Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
19 besök senaste veckan (24263 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Brukar inte ryka vitt och lukta sött då

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:


Tagit bort laddluftkylare, hällt ur oljan ur den och tvättat rent?

Uppmätta kompvärden på varje cylinder är?


Tack för svar!

Intercoolern är helt ny, har bara suttit där i typ 10mil, så jag tror inte den är full med olja, men den satt visserligen på när motorn började gå dåligt. Jag har tittat med inspektionskamera in i rören och den ser helt ren ut.

Jag ska försöka testa komp i helgen!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Jag bytte alla tändspolar, det gjorde inte direkt nån skillnad. Ska ta av avgassystemet och tömma det, det kommer helt klart ut vatten nu när jag startar bilen, men kylarvätskenivån verkar inte röra sig så det kan vara gammalt vatten. Jag återkommer om detta.

Jag kollade in i cylindrarna med en inspektionskamera, så här ser de ut:

Det är den här jag får misfire på, såg helt torr ut, får mig kanske att tro att inte spridaren funkar?

Det övriga har några droppar av nån slags vätska i sig, vet ej om det är normalt? Ser inte ut som vatten, mer som lite olja skulle jag säga.




Fiskade up vätskan på en av kolvarna med en tops, ser ut som utspädd olja?

Vatten ut från avgasröret:


Jag har felkod ecm-3110 och ecm3100, motorn startar med går ringrost dåligt och dör efter en stund. Drag bort LMM, tyckte den gick lite jämnare men dog ändå.

Ska jag prova att byta spridare mellan cyl 1 och 2 för att se om felet flyttar på sig?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Töre
Göteborg
Här sen Dec 2020
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Skulle tro att du får in vatten på ettan, därför den ser renare ut.

_________________
Jonas Töreskog
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Jag är nåt på spåren! Tog av avgassystemet och tömde det, det kom ut typ 1dl sotig vätska. Tyckte vätskan luktade ganska starkt, men tänkte inte så mycket på det då. Satte tillbaka allt och bytte också plats på spridare 1 och 2. Startade allt och först gick den bra nästan utan rök, men sen började den misstända igen och ryka kraftigt. Felkoden hade nu flyttat sig till cylinder 2! Jag bestämde mig då för att testa om vätskan som kom ut brann eller inte. Den brann som fan så det är helt klart bensin som trycks ut i avgassystemet oförbränt! Inte vatten eller kylarvästska alltså!

Jag gissar att en spridare trots helrenovering fastnar i fullt öppet läge och fyller den cylindern och avgassystemet med bränsle. Jag ska köpa en gäng nya så får vi se vad som händer

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Skatta dig lycklig =)

Nyare EV14 eller vad de heter kan hänga sig öppna.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Köpte 5 nya spridare och monterade, bilen startade fint och ryker ingenting! Riktigt skönt! Har nu provkört den litegrann och tankat fräsch 98 oktan. Fick nån felkod på en lambdasond men ska nog köra lite mer innan jag oroar mig om det, lär ju fortfarande vara mycket skit i avgassystemet.

Tyvärr hittade jag ett läckage på kylaren. Vet att jag slog i den då jag monterade motorn, trodde inte det gick hål, men nu läcker det där så jag får köpa en ny kylare. Borde inte vara så jobbigt att byta tycker jag.

Ett rejält steg framåt i alla fall!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



va skönt det löste sej, ändå så enkelt thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

iqbad skrev:
Köpte 5 nya spridare och monterade, bilen startade fint och ryker ingenting! Riktigt skönt! Har nu provkört den litegrann och tankat fräsch 98 oktan. Fick nån felkod på en lambdasond men ska nog köra lite mer innan jag oroar mig om det, lär ju fortfarande vara mycket skit i avgassystemet.

Tyvärr hittade jag ett läckage på kylaren. Vet att jag slog i den då jag monterade motorn, trodde inte det gick hål, men nu läcker det där så jag får köpa en ny kylare. Borde inte vara så jobbigt att byta tycker jag.

Ett rejält steg framåt i alla fall!


Är det en Al-kylare och ett litet hål så går det ju att löda ihop. En enkel operation.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Idag körde jag bilen till besiktningen och den gick igenom utan anmärkning. Hurra! Nu kan jag äntligen börja använda den igen, det tog bara 1.5 år att fixa skiten =) Avgasvärdena var perfekta trots sport-katalysator.

Det återstår lite grejer att fixa och motorn måste köras in för att sedan få ett nytt oljebyte, men det känns som att jag har kommit långt nu!

Tänkte jag skulle skriva ner nu vad som är gjort med bilen under 2020-2021 så jag kommer ihåg det för framtiden:

Nytt 2.5L Block från 2.5T 210hk 7000mil.
Honat och planat
Polerad vevaxel och nya originallager
Ny kolvringar
Bottendelen renoverad och ihopsatt av Göran Anderssons motor i Linköping.
Renoverad topp med nya ventilstyrningar och inslipade ventiler, justerat ventilspel.
Planad topp
Nya original topplocksbultar och övriga bultar
Nya packningar överallt
Ny vattenpump
Ny kamrem och spännrullar
Ny större oljekylare från en D5
Nytt PCV system
Ny KKK-K24 turbo från GIK (helt ny, ej renoverad)
Nya rör
Ny Kylare
Ny intercooler DO88
Nya slangar etc från DO88
Ny LMM
Ny Tryck/tempsensor
5st helt nya spridare bosch 968
Nya tändspolar NGFK
Nya tändstift
2st nya lambdasonder (främre + bakre)
TME downpipe med sportkatalysator
TME rostfritt avgassystem
Renoverad vinkelväxel med förstärkt hylsa
Ny originalkoppling och tryckplatta
Nytt urtrampningslager / cylinder
Nya ABS ringar
Nya Brembo coatade skivor runt om
XP8 bromsbelägg fram
Stoptech sportbelägg bak
RBF600 bromsvätska
Nya SKF originalbussningar fram
Ny skyddsplast under motorn
Ny antennring för nyckeln
Ny blinkersspak
Bluetooth adapter till originalstereon
Ny spolarvätskepump
Ny kylarvätskabehållare
Ny olja överallt, oljefilter, luftfilter etc.
MTE Steg 2 programvara

Vad återstår då?
Jag måste fixa CAN-kommunikationen till Haldexen, nu är bilen bara framhjulsdriven!
Jag måste byta några högtalare fram, de skorrar och är trasiga.
Väghållningen är ju rätt kass, funderar på hårdare fjädrar från TME eller kanske KW V2 som finns till denna bil.
Kanske några camberplattor fram när jag ändå håller på?
Skulle vilja fixa så att växellådan känns bättre, har gjort egna "bussningar" men de blev inte så bra, kanske går att köpa någonstans?
Får fixa stålomspunnen slang efterhand, det är ju nåt man "måste" ha på alla bilar =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6216



Härligt och bra jobbat med felsökningen. Känslan!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Kul att du verkar ha fått ordning på motorproblemen!

_________________
Johan B
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Kul!

www.snabb.us har en del bussningar till växellänkaget och spakställ, men har för mig det är några speciella till spakstället om man har spaceball?

Angående väghållning, har du monterat några subframe inserts i polyuretan i hålgummibussningarna i subframen fram? Stor skillnad tycker jag!
Dessa busningar i subframe finns förresten i 2 hårdheter, blå plasthylsa är hårdare och vit är "vanlig". Tror de blåa satt på nån XC90 original? Blåa bussningar spelar nog förresten ingen roll om du sätter i poly-inserts i hålen i originalbussningarna
EDIT: Länk till exempel på subframe inserts: https://www.ipdusa.com/products/8969/IPD-Poly-Front-Subframe-Bushing-I . . . .

Till bakvagnen finns original några olika krängningshämmare, man ökade diameter på nån årsmodell av S60R vill jag minnas för att få lite sportigare uppträdande, kommer inte ihåg om det var redan till 05 eller om de kom 06?

Mvh

_________________
Johan Eriksson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Den stora vita plastbussningen i "centrum" av spakstället, har jag en ny ligger som jag aldrig kom för mig att använda till min förra låda. Den är ok till en v70 eller möjligen 850.
Men skulle tro, och har för mig att den är samma på många andra "moderna" Volvo.
Köpte den på Volvo, ska se om jag har den kvar i förpackningen, den kan du får av mig gratis

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
JE Jr skrev:
Kul!

www.snabb.us har en del bussningar till växellänkaget och spakställ, men har för mig det är några speciella till spakstället om man har spaceball?

Angående väghållning, har du monterat några subframe inserts i polyuretan i hålgummibussningarna i subframen fram? Stor skillnad tycker jag!
Dessa busningar i subframe finns förresten i 2 hårdheter, blå plasthylsa är hårdare och vit är "vanlig". Tror de blåa satt på nån XC90 original? Blåa bussningar spelar nog förresten ingen roll om du sätter i poly-inserts i hålen i originalbussningarna
EDIT: Länk till exempel på subframe inserts: https://www.ipdusa.com/products/8969/IPD-Poly-Front-Subframe-Bushing-I . . . .

Till bakvagnen finns original några olika krängningshämmare, man ökade diameter på nån årsmodell av S60R vill jag minnas för att få lite sportigare uppträdande, kommer inte ihåg om det var redan till 05 eller om de kom 06?

Mvh


Många bra tips, tack ska du ha! Jag ska kolla in dessa! Har du en Volvo som du håller på att meka med? Vad är det för modell?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
knotan skrev:
Den stora vita plastbussningen i "centrum" av spakstället, har jag en ny ligger som jag aldrig kom för mig att använda till min förra låda. Den är ok till en v70 eller möjligen 850.
Men skulle tro, och har för mig att den är samma på många andra "moderna" Volvo.
Köpte den på Volvo, ska se om jag har den kvar i förpackningen, den kan du får av mig gratis


Aha, nu förstår jag vilken bussning som du menar. Jag har inte tagit isär spakstället, så jag vet faktiskt inte hur den ser ut på min bil. Jag har bara mekat med de bussningar som ansluter vajrarna till växellådan. Kanske passar den? Jag ska försöka läsa på lite och jämföra med bilden som du skickade på PM!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Jag har också en S60 men fwd och inget för banåka

Kom också på att J-spec.se har fjäderbensstag fram och bak. Om de hjälper vet jag inte men finns iallafall som du kan överväga.

Värt att notera är att tvärstaget i motorrummet är gummiupphängt. Finns kit för att stumma det men känns bättre med extra stag isåfall pga alla vibrationer som blir med stumma bussningar...

Förresten en grejj till, de där verkar väldigt villiga till att sidsteppa bakvagnen vid sväng med mycket kraft och ojämna underlag. 'Forumsvisdomen' verkar ha kommit fram till att ha så nära 0-toe som möjligt bak om man vill komma tillrätta med det.

Mvh

_________________
Johan Eriksson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6216



iqbad skrev:
JE Jr skrev:
Kul!

www.snabb.us har en del bussningar till växellänkaget och spakställ, men har för mig det är några speciella till spakstället om man har spaceball?

Angående väghållning, har du monterat några subframe inserts i polyuretan i hålgummibussningarna i subframen fram? Stor skillnad tycker jag!
Dessa busningar i subframe finns förresten i 2 hårdheter, blå plasthylsa är hårdare och vit är "vanlig". Tror de blåa satt på nån XC90 original? Blåa bussningar spelar nog förresten ingen roll om du sätter i poly-inserts i hålen i originalbussningarna
EDIT: Länk till exempel på subframe inserts: https://www.ipdusa.com/products/8969/IPD-Poly-Front-Subframe-Bushing-I . . . .

Till bakvagnen finns original några olika krängningshämmare, man ökade diameter på nån årsmodell av S60R vill jag minnas för att få lite sportigare uppträdande, kommer inte ihåg om det var redan till 05 eller om de kom 06?

Mvh


Många bra tips, tack ska du ha! Jag ska kolla in dessa! Har du en Volvo som du håller på att meka med? Vad är det för modell?


Inlägg är faktiskt billigare här hemma , och svensktillverkat. https://vparts.se/se/polyuretan-subframebussningar-till-volvo-850-s70- . . . .

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Bilen är avställd nu, kör min m2:ā på sommaren. Men jag har börjat fundera på nya fälgar. De som sitter på nu är 19" R kopior, de är varken snygga eller runda. Jag skulle vilja ha en uppsättning fälgar med bättre kvalitet.

Jag la ut en köpesannons på original 18" pegasus (s60r) på blocket.2st försökte sälja kopior till mig samtidigt som de påstod att de var original. 3st (!) försökte scamma mig och få mig att skicka pengar på fälgar som inte fanns. Bilder hade de hittat på nätet. Suck, det går ju varken att köpa eller sälja grejer på blocket längre.

Bilen har ju ganska stora bromsar så alla fälgar passar inte, det finns också väldigt få eftermarknadsfälgar som görs till gamla Volvos. Är det någon som har några tips?

Ska jag bara bita i det sura och köpa nya på Volvo för 6k styck? (Utan däck..)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja jag håller med. Är många år sedan jag annonserade på blocket sist. Och nästan ännu värre på Facebook för den delen.

Har du bläddrat något på bildelsbasen??
(Kollade lite snabbt men det är inte helt lätt att söka på hjul.)

Dem pengarna för orginalfälgar till en Volvo känns svettigt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6216



Jag tror att Jaguar/Landrover fälgar kan passa på S60 om du tar upp centrumnavhål ngn mm. Det finns gott om relativt billiga 19.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
19 besök senaste veckan (24263 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande