Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge - 50 m2 med 3,95 m takhöjd.
<<   1, 2
21 besök senaste veckan (9105 totalt)
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



du behöver ha nån sorts fläkt uppe i nocken, annars har du all värmen däruppe o "kallt vid golvet.
märkte jag i min verkstad

_________________
henrik nielsen
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091


Trådstartare
fordcapri skrev:
du behöver ha nån sorts fläkt uppe i nocken, annars har du all värmen däruppe o "kallt vid golvet.
märkte jag i min verkstad


Bra tips. Jag installerar en LLVP nästa vecka och så får vi se hur den klarar att reglera och sprida, men troligt som du säger att det blir varmt på "loftet".

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



Joan skrev:
fordcapri skrev:
du behöver ha nån sorts fläkt uppe i nocken, annars har du all värmen däruppe o "kallt vid golvet.
märkte jag i min verkstad


Bra tips. Jag installerar en LLVP nästa vecka och så får vi se hur den klarar att reglera och sprida, men troligt som du säger att det blir varmt på "loftet".


Ett annat tips är att sätta ett spirorör med kanalfläkt vertikalt för att blåsa den kalla luften upp mot taket. Jag har inte genomfört detta i mitt garage ännu men enligt de lärde ska det ge bättre effekt än att försöka trycka ner värmen mot golvet

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091


Trådstartare
Nu är vi inflyttade och garaget är 85% klart. Återstår armaturer i tak, lägga en hålkäl mellan golv och innervägg, ordna förvaringen, arbetsbänk, lyft, in med bil och utvändigt målning. Den tillgängliga tiden att jobba med detta är ju bara inte där just nu och prioordningen är att annat går före..

En utvändig bild.. Invändigt är det kaos.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



Hur går det här då? Börjat med någon inredning?

_________________
Christoffer Persson
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091


Trådstartare
stuff skrev:
Hur går det här då? Börjat med någon inredning?


Sorry lite sent svar. Fullt ös med sjuka barn, vab/vobb/jobb osv.

Vi har inte kommit så långt ännu. Hus och garage är äntligen målat färdigt utvändigt, så nu är det dags att ta tag i att rensa i garaget och göra i ordning förvaring med mera så att jag får in bilen.

Men måtte andelen dagar med sjuka barn osv minska, för annars vete fåglarna hur man ska få ihop vardagspusslet i det långa loppet..

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091


Trådstartare
Har äntligen jobbat på med lite förvaring och elfasystem, så det börjar ta sig. Behöver ta tag i att rensa lite grejer också..

Börjar också vara dags att göra klart det sista med el och belysning. 🐌 Sen ska bilen in!

Panoramavy över insidan:

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091


Trådstartare
Äntligen så har bilen fått flytta in!
Jobbar på lite som Skalman, sakta men säkert. Det börjar bli dags att projektera belysning inne i garaget, men tar det nog lite piano denna sommar. Lyft får utvärderas om jag tycker den får plats eller ej, önskemål är först att rensa ut lite mer prylar, förvaringen har blivit rätt så skaplig. thumbs up



_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



I ett "sånt" garage så känns en Quickjack som lämplig lösning. Bara framme de dagar det är vettigt, och om det är längre mek (och hjulen kan vara kvar) så är "Jengabockar" ett stabilt alternativ.
Det finns diverse mods man kan göra för att göra Quickjacks lättare att hantera, att montera "kulhjul" på rätt ställen gör att man slipper pusta så mycket innan de hamnar rätt.
https://www.youtube.com/watch?v=k0DQoEQrHmk
Nä, jag har naturligtvis inte orkat modda mina än

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



"Kulhjul" var ingen dum idé, jag skulle nog kika på det.

Tyvärr "har" jag "ingen" plats på väggen att hänga upp dem på när de inte används, alltså smidigt om de är flyttbara enklare...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Konrad
Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005
Inlägg: 59



Gällande lyft så har jag en sånhär: https://bengtsbilmaskiner.se/produkt/3t-sax-98cm/

Tycker den funkar bra

_________________
Konrad Söderholm.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Grattis till ett fint garage.

Vad får man räkna med att budgetera för ett dylikt garagebygge? Då räknat exklusive gambionstödmur som tomtförhållanden medför i ert läge.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091


Trådstartare
Tackar allihopa.

Två- eller fyrpelare är fortfarande huvudalternativet, eftersom takhöjden medger frigjord golvyta för annat under icke bilsäsong så att säga.. To be continued.

@Tony, nedan en cost breakdown:
Garage stomme monterat och klart på plats, oisolerat. 450 kkr ink moms
Isolering, dubbel skivning, målning, specialport, polerat golv. 200 kkr ink moms.

Totalentreprenad för allt detta. Så visst, det hade gått att göra billigare. Men för mig är tid också pengar.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091


Trådstartare
Varde ljus! Belysningen klar i garaget! 🤩

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge - 50 m2 med 3,95 m takhöjd.
<<   1, 2
21 besök senaste veckan (9105 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande