Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 33, 34, 35   >>
511 besök senaste veckan (94084 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Mats Karlsson skrev:
Den svarta linjen är där mallen går på undersidan och det är viktigt att man har bra klämkraft på ovansidan så när linjen som möjligt men ändå så att man kommer åt med hammaren.

https://rejsa.nu/im/user/395/2022-01-13-05-37-36_foto_110122_19_30_43. . . . .

Sen är det bara att jobba sig fram och tillbaka utmed kanten tills flänsen är helt nervikt. Det mesta av tiden
går ut i hörnen där plåten behöver krympa, så fort man får en antydan till ett veck i plåten så får man hamra ner det.


Hur får du till rundningen i hörnet, är det med krymphammare? Svart magi?


Jag har ju en plywood form under som agerar mothåll. Sen när jag gradvis börjar vika över plåten så vill den ju vecka sig pga att det är för mycket plåt och man får ett veck som börjar se ut som ett V. Då fokuserar man på att hamra ner spetsen på V't, då tvingar man materialet ut åt sidorna men det kan ju inte röra sig så mycket pga det övriga materialet håller emot utan då växer det marginellt på tjockleken istället.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Mats Karlsson skrev:


Tidigare har jag varit inne på att göra en grill i klassiskt rutmönster som på en gammal Ferrari men nu börjar jag tycka att den är ganska rå som den är. Men jag vill nog ändå ha ett finmaskigt nät för att skydda kylaren från stenskott. Min tanke är att sätta nätet 15-20 mm framför kylaren med ut utskuren ram som på nåt sätt skruvas fast.


WOW! Jäklar vad snyggt det blir! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up (5/5 alltså)

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Den är grymt fräck thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Mats Karlsson skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Mats Karlsson skrev:
Den svarta linjen är där mallen går på undersidan och det är viktigt att man har bra klämkraft på ovansidan så när linjen som möjligt men ändå så att man kommer åt med hammaren.

https://rejsa.nu/im/user/395/2022-01-13-05-37-36_foto_110122_19_30_43. . . . .

Sen är det bara att jobba sig fram och tillbaka utmed kanten tills flänsen är helt nervikt. Det mesta av tiden
går ut i hörnen där plåten behöver krympa, så fort man får en antydan till ett veck i plåten så får man hamra ner det.


Hur får du till rundningen i hörnet, är det med krymphammare? Svart magi?


Jag har ju en plywood form under som agerar mothåll. Sen när jag gradvis börjar vika över plåten så vill den ju vecka sig pga att det är för mycket plåt och man får ett veck som börjar se ut som ett V. Då fokuserar man på att hamra ner spetsen på V't, då tvingar man materialet ut åt sidorna men det kan ju inte röra sig så mycket pga det övriga materialet håller emot utan då växer det marginellt på tjockleken istället.


Nu har halva polletten trillat ner.
Jag måste nog testa själv någon gång.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Mats Karlsson skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Mats Karlsson skrev:
Den svarta linjen är där mallen går på undersidan och det är viktigt att man har bra klämkraft på ovansidan så när linjen som möjligt men ändå så att man kommer åt med hammaren.

https://rejsa.nu/im/user/395/2022-01-13-05-37-36_foto_110122_19_30_43. . . . .

Sen är det bara att jobba sig fram och tillbaka utmed kanten tills flänsen är helt nervikt. Det mesta av tiden
går ut i hörnen där plåten behöver krympa, så fort man får en antydan till ett veck i plåten så får man hamra ner det.


Hur får du till rundningen i hörnet, är det med krymphammare? Svart magi?


Jag har ju en plywood form under som agerar mothåll. Sen när jag gradvis börjar vika över plåten så vill den ju vecka sig pga att det är för mycket plåt och man får ett veck som börjar se ut som ett V. Då fokuserar man på att hamra ner spetsen på V't, då tvingar man materialet ut åt sidorna men det kan ju inte röra sig så mycket pga det övriga materialet håller emot utan då växer det marginellt på tjockleken istället.


Nu har halva polletten trillat ner.
Jag måste nog testa själv någon gång.


https://www.youtube.com/watch?v=oPgeZX46QTE
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Började skissa lite på förvaringsutrummet baktill. Tanken är att få plats med två hjälmar och lite regnkläder.
Luckan blir helt löstagbar så inga gångjärn utan två plåtbitar som sticker ut i framkant och går under luckramen och sedan två Dzus lås som håller ner den baktill.



Jag började med att göra en urtagbar låda i alu som klär in utrymmet ovanför diffen och sedan en täckplåt till vardera sida som skärmar av lite från allt som far runt innanför bakdäcken.



Ett litet test med tanken på plats och test att hälmar får plats.
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Vad är det för tankamatur du har, är det en med flottör som rör sig vertikalt och i så fall mäter den resistans?
Jag ska snart börja på att tillverka min tank och kan inte använda armatur med pendelarm.

_________________
Göran Nilsson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Tankarmaturen är Biltemas armaturer för båttankar, den har ett plastflöte som rör sig upp och ner, vet inte vad den mäter dock.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Börjat mått lite för lucköppningen.



Lite fintrimning av plåtar pågår. Mycket av och på med mätning, slipning och återmontering.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Hmmmm, innan jag kan börja att göra klart skärmarna så måste jag nog shoppa nya däck. De som sitter på är ju ganska slut och snart 8 år gamla så dom är ju ganska slut. Nu sitter det 205/50/17 runtom. Jag funderar dock på att gå upp till 215/55/17 bak för att få lite mer stuk.



30 mm skillnad på diametern mellan fram och bak borde väl se ok ut? Jättesvårt att veta sånt här tycker jag.

Edit:

Precis efter jag postat detta inlägget kom jag på att brukspassatens sommardäck kanske kunde funka som mock up. Jag sprang ner till garaget och tro på fan om dom inte är precis 215/55/17 i storlek. Dom var ca 665 mm i diameter men hela 225 mm breda om man mätte från utsida till utsida monterade på en 7jx17 fälg.



Jag satte en domkraft under bilen och tog bort vänster bak och stoppade dit Passathjulet. Mjo visst ser det större ut men Detta däck har bara rullat 5-600 mil och är i princip nytt medans de däcken jag haft på bygget är helt slut (mätte dia på framdäcket och det är ca 625 mm så ett nytt däck är nog iallafall 10 mm till på diametern.)

Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Har du kollat om det finns roliga däck ( läs r-däck ) i den dimensionen, det vore ju synd om du bara hittade eco-longlifedäck i den storleken.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Janne J skrev:
Har du kollat om det finns roliga däck ( läs r-däck ) i den dimensionen, det vore ju synd om du bara hittade eco-longlifedäck i den storleken.


Jag tror inte jag kommer köra R-däck alls, jag har tittat på Conti Sportcontact och Premiumcontact som jag haft på tidigare bilar och varit nöjd med och de finns i dessa storlekar.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Janne J skrev:
Har du kollat om det finns roliga däck ( läs r-däck ) i den dimensionen, det vore ju synd om du bara hittade eco-longlifedäck i den storleken.


Jag tror inte jag kommer köra R-däck alls, jag har tittat på Conti Sportcontact och Premiumcontact som jag haft på tidigare bilar och varit nöjd med och de finns i dessa storlekar.


Däck beställda men jag måste fasen hitta nåt bra medel till fälgarna och tvätta dom innan nytt gummi åker på. Finns det nåt som funkar bra på intorkat gummi etc? Jag har kört Sonax tidigare men jag provade lite igår och det tog det inte. provade även lite med min lilla ångtvätt utan framgång.




Sen trillade det in ett annat trevligt paket igår. Den gamla trötta Sierra diffen har varit på uppfräshning och ryktesvis har den även genomgått lite intern modifiering.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Mats Karlsson skrev:
Däck beställda men jag måste fasen hitta nåt bra medel till fälgarna och tvätta dom innan nytt gummi åker på. Finns det nåt som funkar bra på intorkat gummi etc?
Prova denna! https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/dekorborttagare-2000032675 Visst mått av försiktighet kan behövas, det går att bränna hål på lack, men jag tror den funkar bra för ändamålet.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Davve skrev:
Mats Karlsson skrev:
Däck beställda men jag måste fasen hitta nåt bra medel till fälgarna och tvätta dom innan nytt gummi åker på. Finns det nåt som funkar bra på intorkat gummi etc?
Prova denna! https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/dekorborttagare-2000032675 Visst mått av försiktighet kan behövas, det går att bränna hål på lack, men jag tror den funkar bra för ändamålet.


Tack, det löste sig dock med en cocktail av alla Biltemas fälgrengöringsmedel och asfaltsborttagning och en pensel och varmt vatten men det tog en stund. Nackdelen är ju att när fälgarna nu är rena så syns alla repor och skrapmärken mycket mer. Tur att dom var billiga.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Dags för lite hammarformning igen. Överbliven plywood från buck bygget är bra till mycket.



Överbliven plåt från hålet i noskonen, märk upp och ritsa lite cirklar.



Såga bort det som uppenbart inte är en bildel.



Passa in plåten mot formen så den är så centrerad som möjligt, +/- 1 mm är helt ok.




Eftersom jag ska kapa bort ganska mycket av plåten runtom så valde jag att skruva fast plåten mot formen.




Banka sig trött och sen banka lite till.








Sen får man klippa bort allt det material som inte är en bildel och borra lite hål för nitarna.
Lite mera jobb så ska det bli en försänkning för tanklocket i framtiden.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Mycket trevligt inlägg! thumbs up Risken är väl bara att andra kan få för sig att man kan lösa ut sådant här själv...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kom ihåg att fixa en dränering i skålen.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Mycket trevligt inlägg! thumbs up Risken är väl bara att andra kan få för sig att man kan lösa ut sådant här själv...


Om jag klarar det så klarar du det också.

steffe skrev:
Kom ihåg att fixa en dränering i skålen.


Japp, har tänkt på det men exakt hur återstår att se när jag kommit lite längre. thumbs up
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Idag fick jag lite laserskurna delar som ska bli ramen runt bakluckan och själva luckan. Det var bara att börja måtta in och ta lite mot till sig att börja borra de första hålen för att sätta fast ramen som ska vara mall för det som ska sågas bort snart.



När ramen väl hade fått alla hål borrade så kom stegborren fram och gjorde hålen för att komma in med sticksågen, nu är det ingen återvändo om jag tänkt fel.



Bara att starta kompressorn och börja såga !!



När hålen var klart så kunde jag ta bort alla plåtar som jag kapar och borrat i och grada allting innan jag satte tillbaka det och la dit den undre ramen som skapar den kant runtom hålen som själva luckan senare ska ligga emot.



En liten bild från sidan.



Luckan lagt på plats, körde den lite i engelska hjulet efter att bilden togs för att få lite form på den så den matchar karossplåtarna bättre.
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 33, 34, 35   >>
511 besök senaste veckan (94084 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande