Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 38, 39, 40   >>
76 besök senaste veckan (59793 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Det kom ett "dyrt" paket förra veckan, kostsamt men behövligt En Torsendiff från Bakaxeldelar, ivrig som jag var monterade jag diffen innan jag satte på kransen för hastighetsgivaren.. men det ska nog gå bra ändå.

Difflocket jag köpte (från den polismålade 940in som jag länkade till på bildelsbasen tidigare) har jag också gått över. Den verkar ha haft läckageproblem.. Oljepåfyllnads pluggen satt så pss att jag fick ta till den stora rörtången och värme alut för att den skulle släppa. Packningen var nerlusad av packningssilikon. Utsidan sedan hade ett tjockt lager damm/olja vilket väl inte är så konstigt. Insidan sen såg det ut som att den fått i sig jord/lera. Området runt vad jag tolkar som en typ av oljefilter (?) var brungeggigt med en del sandkorn i. Jag har dränkt och spolat igenom med avfettning några vändor men får nog ta en omgång till under kranen också för att få bort det sista.

Jag gjorde ju en lista tidigare, den blir kortare

*Nya skruvar till okhållare fram, lätt modifiering och montage av nya bromsslangar fram etc för att få ihop bromssystemet.
*Skruva ihop framvagnen en gång för alla - Klart
*Valsa skärmkanter fram - Klart
*Justera frigång mellan hjul och plywood "hasplåt" - Klart

*Införskaffa diffbroms - Klart
*Montera ihop bakaxel igen
*Kontrollera funktion på handbroms, revidera om behov uppstår, färdigställa lösning.
*Undersöka möjligheter till montering av krängningshämnare bak (Har en Ascona B i garaget som jag tror ska gå få dit. Någon som vet hur det är att svetsa i krängningshämnare?)
*Kontrollera frigång mot skärmkanter bak, valsa eller t.o.m byta skärmkanter.
*Lappa ihop karossen, nästan bara ytterplåten kvar, det invändiga är mer eller mindre lappat redan.

*Ställa ner bilen på backen och justera in "hasplåtens" vinkel, sen färdigkapa den i framkant och justera Golf läppen. Därefter lite komplettering för att täppa igen glipor.

*Koppla ihop kolkanistern, saknar fortfarande anslutning på insuget. - Klart
*Koppla ihop olje catchen med insugsslangen - Klart
*Montera tillbaka tank och pump, filter - Klart
*Dra nya bränsleledningar, koppla ihop bränslesystemet - Halv klart, ledningar dragna,kopplingar och slangar kvar

*Koppla in mätarhuset, vilket jag hoppas är en "no brainer" till största del.
*Skruva fast rattstången, och ratten.





_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Sen har jag ju hela tiden velat göra någonting med utseendet så en känns lite mindre gubb beige.. Jag är för tillfället väldigt inne på 50mm "JDM" skärmbreddare, egentligen främst för att bli av med den sista tråkrosten i grundkarossen (räknat inte framskärmarna då det finns billiga i gfk att köpa) som sitter i skärmkanterna bak. Jag har ekonomiplåt, men det kommer bli på gränsen ändå..

Skulle jag flytta ut skärmkanterna ca 25-30mm så skulle 9x16" fälgarna till den gula också passa. En 50mm breddare monteras ju ovan där original skärmkant svänger ut så 50mm ger inte så mycke mer än just 25-30mm. Jag får lite mer svart accentfärg också för helheten. Sen tror jag att det får bli "enkelt" i övrigt med något liknande en annan gubb-beige lite vild hatchback, en brittisk compound laddad Fiesta Mk1.



Sådana linjer, med lite patinering, ihop med det allmänt slitna utseendet i övrigt tror jag kan bli lagom till en start. Så känns det inte så hemskt gubbigt i alla fall
(fiestans ägare huserar på t ex instagram under namnet mikefpe om någon är nyfiken på den)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Snyggt! Målet är en sådan diff i min med innan sommaren
Kul livery med, rolight med något annorlunda thumbs up

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Alla andra gammelopel trådar handlar om bakaxeln så jag ska väl inte vara sämre jag..



Ett stycke 1031. Sedan innan skodd med 4 länksfästen. Numer även med torsen diff, alu kåpa (halvhjärtat rengjord) och drivaxlar omborrade till 4x100.

Jobbade hemifrån idag så passade på lunchen på att gå ut och hänga upp den igen. Jag vill minnas att jag läst att dessa ska väga en 100-110kg? Måste erkänna att de inte kändes som mycke mer än 70kg?

Sen testade jag att tejpa upp det senaste inköpet med.





Ger 25-30mm breddning, samt rundare form på hjulhusen. Drar mig lite för att faktiskt sätta på dom dock.. det blir en del pill bak :/ saknar min krymp/sträck som hade varit fin i de här läget! Inget måste för reggningen heller.. Men nu finns materialet i alla fall hemma

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Usch å fy, den kommer bli läskig. ändra det där "livstidsprojekt" och kör på vill gärna se den på gatan, vi bor ju ändå inte så långt i från varann thumbs up thumbs up

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Åsso får jag väll kontra med.... det ligger en överbliven wattlänk kåpa från finess här till din bakaxel, om den tanken slagit dig. Dock utan propellern för den sitter fast på min bil. Du tappar även givaren till hastighetsmätaren, men antar att det blir nått maxxecu å då kan du plocka signalen vart fan du vill i drivlinan för att få hastighet, typ. Leker lite med det själv, för jag vill ha min fina orginal vajer mätare att funka

_________________
Johan Axelsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



Hmm kommer ihåg attjag svetsade fast golf 1 skärmkanter på min kaputt 79... lite lagom breddning... då var ju ekonomi plåt billig... men det e ju över 20 år sedan...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Johan Axelsson skrev:
Åsso får jag väll kontra med.... det ligger en överbliven wattlänk kåpa från finess här till din bakaxel, om den tanken slagit dig. Dock utan propellern för den sitter fast på min bil. Du tappar även givaren till hastighetsmätaren, men antar att det blir nått maxxecu å då kan du plocka signalen vart fan du vill i drivlinan för att få hastighet, typ. Leker lite med det själv, för jag vill ha min fina orginal vajer mätare att funka


Wattlänk hade kanske varit en vettig uppgradering i framtiden på just "livstidsprojektet". Det är en nnan bil än denna :P Ärtigare nyans av gult, allmänt fräshare. Den har hör och häpna t.o.m bagageluka! Och hela 2 cylindrar mer än denna

Men den står uppe i Skellefte än.. planen var att ta ner den runt påsk, men då är frun i drygt åttonde månaden med nummer två så de känns lite risky :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Fick ett set nya panhardbussningar igår, dom gamla var riktigt dåliga så kändes dumt att inte byta dom. Därmed är hela bakänden nu upphängd med PU bussningar eller ledlager. (Räknar inte krängaren då den inte är monterad ännu)

Och imorse åkte panharden också dit och sista skruvarna drogs åt så nu sitter bakaxeln monterad igen! Flyttade pallbockarna till axeln och sänkte ner bilen å lyfte på ett hjul. Det är trångt med original skärmkanter, men går absolut valsa till så det funkar utan breddning med dessa hjul Set'et jag har till den gula som borde bygga ca 25-30mm mer utåt blir knepigare :P





_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Lagom fitment det där Jag ser fram emot ljudet när den får jobba, V6an låter ju skönt

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Ganska tight fram med. Där är det redan valsat en aning. Bilderna visar ride height fram just nu. Kan inte gå lägre utan att få dum Vinkel på undre bärarm så ska de sänkas mer blir det i så fall efter reggning.






Får se hur de går med valsningen bak.. har lite rost som jag inte vet vad den kommer tycka om att bli masserad :/



_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Gillar stuket! Blir en grym gatracer detta

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Stött på patrull.....


Jag började i helgen knåpa med AN-6 slangarna till bränslesystemet. Jag köpte innan jul hem några extra kopplingar för att inte förbruka de jag redan skaffat till den andra Kadetten, men fick lika fullt börja med en av kopplingarna jag egentligen tänkt till den.

Pilla upp stålflätan, på med oliven/skärringen, i med kopplingen. Gick relativt smärtfritt! Lite tight, men kanske 5 minuter att få ihop det. Måttar upp, kapar slangen och tar fram en av de "nya" kopplingarna. Pillar upp flätan, på med oliven och sen... nä de vill icke... 45 minuter senare efter att ha tryckt så nävarna värker glider den tillslut in! Well.. en koppling som strular må väl vara tänkte jag.

Fortsätter med nästa, pillar upp flätan, på med oliven och.... över en timme senare totalt har jag ändå inte fått i den jävla kopplingen!

Är det någon som har något bra tips på knep man kan ta till? Jag har måttat på de "gamla" och nya kopplingarna och det finns skillnader, men dom är små.

Gammal koppling:
ID oliv: 9,7mm
YD koppling:8,45mm

Ny koppling:
ID Oliv: 9,6mm
YD koppling: 8,5mm

Ptfe slangen får jag till 1mm gods tjocklek. Olivens "största mått" får jag på båda till 10mm. Törs man värma slangen lite lätt med en värmepicka eller liknande? Eller har jag fått grejer som är "fel"? Slang och kopplingar är köpta av samma försäljare på ebay (från kina).

Googlat runt lite nu på morgonen. AN6 PTFE slang verkar "ska ha" 0,8mm väggtjocklek, 1mm är såkallad "heavy wall" slang. Ska mäta nogrannare ikväll när jag kommer hem igen.. Tog ett snabbt mått på två andra rullar med AN6 slang som ligger hemma, den ena verkar också vara 1mm, den andra snarare 0,8mm. Skulle detta vara "felet" så vore det ju enkelt i alla fall, då blir det ett mail till ebay säljaren med..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Tyvärr ingen kunskap om AN-slangar, men om du vill låna en skärmvals däremot och prova att valsa rosten (och plåten runtomkring) så har jag det liggande! Bara svänga förbi

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Var köpte du din slang? Jag köpte AN6 PTFE från Speeding och visst var den lite bråkig, men inte som du beskriver. Efter kapning så snyggade jag till snittet med den koniska delen av en vanlig körnare och sedan lite 5-56 eller liknande så gick den ganska lätt att få på.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Figgz skrev:
Tyvärr ingen kunskap om AN-slangar, men om du vill låna en skärmvals däremot och prova att valsa rosten (och plåten runtomkring) så har jag det liggande! Bara svänga förbi


Har en inköpt från Biltema, men tack för erbjudandet Bakskärmarna blir de att fundera vidare över... Den sidan som syns på bilder är rätt ok, där sitter innerskärm och skärmkant ihop på övre halvan (dock inte den främre nedre halvan har jag märkt nu när jag byter lite plåt där).
Högersidan är sämre.. där har innerskärmen rostas loss och det är ett par vassa kanter som sticker ner... :/ Jag som hoppats kunna ta breddningen Efter reggning.. jaja, får se vad SFRO säger när dom kommer

MatsK skrev:
Var köpte du din slang? Jag köpte AN6 PTFE från Speeding och visst var den lite bråkig, men inte som du beskriver. Efter kapning så snyggade jag till snittet med den koniska delen av en vanlig körnare och sedan lite 5-56 eller liknande så gick den ganska lätt att få på.


Den är köpt på ebay av samma säljare som jag köpt kopplingarna från. De äldre kopplingarna Kan vara från Torques i UK, men kan också vara från samma säljare som jag köpt de nya från (enginemans eller hiboost_performance. Båda två har enormt utbud och säljer nog en hel del). Slangarna jag har kan vara från två olika av dessa tre men det är från dom här jag handlat mer eller mindre allt i AN väg som jag har.

Det är ju enkelt att räkna på måtten jag tagit. Om slangen är 1mm i väggtjocklek så blir den på kopplingen 10,5mm, och oliven är invändigt 9,6mm, nästan 1 mm som ska pressas bort.. Skulle väggtjockleken istället vara 0,8 är det plötsligt "bara" 0,5mm så det lär göra skillnad Finns även slang angiven med 0,76mm vägg och då är man nere på 0,42mm. Ska som sagt mäta ikväll eller imorgon morgon och se..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



MatsK skrev:
Var köpte du din slang? Jag köpte AN6 PTFE från Speeding och visst var den lite bråkig, men inte som du beskriver. Efter kapning så snyggade jag till snittet med den koniska delen av en vanlig körnare och sedan lite 5-56 eller liknande så gick den ganska lätt att få på.

Får nog hålla med föregående talare, men dom kan vara bra jävla tröga att trycka på. Jag brukar smörja dom med WD40 och hålla i slangen och sätta den andra änden mot bänken eller skruvstädet och trycka på den, att försöka trycka ihop dom med slangen i ena handen å kopplingen i andar brukar inte gå.
sen kanske det skiljer på tjockleken som du skriver?? Har bara använt grejer från J-spec och Speeding och nog är dom tröga alltid. kämpa på

_________________
Johan Axelsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



Kläm slangen i ett par mjuka backar typ 2 träbitar som man borrat ett något mindre hål i skarven sätt i skruv stycket. . Sen knacka i kopplingen med en plastklubba..."deadblow"

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Michael Th skrev:
Kläm slangen i ett par mjuka backar typ 2 träbitar som man borrat ett något mindre hål i skarven sätt i skruv stycket. . Sen knacka i kopplingen med en plastklubba..."deadblow"


Funkar kanske på en rak koppling, men nu är det 90 graders som ska på

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174




Så här brukar jag göra, funkar fint.

_________________
Johan Axelsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Ja den varianten funkar, men då går de inte knacka in kopplingen som Michael beskrev

Jag har provat den varianten och tryckt för kung och fosterland! Även omvänt med slangen i skruvstycket. Lyckats "knäcka" teflonslangen två gånger och fått börja om :/

Håller tummarna för att det är slangjävlen som är felet och att jag har saker hemma redan som fungerar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 38, 39, 40   >>
76 besök senaste veckan (59793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande