Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Söker tips om chassi för Bmw e46 | 1 besök senaste veckan (493 totalt) |
Hej!
Har skickat denna fråga till några firmor men tänkte att jag även kan fråga här. Blir ett bra första inlägg efter alla år av läsande, inspirationen till bygget kommer härifrån. Jag har en E46 330ci som jag har byggt trackday-bil av och nu är jag less på att studsa runt med mina BC-racing coilovers. Bilen är helt rensad och har fullbur, vikt ca 1440 med mig i och fulltank Jag kör 18" 256 runt om, Cup 2:or Jag har dragit buren till stötdämpartornen i bak så kör just nu med coilover även bak. Ska byta till 30mm krängare i fram nu när det blir nytt chassi. Bilen används enbart för bankörning men är reggad och godkänd av besiktningen med bur och ändrad fjädring. Jag är nybörjare så har dålig koll på dämparinställningar men har förstått att mina nuvarande coilovers aldrig kommer ge mig någon bra känsla. Bilen studsar ut ur kurvor och är allmänt dryg vid dåligt underlag. Jag har bilen ganska låg och skulle vilja sänka mer i fram men då behöver jag distanser för att kompensera vinkeln på bärarmarna. Så chassit ska tillåtas att ställas lågt. Vad har ni för tips? Min tänkta prisgräns är 30000 Mvh Anders [/img] _________________ Anders Wretblad BMW E46 330ci |
||
Upplever inte min e46 som studsig. Kör med H&R clubsport chassi. Samt H&R krängare. Väldigt följsam och lugn i beteende. Och lämpligt nog till salu 😉
Annars är väl tipset skräddarsytt öhlins road & track chassi. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
Deras egna framvagnsgeometri (bärarmar osv) och Nitron-dämpare. Wiborg Engineering har minst lika bra grejer men till ett mycket vettigare pris. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Jag kör KW Clubsport 2-vägs i snarlik bil, en E36:a. Chassit är några år gammalt men fungerar kanon och 2-vägs är super att kunna ställa.
Enda abret med KW är deras fjäderbenskonstruktion. Den nedre fjädertallriken hamnar i vägen för däcket på min bil. Men det är kanske ett mindre problem på E46 än E36 eftersom 46:an lätt sväljer mycket större hjul? Om KW övervägs är det iaf något man måste beakta. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Tack för tipsen!
Jag har kontakt med Wiborg och Pean Sweden så första steget blir att få till rätt geometri och fjädrar så jag kan börja testa mer inställningar. Spännande värld att ge sig in i! _________________ Anders Wretblad BMW E46 330ci |
||
Vanligt fel är att man kör för hårt ställt chassi. Prova ställ om det går, stötdämparna i den mjukaste inställningen. Sen sätt på mjukare fjädrar runtom. Har själv gjort samma misstag med min e46....Blir extra tydligt när man börjar skala av vikt.
_________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||
Allt är väl relativt. Med hårdare fjädrar/dämpare minskar behovet av krängningshämmare, hur många byter dom till en svagare variant? Ett vanligt fel är väl snarare att man byter till hårdare fjädrar/dämpare och krängningshämmare, då har man effektivt förstört väghållningen i bilen. Man kan prova att ta bort krängningshämmaren bak om bilen upplevs som hoppig i utgången av kurvorna, speciellt på ojämna underlag. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Jag slår slag ett för Öhlins Road&Track i deras omshimsade banoptimerade variant.
Den är utsorterad en av deras anställda för hans egen M3E46. Jag har det kitet på min M3:a och trivs bra med det. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Skruva banåkabil Söker tips om chassi för Bmw e46 | 1 besök senaste veckan (493 totalt) |