Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
1-pelarlyft/Saxlyft
3 besök senaste veckan (7779 totalt)
FordGT40
Ö. Odarslöv
Här sen Okt 2005
Inlägg: 12


Trådstartare
Hej!

Jag funderar på att köpa en 1-pelarlyft eller Saxlyft.
Någon som har erfarenhet av dessa & kan tipsa om fördelar/nackdelar avseende dom?
Ev. även rekommendera ett fabrikat?

Tacksam för kommentarer!

Med vänlig hälsning

Magnus

_________________
Magnus Norling
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Vi använder en saxlyft från Verktygsboden:



Funkar mycket bra till jobb på hjulupphängningar, bromsar, motor och bakaxel. Handlar det om växellåda, kardan, avgas så är den näst intill hopplös. Laga rost på trösklar och golv är lika illa.

Ganska smidig att flytta runt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Klarar golvet av stålhjulen utan märken?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Cédric skrev:
Klarar golvet av stålhjulen utan märken?


Njae.... lite märken har det blivit i färgen, betongen har klarat sig. Numera har vi skyddspapp under hjulen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Det finns ju många saxliftar som har två körbanor istället för en hel, då kommer man åt kardan och avgas etc. något bättre.
En sån står på min önskelista, men dom ligger runt 18kkr för en som lyfter 1m, och 35kkr för en som lyfter 1,8m.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Något exempel på en sådan?

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353



http://www.blocket.se/orebro/Laglyftande_saxlyft_17000___ink_moms_4977 . . . .

Skulle också gärna ha en liknande men det är svårt att smyga in i garaget utan att den märks...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Sonett7 skrev:
http://www.blocket.se/orebro/Laglyftande_saxlyft_17000___ink_moms_49771617.htm?ca=23_9&w=3

Skulle också gärna ha en liknande men det är svårt att smyga in i garaget utan att den märks...


Mm. Har sneglat på den tidigare, ser schysst ut, men blir ju ändå rätt många pengar för att lyfta bilen, men satan va skönt det hade varit...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
HP
Gbg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 53



Har använt Nussbaums Saxlyftar en hel del, Klart smidigast med saxlyft sålänge man inte skall göra jobb där liften är ivägen.

Lägger men klossar mellan bil och lyft så får man skapligt utrymme rätt fort utan att ha alltför tjocka klossar

_________________
Henrik Petersson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



I denna tidigare tråd har jag skrivit lite om saxlyft och mina erfarenheter:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=65839&postdays=0&postor . . . .


Jag rekommenderar verkligen en saxlyft, i ett hobbygarage är den i mina ögon mycket mer praktisk än en 2 pelare då den tar mindre plats, inga pelare i vägen och snabbare upp/ner med låga bilar. Nackdelen är såklart att du inte kan parkera en bil under en annan upplyft.


Något år efter att jag köpte min så släpptes det en ny variant av lyft som flera tillverkare säljer, den har elektromagnetisk säkerhetsspärr istället för pneumatisk. Så om du inte har en kompressor som alltid är igång så rekommenderar jag att du satsar på en sådan

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Någon här som har erfarenheter av enpelarlyft och kan ge lite för- och nackdelar?

Jag tittar lite på denna:
https://verkstadskungen.se/enpelarlyftar/enpelarlyft-flyttbar-2-5-t.ht . . . .

Har tidigare varit inne på en tvåpelarlyft till mitt garagebygge, men samtidigt lyfter denna enpelarlyften ovan praktiskt taget lika högt, vilket skulle medföra att det också går att parkera under denna.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Joan skrev:
Någon här som har erfarenheter av enpelarlyft och kan ge lite för- och nackdelar?

Jag tittar lite på denna:
https://verkstadskungen.se/enpelarlyftar/enpelarlyft-flyttbar-2-5-t.ht . . . .

Har tidigare varit inne på en tvåpelarlyft till mitt garagebygge, men samtidigt lyfter denna enpelarlyften ovan praktiskt taget lika högt, vilket skulle medföra att det också går att parkera under denna.


Har inte erfarenhet av enpelare men har en höglyftande nedsänkt saxlyft från Verkstadskungen som jag är supernöjd med. Kan rekommendera företaget.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Joan skrev:
Någon här som har erfarenheter av enpelarlyft och kan ge lite för- och nackdelar?

Jag tittar lite på denna:
https://verkstadskungen.se/enpelarlyftar/enpelarlyft-flyttbar-2-5-t.ht . . . .

Har tidigare varit inne på en tvåpelarlyft till mitt garagebygge, men samtidigt lyfter denna enpelarlyften ovan praktiskt taget lika högt, vilket skulle medföra att det också går att parkera under denna.


Den stora nackdelen med enpelarlyft är att du behöver köra bilen över armarna på lyften. Är mycket smidigare med en tvåpelarlyft som bara har en synkroniserings wire i bågen ovanför bilen och en elkabel då man får ett fritt golv som går att städa ordentligt och inte en kanal vid golvet där det blir oljegrusäckel.

Sen får man med enpelar lyft armar under mitten på bilen vilket gör att det kan bli stökigt att ta ner avgassystem, växellåda, kardan etc beroende på bil. Det är dessutom omöjligt att lyfta karossen från en bil med ram Funkar nog relativt sätt bättre till en bil med framhjulsdrift.

Skulle säga att det känns nog lite stökigt att köra in en bil och gasa över benen när en annan bil är upplyft på enpelarlyften.

Jag gillar tvåpelare med fritt golv dvs två motorer och ingen kedja på golvet. Har haft sån i många år och den har få nackdelar men många fördelar sålänge man har hyffsad takhöjd där man har stolparna och en bredd så man kan gå runt stolparna.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Tack för input Andreas och Gustaf. thumbs up

Det är ju så klart för och nackdelar med allt. Är dock inte speciellt orolig för att köra över basdelen på denna, då den inte bygger så mycket i höjd. Klart att en tvåpelare har sina fördelar, men i nuläget vet jag inte hur mycket skruvande det kommer bli för egen del, då är förvaringen viktigare för mig att kunna tillgodogöra yta för att vid behov ställa en andra bil under bilen på lyften.

Möjligen att man skulle kunna börja med en enpelare och sedan uppgradera till en tvåpelare när jag bestämt hur jag vill ha allt i garaget. Tror att jag kan leva med eventuellt tapp i andrahandsvärde om jag skulle behöva sälja enpelaren.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



I en bra värld... tja vad hade man haft då..
Har själv en gammal 2 pelare med en mittbalk. .. och en gammal 4 tons 4 pelare... betala 18 k för båda totalt. . Köpte vid 2 tillfällen.. ja dom har nog tappat vad dom skall det finns massor av gamla lyftar ute som säkert duger många år till och tröttnar man Går dom lätt att sälja.
Att köra över beställningen till en 1 pelare med last på..huga....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Jag har en "Quick Jack".



Det hade varit schyst om den lyfte högre (och ännu schystare om jag hade högre i tak!) men för vad den kostade (jag köpte den då jag bodde i USA) och hur smidig den är att flytta runt (kan tas med till räserbanan) så är den väldigt bra.

Milsvids bättre än domkraft och pallbockar!! thumbs up Har använts till allt från växellåds/kopplingsbyte till rostlagning, bromsarbete, etc.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Michael Th skrev:

Att köra över beställningen till en 1 pelare med last på..huga....


Ingen kommer ihåg en fegis.. Det kan hända att jag inte ens behöver köra in så långt i garaget med en andra bil. Vet när allt börjar vara på plats så att jag kan mäta mer exakt.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Om nån är sugen på en Quick-jack så har jag en som jag funderar på att sälja, jag har fått diskbråck och har svårt att lyfta fram den så jag kör mest med vanlig domkraft och pallbockar.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



iqbad skrev:
Om nån är sugen på en Quick-jack så har jag en som jag funderar på att sälja, jag har fått diskbråck och har svårt att lyfta fram den så jag kör mest med vanlig domkraft och pallbockar.

Du har PM.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Jag har den här , fungerar mycket bra och Bengt var bra att ha och göra med.
https://bengtsbilmaskiner.se/produkt/3t-sax-98cm/

Vanlig saxlyft med 2 körbanor , litet pumpagregat på en vagn , 3 fas nödvändigt så klart.[/b][/url]

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Allmänt banåkaforum
1-pelarlyft/Saxlyft
3 besök senaste veckan (7779 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande