Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Turbo-motor-bygge till finbilen ... ? | << 1, 2, 3 6 besök senaste veckan (4682 totalt) |
Som svar till daniels fråga.
Visst kan man tunea in en mindre motor att gå snålt med laddtryck. Men det ligger väldigt mycket tid bakom att få det driftsäkert under dem förhållandena. En större motor som går "lugnt" i samma hastighet utan laddtryck är mer lättmappad. Den smälter inte om man hamnar i lite fel omständigheter. Min igentligen ända egna erfarenhet av sammanhanget, är en "bruksbil" jag hade med Volvo b23 överladdad. Högkompad (12:1 ungefär) relativt snäll kamaxel lite större turbo. Körde på ungefär 0.8-0.9 liter milen e85 vid 110-120 på motorväg med farthållare , det gällde en 740 kombi. Men då körde jag den nästan 60 mil på farthållare och finjustera hela resan på datorn. Hur den hade gått under en annan årstid är svårt att säga. Detta var innan jag hade råd med styrsystem som kunde ha aktiv BB lambdareglering, körde helt utifrån map/tps lufttemp. och justerade bara efter en fristående lambda och ett par EGT i grenrör. På den tiden tankade man e85 för under 7 kr litern Jag tror absolut en modern BMW 6a går att få ned under litern ganska lätt på e85 med dagens moderna styrsystem. Även med en tung bil. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Vad räknas som tillräckligt modernt styrsystem ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Downsizing med turbo var väl en trend som lönande sig i de gamla mätcyklerna för bränsleförbrukning, men mindre bra i verkligheten.
Har inte haft många turbo bensin are, men den senaste var en Audi 1.8t och den var orkeslös utan laddtryck. I en uppförsbacke på farthållare så gick den momentana förbrukning upp rejält! Köra med släp ska vi inte tala om... För låg förbrukning krävs lågt varvtal, 2000 varv, och då behöver motorn ha vrid från volym. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Tex ett vems 3.6 eller nyare. Nåt som kan köra BB lambda. M54 har aktiv dubbelvanos så det går en del in och utgångar till det. Nice att kunna köra den sekvensiellt också och inte wasted spark. Tror ett maxxecu idag är bland det bättre att välja, jag har även goda erfarenheter av detta https://psimotor.mysitoo.com/emu-bla Mvh _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Ja, man måste ha ett system med Bredbands lambda, så inte motorn "fetar på" som gamla Turbo bilar gjorde, och mosade i 0,85 eller fetare i Lambda värde bara för att man hade lite laddtryck.
Då går kalkylen på röven helt. Exempel, jag och en kompis har varsin BMW 428. Kompisen har en X-drive Coupe, och min är en Bakhjulsdriven Gran Coupe. 2,0 liters Bensin 4ra med 245 Hk. Denna motor lämnar 350Nm som en platå från 1250 - 4800 Rpm. Visst blir motorn lite Diesel aktig, med ganska platt karatär, men dom går ganska snålt. Bilen väger typ. 1700Kg. (min 4 dörrade är lite tyngre) Bild på färddatorn på kompisens X-drive. Rutt Stavanger Norge till Småland. Lägger upp en resebild med, fy tusan vilka vyer ! En bild på "mindre långresa" med min 428a. Båda bilarna har ZF 8 växlade tomatlådan. Nu är detta moderna prylar, men man ska titta på hur konstruktionen är gjord. Lågt varvtal, mycket vridmoment, för att detta ska fungera behövs en "liten" Turbo som laddar på låga varvtal. Allt är ju kompromisser, och ska man vara både bensinsnål och plocka 100hk per cylinder, då blir det svårt. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Bredbandslambda, knacksensorer, kamstyrningar och elektroniskt gaspjäll.
Tex emu master black. Max Ecu race. Link g4 + extreme /Thunder. Viveca v88. Finns många olika att välja på _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Hade en 9-5 2.0t i rätt många år, körde den mellan Göteborg och Trollhättan varje vardag. Kom oftast under 0.6 i förbrukning. Allt handlar om att inte köra på laddtryck för då skjuter förbrukningen som sagt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Fuling har en som också går att köra så billigt. Men att det är en vansinnigt tråkig bil, jämfört med 2.3t kvarstår. Det jag var inne på, men som kom bort..... var att det gäller att hitta rätt volym på motorn för att nå det man vill. Det är det som är så svårt. Jag börjar även förstå att styrsystemet blir bra mycket dyrare än jag hoppats. Men det får man ju väga mot driftkostnadenkostnaden för en bil som drar lite mer bränsle. Det är ju inte så att den kommer gå 5000 mil per år..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Kanske som att svära i kyrkan... men finns det kanske någon motor med original sprut och turbo som skulle fungera... eller måste man alltid ha nytt sprut mappnig osv? Nej jag kan inte detta men.. ibland e det trevligt att vara bekväm och använda något färdigtestat. ..
_________________ Michael Thulesius |
||||||
Du har jätrerätt. Men det blir lita andra kostnader..... och man ska köpa mycket grejor samtidigt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Rätt svar på alla frågor..... är väl:
Riv tävlingsbilen och bygg om den motorn. Det finns ju inte mycket jag kan åka med den iallafall. Men där är jag inte än. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det kanske går att få det att prata BMWsexa (utan att göra mer än att plugga ur det, bygga ny härva och skapa ny mapp)? |
||||||
Jag har inget som kan prata med bredbandslamda. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Scrollade tillbaka, och läste första inlägget en extra gång.
Automatlådan, är kanske original bilens största problem, vad det gäller förbrukningen. Converter lockup, är rätt viktigt, men det blir inte lätt för små pengar. Svår balansgång. Jag har trixat mycket med min gamle BMW 528 för att optimera en halvdan L-Jetronic. Men svårt att få ihop kalkyl till att byta till nya prylar om man bara kör 300 mil per år. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Lådorna är inget problem för mej. Har en kompanjon som knappt gör något annat. Så det blir ingen 70-talslåda...... även om Jaguar ofta har GM-lådor. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Original är det dubbla SU .... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jaguar använde på den tiden ofta samma lådor som BMW. tex ZF 4HP24. Den har lock-up. BMW e34 540i och senare 740i och 750i har 5HP30 lådan, den är mycket stark men tyvärr även ovanlig.. har också lock-up kanske optippat så är aisin/toyota a340 i volvo 960 en mycket bra låda, är också specat till över 400 Nm (undrar vad volvo hade före sig ;-) ) samma låda som satt i Toyota Supra i sin tid. även den senare a43de. båda har lock-up. tex i BMW 850i är lock-up öppen under 55 mph min mening är lock-up temat också en myt. för det spelar ganska stor roll om convertern har momentförstärkning eller inte. har den momentförstärkning vill man inte låsa convertern. har bruksat både bilar med och utan lock-up och för min del är det vilket som. i en modern dubbel-turbo diesel som bara jobbar inom 500 varv är saken en helt annan. _________________ Truls Herland |
||||||
Andra projekttrådar Turbo-motor-bygge till finbilen ... ? | << 1, 2, 3 6 besök senaste veckan (4682 totalt) |