Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Johans eminenta exceldokument
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
9 besök senaste veckan (144998 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Första inlägget i tråden uppdaterat nu. Tack Johan!

_________________
Magnus Thomé
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Tack så mycket!

Nu labbas det med olika drivlinor...

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ackerman: Uppdaterad
Säg till om något är galet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Har tyvärr bara openoffice på hemdatorn och får inte alls rätt på filen. Är det någon som kan få ut formeln för att räkna ut toppfart?


Typ

Toppfart = däckdiameter x motorvarvtal x bakaxel / kvantfysik. Eller hur det nu blir.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



däckomkrets * motorvarvtal / (produkten av alla utväxlingar). Men det blir ju lixom mm per minut då

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Daniel Steiner skrev:
Har tyvärr bara openoffice på hemdatorn och får inte alls rätt på filen. Är det någon som kan få ut formeln för att räkna ut toppfart?


Typ

Toppfart = däckdiameter x motorvarvtal x bakaxel / kvantfysik. Eller hur det nu blir.


Jag bytte från OpenOffice till libreOffice, tyckte det funkade klart smidigare på många sätt, kan vara värt ett försök.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

toppfart = vartal * 60 * däcksdiameter * pi / tottalutväxling / 1000

varvtal = varv per minut
däcksdiamter i meter
totalutväxling typ slutväxen om lådan är 1:1 på högsta växelen.

n=7000
däcksdiamter = 0,6
tattalutväxling =5,28

Ger topfart på 149,94 Km/h

_________________
Johan Sjölinder
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
toppfart = vartal * 60 * däcksdiameter * pi / tottalutväxling / 1000

varvtal = varv per minut
däcksdiamter i meter
totalutväxling typ slutväxen om lådan är 1:1 på högsta växelen.

n=7000
däcksdiamter = 0,6
tattalutväxling =5,28

Ger topfart på 149,94 Km/h


Och något som vi diskuterade mycket med PI (loggerftg i England, numera ägt av McLaren tror jag) är att omkretsen/diametern på däcken ökar med hastigheten, en F1 på 90'talet kunde vara 5% men det mest synbara är nog inom dragracing där de nyttjar detta fenomen, bra acc i start och hög slutfart med däcksDAFvxl-låda.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

fuling skrev:
toppfart = vartal * 60 * däcksdiameter * pi / tottalutväxling / 1000

varvtal = varv per minut
däcksdiamter i meter
totalutväxling typ slutväxen om lådan är 1:1 på högsta växelen.

n=7000
däcksdiamter = 0,6
tattalutväxling =5,28

Ger topfart på 149,94 Km/h


Exakt sådär ja. Tack!

_________________
Daniel Steiner
Citera
Sparade trådar/FAQ
Johans eminenta exceldokument
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
9 besök senaste veckan (144998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande