Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Duger en 12-volts kompressor till bildäck?
<<   1, 2, 3
11 besök senaste veckan (18020 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3367




_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare

Jovani skrev:
den här är BRA!
https://jebs.se/vara-kategorier/produkter/kompressorer/viair-098c-comp . . . .



Att tänka på

"Max gångtid 3 Min on / 27 Min off 10% (@ 22 C)"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3367



Jovars, men hur lång tid tar det att pumpa ett däck? Eller dutta 4st 😉
Å måste man köra längre stunder så finns modellen 100C med kylflänsar
https://www.viaircorp.com/c-models/100c

Har 98c i husbilen (för luftkuddarna på bakaxeln) å den kan utan problem toppa upp C-däcken med 6bar.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare

Det funkar säkert kanon Kan säkert köra längre än 3 minuter dessutom. Men "bra o veta" att den inte ska gå längre stunder thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Jag har en från ett punka-kit, funkar hur bra som helst. Hade svåra pyspunkaproblem ett tag och det löste 12v kompressorn på några minuter.
För att justera tryck på R-däck på banträff känns det som ett klockrent val jämfört med att släpa med sig en vanlig 230V klump.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 292



Denna är bra, räcker att nå till alla 4 hjulen med sladd när man har kopplat på batteriet.
Men byt gärna nippeln, denna skruvas på.
Eller helst hela slangen.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/kompressorer/ . . . .

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4012



Numera går det att hitta helt OK kompressorer med "multikraftkälla" (12V+220v+borrmaskinsbatteri).
Exempel: https://butik.msverige.se/sv/artiklar/black-decker-multikompressor.htm . . . .

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Oj, den var smidig.
Tack för tipsen i övrigt.
Hade tänkt denna annars.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/mi . . . .

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Om man går in på bildelsbasen och söker på "kompressor" så får man upp hur många som helst, 200kr för en förmodligen oanvänd kompressor är väl ok? thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Det blev Jula-varianten.

Den är nu testad på ett småläckande hjul. Det tog kanske max 2 minuter med motorn avslagen att öka trycket från 1,60 till 2.30.

Däremot verkade nippeln läcka lite så jag var tvungen att trycka lite på den. Det är ju bara ett byte bort på Jula för att lösa. Made in China så det är väl väntat.
På det hela taget är jag nöjd med funktionen.

Tack för alla tips.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Corsa skrev:
Det blev Jula-varianten.

Den är nu testad på ett småläckande hjul. Det tog kanske max 2 minuter med motorn avslagen att öka trycket från 1,60 till 2.30.

Däremot verkade nippeln läcka lite så jag var tvungen att trycka lite på den. Det är ju bara ett byte bort på Jula för att lösa. Made in China så det är väl väntat.
På det hela taget är jag nöjd med funktionen.

Tack för alla tips.


Rostiga fälgkanter eller nån liten spik/skruv?
Pytsa i en halvflaska "punkaspray" så täpper det till pysandet thumbs up

Töm till 1 bar, spray, fyll på luft till vad du vill ska ha, ut och kör nån kilometer.

Men för att bara kolla det enklaste först, spott på ventilen och se om den är tät (går lika bra med såpa/diskmedelsvatten). Böj lite på ventilen också, de kan torka/spricka och läcka lite.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



steffe skrev:
Corsa skrev:
Det blev Jula-varianten.

Den är nu testad på ett småläckande hjul. Det tog kanske max 2 minuter med motorn avslagen att öka trycket från 1,60 till 2.30.

Däremot verkade nippeln läcka lite så jag var tvungen att trycka lite på den. Det är ju bara ett byte bort på Jula för att lösa. Made in China så det är väl väntat.
På det hela taget är jag nöjd med funktionen.

Tack för alla tips.


Rostiga fälgkanter eller nån liten spik/skruv?

Rätt vanligt med ärgade alufälgar också.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

super7 skrev:
steffe skrev:
Corsa skrev:
Det blev Jula-varianten.

Den är nu testad på ett småläckande hjul. Det tog kanske max 2 minuter med motorn avslagen att öka trycket från 1,60 till 2.30.

Däremot verkade nippeln läcka lite så jag var tvungen att trycka lite på den. Det är ju bara ett byte bort på Jula för att lösa. Made in China så det är väl väntat.
På det hela taget är jag nöjd med funktionen.

Tack för alla tips.


Rostiga fälgkanter eller nån liten spik/skruv?

Rätt vanligt med ärgade alufälgar också.


Japp, glömde/förträngde det, å det kan vara värre beroende på att det är anfrätt under skyddslacken. Men sprayen brukar funka bra.

När man byter däck kan det vara läge att borsta rent och måla insidan på kanterna med lämplig färg om det ser sunkigt ut.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



steffe skrev:
super7 skrev:
steffe skrev:
Corsa skrev:
Det blev Jula-varianten.

Den är nu testad på ett småläckande hjul. Det tog kanske max 2 minuter med motorn avslagen att öka trycket från 1,60 till 2.30.

Däremot verkade nippeln läcka lite så jag var tvungen att trycka lite på den. Det är ju bara ett byte bort på Jula för att lösa. Made in China så det är väl väntat.
På det hela taget är jag nöjd med funktionen.

Tack för alla tips.


Rostiga fälgkanter eller nån liten spik/skruv?

Rätt vanligt med ärgade alufälgar också.


Japp, glömde/förträngde det, å det kan vara värre beroende på att det är anfrätt under skyddslacken. Men sprayen brukar funka bra.

När man byter däck kan det vara läge att borsta rent och måla insidan på kanterna med lämplig färg om det ser sunkigt ut.

thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2228



Ryobi one 18v använder jag ute på banan, slipper sladd det är skönare än man kan förvänta sig. Har med mig deras mutterknackare också så det är praktiskt med samma batteri.

Största nackdelen är att tryckmätaren är extremt opimistisk och går upp till 15-20 bar, så den är inte så noggran på mer normala däckstryck.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare

Håller med, det var ett stort lyft att byta ut den jag hade med sladd till den jag har nu utan sladd.

Ett annat jätteplus är att att kunna ställa in önskat tryck med god fungerande precision på hektot när, sen bara sätta igång den och gå o göra något annat. När den är klar, flytta till nästa hjul som får exakt samma tryck. Osv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 62



safe skrev:
Ryobi one 18v använder jag ute på banan, slipper sladd det är skönare än man kan förvänta sig. Har med mig deras mutterknackare också så det är praktiskt med samma batteri.

Största nackdelen är att tryckmätaren är extremt opimistisk och går upp till 15-20 bar, så den är inte så noggran på mer normala däckstryck.


Jag kör med samma lösning fast Makitas variant, mycket behändigt!

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Allmänt banåkaforum
Duger en 12-volts kompressor till bildäck?
<<   1, 2, 3
11 besök senaste veckan (18020 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande