Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
En till garagetråd
2 besök senaste veckan (4428 totalt)
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Då har det blivit dags att ta tag i garaget på hemmaplan efter vi flyttade för några år sedan. Det finns en befintlig byggnad på ungefär 80kvm med bra takhöjd, men det som inte finns är golv, isolering, innertak eller el.

Så efter att ha pratat med lite byggfirmor, tid är lite ont om numer, så har jag kommit fram till att dom ska få gjuta golvet och dra in el. Det finns dock en befintlig platta på kanske 40-50kvm som skall bort. Idag knackade jag lite på den med släggan, visade sig vara armerad med stängsel




Blir lite mer bilder sedan men tanken är en stor platta och lyften på ena halvan och ett förråd på 'andra våningen' på andra halvan. Det är cirkus 3,5-4m högt så borde bli ganska bra.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Då har byggifrman börjat bila bort den gamla plattan. Dom kom den dagen dom sade och säger dom ska vara klara vecka 18. Kan hoppas det stämmer då

Spenderade påskhelgen med att städa ur gammal isolering som fåglarna käkat på , plus att den var tillverkad -97 så plasten var 'lite porös'




Det var även en del sand/grus som behövde skyfflas bort.



Men efter 4 timmars jobbande med bilmaskin, slägga och grannen som skottade bort massorna med traktorn så tog det sig skapligt.



Är det epoxi man vill måla golvet med så det blir lite stryktåligt ?

Isolering, 145mm i väggarna borde duga fint om man vill ha det frostfritt och inte köra värmepumpen för hårt ?

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



Trevligt projekt.

Vad har du för dimensioner på väggreglarna?
Jag håller precis på att isolera mitt garage. (Norsk byggsatsgarage med 98mm väggreglar).
Jag isolerar 95+45mm i vägg och 145+95 i tak.

På väggarna körde jag först 95mm mellan de stående reglarna. Sen plast och sen en omgång liggande 45x45 på insidan med 45mm isolering. Då blir elektrikern glad då han får ett fint installationsskikt att förlägga all el i. En annan fördel med installationsskiktet följt av OSB är att jag sen kan skruva precis överallt utan att råka punktera plasten.

_________________
Christoffer Persson
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Det är 45x95 reglar så funderar på om jag ska slå på en 45x45 till så får man 140mm isolering. Men ja kanske skulle köra ett lager liggande för att slippa glipor.

Tak blir nog nånstans runt 300mm tror jag. inte riktigt bestämt mig än hur jag ska göra innertaket. Antingen i underkant av takstommarna eller i ovankant. Det är bara 3.5m i takhöjd och jag vill ha ett loft/förråd på halva ytan så kan kanske vara bra med innertak i ovankant då.

El blir utanpåliggande i alla fall. Enklare att dra och flytta saker i efterhand då.

Borde ta och beställa två par garageportar , tänkte mig klassiska släta slagportar.

Nu är plattan och alla massor borta. Snabbt jobbat men dom fick ta till största bilmaskinen

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Det jobbas på ordentligt, i fredags paddades det klart och igår så lades all armering på plats. Betong skall enligt utsago komma under morgondagen.

Det muttrades lite över att armeringsmattorna jag hade ståendes var lite grova, typ 10mm Börjar bli dags att ta en sväng till byggfirman o köpa ett par pall med isolering.




_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Du ville inte isolera plattan neråt?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Det hade kanske vart optimalt med lite isolering. Förra garaget hade inte det o det funkade skapligt tyckte jag. Där var mest problemet att det inte fanns vettig värme eller isolering alls.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Ja det hade jag velat påstå, men beror helt på hur varmt o mysigt man vill ha där ute.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Fryser inte så ofta 10-15 grader räcker typ.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Då var plattan gjuten då, bara vänta på att den ska torka ur ordentligt. Tänkte gå på den gamla tumregeln om 1 vecka per centimeter betong så om 2,5 månad borde det bli lagom o måla på epoxin.

[/img]

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
3UBA296
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 26



Snygg platta!

_________________
John Svensson
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare


Då var byggfirman klara då, plasten på närmsta månaden då. Dags och hamstra hem lite 95mm isolerskivor och några rullar plast då. Ja o fixa elen till draget på bruksbilen

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Isolering hämtad, tog den polska Ursa tillverkade isoleringen med U35 , kostade 1:- mer per kvadrat än Isover med U37.

Köpte allt dom hade hemma på lokala byggmax, får se hur långt det räcker



_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Kostade på mig en byggställning så man når till taket. Så i helgen ska det nog börjas med isoleringen.



_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare


Halvvägs genom isolerandet då

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Gått lite trögt med det här, men nu är det åtminstone el och osb på väggarna.

Idag byttes till vinterdäck i garaget på bruksbilarna. Då slog det mig att den ena av mina två portar blir väldigt tight att köra in i om man vill ha bilen någorlunda rak när man kör in. Så tanken slog mig 'Behöver jag verkligen två portar?' . Tror jag kommit fram till att jag inte behöver det.

Ska ändå ha en saxlyft så då kan jag rent krass ha lite hjuldollys o putta en bil åt sidan vid behov. Normalt behöver jag ändå inte skruva så mycket på bruksbilarna mer än just hjul två gånger om året.

Såna här hydrauliska/mekaniska hjuldollys som lyfter bilen en bit, funkar dom bra ? Nu kommer det väl inte vara nått problem o lyfta upp bilen på dollys med lyften iaf...

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag har haft Julas fasta dollies i kanske 10 år nånting, och köpte förra vintern också ett set mekaniska som lyfter bilen själv (från Expondo men det är ju samma modell som "alla" säljer).

Det är klart smidigt att inte behöva lyfta bilen med domkraft för att få in dollies men det gäller också att man har en bil som är någorlunda rymlig runt hjulen för att det ska funka. Har man små hjul, eller sjukt bra "fitment" kan det bli tajt.

De "mekaniska" är ju främst bra om man behöver skjutsa runt en bil som sedan ska stå still på hjulen. De fasta tycker jag har varit bra för en bil som vinterförvaras och som jag behöver flytta runt lite då och då. De funkar också bra till att skjutsa runt andra saker, motorer, växellådor och liknande. Om du har saxlyft och inte behöver frigöra dollies när du ställt in bilen i ett hörn skulle jag börja med fasta - de är billigare och har som sagt många användningsområden.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Jag har ett set med fasta dollys från Biltema, skulle väl bulta på lite störe hjul på dom möjligtvis för Evon är halvtung o baxa runt. Mest orolig att bilen inte kommer upp nog för att kunna flyttas från lyften när man sänkt ned den.

Men bra med lite input, verkar i alla fall som jag bestämt mig för en port. Motorcyklar behöver man inte så mycket luft för att få ut

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Så det har hänt lite, OSB på plats till 95%. Det är en 1,5 rad kvar i taket plus snida till en lämplig lucka upp på 'vinden'.

Nästa moment blir lite gips på väggar tänker jag. Har inte bestämt mig om jag ska måla golvet eller sätta gips först. Känner jag mig själv borde jag sätta gips först för annars kommer jag börja stoppa in saker och då blir det aldrig gipsat

Så golv, tänker mig bara måla med 2k epoxy. Det är lite små porer/hål efter gjutningen så är jag slö målar jag bara som det är. Annars får man slipa ned en del alternativt köra sån där riktigt tjock golvfärg. Tittade lite på att måla med tjockfilmsfärg men det drog iväg förvånansvärt mycket i pris



_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



slipa eller syratvätta golvet före målning, annars fäster inte färgen ordentlig.
Gjorde den missen själv.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Ja syratvätt blir nog rimligt. Ska på med primer först såklart.

Undrar om man ska ta nån lite roligare färg, grått är lite trist det blir inte flakes åtminstone.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Andra projekttrådar
En till garagetråd
2 besök senaste veckan (4428 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande