Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
15 besök senaste veckan (33554 totalt)
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Tackar! Känns så mycket bättre att sätta tillbaka saker som är som nytt Hoppas för guds skull att det bättrar på tiderna haha!

135an är väl inte direkt känd för att vara byggd för att gå på bana, har sökt lite mer i ämnet på utländska forum och det fanns tydligen bra mycket säkerhetsfunktioner som ligger aktivt fast man avaktiverar dtc samt antispinn. Bla dessa:

Engine Power Reduction to Prevent Brake Disc Overheating
Brake Fading Compensation
Hydraulic Brake Assist
Maximum Brake Support
Brake Standby
Dynamic Performance Control

Samtliga går att avaktivera så det skall bli sjukt intressant och se vad som händer!
Tanken är att sätta upp den som en 1M minus lite annat.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare

Engine Power Reduction to Prevent Brake Disc Overheating


Det borde vara en skyddsfunktion för diffbroms-genom-att-anlägga-broms som ju kan värma bakbromsarna väldigt mycket?

_________________
Magnus Thomé
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Tror du det? Jag tror mer på att den helt enkelt drar ner laddet eller tädningen. Menar att reducera effekten för att inte bromsarna skall överhettas genom att bromsa mer känns ju lite kontraproduktiv? Ska se om ja koppar upp mig med datorn och slår en kik till helgen! Onekligen många funktioner man inte vill ha!
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Du har inte lust att ta dig an en till bil avseende wastegate-ventilerna? Jag har nog förmodligen fått samma problem, om än inte så att den skickar felkoder.. Men ljudet från bakre turbon och wastegaten har ju ökat..

Snyggt jobbat i övrigt! Ska bli kul att höra vad du tycker om diffen också. Jag är ju svinnöjd med att ha lamelldiff istället för junket som sitter original.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
CH
Enköping
Här sen Feb 2017
Inlägg: 43



Det jag kom fram till när jag höll på att leta information förr förra året plus hur jag tycker min uppträder ibland är att motoreffekt släpps av väldigt väldigt kort pga systemet beräknar själv att en viss värme borde ha uppstått vid den typ av inbromsning jag gjort.

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1216639 det står lite om det längre ner i den här tråden

_________________
Christoffer Hasselgren
Mini Cooper GP2
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Joan skrev:
Du har inte lust att ta dig an en till bil avseende wastegate-ventilerna? Jag har nog förmodligen fått samma problem, om än inte så att den skickar felkoder.. Men ljudet från bakre turbon och wastegaten har ju ökat..

Snyggt jobbat i övrigt! Ska bli kul att höra vad du tycker om diffen också. Jag är ju svinnöjd med att ha lamelldiff istället för junket som sitter original.

Det är inget roligt jobb, men vi kan helt klart diskutera biten! Är ju en del bra att göra saker samtidigt där, men skicka ett pm senare när det kan vara aktuellt så kan vi prata

CH skrev:
Det jag kom fram till när jag höll på att leta information förr förra året plus hur jag tycker min uppträder ibland är att motoreffekt släpps av väldigt väldigt kort pga systemet beräknar själv att en viss värme borde ha uppstått vid den typ av inbromsning jag gjort.

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1216639 det står lite om det längre ner i den här tråden

Det där är väldigt intressant, för jag har upplevt att bilen är väldigt seg efter en hård inbromsning men jag har liksom inte reflekterat över att det kan vara ett "fel" eller att något bromsar bilen. Måste djupdyka i detta!

I veckan här blev det att leka lite kemist! Samtliga bultar på bakvagnen såg ganska tråkiga ut och att köpa nya från BMW skulle kosta lite väl mycket om man skulle bytt ut allt. Så jag åkte till Hemköp och köpte första bästa produkt med kaustiksoda för att använda detta som rostlösare.

Blandade ihop en burk och kastade ner samtliga bult och muttrar så fick dom stå några dygn och det blev susen! Nästan alla bultar och muttrar var avrostade förutom några som fick åka en omgång i blästern.

Nu börjar det roliga, elförzinkning! Mitt nätaggregat jag hade i garaget var lite väl kraftigt och hade ingen strömbegräsning så fick leta på lite olika laddare som skulle passa ändamålet, hittade en rackare som levererade ca 2 VDC och 1 A vid den mängden bult jag körde så det blev perfekt. Kör man för hög ström bränner man nämligen zinken.

Måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet för att vara det hemmaklåp det är. Och det sparade mig många tusen mot att köpa nytt. Som ni ser är fortsatt några lite tråkiga och grova, lärde mig under tidens gång att det hemliga knepet var att borsta av bultarna i roterande stålborste innan man la dom i elförzinkningen. Då fick dom en riktigt blank och fin yta! Dom jag gjorde först orkade jag inte göra om.




Nästa hemmaklåp var att byta ut yttre bussningen i M3 stagen. Original är dessa i gummi men som jag satt ledlager i samtliga andra stag vill jag även göra det i dessa. Infästningen mot spindeln är konisk på dessa så för att få till detta så fick en polare svarva fram några brickor i rostfritt, som denna bricka även bygger någon mm så fick ledlagret pressas lite offset i armen så geometrin blir korrekt. Här är resultatet










Ska förstärka trailingarmen sen är bakvagnen "klar" för hjulinställning.







Tack för denna gång
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Jag häpnar över resultatet på allt du gör, och allt jobb du lägger ner thumbs up Du är en riktig inspirationskälla, och man få själv energi att komma igång med något klurigt som man gått och dragit på

Snyggt jobbat, hoppas det blir lite körning för dig snart thumbs up

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Tiden går visst fort, nästan ett år sedan jag postade sist... 2020 var ju inte ett direkt strålande år för bilkörning, det kom badrum, avlopp och kök i vägen.

Tyvärr blev det ingen bankörning alls, hann väl bli en 150-200 mil landsväg innan jag ställde av bilen igen. Men diff, jösses vilken fröjd det blev att köra! Diff tillsammans med uppgradering av bak samt framvagn gjorde verkligen magi, ska bli riktigt spännade att få testa på bana i sommar.

Det blev lite småsaker fixat på bilen under sommaren, trailingarmarna blev förstärkta, monterade pinnbult från Millway, bytte till Pagid RSL29 belägg bak och ett efterlängtat spakställ. Det förra raggarshortshiftet var hemskt att köra med....













Jag har gått i valet och kvalet om jag skall byta ut framoken eller uppgradera kolvarna till rostfria. I höstas kom jag över ett komplett set med rostfria kolvar till samtliga ok, så tänkte vi ger det ett försök och ser om känslan blir bättre. Originalkolvarna i dessa ok är i någon form av komposit och ger gärna upp efter några dagar på banan.

Har även lagt en del tid på att gå igenom kodningen på abs/dsc, det finns minst sagt en massa dumheter att koda bort.

Bla detta:
FLR ("Engine Power Reduction to Prevent Brake Disc Overheating")
FBS ("Brake Fading Compensation")
BB_RAB ("Brake Standby")

Övriga parametrar för abs/dsc har jag nu satt motsvarande 1M så det ska bli kul och se vad som händer och sker.








Ska försöka uppdatera mer.
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Diff is the shit!!

Hur anpassar du kodningen i DSC? Finns ju som du säger en del variabler i koderingen som man skulle vilja ändra på, även på 1M.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Joan skrev:
Diff is the shit!!

Hur anpassar du kodningen i DSC? Finns ju som du säger en del variabler i koderingen som man skulle vilja ändra på, även på 1M.

Jag använde ProTool, jag har Ncs men tyckte det var för krångligt och risky. ProTool var sjukt smidigt!
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 417



Mkt fin bil , 1serien är en klar favorit thumbs up thumbs up

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
magnum skrev:
Mkt fin bil , 1serien är en klar favorit thumbs up thumbs up

Tack! Visst är det trevliga bilar det här.


Tanken var att bygga ett komplett avgas detta år, men ibland får man vara vuxen och inse att man inte har råd med allt. Fick nöja mig med ett axle back från org delningen framför diffen, svetsade på mig lite fult på orgfläsen tills jag har råd att ta tag i främre sektionen. Då byter jag ut delningen till vband och så blir det rostfritt med sportkattar. Men fint blev det! Med lite flyt klarar jag 95db med enbart bakre dämparen.

Passade även på att byte ut M3 bussningarna i stagen fram till Millways monoball.





Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Grymt fint som vanligt! thumbs up thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
R.Karlsson
Töreboda
Här sen Apr 2021
Inlägg: 8



Wow, den här tråden var ju helt guld 😍 sjukt roligt att se, finns många grejer jag vill fixa som du har gjort. Roligt att få inspiration

_________________
Rickard Karlsson
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Här har jag inte varit så aktiv trots att det faktiskt hänt rätt mycket på bilen, ibland har man ju inte riktigt tid med allt.

Kortfattad vad som hänt sen sist.

Gått upp ett snäpp i hårdhet på framfjädrarna.
Hjulinställning utförd.
Bytt och uppgraderat kopplingen.
Borrat in låspins i subframbussningarna.
Monterat en passagerarstol.
Monterat brandsläckare på förarsidan.
Monterat en till oljekylare.
Tagit bort den interna oljetermostaten och monterat en extern, vilket gick åt skogen då den externa inte ens funkade.
Bytt vanossolenoider.

Har hunnit med två trackdays, en på Gelleråsen och här om dagen på nya slingan på Gotland Ring, vilken bana!
Men har blivit mer bekväm med nya diffen, dock tenderar den att enhjula en aning vid gaspådrag i skarpa kurvor. Trodde först det var nya kopplingen som slirar men icke, varvet sticker iväg några 100 rpm innan det låser. För tillfället är den rampad 60°/85°, detta var vad Drexler rekommenderade när jag köpte den. Men klurar om man skulle bytt, men frågan är till vad? Jag tycker den är bra vid inbromsning och bra vid låg last samt långa kurvor. Har inte mätt upp någon preload, och tyvärr är den inte ställbar. Som den funkar bra i övriga situationer anser jag inte att mer preload borde hjälpa heller?



Ett klipp från Gelleråsen, första körningen på 1,5år och med nya diffen. Tyvärr extremt ringrostig och överkörde mycket, lätt hänt när man väl får köra igen. Som en ko på kosläpp Men, när jag började bli av med det värsta adrenalinet så jag kunde koncentrera mig på körningen så började bilen bråka så det blev tyvärr ingen mer körning den dagen. Därav bytte och vanossolenoider här för ett tag sen. Fick ialf ett ok varv på film (1.14.75), under 1.14 ska nog inte vara några problem nästa gång. Bromsarna fungerar grymt mycket bättre efter omprogrammeringen, hade lite problem att lita på dom när allt är "nytt" men det är en vanesak. Oljudet ni hör är lite skrap i hjulhusen bak.



Senaste dagarna har jag och tjejen spenderat på Gotland, otroligt nog fick jag godkänt att leka av mig en heldag på Gotland Ring, trackday på nya slingan 7.3km. Vilken sjukt rolig bana! Nog för att förväntningarna var stora men det levde banan upp till. Långa rakan ner i brottet där det går som snabbast var dock sjukt skumpig, Alec förvarnade oss om det på trackwalken och det stämde verkligen. Som jag förstod det skulle den biten jämnas till, för nu var det faktiskt lite läskigt i 230 km/h+ när man kom skumpande där. Det syns dock inte så mycket i filmen pga stabiliseringen i min GoPro, men det skumpar mycket!

Det omtalade hoppet ur Tottes Kurva var rätt lungt, nu har väl inte jag någon supersnabb bil men det var mjukare än vad jag trodde det skulle vara.

Till min stora förvåning hade ingen lagt in nya slingan i RaceChrono så tyvärr startade jag aldrig upp min GPS, men kollar man lite klipp från dagen ligger det runt 3.24-3.26, om det är bra eller ej vet jag inte och tiderna är som sagt enbart från klipp så det kan ju diffa rätt bra åt alla håll.

Bilen fungerade klockrent, oljetempen höll sig stadigt på 110 grader och inga felkoder
Här kommer ett klipp från några av varven. Bortse från att det är lite halkigt, däcken hade nått sin temperatur för ett tag sen och jag tyckte det var för kul att sluta köra när det dök upp en GT4 framför. För övrigt kände jag mig som en riktigt skitunge på trackdayen, 10st GT3 RS, 2st GT4, 1st 488 Pista, 1st McLaren vad det nu var, 1st Miata och lilla mig.



Här kommer lite div bilder på saker jag pillat med under sommaren.

















Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Shit va grym nya banan ser ut alltså! Riktigt fint kört med! Lugnt och kontrollerat och det ser ju ut som att nya diffen, trots ev lite för "klena" ramper funkar riktigt mycket bättre än det som var innan!
Man blir sugen på att köra

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Vad är det för ledlager du använt i bakvagnen? Missat det tidigare men såg det nu när jag läste om hela tråden.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147



Ser väldigt lättkörd ut, lätt att hämta sladdar osv!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Cool bil
Er det garageinredning.se sin pro serie innredning du har i garaget? Har mailet med dem og vurderer å kjore 8timer hver vei for å kjope deres pro innredning.


_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Shit va grym nya banan ser ut alltså! Riktigt fint kört med! Lugnt och kontrollerat och det ser ju ut som att nya diffen, trots ev lite för "klena" ramper funkar riktigt mycket bättre än det som var innan!
Man blir sugen på att köra

Här har jag inte varit på länge såg ja, kass på att uppdatera hehe...
Den var helt otrolig faktiskt! Sjukt rolig och skönt flyt Ja men faktiskt, helt klart stor skillnad! Men hade behövt lite mer bit i den...

MaZ skrev:
Vad är det för ledlager du använt i bakvagnen? Missat det tidigare men såg det nu när jag läste om hela tråden.

Det är oem ledlager, exakt samma som sitter som inre lager på m3/1m stagen.

Eldh skrev:
Ser väldigt lättkörd ut, lätt att hämta sladdar osv!

Faktiskt! Skulle haft lite mer krängare fram bara, och några cm bredare däck

Sonus skrev:
Cool bil
Er det garageinredning.se sin pro serie innredning du har i garaget? Har mailet med dem og vurderer å kjore 8timer hver vei for å kjope deres pro innredning.
Jajjemän det är det, sjukt nöjd med deras grejer!

Jag har väl inte varit så superaktiv med bilen på sistone, den har typ stått sen den ställdes av. Dock råkade det ramla in en halvbur här i mellandagarna. Skall göra lite justering på infästningen mellan tornen bak, annars så må jag säga att den var riktigt välgjord.

Trixade även ihop ett grenrör till en kundbil innan jul, 740 med M104 som behövde ett grenrör.


Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Jag gjorde ett litet expriment i garaget, har stört mig på den fula röda dumpventilen... Efter en snabb googling så skulle det fungera att ta bort eloxering med natriumhydroxid.
Så ja, ett vattenbad med ganska starkt blandad natriumhydroxid / mr muscle propplösare så var det borta på 2 minuter. Det är nog inte supernyttigt för aluminium att ligga i denna lösning länge då det äter aluminium, men det var effektivt att ta bort ful eloxering med! Testade först att polera dumpen, men den var fortfarande för blingig så bestämde mig för att lacka den svart.






Under 2021 kompletterade jag motorn med dubbla 25 raders AN10 oljekylare, tidigare körde jag enbart en och det räckte inte riktigt för att hålla ner tempen. Tiden fanns inte att göra klart det under sommaren så det fick bli en tillfällig installation, nu när jag började bygga luftkanaler till kylarna så noterade jag detta... Ena oljekylaren har svällt 5 mm i ena gaveln, flänsarna är sneda och an-kopplingen lika så... Dessa kylare skall klara 10 bar kontinuerligt, mitt oljetryck är inte i närheten av det så detta var lite oroväckande. Har kontaktat leverantören så får vi se vad dom säger... Någon som varit med om detta?



Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
15 besök senaste veckan (33554 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande