Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcktryck AR1
1601 besök totalt
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Vilka däcktryck upplever ni funkar bäst? Främst ni som åker lite framtungt och rwd
I dagsläget ligger jag på 2.15 varmt runt om på ca 1500kg bil.

Nankang rekommenderar:
<800kg 23 - 27.5psi
800-1000kg 24 - 32psi
1,000-1,400kg 27.5 - 37psi
1,400kg> 34 - 42psi
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



alindquist skrev:
Vilka däcktryck upplever ni funka bäst? Främst ni som åker lite framtungt och rwd
I dagsläget ligger jag på 2.15 varmt runt om på ca 1500kg bil.

Nankang rekommenderar:
<800kg 23 - 27.5psi
800-1000kg 24 - 32psi
1,000-1,400kg 27.5 - 37psi
1,400kg> 34 - 42psi


jag kanske har kört med för lågt, men jag har släppt ut till 2 i depån, tycker de visar tendenser på överhettning när trycket är högre efter nåt varv.... 1300kg

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Tord skrev:
alindquist skrev:
Vilka däcktryck upplever ni funka bäst? Främst ni som åker lite framtungt och rwd
I dagsläget ligger jag på 2.15 varmt runt om på ca 1500kg bil.

Nankang rekommenderar:
<800kg 23 - 27.5psi
800-1000kg 24 - 32psi
1,000-1,400kg 27.5 - 37psi
1,400kg> 34 - 42psi


jag kanske har kört med för lågt, men jag har släppt ut till 2 i depån, tycker de visar tendenser på överhettning när trycket är högre efter nåt varv.... 1300kg


så 2 vid lite avsvalnat...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Experimentera lite. Släpp ut tills det inte funkar.
På 1200kg baktung bil gick jag inte upp någon värme med 2.1-2.2.
Nu kör jag 1.85 fram och 1.9-2.0 bak. Skulle fortfarande vilja få upp mer temp.

Stommen i däcket är skitstyv. Körde nästan ett varv på Mantorp med punktering och 0 tryck. Sladdade i Mjölby men jag kunde inte tro att det var tomt!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
safe skrev:
Experimentera lite. Släpp ut tills det inte funkar.
På 1200kg baktung bil gick jag inte upp någon värme med 2.1-2.2.
Nu kör jag 1.85 fram och 1.9-2.0 bak. Skulle fortfarande vilja få upp mer temp.

Stommen i däcket är skitstyv. Körde nästan ett varv på Mantorp med punktering och 0 tryck. Sladdade i Mjölby men jag kunde inte tro att det var tomt!

Det är lite det jag gjort, tycker 2.15 har funkat bra på Gelleråsen.
Dock efter körningen på Gotland syd & nord i kombo så fick jag ett helt annat slitage, mer slitgage på utsidan fram än på Gelleråsen. Borde jag ev gått upp någon 0.1a? Antar att det är doseringen och farten som gör att den slitit mer på utsida. Tyckte dom blev väldigt slingriga väldigt fort där.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



alindquist skrev:
safe skrev:
Experimentera lite. Släpp ut tills det inte funkar.
På 1200kg baktung bil gick jag inte upp någon värme med 2.1-2.2.
Nu kör jag 1.85 fram och 1.9-2.0 bak. Skulle fortfarande vilja få upp mer temp.

Stommen i däcket är skitstyv. Körde nästan ett varv på Mantorp med punktering och 0 tryck. Sladdade i Mjölby men jag kunde inte tro att det var tomt!

Det är lite det jag gjort, tycker 2.15 har funkat bra på Gelleråsen.
Dock efter körningen på Gotland syd & nord i kombo så fick jag ett helt annat slitage, mer slitgage på utsidan fram än på Gelleråsen. Borde jag ev gått upp någon 0.1a? Antar att det är doseringen och farten som gör att den slitit mer på utsida. Tyckte dom blev väldigt slingriga väldigt fort där.


Det är kanske banan som är skillnaden. Gotland är ju ruskigt mycket snabbare. Låter som om du behöver lite mer camber kanske, i alla fall på Gotland.
I helgen så använde jag en däcktempmätare för första gången, det är något jag ska fortsätta med (i brist på Michelin cup2 connect). Det skulle nog du också kunna få lite information ifrån.

Själv har jag fått ett högre slitage på insida höger bak... måste kolla hjulinställningen, annars förstår jag inte varför....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Jag kör faktiskt 2.4 i mina varma.

dock Fwd då. tycker det funkat bra och upplever varken att de överhettar eller blir halkiga

EDIT: 1250 kg

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



safe skrev:
Experimentera lite. Släpp ut tills det inte funkar.
På 1200kg baktung bil gick jag inte upp någon värme med 2.1-2.2.
Nu kör jag 1.85 fram och 1.9-2.0 bak. Skulle fortfarande vilja få upp mer temp.

Stommen i däcket är skitstyv. Körde nästan ett varv på Mantorp med punktering och 0 tryck. Sladdade i Mjölby men jag kunde inte tro att det var tomt!


ett högre lufttryck bygger mer värme annars

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
smedsgarden
Ulricehamn
Här sen Aug 2011
Inlägg: 17



Jag går emot strömmen lite, framtung 1500kg FWD på 215/45-17 och siktar på 2,6 fram och 2,35 bak. Provat att släppa ur lite till, men det brukar sluta med att jag höjer tillbaka. Sedan finns ju alltid risken att min Biltema däcktrycksmätare inte är något precisionsinstrument, så ta siffrorna med en nypa salt.

_________________
Torbjörn Lindgren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det är till syvende och sist temperaturen som är viktig, inte trycket. Tryckökningen från kallt ger (bara) en indikation på temperaturen.

Vilket tryck du väljer påverkar lite hur bilen känns + hur däcken bygger värme (lite förenklat, mer i ytan eller mer i stommen)

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Angående tryck så gick jag på någon youtube test av AR1, Cup2, mfl (tror det var Apex). Han sa att AR-1 ville ha lägre tryck än Michelin och Pirelli, 2 bar och strax under. När jag testade det så gick de mycket bättre. Från de som kör Cup2 med lite tyngre bilar så förstår jag att 2.4-2.5 är vettigt att ligga på, lite högre än på gamla Cup.

Att jag inte får upp så mycket temp (50 grader bak, 40 fram) kanske beror på att jag har 235+295 på 1200kg och kanske att jag inte utnyttjar hela greppet som finns (köra fortare i kurvorna) å andra sidan håller de länge....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Nankang rekommenderar:
<800kg 23 - 27.5psi dvs 1.59-1.9 bar
800-1000kg 24 - 32psi dvs 1.65-2.21
1,000-1,400kg 27.5 - 37psi dvs 1.9-2.55
1,400kg> 34 - 42ps dvs 2.34-2.9

Sen är det väl iofs axelvikt som är viktig. Min bil har 604kg på framaxeln dvs som en 1200kg bil med 50 50 viktfördelning och 354kg på bakaxeln dvs som en väldigt lätt bil med 50/50 viktfördelning dvs en normaltung seven bil. Så enligt rekomendationstabellen ska jag köra högre varmtryck fram men det är väl oklart om det är bra. Jag har siktat på 2.1 varmt både fram och bak efter ett avkylningsvarv. Det ger kalltryck på 1.2bar fram och 1.4 bar bak. Verkar ju intressant att prova att gå ner 0.1 eller 0.2 bar bak och prova med 2.0 fram

Är väl lite som Magnus säger att högt tryck ger mindre rörelser i däckssidan som värmer upp stommen men hög slitbanetemp i mitten av däcket. Medans lägre tryck ger mer rörelser i stommen som ökar stomtemperaturen men ger kallare slitbana i mitten av däcket innan temperaturen och trycket har ökat.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Har dem på Z4M Coupe:
1475kg, 50/50 fram/bak, RWD.
235/265 fram/bak.
2grad camber fram/bak

Provade först med 2.2 kalltryck vilket blev uppåt 2.8-2.9 varma, bara efter 3-4varv började de halka runt. Sänkte till varmtryck 2.4 och allt föll på plats, helt perfekt varv på varv (Gelleråsen, 20grad)
Däcktemp höga 70 runtom ett par min efter depåstopp.

På Kinnekulle (ca 12grad) sänkte jag till 2.2 runtom varma, märkte ingen skillnad iaf inte till det bättre. Efter 5-6varv började de låta/vibrera i böjarna, detta försvann efter ytterligare ngt varv?
Slitaget ser bra ut, bättre än mina gamla Toyo R888 som fick typiska "vallar".

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Fege
Kalmar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 61



Kör fwd ca 1000kg
275or fram med 2.1 bar varmtryck (brukar vara runt 1.4 bar kalltryck)

_________________
Fredrik Gehammar

Kör: Honda Civic -91 n/a
TimeAttackNu Club Challenge 1:a 2021 och 2019
Superstage: 1.18.17 r-däck
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Babbe skrev:


ett högre lufttryck bygger mer värme annars


Trådlyft för ny säsong!

Inte på min bil i alla fall. Sänker jag inte trycket får jag inte någon temp.

Banpremiären var i helgen på Knutstorp. Soligt men kallt, minusgrader på morgonen.
Körde första 20 minuterspasset på 2 bar som jag (trodde ) att jag tryckt i på 2 dagar tidigare.

Resultatet var helt iskalla däck förutom höger fram som var lite ljummet, vilket var lite förvånande med tanke på banan.
Visade sig att jag fortfarande hade 2 bar i alla däck förutom höger fram som hade 0.5 bar, problem med läckande ventil där.
Sänkte jag till 1.8 så började jag få lite temp i alla fall och trycket steg mot 2.0, så det blev aldrig riktigt bra. Skulle fortsatt att sänka men orkade inte krabba med det.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Däck för banåka
Däcktryck AR1
1601 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande