Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Komponenttips, hundkoja med MC-motor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
1 besök senaste veckan (3789 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Ser tokigt ut. Jag skulle inte försöka använda en rak 5a på tvären i en sån liten bil...
930 cm vs 915 cm är INTE väldigt lika om man kan använda dessa 15 cm för att få till en användbar drivaxel.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206


Trådstartare
Kolja skrev:
Enligt wikipedia:

V70I 2.0T 180hk/240nm@1800, 1984cc B5204 T3 Rak femcylindrig bensinmotor med lättrycksturbo

V70II 2.0T (exportversion 2000-2004) 163hk/240nm@2200, 1984cc B5204 T Rak femcylindrig bensinmotor med lättrycksturbo


Går det inte att ta en Volvo subframe komplett med bärarmar, fjäderben och bygga in mot ditt chassie?

Dom där komplicerade A-armarna ser ut att kunna vrida och böja på sig en del?


Hmm.... Hur kan jag missat dessa motoralternativ?! Skall kollas upp, tack för tips!! Vore toppen om det gick att hitta med turbo och något lägre effekt

Volvons spårvidd är mycket större än vad jag kan ha, så det kommer nog inte få plats ändå (spårvidden får inte vara mer än hjulbas/1.4). Och sen vill jag helst inte köra mcpherson

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206


Trådstartare
elCrillo skrev:
Inte för att jag kan sånt här men funkar det med korta drivaxlar när bärarmarna är så långa...?


Bra fråga... men fjädringslängden ska vara densamma oavsett långa eller kort armar, borde vara mest avgörande för drivaxlarna? (men jag har inte ens kollat vinklarna blir vid max in/ut-fjädring, så det kanske blir problem redan där).

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206


Trådstartare
safe skrev:
Ser tokigt ut. Jag skulle inte försöka använda en rak 5a på tvären i en sån liten bil...
930 cm vs 915 cm är INTE väldigt lika om man kan använda dessa 15 cm för att få till en användbar drivaxel.


Förlåt, jag hade skrivit fel i mitt inlägg, har uppdaterat det nu. Det skall vara mm. Dvs skiljer 15mm vilket jag tyckte var väldigt lika (har dock inte fått K20 måttet bekräftat).

Men oavsett, det kanske är dumt ändå att välja 5:an...

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



DaWa skrev:
safe skrev:
Ser tokigt ut. Jag skulle inte försöka använda en rak 5a på tvären i en sån liten bil...
930 cm vs 915 cm är INTE väldigt lika om man kan använda dessa 15 cm för att få till en användbar drivaxel.


Förlåt, jag hade skrivit fel i mitt inlägg, har uppdaterat det nu. Det skall vara mm. Dvs skiljer 15mm vilket jag tyckte var väldigt lika (har dock inte fått K20 måttet bekräftat).

Men oavsett, det kanske är dumt ändå att välja 5:an...


15 mm, ja borde jag insett också... motorpaketet är ju inte 9 meter brett!!! . Morgonhjärna...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206


Trådstartare
safe skrev:
DaWa skrev:
safe skrev:
Ser tokigt ut. Jag skulle inte försöka använda en rak 5a på tvären i en sån liten bil...
930 cm vs 915 cm är INTE väldigt lika om man kan använda dessa 15 cm för att få till en användbar drivaxel.


Förlåt, jag hade skrivit fel i mitt inlägg, har uppdaterat det nu. Det skall vara mm. Dvs skiljer 15mm vilket jag tyckte var väldigt lika (har dock inte fått K20 måttet bekräftat).

Men oavsett, det kanske är dumt ändå att välja 5:an...


15 mm, ja borde jag insett också... motorpaketet är ju inte 9 meter brett!!! . Morgonhjärna...


hehe, då kan vi snacka spårvidd!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



det finns ju andra honda motorer än k20
dessa är dyra o rätt så svåre att hitta numera
det tyvärr oxå b16a vtec med 150 hk.
det sån jag har i min
kolla på civic motorer där finns allt mellan himmel o jord i hästkrafts väg
o honda gör ju bra o skottsäkra motorer
annars tycker jag det mer manligt med en 400 hk turbo haybusa

_________________
henrik nielsen
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206


Trådstartare
fordcapri skrev:
det finns ju andra honda motorer än k20
dessa är dyra o rätt så svåre att hitta numera
det tyvärr oxå b16a vtec med 150 hk.
det sån jag har i min
kolla på civic motorer där finns allt mellan himmel o jord i hästkrafts väg
o honda gör ju bra o skottsäkra motorer
annars tycker jag det mer manligt med en 400 hk turbo haybusa


hehe, 400hk hayabusa helt klart manligt!

Ja jag får väl börja leta fler motoralternativ igen. Hade lite ställt in mig på volvon nu, men inser att det blir svårt att få till.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Skruva banåkabil
Komponenttips, hundkoja med MC-motor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
1 besök senaste veckan (3789 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande