Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 8 Gordini 1965; Monte Carlo Historique 2023 jag hann
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (8133 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Janard skrev:
Meantek skrev:
Oooh, det här kommer bli vackert. Ser spänt fram emot att få följa bygget.


Kul!

Torkel K skrev:
STOP! Vänta lite..... backa upp och ta om.....

Du började med en Folkracebil(!!) och har samlat delar i 10år??!?!

Jösses, jag fattar inte hur människor som du är skapta - full respekt!! Det måste vara några gener jag saknar (eller så har jag en för många?). Jag får klåda och tråk-bryt om det gått en hel vecka utan att något hänt i garaget.

Det ser ju ut som en perfekt kaross på bilderna!


Veteranbilslivet där gäller det att planera och leta prylar, allt går inte att köpa nytt. Gillar letandet, känslan när man hittar delen är jämförbar när man hittade rätt legobit när man byggde lego

Bilen är hyttbytt, så mer vanlig rostlagning krävdes än total riktning. Jag är lite galen, men inte så galen



Att man samlar delar till ett kommande projekt, betyder ju inte att man måste sitta vid tv'n tills man hittat allt.
Det är tillåtet att skruva på annat under tiden.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



ButterflyRacing skrev:
Magnus Janard skrev:
Meantek skrev:
Oooh, det här kommer bli vackert. Ser spänt fram emot att få följa bygget.


Kul!

Torkel K skrev:
STOP! Vänta lite..... backa upp och ta om.....

Du började med en Folkracebil(!!) och har samlat delar i 10år??!?!

Jösses, jag fattar inte hur människor som du är skapta - full respekt!! Det måste vara några gener jag saknar (eller så har jag en för många?). Jag får klåda och tråk-bryt om det gått en hel vecka utan att något hänt i garaget.

Det ser ju ut som en perfekt kaross på bilderna!


Veteranbilslivet där gäller det att planera och leta prylar, allt går inte att köpa nytt. Gillar letandet, känslan när man hittar delen är jämförbar när man hittade rätt legobit när man byggde lego

Bilen är hyttbytt, så mer vanlig rostlagning krävdes än total riktning. Jag är lite galen, men inte så galen



Att man samlar delar till ett kommande projekt, betyder ju inte att man måste sitta vid tv'n tills man hittat allt.
Det är tillåtet att skruva på annat under tiden.....

Ja, jo, ok, det stämmer såklart. Men det krävs ändå en ganska hög nivå av uthållighet för att ha bilen stående i 10 frikkin åååår och samla delar!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Tur är väl det, att man får skruva med annat medan man letar delar, för finns en massa annat att skruva med:D . Förståndiga Magnus önskar ibland att jag skulle fokusera på ett projekt i taget, men hur kul är det......,

Köpte mina första Gordinidelar flera år innan jag köpte min första Gordini, Så detta med delar är en av de genetiska variationerna jag har Väldigt galet, men även otroligt roligt. Min fru är inte lika imponerad över mina delar.....

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
pär grip
Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003
Inlägg: 417



Magnus Janard skrev:
Tur är väl det, att man får skruva med annat medan man letar delar, för finns en massa annat att skruva med:D . Förståndiga Magnus önskar ibland att jag skulle fokusera på ett projekt i taget, men hur kul är det......,

Köpte mina första Gordinidelar flera år innan jag köpte min första Gordini, Så detta med delar är en av de genetiska variationerna jag har Väldigt galet, men även otroligt roligt. Min fru är inte lika imponerad över mina delar.....


Leta och köpa delar är kul, jag har vid flera tillfällen köpt delar till fordon som jag tror att jag skulle vilja ha, bara för att. Om det hänt att jag inte köpt tänkta fordon och stått kvar med delar? Absolut

Jag har nu för tiden mest MC-delar i gömmorna men även min fru brukar har lite åsikter när hon vågar sig ut i "mina utrymmen"

För att inte blir OT, kul att få följa med i bygget och jag ser fram emot uppdateringar.
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
😀 känns tryggt att vara här på Rejsa, alla är samma skrot och korn😀

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Åhh Gordini.
Jag är ingen francofil men höll mig ofta på rally, rallycross och isåka som liten.
Det var fräna udda snabba bilar och man kunde ju inte ogilla dem.
De renoveras ju några av farsans polare här i umeå.

Ren nostalgi med andra ord. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
I profil ser de ju ut som när ett barn ritar en bil, undrar om det är det som gör att man gillar den

Har tappat namnet på Gordini gubben där uppe. Stig- olov, sven olov eller något liknande. har träffat honom för länge sedan, trevlig gubbe!

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Magnus Janard skrev:
I profil ser de ju ut som när ett barn ritar en bil, undrar om det är det som gör att man gillar den

Har tappat namnet på Gordini gubben där uppe. Stig- olov, sven olov eller något liknande. har träffat honom för länge sedan, trevlig gubbe!


Ja precis.
Men de är två och en av dem jobbar på alla folkrace och rallycross vi kör.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Har jobbat på med Gordinin, monterat diverse smått plock som tar väldigt lång tid! Kromlisterna runt rutorna var som vanligt mycket svordomar. Stötfångarna lite mindre, mest jobb att leta reda på alla delar 😀

Även bakvagnen är nu ihopmonterad (nya knutar, lager och genomkollad växellåda) och växellådan är sänkt för mer toe in på bakhjulen (de små alubitarna mellan balk och fäste)
Växellådan är en 4växlad Gordinilåda med sprängkåpa från en sen R 10 för att få ett rullager istället för kollager som utramningslager. Detta medförde även att min kompis Kent fick modifiera svänghjulet Tur man har duktiga kompisar 😀
Slänger upp lite bilder








Hoppas takten kan öka lite nu när min andra Gordini börjar bli klar


_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Nu är bakvagnen monterad och bilen fick komma ut för en inspirationstvätt.
Tar man bara bilden från rätt håll så ser den nästa klar ut, men det återstår en hel del: bromsar, renovering framvagn, renovering motor hitta några bra skakstolar som passar den lilla bilen och även mig (1.93 105 kg)





_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Renoveringen fortgår
Bromsar är nu renoverade och väntar på att bli monterade. Bak lyxade jag och valde att använda NOS ok.



Sedan var det detta med saker som inte förbättrar bilen, men som jag ändå lägger tid på....hittade ett gammalt klistermärke som andades -60 tal... var tvungen att montera 😀



Sedan har jag kortat styrväxeln, finns satser där man monterar ett större drev och exentriska bussningar. Då får man 2,5 rattvarv istället för 3,2 som är orginal.
Tänkte förklara lite noggrannare hur man gör, så kan jag hänvisa till tråden när folk frågar😀

Utgångsobjektet



Isärmontering startar, sitter låsring, sedan packbox, sedan låsring igen som håller lagret





På ovansidan av styrväxeln sitter en fjäder som trycker ner axeln till rätt läge (denna kortas innan ihopmontering)





Nu kan man ta ur Axel med lager genom att vrida den till ändläge. Man behöver inte slå ut axeln.

Nu måste man ta bort låsningarna till fjädern, detta är lite pilligt och kräver en del svordomar, endast den högra behöver lossas och skjutas åt höger. Fjädern används inte i den kortade styrväxeln

Den andra används för att banka ur orginalbussningen på vänstra sidan (




Här ser man när bussningen är påväg ut, genom att banka ut den med vänstra låsringen. Den högra bussningen får man knacka ut med ett långt Don



Nu är det rengöring på agendan, lagret tvättas och återanvänds desamma med packboxen

Eftersom kuggstången flyttas i huset så måste man slipa lite i överkant för att det skall gå fritt



Här är skillnaden mellan orginal, exentriska bussningar och 9 kugg istället för 6.



Nu monterade jag ihop styrväxeln och ser till att allt går lätt. Här kan man få plocka isär några gånger för att få allt att lira

För bättre styrkänsla har jag även köpt ett stag samt andra styresman utan gummibussningar




Skillnaden på styrarmarna

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Snyggt jobbat thumbs up


Var det ingen toejustering möjlig original?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Tack!

Det var det, man fick lossa armen och skruva in hela gummibussningen i styrväxeln. Så även det blir mycket enklare med dessa😀

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jamendärja är det ju gängat också, tänkte inte på det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Arbetet fortskrider! Har nu fram och bakvagn monterad, nya lager, bussningar och 6st nya bilstein stötdämpare (4dämpsre bak på en gordini) kortat utfjädringen bak så att den inte går över 0 grader.
Har även gjort en massa små grejor tex:
* dragit rör och kopplat bränslepump,
* bytt alla wires,
* med framgångsrikt resultat dragit ut en trasig bult ur växellådan med grispitt
* renoverat luftburk,
* monterat huvudbromscylinder (vilket är bland det värsta man kan göra på en svansmotor Renault, trångt är förnamnet)
*. Modifierat stag mellan stötdämparen fram.
* renoverat kylarplåten, monterat en tjock aluminiumkylare

Så det närmar sig!

Skickar upp lite bilder














_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Härlig känsla i denna renovering! Snyggt jobbat!!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Magnus Janard skrev:
Renoveringen fortgår
Bromsar är nu renoverade och väntar på att bli monterade. Bak lyxade jag och valde att använda NOS ok.

https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-11-43_65f30fc8-1561-4627-9 . . . .

Sedan var det detta med saker som inte förbättrar bilen, men som jag ändå lägger tid på....hittade ett gammalt klistermärke som andades -60 tal... var tvungen att montera 😀

https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-15-00_fd504521-cd70-4c93-b . . . .

Sedan har jag kortat styrväxeln, finns satser där man monterar ett större drev och exentriska bussningar. Då får man 2,5 rattvarv istället för 3,2 som är orginal.
Tänkte förklara lite noggrannare hur man gör, så kan jag hänvisa till tråden när folk frågar😀

Utgångsobjektet

https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-20-24_6e24e4db-6222-45fd-b . . . .

Isärmontering startar, sitter låsring, sedan packbox, sedan låsring igen som håller lagret

https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-26-02_8fc4cb0b-a0d1-4932-b . . . .
https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-26-02_2ea6faea-d50d-4977-9 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-26-02_03c05cd2-c52f-4feb-a . . . .

På ovansidan av styrväxeln sitter en fjäder som trycker ner axeln till rätt läge (denna kortas innan ihopmontering)

https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-29-07_2f980573-2ea8-4d98-9 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-29-07_d4490a10-cc24-4ece-8 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-29-07_91979471-7466-4bfa-8 . . . .

Nu kan man ta ur Axel med lager genom att vrida den till ändläge. Man behöver inte slå ut axeln.

Nu måste man ta bort låsningarna till fjädern, detta är lite pilligt och kräver en del svordomar, endast den högra behöver lossas och skjutas åt höger. Fjädern används inte i den kortade styrväxeln

Den andra används för att banka ur orginalbussningen på vänstra sidan (

https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-31-31_56707536-6cfa-4819-9 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-31-31_f78661a9-e20d-4a3a-8 . . . .

Här ser man när bussningen är påväg ut, genom att banka ut den med vänstra låsringen. Den högra bussningen får man knacka ut med ett långt Don

https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-36-09_1eff09d2-f2e2-44c5-b . . . .

Nu är det rengöring på agendan, lagret tvättas och återanvänds desamma med packboxen

Eftersom kuggstången flyttas i huset så måste man slipa lite i överkant för att det skall gå fritt

https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-40-37_29a6e19f-8f6c-4fa7-8 . . . .

Här är skillnaden mellan orginal, exentriska bussningar och 9 kugg istället för 6.

https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-43-29_0f8f1cbe-c379-4d28-a . . . .

Nu monterade jag ihop styrväxeln och ser till att allt går lätt. Här kan man få plocka isär några gånger för att få allt att lira

För bättre styrkänsla har jag även köpt ett stag samt andra styresman utan gummibussningar

https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-45-09_5d621b7b-0e65-44b1-9 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-45-09_6c293589-a233-4dc2-b . . . .

Skillnaden på styrarmarna
https://rejsa.nu/im/user/6363/2022-08-22-21-45-09_30f84b55-c03b-4c8c-b . . . .



Först och främst många coola Renaulter
Skulle gärna se mer av alla. Jättebra instruktion på kort styrväxel uppdatering. Vart finns kitet att köpa?
Ser fram emot tätare uppdateringar på alla dina bilar

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Härlig känsla i denna renovering! Snyggt jobbat!!! thumbs up thumbs up thumbs up


Tack! det värmer!

Homegrown skrev:



Först och främst många coola Renaulter
Skulle gärna se mer av alla. Jättebra instruktion på kort styrväxel uppdatering. Vart finns kitet att köpa?
Ser fram emot tätare uppdateringar på alla dina bilar


Tack!
Det var bara detta med tid men det kanske även är bra, så man får lov att planera lite för att hinna med allt mellan hämtningar/ lämningar, läxläsning och fritidsaktiviteter . Just nu är det totalfokus på denna, anmälan till Monte är inlämnad och under december hoppas jag på att kunna skaka ner bilen lite.

Styrväxeln finns hos de flesta franska firmorna. Arnaud brukar jag handla av.
https://www.arnaudventouxpieces.com/direction-train-avant-r8-r8g-r8s-4 . . . . (4606 heter den) bra att veta om du skall köpa av annan firma är att det finns satser till standard 8/10 och till Gordini. Gordinin har kortare styrväxel orginal (3,2 rattvarv) så den har en annan stång så den satsen passar inte i en vanlig 8/10 styrväxel. Jag brukar bygga på standard 8/10 kuggstången eftersom den är lättare att få tag på och billigare

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Hur gick det med allt detta, har inte Monte Carlo redan varit? Frågorna hopar sig, jag skall försöka förklara hur det gick med allt.
Den korta versionen är att Det var ett kanonroligt äventyr, så skoj att det är svårt att förklara. Men klasar av Stratos, 12G, Quattros, alfor, blandat med Zastava 1100 och volga, pyntat med vacker miljö och god mat, kan det bli bättre

Den lite längre historien är att även med god planering så blir inte allt som man tänkt sig. Så veckorna innan bestod i en massa meck och allt som kan strula strulade. Den renoverade motorn bytte vi så sent som onsdagen innan Rallyt till en annan..... men det slutade inte där utan även den andra motorn hade hyss för sig och valde att kröka stötstänger och även slå av en vippa. Jagandet av vippan skapade en hel del nya bekantskaper och nu vet vi att det heter culbuteur på franska. (vippan hittades efter mycket jagande i Nice, fick plocka från en motor och låna den under veckan, väldigt trevlig gubbe som bara pratade franska hans kollega lite engelska och så jag som kan extremt lite franska och sedan engelska... men vi förstod varandra ändå. bilspråket övervinner allt!

Vi hankade igenom ca 150 mil av rallyt (totalt ca 300 mil), med en bränd ventil samt större ventilspel. vi rätade stötstänger på broräcken, bytte vipparm (vipparmsstället sitter fast med toppbultarna ) i Monacos hamn bredvid båtar stora som förorter, på sträckorna möttes vi av smått euforiska fransmän som skrek Huit (8) Gordini, Huit Gordini och knappt han få upp kameran. så även om det inte blev som planerat så var det kanon och det gav mersmak gäller bara att hitta sponsorer så vi kan göra det igen......

Lägger upp lite blandade bilder från när det sista byggdes ihop samt även från äventyret. börjar med lite filmer

https://www.youtube.com/watch?v=yis6tS1XY1I (2:20 in i filmen)

https://www.youtube.com/watch?v=bXkLnEBkbs4 (4:10 in i filmen)

https://www.youtube.com/watch?v=R16V-ClqTLQ (4:02 in i filmen)





























Klicka för större bilder!








_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Vilken resa

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 8 Gordini 1965; Monte Carlo Historique 2023 jag hann
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (8133 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande