Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
46 besök senaste veckan (23271 totalt)
FilleN
Stockholm
Här sen Mar 2013
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kände mig så hotad så jag köpte en ny bil

_________________
Filip Nygren
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 677



Litto skrev:
"Finns elstolar som väger runt 60kg stycket, så de kunde vart värre :P

Dom 76 ersätts väl av skalstolar á 20kg nått kanske? Så en besparing på dryga 50kg? Fortfarande bra Undra hur mycke inredning jag behöver ta ur min plåtlåda för att komma upp i 76kg... lär inte räcka med stolar, baksäte, matta, dörrsidor, innertak, instrumentpanel i alla fall"

Ja, det kunde varit värre...

Du har satsat på fel bil! Nej, det är väl så att du har en vikt i original som jag aldrig kan komma ner i, så det är väl jag som satsat på fel bil...

Ja, riktiga stolar ligger väl på runt 10 kg styck så det blir ju en rejäl besparing ändå. Sen ska ju resten ur också så det blir kul att se var det slutar.


Det tråkiga när vi pratar vikt är att byta från original stolar och bälte, till skalstolar och 4/6-punkts bälte faktiskt inte sparar så mycket vikt som man kan tro.
Vägde mina originalstolar och sen jämförde med skalstolarna, inklusive fästen och bälten och det skiljde bara 3-4kg/sida. Men bara stolen är mycket lättare men fästen och bälten osv väger också en del.

_________________
Emil W
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1144



Glöm inte buren, som väger fläsk

_________________
henrik nielsen
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
FilleN skrev:
Kände mig så hotad så jag köpte en ny bil


Fille, vad nu? Porschen då? Jag får nog ringa....

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
Ja, det här med vikt på grejor man plockar ur ska ju kompenseras med det som sen ska in, men jag skulle tro att det ändå blir runt 10-15 kg per stol.

Buren däremot, när det blir dags, ja den kommer ju att äta upp mycket av det som försvinner.... Buren i mitt rallybygge, crommolybur byggd av Finess, landade på 39 kg.

Men det får väl kompenseras med mer hk sen.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Litto skrev:
det är väl så att du har en vikt i original som jag aldrig kan komma ner i, så det är väl jag som satsat på fel bil...


930kg tjänstevikt Men jag går åt andra hållet, blir nog tyngre när jag är klar... 2 cylindrar till, dubbelt så stor låda, tyngre bakaxel, mer bromsar etc..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
Cassius skrev:
Litto skrev:
det är väl så att du har en vikt i original som jag aldrig kan komma ner i, så det är väl jag som satsat på fel bil...


930kg tjänstevikt Men jag går åt andra hållet, blir nog tyngre när jag är klar... 2 cylindrar till, dubbelt så stor låda, tyngre bakaxel, mer bromsar etc..


930 kg Det hade jag nog kunnat få ner Alfan som jag hade tidigare till, om jag ansträngt mig...
Var tvungen att kolla, 1610 kg står det som tjänstevikt. Trodde faktiskt inte att den var så tung Hade nog gissat på runt 14-1500....

Men men, få se nu, allt i inredningsväg, stereo,(sitter ett helt gäng högtalare i original samt cd-växlare i bak), lägga igen taklucka, elantenn!!!, ratt med airbag, så småningom rensa bort ac-anläggning och annat onödigt under instrumentbrädan, ta bort lite plåt här och där....

Nja, det blir lite här och där, men inte flera hundra kilon, det är helt klart. Nåväl, jag har inte tänkt bygga nån värsting utan det får bli det det blir och försöka få till skaplig väghållning, hyfsat utseende och lite mer pulver, så blir den nog ändå ganska kul

Det jag ser fram emot mest är ju faktiskt att få hålla på i garaget och klura och lösa problem. Jag ska försöka hålla mig så att jag inte skruvar sönder för mycket utan att den är körbar till sommaren. Sen har jag ju rallybilen som ska bli klar också....

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1144



man behöver ju inte stirra sej blind på vikten, man kan ha mycket skoj ändå.
det finns ju dom som kör stora jänkejärn
den blir hur cool som helst, på med massa race dekaler, det ger minst 20 hk
Det blir ballt iallafall

_________________
henrik nielsen
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Ska du sälja ratten?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
fordcapri skrev:
man behöver ju inte stirra sej blind på vikten, man kan ha mycket skoj ändå.
det finns ju dom som kör stora jänkejärn
den blir hur cool som helst, på med massa race dekaler, det ger minst 20 hk
Det blir ballt iallafall


Tack, nej du har rätt, vikten är inte allt. Racedekaler, tänkte inte på det...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
Kolja skrev:
Ska du sälja ratten?


Ratten ska bytas, så den kan bli din! thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Litto skrev:
Cassius skrev:
Litto skrev:
det är väl så att du har en vikt i original som jag aldrig kan komma ner i, så det är väl jag som satsat på fel bil...


930kg tjänstevikt Men jag går åt andra hållet, blir nog tyngre när jag är klar... 2 cylindrar till, dubbelt så stor låda, tyngre bakaxel, mer bromsar etc..


930 kg Det hade jag nog kunnat få ner Alfan som jag hade tidigare till, om jag ansträngt mig...
Var tvungen att kolla, 1610 kg står det som tjänstevikt. Trodde faktiskt inte att den var så tung Hade nog gissat på runt 14-1500....

Men men, få se nu, allt i inredningsväg, stereo,(sitter ett helt gäng högtalare i original samt cd-växlare i bak), lägga igen taklucka, elantenn!!!, ratt med airbag, så småningom rensa bort ac-anläggning och annat onödigt under instrumentbrädan, ta bort lite plåt här och där....

Nja, det blir lite här och där, men inte flera hundra kilon, det är helt klart. Nåväl, jag har inte tänkt bygga nån värsting utan det får bli det det blir och försöka få till skaplig väghållning, hyfsat utseende och lite mer pulver, så blir den nog ändå ganska kul

Det jag ser fram emot mest är ju faktiskt att få hålla på i garaget och klura och lösa problem. Jag ska försöka hålla mig så att jag inte skruvar sönder för mycket utan att den är körbar till sommaren. Sen har jag ju rallybilen som ska bli klar också....


De var mer än jag trodde också! Jag hade ett tag en -94 Audi 100 Quattro, något större yttermått än en C70, men inte mycket. Kula, 4wd, v6a med gjutjärns block men sparsamt med utrustning. Tjänstevikt 1590 om jag minns rätt.. Hade före det en annan -91 100Q med 2.8an, elhissar, eltaklucka, ingen kul dock.. klimatanläggning var det nog med (de mesta utom skinn). Tjänstevikt 1710. Båda sedaner Så utrustningen ä säkert det som gör att vikten skjuter iväg!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
Som ni märker kommer det här att vara ett långsamt långtidsprojekt, men jag har i alla fall fortsatt att rensa inne i bilen.

Tanken är att jag ska ha den redo för lite bankörning till sommaren vilket innebär rensad på det mesta invändigt, andra stolar, bälten, ratt. Sen kolla över hjulupphängningar med bussningar och hjul. Det sitter nästan nya Bilsteindämpare och H&R fjädrar, så det får duga så länge. Sen får det nog vara bra för i år, det ska köras också.

Senare blir det bur m.m. och långt senare blir det bakhjulsdrivet med allt vad det innebär.

Ur med lite mer inredning, mattor, ljudisolering, mer ljudisolering osv. Det stannade på 41 kg lättare bil den här gången.



Sen ska ratten ur, googlade och det verkar inte allt för svårt thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Kul!

Är det ren banbil kanske du inte tycker det är jobbigt om de blir lite styvt.

Cab-modellen hade lite förstärkningar, blandannat en annan subframe fram med stumma alu-bussningar istället för hålgummit som sitter där nu, sen satt det kraftigt V-stag där också, hoppas bildlänkarna funkar!

https://www.garaget.org/?car=180962&amp;image=3974370

Samt ett stöddigt V-stag bakåt också från bakre subframefästena och bakåt till plattan under "kardantunneln":

https://www.garaget.org/?car=180962&amp;image=3976394

Mvh

_________________
Johan Eriksson
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
JE Jr skrev:
Kul!

Är det ren banbil kanske du inte tycker det är jobbigt om de blir lite styvt.

Cab-modellen hade lite förstärkningar, blandannat en annan subframe fram med stumma alu-bussningar istället för hålgummit som sitter där nu, sen satt det kraftigt V-stag där också, hoppas bildlänkarna funkar!

https://www.garaget.org/?car=180962&amp;image=3974370

Samt ett stöddigt V-stag bakåt också från bakre subframefästena och bakåt till plattan under "kardantunneln":

https://www.garaget.org/?car=180962&amp;image=3976394

Mvh


Det där såg ju inte så dumt ut! Får kolla mer på detta när det blir dags för väghållningsbiten.

Är det din bil på bilderna? Ser bra ut!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Nej det är inte min bil, googlade upp några bra bilder bara.

Mvh

_________________
Johan Eriksson
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
Jag har fått lite garagetid i helgen så nu är det mest inne i bilen urplockat. Takluckan är kvar, den måste jag ha lite hjälp med. Viktminskningen är just nu 170 kg. Skapligt. Så småningom ska det mesta under instrumentbrädan bort samt ac, bensinvärmare m.m. så det finns mer att ta vad gäller vikten



Sen kunde jag inte låta bli att börja bygga lite också så jag snidade till ett underrede till stol. Blir med skenor så att man kan justera körställningen.



Och sen blev det provmontering med en gammal stol. Så nu kan man i alla fall flytta den.



Kolja, ska du ha ratten är den din!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Blir fränt detta.
Men varför ta bort ac?
Skulle det inte vara skönt att få vara sval efter en hel dag på bana?

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
Ronna skrev:
Blir fränt detta.
Men varför ta bort ac?
Skulle det inte vara skönt att få vara sval efter en hel dag på bana?


Tack, hoppas det!

Tänkte inte på att man kan sitta kvar i bilen i depån och vrida ner tempen och bara njuta, efter några snabba varv...

Nej, allt sånt ska bort, när det blir dags för nästa steg åker allt ur. Den dagen jag river ur instrumentbrädan alltså.

Men jag kanske börjar med ac-pumpen redan nu, vi får se. Jag ska ändå ner i motorrummet och rota framöver pga kamremsbyte. Ska nog bygga om tryckrören till turbon också, alltså den vanliga ombyggnationen för att korta rören på dessa modeller.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Finns det färdiga rör att köpa ?

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316


Trådstartare
zmicke skrev:
Finns det färdiga rör att köpa ?


Ja det finns färdiga paket med rör. Man vänder på flödet i intercoolern och då blir det kortare rör. Ska tydligen bli 55 cm kortare än original. Skulle tro att jag byter intercoolern samtidigt, till nåt bättre än original.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
46 besök senaste veckan (23271 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande