håller inte emot så länge på gatan(märkte det på bilen jag hade), fick efterdra dem mellan varven.

OCH vill man sedan också ha justerbara hämmare från kupén så blir det än mer bekymmer pga knivarna måste du ju orka vrida också

Knivhämmare är fränt, men jag är av åsikten att skall bilen gå på vanliga vägar och framföras massvis med mil, då är det en sämre kontruktion.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Kadett4wd skrev:
GustafB skrev:
Kadett4wd skrev:
Men du glömmer en viktig detalj.
Brottanvisningen mellan tappdiam och bladets ytterpunkt(i bredd)

Försöker förklara med en bild:



Och en annan grej värd att notera, beroende på hur länkaget är konstruerat så rör sig eventuellt knivarna i lodlinjen utan vill böja sig runt 'platta' magen.
Så man bör låsa länkarna på bärarmarna så de inte tillåter detta.
Det kan skapa problem om det är tajt, att knivarna vill böja sig i 'sidled' vid krängning.


Något som verkar glömts bort i de här diskussionerna är att kniven sitter monterad i kränghämmaren med tappen i en hylsa med samma diameter som kniven (med en skruv baktill). Hylsan ger en rygg mot kniven på det du markerar som brottanvisning. Så i praktiken är det ingen risk för brott där. Sen sitter det även en låsring som låser kniven mot hylsan så den inte kan vrida sig som stabiliserar ytterligare.

Så här ser alla knivar ut. Sellholms och de finare som finns i utlandet så det finns ingen anledning att lösa problem som inte finns.


Jag hade sellholm knivhämmare på kadutten så jag vet hur de ser ut.
Och för din teori 'tar rygg' ska funka så får det absolut aldrig bli glapp.
Detta är en kontruktion som funkar på en bil med täta kompletta nut and bolts genomgångar.
På en gatbil där man vill åka en mängd mil mellan man går genom hela bilen blir det tyvärr en hel del värre.
Den lilla skruven i bakkant håller inte emot så länge på gatan(märkte det på bilen jag hade), fick efterdra dem mellan varven.

OCH vill man sedan också ha justerbara hämmare från kupén så blir det än mer bekymmer pga knivarna måste du ju orka vrida också

Knivhämmare är fränt, men jag är av åsikten att skall bilen gå på vanliga vägar och framföras massvis med mil, då är det en sämre kontruktion.


Om den skall ta stöd där så kommer det behöva vara så tight att det blir massa friktion, annars kommer lasten i materialet bli tokhög innan den böjer ut så mycket att den tar stöd (nyper) mot lagerbocken.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Börjat med krängningshämmarna, svarvningen klar, fräsningen kvar.

Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



thumbs up thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Knivarna är klara sånär som på härdningen.



Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Byggt fästena till knivarna


Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Jag skriver inte här för varje uppdatering, men jag läser dem och tycker alltid det är intressant!
Jag upskattar tråden och lär mig saker jag inte gjort annars.
Tråden får: thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Marcus Gustafsson skrev:
Jag skriver inte här för varje uppdatering, men jag läser dem och tycker alltid det är intressant!
Jag upskattar tråden och lär mig saker jag inte gjort annars.
Tråden får: thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


x2

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Sonus skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Jag skriver inte här för varje uppdatering, men jag läser dem och tycker alltid det är intressant!
Jag upskattar tråden och lär mig saker jag inte gjort annars.
Tråden får: thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


x2

X3!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



elCrillo skrev:
Sonus skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Jag skriver inte här för varje uppdatering, men jag läser dem och tycker alltid det är intressant!
Jag upskattar tråden och lär mig saker jag inte gjort annars.
Tråden får: thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


x2

X3!

x4

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Gaflar till knivarna klar sånär som på förzinkning.

Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Mycket snyggt jobb, Per!
/Claes

Hur gör du härdningen??

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
claes t skrev:
Mycket snyggt jobb, Per!
/Claes

Hur gör du härdningen??


Vet ej riktigt, skickar de till en kompis som löser det åt mig.
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1041



Jovani skrev:
elCrillo skrev:
Sonus skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Jag skriver inte här för varje uppdatering, men jag läser dem och tycker alltid det är intressant!
Jag upskattar tråden och lär mig saker jag inte gjort annars.
Tråden får: thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


x2

X3!

x4


x,083333

uhh, jag prickade 100 tummen upp! <3

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Bygger om insuget lite.



Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Snyggt som vanligt! thumbs up

Jag är absolut ingen expert på dessa motorer, men hade inte de olika långa insug för att kompensera för de olika längderna i toppen? Fast det kanske eftermarknadsvärlden bevisat att det inte behövs när man kör trimmat?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 49, 50, 51   >>
230 besök idag (307194 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande