Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Material till hjul hubbar S155? | 5 besök senaste veckan (290 totalt) |
Ska låta tillverka hjulhubbar till en racerbil och två olika firmor båda vill använda S155 men en av firmorna vill härda materialet och sedan köra till de sista. Det blir ca 3 gånger så dyrt
Blir det 3 gånger så bra? Bad säger ni som kan stål här? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Verkar det inte vara lite överkurs att härda dem?
Det kanske man kan komma runt genom att tillverka dem i 2541, tänker att på vanliga bilar är de knappast härdade och hårdbearbetade. Fast de för standardbilar väl säkert inte vara tänkta för samma belastning som en racebil, dock högre vikt så det kanske tar ut varandra. _________________ Oskar Gylin E46 330ci -02 - såld Porsche 944 -84 |
||
Jag har låtit tillverka hubbar till min Datsun 280ZX.
Fram i aluminium och bak i stål. Kommer inte ihåg vilka material, men det ska finnas nedskrivet någonstans. Inga av dessa är härdade. Dessa har suttit på i många år och ett antal banträffar (dock inte tävling) och inga tecken på försvagning/sprickor eller andra problem _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
Det finns inte ett ja eller nej på din fråga. Det är också en dimensioneringsfråga, med bra konstruktion, mjuka radier etc etc kanske det går bra att skippa härdningen. Eller så kan man minska godstjocklek och därmed minska vikten men behöva härda. Gör du för centrummutter vill man att gängan överlever på hubben, och muttern (som brukar vara billigare) får bytas ibland. Kan då vara värt att härda. _________________ Roland Johansson |
||
Skruva banåkabil Material till hjul hubbar S155? | 5 besök senaste veckan (290 totalt) |