Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Krängningshämmare - vad är best? | 1 besök senaste veckan (583 totalt) |
Har två sett med krängningshämmare till mitt prosjekt BMW E36 M3; originalt och ett från Turner Motorsport typ tjock..
Är alltid tjockast bäst, eller kan det bli för tjockt också.. Vad är "bäst" och varför? Vad åker ni andra som kör E36 och bana? _________________ Raymond Andersen |
||||||
Jag kan inte säga vad som bäst av dessa två men troligtvis är eftermarknadsvarianten mera rätt för din tillämpning. Framförallt om den är justerbar.
Rent generellt skulla jag vilja påstå BMW (E30/E36/E46) trivs med en kraftigare krängare fram. Hur mycket kraftigare är en annan fråga som inte har ett enkelt svar men ja, det kan bli för mycket. Du får testa vilken du trivs bäst med. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Exakt så är det som GunnarÖ skriver. Men för tydlighetens skull: Det man letar efter är hur styv en viss krängare är, och det har inte alls med tjockleken i sig att göra utan beror mera på HUR den är tillverkad och konstruerad (materialval osv). Annars skulle man bara välja valfritt rör som ser grovt ut.....
Och precis som GunnarÖ nämner så är det extra viktigt att den är justerbar, och för - återigen - tydlighetens skull så bara för att det finns ex tre hål per sida att justera mellan, så finns det inget som säger att man måste justera med exakt samma antal hål på båda sidorna - en krängare jobbar mellan punkterna den är infäst, således kanske det kan bli bäst med hål 3 på ena sidan och hål 2 på andra sidan - finjusterat typ. Testa och testa igen - börja med en justerbar eftermarknads så blir det bra när du labbat. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Material, om det är stål lär ju kvitta eftersom det är samma e-modul i princip.
Det är ju bara 23mm krängare original va? Så sannolikt går det att gå upp rätt mycket utan att det blir fel. Förstås kan det ju bli för styvt och det är också en avvägning mot hur styva fjädrar du har - men om man vill ha styv krängare och veka fjädrar eller veka fjädrar och stum krängare man vill ha är väl tycke och smak. Jag tror knappast att den "tjocka" krängaren du har liggande i praktiken är för mycket. Jag menar, det är ändå en produkt som går att köpa över disk... Så, hur tjock är tjock? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Frågan gällde E36 M3 som verkar ha 23mm fram. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Ja men svaret visade skillnaden mellan Oem och lite hårdare krängare så han får lite mera att jämföra med. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Fjäder på originalplats bak eller coilover? Vad är det för springrate fram/bak? N/mm? _________________ Patrik Skoog |
||||||
Skruva banåkabil Krängningshämmare - vad är best? | 1 besök senaste veckan (583 totalt) |