Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C 318IS - The norwegian way | << 1, 2, 3, 4 >> 11 besök senaste veckan (6651 totalt) |
Blev en sväng ut till Norrsjön vid Stöde i går för att testa bilen på riktigt, och gud vad roligt det var att sladda igen! Märks snabbt att det är ett år sedan sist, jag var nog den som behövde mest hjälp under dagen Kanske jag inte ska höra så mycket på det ni svenskar säger om att ingen minns en fegis Lägger upp en bild som bäst beskriver hur det såg ut
_________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Näe, tyvärr! Men när jag var ung så sladdade jag myyycket på plogade sjöar med bakhjulsdrivet! Men nu var det som sagt länge sedan och jag saknar det verkligen! _________________ Calle Olsson |
||||
Jodå det blev en del kört, å massor med problem
Igentligen inte så farligt med regler, våra gamla klenoder har massor med dispens Men det tar mycket mycket hårdare på bilen å motorn än vad man nånsin kan tro, men det roligaste jag gjort. _________________ Johan Axelsson |
||||
Noterar mig det med dispens, kanske jag kan åka med om något år
Har börjat på lite i garaget igen, nu blev det utbyte av original bränsletank och in med fuelcell. Började med att använda bränslepumpen till att tömma den gamla, innan jag tog bort skyddet och pump/filter. Golvet är fult som fy, här har någon gjort ett hemmagjort golv utav plåt, med två fyrkantrör under, sen verkar det vara mycket fog/lim och lite svets Jag har inte svets i min garage, så jag fick snygga till så mycket det gick innan jag gjorde stödram till tanken. Stödram gjort så att mittröret ligger just under golvet i tanken, så det stöder upp vikten där. Lackad i sambons favoritfärg och sen la jag en gummistrippa långs rören för att skydda lite emot tanken. Färdig monterad, nu måste jag bara montera pump och filter bredvid och göra lite nya slangen Nu skulle jag bara ha en 50l, och ser väl att 45 skulle gått bra det med, men 50l fanns inte i lager, så då blev det 60l istället. Ska åka länga innan han går törr _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Det är bra med lite mer volym när det blir turbo å E85 i den lilla kadetten så går det åt massor av soppa runt banorna
Ha en liten tanka om framtiden när du bygger, det blir väldigt lätt "mycke vill ha mer" Det blir bra, kämpa på _________________ Johan Axelsson |
||||
Bagage golvet är höjt ser jag, ger bra utrymme för ljuddämpare eller alternativt en diffuser under bilen sen Har gjort likadant i min sedan, där är dock originaltanken kvar (tillsammans med en catchtank). Får väl se hur länge jag lämnar det så...
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Har ju drömmar om mera effekt, men då kanske hällre någon grym sugmotor Oavsätt ska mycket fixas innan jag kommer i gång med effektökande Men klart, ett framtidstänk har man ju, och stora drömmar som kräver lönehöjning
Har tänkt på diffuser, men aero kommer långt ner på listan just nu. Den behöver faktiskt (minst" en till ljuddämpare, allt för mycket buller i han just nu. Bästa varit att fixa ett riktigt avgassystem från början, men det får bli sen _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Ljuddämpare var anledningen till att jag höjde mitt. Jag kommer ha två där under, en för vardera cylinderbank Cityn är knepigare då tanken ligger direkt ovan golvet :P (Där har jag iofs bara en dämpare på slutet i.o.m endast ett rör men)
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Måste fråga??
Katalysator längst bak? Varför, och behöver du ens ha en? Om du nu måste ha en så sätt den närmare motorn så det blir lite temperatur i den. Känns som att den borde sota igen rätt bra med den placeringen. Bara en tanke _________________ Johan Axelsson |
||||
Det funkar hur bra som helst med katten längst bak _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Beror väl lite på applikation men finns många exempel där det fungerat bra. Varför man sätter den just där har jag aldrig kommit underfund med dock
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Årsmodell 1977, utbytt motor = krav på katalysator Formellt sett ska den fungera och rena men med de nyare emissionskraven vid kontrollbesiktning så mäts det i praktiken inte längre. Så längst bak "fungerar" kanske men det är inte så troligt att katalysatorn blir tillräckligt varm för att rena på låglast/tomgång. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
utrymme, och om man har en bil som man använder (till bankörning t ex) så är temperaturen ingen problem, det kan dock bli det om man puttrar korta sträckor till kiosken... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Avgasen är som han va när jag köpte bilen, har inte ändrat det änn. Varför dom har placerat den där bak vet jag inte, lite trångt bredvid växellådan kanske? Tror jag måste ha den då motorn är från en E36a, som kom med katalysator från fabrik. Ska se på om jag kan få plats för den längre fram, och få dit två ljuddämpare efter.
_________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Inte glömt, bara haft nog med jobb och annat efter sista sväng på isen, som var på Funäsdalen för lite över en vecka sen
Har några kompisar i Subaruklubben i Norge, som inviterade mig med på deras årliga ishelg, så då blev det ju att packa bilen och åka med! Körde Kadetten med all sin resonans och buller hela vägen till och från, samt två dagar på isen, eller kanske mer utanför isen och upp på snön Fortfarande rätt färsk på is och sladd, och bilen blev ju helt annorlunda nu när jag har isdäck till bilen ochså Tror även jag har rekryterat en kompis som inte har haft någon hobbybil sen vi va 18, nu kollas norska och svenska Blocket varje dag efter något roligt Kör en liten bilddrop med! Bilen halvvägs till Funäsdalen, däck på taket och frusen förare utanför kamera som försöker hitta värmen. Hur bilen stod parkerad mesta av tiden, jag hadde nog mer tid i snökanten enn i depot Hur det ofta va under huven efter en riktig avåkning, jag behöver något skydd under motorn. Och här har jag knackad ur snö frå 1(ET!) hjulhus i min kalla garage. Om jag nu inte får covid från sambon innan helgen så kanske det blir lite mecka då _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
BRA!!! Kör hårt. Lätt avundsjuk på det där, här blev ingen is iår
Beroende på hur mkt din kompis vill greja så har jag ett väldigt bra utgångs objekt här, en Ascona A som någon (inte jag) har börjat på en gång i tiden. Det är en väldigt fräsch kaross, men det är mkt jobb på den, kan även skicka med min gamla cih turbomotor så är ju halva bilen klar _________________ Johan Axelsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C 318IS - The norwegian way | << 1, 2, 3, 4 >> 11 besök senaste veckan (6651 totalt) |