Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: Chevrolet Corvette 1992 - Såld
4551 besök totalt
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Bara denna vecka, och alla kommande veckor tills bilen säljs, nu kan den bli din: offeranodshobbybilen!



Har du någonsin undrat över hur Top Gun skulle vara om den var en person? Tänk dig nu den personen i en suspekt ekonomisk situation, vad skulle hen köra? En faceliftad C4 Corvette, så klart! Bilen, känd från Statens Haverikommissions årliga julfestgyckel, är en Corvette av 1992 års modell. Varför är det så viktigt? För att det är första året med LT1-motorn. Googla! Om du inte får svar, lägg till "Optispark" i sökningen.

Okej, du är kvar? Då är du nog redan övertygad, frälst, eller vill bli Rejsakändis. Jag tänker inte hindra dig ...



Jag köpte bilen 2018, har brukskört den (shoppingrundor, garagebesök och resor till släkt och vänner) ett år, inklusive en vinter, och sedan sommarkört den i en och en halv sommar. Kan man parkera under tak fungerar den definitivt som bruksbil både sommar- och vintertid, och den får ofta föraren att le. Just nu oftast utan att tårarna bryter fram samtidigt. Det är bara en varningslampa som lyser, och den är inte ens viktig! När jag bytte bort de ställbara stötdämparna, blev bilen lite ledsen. Det går att antingen återställa till FX3-dämparna, eller ta bort varningslampan, beroende på smak.

Grundläggande information:
Årsmodell: 1992
Import: Ja
Karosstyp: Targa, med löstagbart tonat "glastak"
Växellåda: ZF6 Manuell
Motor/effekt: LT1/300 hästkrafter
Bränsleförbrukning: Ja. Jag har kontrollerat, och den förbrukar bränsle.
Racinglämplig: Kan, om man är riktigt dum, köras i Roadsport A. Jag rekommenderar inspirerad körning på småvägar, och någon konbanekörning.




Bilen har tidigare gått som diplomatbil för Kentuckys ambassad i Trelleborg, men jag har tagit bort alla klistermärken som påminner om den perioden. I tidigare liv har den också fått någon form av larm/fjärrstart monterat, och VATS har bypassats genom att original tändlås ligger med nyckel under instrumentpanelen, och att en ersättningsnyckel används för det "riktiga" tändningslåset. Allt det här går nog att ta bort, men jag har inte vågat mig på det med tanke på det jag läst om eftermarknadslarm. Jag har aldrig haft problem med det, så det har inte varit något jag velat ta tag i. Bilen har också, som vi känner till sedan tidigare, utvecklats på den berömda Nürburgring Nordschleife.



Relativt få ägare i Sverige. Ingen av dem borde få äga bilar. Fler mekaniker. Ingen av dem borde få äga verktyg.





Inredningsmässigt är det mesta i plastväg i kupéutrymmet helt okej, men plasten kring insynsskydd och hatch i bagage har blivit väldigt spröd och börjat spricka. Insynsskyddet i sig är dock i gott skick, och fungerar felfritt. Golvmattan på förarsidan har ordentliga slitmärken efter hälarna, och det går att köpa iläggsmattor av originaltyp eller byta hela golvmattan. Knappar och reglage känns helt okej, och skinnet i stolarna är i bra skick för att vara en trettio år gammal bil.

Sedan köp har jag bytt:
Optispark
Kylarslangar
Tändkablar
Generator
Batteri
Stötdämpare (Z51-spec från Bilstein)
Hjulnav och -lager bak
Rutlist runt hatch och ovan sidorutor
Styrenhet AC
Frontläpp
Växelspaksknopp
Baklysen "lagade" med LEDs som lyser rött blinkar gult, för att klara besiktning trots USA-bakljus
Motorer till popups
Styrenhet till popups lagad

Till detta kommer så klart vanlig service med alla vätskor utbytta under perioden sedan 2018, filter utbytta, tändstift etc. Senaste oljebytet gjordes våren 2020, sedan dess har bilen gått under 300 mil. Jag har däremot inte lyckats släcka oljebyteslampan, trots att jag gjort så som internet instruerar.

Alla skämt åsido, så har den här bilen gett mig mycket glädje. Den får mig att vända mig om när jag går från den på parkeringen, och den har fått mig att en lugn dag eller kväll på sommaren åka ut till garaget och byta bil bara för att köra den en timme eller två. Samtidigt är den oväntat lätt att leva med i det vardagliga. Vill du åka på Europasemester med fullastad bil, eller bara ha något att fnittra i medan du handlar? Den fungerar utmärkt till båda, och bagageutrymmet är oväntat stort när man väl lyft allting över den "något höga" lasttröskeln. Christer Glenning hade ändå haft några kommentarer.

Bilen står just nu på C5 Corvette Wagonwheels 17*8.5" med fräscha däck runt om, originalfälgarna med slut däck följer med vid köp.

Medföljer vid köp gör också:
FX3-stötdämparna (går att få renoverade hos Bilstein)
Ställdon FX3-stötdämpare (de främre lösa, de bakre sitter fasttejpade i ramöppningen bak. Går att beställa nya, alternativt få renoverade hos Bilstein)
Extra styrenhet popups
Främre bromsbelägg Raybestos originalersättning
Två popupmotorer, med nya kugghjul men utslitna kol. Bör gå att använda, om man byter till rätt kol
Täckkåpa för främre regplåt
Nya glödlampor positionsljus (om de inte monterats, lamporna är beställda men inte levererade). Jag rekommenderar ett ombygge till LEDs som lyser vitt blinkar gult här, på samma sätt som i aktern, men dagens lösning fungerar ändå helt okej.


Kända fel:
Optisparken. Den fungerar felfritt just nu, men den kommer ju att haverera igen. Förbered dig på det. Det ingår i underhållskostnaden för en LT1-bil.


Fönsterhissen på förarsidan kan ibland ha egna idéer om hur den ska bete sig. Det är ett intermittent fel, och jag har hittills inte hamnat i ett läge där det inte gått att dra upp rutan, men det är värt att titta igenom över en vinter.

ACn fungerar inte just nu; systemet har ingen gas. Jag lovar inte att det fungerar så fort gas fyllts på, det kan vara rester kvar sedan tidigare ägare löste den havererade fläktkontrollenheten som spökar.


Vore det här min "forever car" skulle jag efter att ha löst elfelen bytt färdigt alla lister, fixat ACn och vid nästa Optisparkhaveri bytt till en av de ersättningssytem som finns för att bli av med känsligheten i systemet.

Sammanfattningsvis är det en väldigt rolig bil för dig och din omgivning, som det går att använda till mer än man tror, i vad jag vet mekaniskt gott skick men med några elfel som antagligen är ganska enkla att reda ut för den som har det minsta talang för elektronik. Jag är inte en av dem.

Pris? Variabelt beroende på var den annonseras ut. På Rejsa säger vi 125 000 SEK. Riktigt dumma bytesförslag beaktas, om jag får pengar mellan. Har du något Roadsport A/B-kompatibelt lyssnar jag lite extra. Har du något Modsportkompatibelt lyssnar jag ännu mer. Är det dessutom franskt, så ...



Visst ja, länken till tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112834

Edit: Uppdaterade listan på fel, eftersom ett fel har försvunnit.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
solo.lap
Gotland
Här sen Jan 2021
Inlägg: 23



10/10 for your advert! Being English and moving to Sweden, Swedes are shit at selling their cars (on the Block it seems). Either 1 photo taken at night behind a bin or 4 words to describe the important parts of the car...this has restored my faith, what a great read!

Good luck with the sale!

_________________
Mark Smith
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Kul annons, hade inte förväntat mig något annat! Hoppas du hittar en lika underhållande ersättare.

Låter som att en eftermarknads ECU med ny kabelstam skulle lösa många av problemen och göra motorn mer mottaglig för modifieringar.

Tycker du glömmer en av de bättre sakerna med bilen. Den är 30 år, skattefri, besiktning var 24e månad och oftast blir "vanliga" försäkringar billigare då också.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Lyfter denna, nu utan kylfläktsproblem! Det var (kanske?) bara ägaren som inte förstod sig på bilen. Fläktarna slår på enligt spec, och kyler motorn som de ska.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Det är ju snart vår igen, så det är dags att lyfta den här annonsen. Någon som vill åka skattefri sportbil i sommar? Bilen är fortfarande till salu, och jag lyssnar fortfarande på dumma/intressanta bytesförslag.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Uppar denna igen, eftersom bilen nu är laglig igen (jag bytte ut det trasiga positionsljuset ...) och tvättad!

Fler bilder på bilen:

















Bilen är nu skattebefriad, och behöver inte besiktigas förrän 2023.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Uppdatering: bilen är såld, tillsammans med alla medföljande delar.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: Chevrolet Corvette 1992 - Såld
4551 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande