Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? När ska man växla? | 4200 besök totalt |
När bör man växla egentligen? Vad är optimalt på banan? Tänkte inte så mkt var på den fysiska banan utan var i varvtalskurvan. Är det alltid hk toppen man är ute efter?
Kanske en dum fråga, men frågar man inget får man inget veta! Jag har tex. max vrid vid 3000 varv och max hk vid 6000 varv. Vad bör ja sätta shiftlighten på? (varvstopp 6500) _________________ /Fredrik Fröberg |
||
6499...
optimalt är väl att växla så du får så stor area som möjligt under effektkurvan, så att gå över max effekt puckeln och växla så man hamnar på samma effekt fast innan puckeln efter man växlat. I teorin då. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
För optimal växling ska du dra motorn så långt att när du lägger i nästa växel sjunker varvtalet till den punkt där du har mest vridmoment. På en standard bil brukar det vara strax före varvstoppet.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Som Maz säger. Du skall kolla att arean från min-varv till max-varv i en växel blir optimal. Detta kan ofta approximeras till att toppen på effektkurvan ligger mitt mellan max och minvarv för varje växel. Eftersom de flesta någerlunda standardbilarna har en någerlunda symetrisk effekttopp brukar detta stämma.
ofta tar däremot varvstoppet emot innan man kan uppnå (optimalt varvtal), dvs "symetri", något som innebär att man oftatst växlar så nära(på) varvstoppet som möjligt. Tänk på att det BARA handlar om effektuttag/effektkurvan, vridmomentkurvan är ointressant att titta på i detta hänseende. Tänk på att du i en turbosnurra tappar turbotryck när du växlar vilket innebär att effektkurvan förändras. Detta kan innebära att man ibland på en turbobil hellre har en högre växel än växlar ner och tappar laddtryck. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||
Freddan>> Var du med och bänkade bilen på Dalhems? I så fall kan man ju mha kurvan räkna ut var du ska växla. Det brukar i praktiken, som föregående talare redan sagt, vara lagom nästan vid varvstoppet ända upp till växlingen 3->4. Vid växling 4->5 kan man växla något lite tidigare.
_________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||
om man plottar ut hastigheten och kraften som skjuter bilen framåt på alla växlar (vridmoment * utväxling inkl hjul), ser man ganska enkelt vilken växel som passar bäst:
Detta är för en original Impreza GT. Ganska tydligt att man bör dra den helt ut på varje växel. (Har just svalt en öl, men jag hoppas att jag menar rätt... ) _________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||
Citat från annan tråd:
Hur vet du när du ska växla? - När det helt svartnat för ögonen då växlar jag. Sen när jag precis kan börja se igen då växlar jag igen.... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Helt rätt resonemang. Jag har ett likadant diagram för min bil. Både du och jag behöver ta ut mer varv ur motorn om man ska maximera accelerationen. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Läste just den tråden, de låter stabilt! _________________ /Fredrik Fröberg |
||
Var inte med på träffen vid Dalhems tyvärr. Men ja ska mappa bilen under vintern å då ingår effektmätning så ja får se då helt enkelt... _________________ /Fredrik Fröberg |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? När ska man växla? | 4200 besök totalt |