Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6369 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blandade nordiska wankelfordon för diverse motorsportgrenar!
Kände bara för att lite snabbt dela med mig av lite finkultur och eftersom det är en snabb tråd med ett antal malplacerade bilar (=inte enbart racingbilar) så får det bli detta off Topic-forum! Anders Mårtenssons Mazda RX-3 byggd för rallycross B. Den första bil som min farsa gjorde ett seriöst och lyckat försök att bygga en egen trimmad motor, detta var på åttiotalet och motorn finns sedan länge i Norge. Pelle Erland (tror jag det var) blev norsk mästare med den motorn förra eller förrförra året. Snacka om lång livslängd på en periferiportad motor! ![]() Mycket dålig bild men! (EDIT, har scannat om bilden i en bättre scanner. Dock fortfarande kass kvalitet, originalfotot är uselt!) Så här såg Mikael Mohlins ökända RX-7 ut en gång i tiden. Till vänster i bild står dåvarande mekanikern Janne Walter och till höger bilens ägare och förare Henrik Rosencrantz ![]() Senare såg den ut så här! ![]() och så här! ![]() Att den ser ut så här numera vet ni antagligen? ![]() Brorsan har också haft en RX-7 byggd för rallycross, finns numera i Norge. Så här såg den ut efter att bilens tidigare ägare (en tv-kändis kört och smällt den på fyllan). Låt oss säga så här bilen var betydligt smalare efter krocken! Beklagar dålig bildkvalitet. ![]() Efter många svettiga timmar i riktbänk så blev resultatet: ![]() Finns sedan många år i Norge! Diverse BMW med wankelmotorer. Här Lucas Nylunds bil. ![]() Fredrik Anderssons! ![]() Niklas Mörtsells rallycrossare. Helt nybakad! ![]() Hackis kör som sagt RX-7! ![]() Molle Robertsson. ![]() Magnus Johansson VW 1303 med 13B wankel i rumpan, totalsegrare 2 år i rad lilla klassen evocupen! ![]() Janne Walters Opel med wankel, givetvis! ![]() Håkan Bercics RX-7 som går i grupp E, ekonomi. Bilen som skakat om i klassen! ![]() Bröderna Nygrens nybyggda Mazda grupp B RX-7. Jovisst nybyggd, så går det när det finns luckor i reglementen. Nu är det definitivt stopp för dylika nybyggen. Nygren vann i första tävlingen han ställde upp med bilen i. ![]() Åsså ett gäng norska bilar! Tom Erik Hauger, äkta Grupp B RX-7!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Å är ni inte snälla så postar jag ännu fler omskolningsbilder! _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
Det här var väl rejsigaste tråden på länge!
Varför har jag aldrig haft en wankelmaskin? ![]() Jag brukar njuta av rallycross-sändningarna från Norge där det verkar vara gott om RX7 av olika slag. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
Wankelmodigt!
![]() Asballa motorer, alltid gillat dem i dragracingsammanhang och inser nu att om det bara fanns en bra klass där de var godkända så skulle fler säkert fundera på att stoppa dem i sina Seven (Locost)-byggen. Rune Naess, varför inte öppna Locostserien för Wankel? Ni som kör så mycket med dem i Norge? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
Tackelitack.
Bifogar ett dynokvitto på en nyligen bromsad wankel med helt felkonstruerat avgassystem, motorn är bridgeportad och hade förutom den låga effekten ett i jämförelse med andra likadant portade motorer ett mycket bra register enligt han som skötte bromsningen. Med rätt avgas så finns det potential för 300 hk plus plus! ![]() _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
När jag var på 24 timmars loppet på Spa för standardvagnar 1970, så var det 4 st Mazda M 10 A, med Wankel motorer med.
Det var "Mazda Racing Team" som hade 4 bilar med, och som kördes av några Belgare & Japaner. och ljudupplevelsen när dom kom i full fart in mot Stavelot kurvan var så häftigt att det glömmer man aldrig. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
Här är en till hybrid.
Peter Larssons Audi S2 med wankel och dubbelturbo i isracing. ![]() Samt några till bilder på Mörtsells E30, dessvärre blev den lite smalare än vanligt i första tävlingen ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
Jag svarade också... ...valde "helt såld på wankel" alternativet... ...fast min bil till och med fanns bland bilderna ovan
Posta fler bilder Combat! Så många som möjligt, så ofta som möjligt.
De är faktiskt tillåtna både i Roadsport/Modsport samt i SSK! GKA håller väl på att projektera för att bygga en Locost-wankel, han samlar delar i alla fall. Jag har också frågat varför inte Locostserien tillåter wankel. Rune svarade att det var pga att han inte känner till motortypen. Synd, hade det varit tillåtet hade jag byggt en bil till den serien istället för att köpa mitt nya projekt. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
Håller med, tills aldeles nyss när jag såg wankelförsedda bmw02:or och tillomed en e-30. Combat, berätta mer om 02orna (förvisso ugly generalis breddningar och vingar, men ändå). Finns dom kvar? var i landet? Har du mer bilder på motorrum, växellåda, mm, mm. Berätta mer om e-30in _________________ /Anders C |
oups, såg att tråden blivit flyttad till den öppna delen av forumet!
Då får jag skärpa till mig en aning. Satt och tänkte lite. Fler bilder på nyare raceanpassade RX-7: or och motorer efterfrågades, får ta och fixa det! Ska uppmana min bror att registrera sig här på rejsa, han har ju så att säga byggt ett antal motorer för olika tävlingsklasser. Jag tror att det finns en och annan här som är seriöst nyfikna på att testa wankel men att okunnigheten om motorn är ett stort hinder, kanske brorsan kan rätta ut ett antal frågetecken om intresse finns. Därtill har han en svart RX-7 TII som eget projekt, målet är att bygga om bilen för hårda tag! Motorn ska trimmas till runt 500-650? hk med bibehållen körbarhet, i landet "over there" står en större låda hos en bekant. Denna låda lastas med trimdetaljer för motor och allehanda kul saker som sägs vara bra för bilens uppträdande på bana, vilket är en tanke han trivs med. Därmed är han ju direktkvalificerad in i laget med folk som gillar att svänga på asfalt, för övrigt har han svängt runt förr men då var det med bredsladd i rallycross. Den snygga sidan av det införskaffade projektet, bilen är en aningens krockad på andra sidan. Men farsan har rättat upp knöligare plåt tidigare så! ![]() Dessa små pinnar sätter han in i motorer som ska laddas med högt turbotryck, ökar livslängden påtagligt! ![]() ![]() _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
Jorå, väldigt variabel längd på dom insugsrören! De åker upp och ner som tokar när man joxar på gaspedalen. Har sett det på film!! _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
Re: Blandade nordiska wankelfordon för diverse motorsportgre
Haha, är du inblandad i den? ![]() Då vet vi nog båda varför den skakat om klassen ![]() Känner Håkan rätt väl och det ska bli kul att följa utvecklingen ![]() _________________ Daniel Steiner |
Wankel är kul!
Kommer ihåg teknikundervisningen i grundskolan... Vi grabbar som var mopedister slapp laga punkteringar och smörja cyckelkedjor. Vi fick plocka isär (och försöka sätta ihop) en gammal wankelmotor istället ![]() Så därför vill jag se bilder på motorer i delar ![]() Bonuswankelinfo: Jag har jobbat ihop med Janne Walters pappa (eller var det svärfar?) _________________ /Kristian Elisson |
![]() _________________ Jörgen Blennow 0708-145580 |
Det är grymt tuffa bilder. Får mig samtidigt att undra vad som hände sen med bilarna. Rosenkrantz/Walters RX-7 vet vi ju vem som äger men var är Lucas BMW och med Walters Opel? Står de bara i en lada...?
Det finns ju en RX-7 racebil som varit utannonserad med Volvomotor. Har fått för mig att Walter haft den också, stämmer det och varför har den Volvomotor nu? Nån som vet. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
En annan kul bil som Lucas Nylund hade eller har är denna!
Givetvis utrustad med RÄTT motor! Bilen har varit med i ett nummer av Bilsport, ska leta reda på det och återkommer. ![]() Sitter här och scannar sporadiskt, fler bilder kommer så småningom. HÅLL uT! Urk, nu ska jag gå ut och byta kopplingsvajer på tjejens Ford Sierra, dubbel-Urk! _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6369 besök totalt |