Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Frågor inför bromsuppgradering "light"
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (1390 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Allmänt så är det en skarp koppling mellan hur mycket det gnisslar och hur bra belägg tål bankörning, det finns inga genvägar på det. Ja förutom att ha bra kylning och därmed kunna köra aningens snällare belägg än vad som annars behövts.

thumbs up
Det finns ett sätt till, kör en bil med under 150hk, så blir det inte så mycket värme i bromsarna

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Peter D
München
Här sen Aug 2003
Inlägg: 135


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag hade helt osynlig kylning på M2an såhär https://www.thingiverse.com/thing:4436752

Men är det lite lättare bankörning så kan nog typ DS2500 eller XP8 bli en vettig kompromiss även utan kylning.


Snygg lösning!

Just nu lutar jag åt en uppsättning Ferodo DS Performance eller möjligen StopTech Carbotech XP8 med ATE Typ 200 bromsvätska till att börja med. Stålomspunna bromsledningar och kylning avvaktar jag med tills vidare.

Tack för all input!

_________________
P e t e r D e g e r m a n
Citera
Peter D
München
Här sen Aug 2003
Inlägg: 135


Trådstartare
Apropå gnisslande bromsar: är det någon som har erfarenhet av s.k. "anti-noise shims"?

_________________
P e t e r D e g e r m a n
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Ja. De hjälpte kanske 5%.. På just min iaf.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Peter D skrev:
Apropå gnisslande bromsar: är det någon som har erfarenhet av s.k. "anti-noise shims"?

Jag jobbade med utveckling av bromsar för ett par år sedan och då fanns det väl ett par tusen olika "anti- noise shims" att välja på, allt beroende på vilken frekvens och vid vilket tryck du önskar filtrera bort ljudet. Visst kan man ha tur och träffa hyffsat rätt, t.ex är det vanligt med squeal vid ca 3 kHz.

Sedan kan det vara värt att notera att bromsoken är designade för en viss typ av kompressibilitet av belägg och shims. Det vill säga att när man bromsar fullt så pressas belägg och shims ihop något. Det tar man hänsyn till så att rollback'en (geometrin av packningarna runt bromsokets kolvar som drar tillbaka kolvarna när man släpper pedaltrycket) är större än deformationen av calipern och kompressibiliteten av belägg & shims så att man inte får draggande/anliggande bromsar. Bromsdrag driver väldigt höga temperaturer när man ligger på lite samt ökar beläggslitaget kraftigt.

Vad jag vill säga är att man ska vara försiktig med vad man gör och att man kan göra mer skada än nytta.

Mitt råd är detsamma som tidigare redan sagts. Bra belägg, frisk bromsvätska och kylning. Med bra kylning kan man köra snällare belägg (som gnisslar mindre) och ändå ha bromsar som funkar på track days. Kylningen gör även att man minskar beläggslitaget enormt.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Frågor inför bromsuppgradering "light"
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (1390 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande