Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) F1 2020, 21, 22, 23, 24, 25...... | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17 >> 39 besök senaste veckan (11564 totalt) |
En sak som förbryllar mig, angående balansproblemen (porpoising) som t ex Mercedes verkar lida massor av.
Grundproblemet: ground-effect i golvet suger bilen så nära marken, att helt plötsligt "ryms" inte luften under bilen längre och flödet upphör= i samma ögonblick släpper downforcen och bilen studsar upp (fjädringen trycker upp bilen). Ny luft kommer då in under bilen, sugs ner tills bilen blir för låg, flödet upphör, downforce upphör, bilen studsar upp... Och så fortsätter det... galopp, galopp... Varför inte den uppenbara lösningen? Att släppa in luft i golvet, så bilen aldrig blir för låg? Antingen som en "aktiverad klaff", som bara släpper in luft på rakan när farten är högst och behovet av downforce är minst... Eller, om detta likställs med "aktiv aero", och inte tillåtet, så en permanent luftkanal till golvet? _________________ Magnus Falk |
||||||
Jag har precis sett klart på årets säsong av Drive to survive och det var kul att få en återblick över säsongen och de kontroversiella händelserna. Men serieformatet känns lite urvattnat nu, ska de göra ännu en säsong får de nog förnya sig en hel del för att det ska kännas intressant. Jag skojar för övrigt inte om jag säger att de visade startlampssekvensen i slow motion (att lampa för lampa tänds och sen släcks alla) typ 15-20ggr under denna serie!! En oväntad och positiv sidoeffekt var att jag blev rejält racesugen själv! _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Eftersom det är nytt reglemente och ovanligt svårtippat så knåpade jag ihop ett litet formulär på Googledocs så den som vill kan tippa årets säsong.
Klicka på länken och gör era kvalificerade gissningar senast fredag kväll så summerar vi efter säsongen. https://forms.gle/aCAB1eEV9otLkKYf8 (där det står att man ska ange för- och efternamn kan man skriva sitt "Rejsaalias" om man vill) Det handlar om topp tio i konstruktörs- och förarmästerskapen. Samt snabbaste depåstopp _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Hulkenberg är inte med i din lista! Han ersätter tydligen Covid-Vettel i Bahrain... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Jag såg det och övervägde en kort stund ett tillägg... Men jag låter valen bestå av de ordinarie förarna. Jag måste dock säga att jag blev förvånad att de tar in Hulken! Borde de inte ha nån testförare eller annat prospekt som de kan låta köra!? _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Jag gissar att dom flästa teamen hellre tar in någon med reel löpserfarning över sina reserver som knappast kört ett FP1 eller två Tråkigt att vara reserv självklart, men för teamet möjlighet att ta poeng gir det mening _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||||
Om du läser dina två sista meningar så har du svaret. De får inte ha några röliga eller flexibla delar som rör sig över ett visst mått. Klaffar och annat som rör sig är ju själva definitionen på aktiv aero Det är enkelt löst genom att höja bilen lite grann men då tappar de peak downforce och då går prestandan ner, så det är ett dåligt alternativ. Det som gör det svårlöst för teamen är att de måste lösa problemet utan att tappa prestanda. Ungefär samma dilemma som att det är enkelt att göra en driftsäker racingbil, det svåra är att göra den snabb också, eller vice versa. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Ja det var lite oväntat slut där. Jodå som Ferrari nisse så självklart bra att Ferrari fick 1-2, men Red Bull vad hände där egentligen, och deras systerteam där en bil brinner upp...
Misstänker att många tvingats höja sina bilar för att delvis i alla fall eliminera studsandet - om 10 race har de nog alla lärt sig och löst det. Då kommer de nog inte upplevas som så tunga... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Nja 792 mot 752 förr, men det klagades rätt rejält. 40kg mer... Men då lär ju ingen kört Forumla E bilarna som väger 898kg, det är ena riktiga tjockisar som har halva Range mot F1 och 225km/h toppfart.. Men Annars vilket jäkla Race . Mercas all motorer i botten och REdbull pajar.. Italienska Kvalités Ferrarien har gått som tåget hela försäsongen! Sen som Hamilton sa, är ingen Quick fix att få till deras bil!. De har ju verkligen olika koncept på bilarnas aero i stort! _________________ Magnus Wideman Nya VW Golf MK8 R Performance Pack https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
verkar ha varit felaktiga soppapumpar från magnet marelli enl internätet, alla åker med samma pump och vissa har redan bytt ut dom _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
Ja knas att det var dem, VM i otur för Redbull.. Men kul att det är i helgen igen!. Hoppas Mclaren kan få lite ordning, gick ju kasst för dem i Indycar i går oxå med Felix i Pole.. _________________ Magnus Wideman Nya VW Golf MK8 R Performance Pack https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Elitracing (åskådarracing) F1 2020, 21, 22, 23, 24, 25...... | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17 >> 39 besök senaste veckan (11564 totalt) |