Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Reparera en racingdomkraft?
<<   1, 2
28 besök senaste veckan (19025 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Daniel Engström skrev:
Min nästa domkraft blir en extra låg från Bacho https://www.bahco.com/sv-se/p/extra-low-entrance-extra-long-reach/58-a . . . .
Dock inget man tar med sig till banan, då den är rejält tung. Ibland har Swedol den till riktigt bra pris.

Magnus, hade du inte en elektrisk saxdomkraft ett tag? Hur funkade den?


Vägde extremt lite, ordentligt låg i nedersta läget. Supersmidig! Men.... I det första exemplaret gick nedväxlingen från elmotorn sönder när bilen var upphissad. Var lite pilligt att få ner bilen. På exemplar två sprack en alubit på den när bilen var upphissad så att allt plötsligt kollapsade Kunde ha blivit väldigt illa men tack o lov satt hjulen på så det hände ingenting. Domkraften är numera indragen hos både Biltema och Jula....



Ser ut att vara seriös den där du länkar till men 51kg är ju en del. Jag tycket den på 35kg jag haft ett tag var alldeles för tung för att släpa över trappsteg eller grus. Köpte en på 14 kg nu, hoppas den funkar bra. Som lägst 85mm vilket räcker för min bil thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Magnus Thomé skrev:
Luftning är nog universellt:




Funkade kanon! Den lyfter bättre än någonsin just nu thumbs up

Min var ganska lik den på bild i din manual. Ganska.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Daniel Engström skrev:
Min nästa domkraft blir en extra låg från Bacho https://www.bahco.com/sv-se/p/extra-low-entrance-extra-long-reach/58-a . . . .
Dock inget man tar med sig till banan, då den är rejält tung. Ibland har Swedol den till riktigt bra pris.


En sån har jag sen ett par år tillbaka, väldigt nöjd. Den når precis in till framvagnsbalken med lyftplattan utan att handtaget slår i GS/E-spoilern.
En av fjädrarna som drar tillbaka handtaget har gått av, på gott och ont. Handtaget fjädrar inte upp när man släpper det från bottenläget så man får hjälpa till lite.
Å andra sidan riskerar man inte att handtaget slår i GS/E-spoilern om man skulle släppa handtaget från bottenläget.

GS/E.

Ville bara skriva det en gång till...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Någon som kommer ihåg måtten på O-ringarna?
Biltema har förresten en renoveringssats nu, men ingen hemma i Halmstad...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



And ersJepp sson skrev:
Trådlyft!


Upp igen då...

Nu har den lagt av igen, och Jula säljer inte packningskiten längre.
Det är egentligen inget konstigare än O-ringar och koppabrickor. Men där är även två stycken nylonstyrningar som är svåra att svarva själv eftersom de är delade.


Symptom är väl typ att det är luft i den - lyfter bara på sista delen av pumptaget, blir mindre och mindre lyft ju högre upp den kommer. Har luftat och fyllt flera gånger om, men det hjälper inte. Där verkar finnas ett gäng fjädrar och kulor på väl valda ställen, men det kan väl knappast vara någon backventil som kastat in med tanke på att den fortfarande lyfter lite?
Måste vara packningarna va?


Har satt lite sport genom åren att hålla liv i min Big Red 1,5T men nu verkar den vara lite för nära döden tyvärr.

EDIT: kolvarna är 15mm och 19mm.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Jag har inget tips på var man kan hitta o-ringarna. Men jag har också lite som sport att hålla liv i min synnerligen seglivade BigRed.

För några år sedan skruvade jag isär den och när jag skruvade ihop den igen loctite:ade jag alla bultar. Det är nog ett bra tips. Den känns mycket mer solid efter det.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



De flesta skruvarna är loctitade, och vissa leder har blivit brotschade och fått mässingsbussningar i takt med att hålen blivit ovala så planen var att den skulle leva "för evigt".
EDIT: och de röda detaljerna blev svarteloxerade för några år sedan när jag ändå lämnade in annat på eloxering.

Det är inte O-ringarna, utan nylonstyrningarna som är problemet. Men jag får se hur jag löser det.
Var inne på att köpa en ny, men reservdelsförsörjningen verkar vara högst sagt tveksam även på lite finare aludomkrafter, så lutar åt att jag vägrar döden på nuvarande på något sätt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



And ersJepp sson skrev:
Det är inte O-ringarna, utan nylonstyrningarna som är problemet. Men jag får se hur jag löser det.


...och fel hade jag där. De första O-ringarna gick sönder, och då bytte jag. Tyvärr verkade jag växla plats på nylonstyrning och O-ring i samband med det vilket gjorde att jag fick liknande fenomen som när O-ringarna var sönder.

Bytte en gång till, satte nylonstyrningen underst i stålhylsan, och O-ring ovanpå. Nu funkar den igen. thumbs up
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



And ersJepp sson skrev:
And ersJepp sson skrev:
Det är inte O-ringarna, utan nylonstyrningarna som är problemet. Men jag får se hur jag löser det.


...och fel hade jag där. De första O-ringarna gick sönder, och då bytte jag. Tyvärr verkade jag växla plats på nylonstyrning och O-ring i samband med det vilket gjorde att jag fick liknande fenomen som när O-ringarna var sönder.

Bytte en gång till, satte nylonstyrningen underst i stålhylsan, och O-ring ovanpå. Nu funkar den igen. thumbs up
Så det var skit bakom skaftet då med andra ord? Det kan ju inte kineserna beskyllas för

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Ha lite koll på när Jula har Bacho-kampanjer.
Jag köpte denna 2995kr domkraft: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/g . . . .

För 1995kr förra året.

Vet inte hur kvaliten är, har bara använt den 2-3 ggr, men den känns gedigen.
I garaget har jag (vi) två AC domkrafter, 20+ år gamla används av flera personer och ibland lämnats någon dag som "pallbockar". Helt utan problem. Buy once, cry once.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



safe skrev:
Ha lite koll på när Jula har Bacho-kampanjer.
Jag köpte denna 2995kr domkraft: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/g . . . .

För 1995kr förra året.

Vet inte hur kvaliten är, har bara använt den 2-3 ggr, men den känns gedigen.
I garaget har jag (vi) två AC domkrafter, 20+ år gamla används av flera personer och ibland lämnats någon dag som "pallbockar". Helt utan problem. Buy once, cry once.


som jag sagt förr, mitt liv delas in i före och efter AC

_________________
Tord Ringenha11
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



En AC är nog en jättebra investering om man har plats för den. Men i ett pyttegarage är man tex beroende av att kunna halvera pumphandtagets längd för att kunna hissa "andra sidan", samt att man behöver kunna lyfta bort domkraften i vissa knasiga positioner vilket man inte gärna gör med en 40kg domkraft.

Den dagen jag har plats, kommer jag säkert byta upp mig. thumbs up

EDIT: Eller nej förresten. Jag har ju bestämt mig för att min Big Red ska leva lika länge som jag gör, och egentligen är det en rätt bra domkraft med lite tweaks. Så det blir säkert så.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag har också aluminium-Bahcon. Lätt och behändlig samt ganska stadig. Dock ingen fotpedal så inte så bra när det är trångt.
Har även den korta, låga varianten av Bahcos ståldomkrafter. Undrar om den heter BH1200 kanske...? Den har pedal, är liten och är väldigt stabil och bra.

Mitt garage är nämligen också trångt så någon lång domkraft får inte plats. Dessutom är ena bilen väldigt låg så låg lyfthöjd var viktigt och Bahcon var bäst på den kombinationen. Är väldigt nöjd med stål-Bahcon i alla fall. Aluminiumvarianten har jag som extra domkraft och när jag behöver ta den med mig. För bära runtden i stål längre sträckor vill man inte....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Köpte också en aluBahco på Jula får några år sen. Nu tycker jag att den inte lyfter som den ska, men jag har inte kollat närmre på det...🙄

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Jag har två lite större hemma som inte lyfter så snabbt längre och vad värre är sjunker snabbt. Får väl ta tag i det någon dag.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



elCrillo skrev:
Köpte också en aluBahco på Jula får några år sen. Nu tycker jag att den inte lyfter som den ska, men jag har inte kollat närmre på det...🙄


Funkar inte trotts min "renovering", fyllt på olja och försökt lufta. Finns det nån firma som renoverar domkrafter eller nån privatperson som vill göra ett försök!? Synd att kasta och köps nytt tycker jag. Det gäller en Bahco BH1A1500.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Hm, igår gav min $75-aludomkraft från 2006 upp, som tur var innan jag hann få av dubbdäcken.
Det small till lite och det går att rotera stängingsventilen (den som man roterar med skaftet) går att rotera hur som helst. Så det fnns nu inget hydrauliskt lås på den.
15+ år får väl anses vara ok, men endast nån påfyllning av olja.

Ny skräpdomkraft beställd från Amazon, men nu blev det ju ungefär det dubbla (inflation ju).
Den gamla ska nog isär nån gång och se om det går att laga kinagängorna eller vad det är som gett upp. Det känns ju som det inte kan vara en o-ring eller nåt så enkelt.

Kanske ska smörja upp vevdomkraften så det blir en övningx4 att byta vid vägkanten

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Niklas Falk skrev:
Hm, igår gav min $75-aludomkraft från 2006 upp, som tur var innan jag hann få av dubbdäcken.


3:e maj Niklas, du är lika långsam som du är på att laga racingbilen...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



TPR skrev:
Niklas Falk skrev:
Hm, igår gav min $75-aludomkraft från 2006 upp, som tur var innan jag hann få av dubbdäcken.


3:e maj Niklas, du är lika långsam som du är på att laga racingbilen...
Varför tror du att jag är olika personligheter på olika ställen?

Det var nollgradigt nu i morse, men det är ju så torrt att frost inte finns.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skruva banåkabil
Reparera en racingdomkraft?
<<   1, 2
28 besök senaste veckan (19025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande