Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
"Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
9 besök senaste veckan (36745 totalt)
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Helt enig

Det lilla jag pillat med Camaro och Corvette verkar dom ha "kaka på kaka" system.
Så det vore förvånande om det bara är en sensor.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 293



Har du kollar med Tech2 om du kan få fram några felkoder?

Du kanske har någon i närheten som kan hjälpa dig.

Har dock frågat om detta i tråden för längesen.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Eftersom jag är dålig på att svara, kan jag i alla fall uppdatera mina senaste åtaganden.

Efter senaste testerna, skruvade jag till slut ihop bilen och funderade mer. Jag bytte alla säkringar, för att vara säker på att de inte spökade. Eller okej; alla de vanliga flatstiftssäkringarna. De andra fick vänta.



Sedan hade jag läst om en grej, som jag tänkte pröva. Det finns tydligen ett sätt att tvångsstyra fläktarna, genom att bygla två portar i OBD-kontakten och slå på tändningen. Så det var bara att ta fram precisionsverktygen och börja jobba!


Tvångsstyrningen startade fläktarna alldeles utmärkt, så vad var det nu som var fel? Jag förstod bara mindre, och mindre. Och jag förstår så lite redan från början ...


Eftersom jag ändå behövde köra Corvetten hem från garaget, och lämna bruksbilen där ute på grund av "orsaker", så tog jag chansen att köra bilen lite extra. Jag hade hittat ett sätt att få fram exakta temperaturvärden, och inte bara gissa från mätarnålen, och konstaterade att motorn har en arbetstemperatur på 92 grader Celsius. Primärfläkten ska gå på vid 108 grader, och sekundärfläkten vid 112. Så hur tar jag reda på det?

En lämplig parkeringsplats nära 70-vägen valdes ut, och jag ställde mig på tomgång med ögonen på den digitala displayens kylvattentemp. 92 grader. 95. 100. 105. Nu är vi låååångt inne på mätarnålens skala. 108 grader. Visst hör jag en fläkt gå igång? Jodå, det är en fläkt som börjar snurra! Men temperaturen går uppåt?! 110. 112. Nu går en till fläkt igång, de stormar på rätt bra där framme. Och nu sjunker temperaturen igen. 109. 107. När displayen gick under 107 och fläktarna fortfarande gick, körde jag ut från parkeringen och rullade hemåt. Har jag lagat något? Högst oklart. Men det viktiga är att kylarfläktarna beter sig som de "borde" göra, så en av de kända problemen med bilen är nu avhysta. Bra inför försäljning, om ingenting annat. Kylarproblem? Never heard of her.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Idag har jag lagat det allra sista på bilen; positionsljusen. Det är säkerligen inte det enda som är trasigt, men det var det sista jag planerade att laga. Och så tvättade jag bilen, och körde den några mil! Den är fortfarande till salu, och jag rekommenderar den för de som vill ha en skattebefriad sportbil med till viss del modern känsla, där saker visserligen går sönder som på en 30 år gammal bil men där det sällan blir ohemult dyrt.



_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Handpenning lagd och kontrakt skrivet, det verkar som att Corvetteäventyret är slut för denna gång. Nu behöver jag bara hitta en bil som matchar efterföljande Jane Austen-bok ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Himlar skrev:
Handpenning lagd och kontrakt skrivet, det verkar som att Corvetteäventyret är slut för denna gång. Nu behöver jag bara hitta en bil som matchar efterföljande Jane Austen-bok ...


Färdig med elfel och allt:
https://www.blocket.se/annons/skane/jensen_healey_2_0/100277485

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Tord skrev:
Himlar skrev:
Handpenning lagd och kontrakt skrivet, det verkar som att Corvetteäventyret är slut för denna gång. Nu behöver jag bara hitta en bil som matchar efterföljande Jane Austen-bok ...


Färdig med elfel och allt:
https://www.blocket.se/annons/skane/jensen_healey_2_0/100277485


Charmig, men tyvärr inte en bil i min smak. Taklöst är inget för mig, och jag använder inte en bil på ett sätt så att den där gör någon direkt nytta.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Men.... Vilken bok baseras nästa tråd på och när kommer den?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Men.... Vilken bok baseras nästa tråd på och när kommer den?


"Pride and Prejudice" kommer härnäst, bilen mindre klar ännu. Jag jobbar på det.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Himlar skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Men.... Vilken bok baseras nästa tråd på och när kommer den?


"Pride and Prejudice" kommer härnäst, bilen mindre klar ännu. Jag jobbar på det.


Låter som cadillac allante...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Andra projekttrådar
"Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
9 besök senaste veckan (36745 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande