Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med val av bromsbelägg
1 besök senaste veckan (479 totalt)
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Hej

Jag har en MK indy (caterham replica) som man måste ta i något så fruktansvärd hårt när man vill bromsa fullt, tänkte byta bromsvätska och byta till aggressivare belägg om detta kanske skulle hjälpa lite.
Blir dock ej klok på vilken exakt modell det är som bromsarna kommer ifrån, det skall vara en sierra av något slag men vet ej exakt modell/årsmodell.

Så, jag har 2 frågor om det finns någon bromskunnig person här som kan va till hjälp:)

Kan det hjälpa i huvud taget med ett "rejsigare" belägg, typ ebc bluestuff?

Sen hur hittar jag belägg som passar (utöver den modellen jag redan har)
Verkar inte gå att filtrera på mått någonstans, och det finns tusentals olika storlekar..
Kanske någon bra återförsäljare man kan mejla och fråga?

De som sitter på nu är
Fram; Bosch p 24 019, 151/53 mm
Bak; Bosch p 24 018, 90/54 mm

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



"Aggressivare" belägg brukar snarare ge högre pedaltryck så det är kanske inte rätt väg att gå.

Är det Sierra glidok, 53 mm "höga" belägg så ska det vara till de 260 mm skivor/ok som satt på till exempel 2.0 med ABS (skivor bak) eller V6.

Men steg ett kan vara ett annat originalbelägg, som kanske till och med är mjukare än det du har nu - förutsatt att du inte har problem med varmgång.

Annars handlar det kanske mer om att ändra utväxlingen på bromspedalen för att få mer kraft...har du original tandemcylinder eller bromsvåg?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Ja det var mjukare belägg jag menade.
Har du exempel på mjukare eller funkar tex EBC Bluestuff?
Det borde vara original.. Har inte kikat på pedalstället, det är så trångt där inne men ska se om man kan ändra hävarmen på något vis, det hade jag inte tänkt på:)

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag tror du till och med borde kunna köra Yellowstuff. Fantastiskt trevligt tidigt bett. Visserligen är det det mest vanliga belägget folk kör slut på redan efter en halvdag på bana. Men det är ju för att det absolut inte pallar värmen det blir i dom med en modern Golf GTI typ med dess vikt och effekt i fullt bantempo. Men med den vikt du har så är det ju en helt annan femma. Förutsatt att du inte har monstereffekt i bilen med medföljande topphastigheter.

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag skulle faktiskt som första åtgärd prova nya standardbelägg av ett annat märke (Brembo, Mintex...) eftersom det är så billigt till de här bilarna. Jag körde själv standard Textar på Caprin med Mondeo ok och 280 mm skivor vilket funkade helt OK även i konbana.

Känns det bra kan du prova Yellowstuff eller liknande.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Förstår inte i vilket sammanhang Yellowstuff skulle vara bättre än originalbelägg, but hey thats just me..
Gissar att det mesta av hårdheten kommer av att bilen saknar servo, är ingen expert på Caterham men det kanske går att eftermontera? Har den servo, kollat att anslutn är tät?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Satte Yellowstuff på min C1. Underbart initial bite direkt när man bara nuddar bromspedalen. Smaksak förstås.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Jag kör Yellowstuff runt om på min Seven med bra resultat. Inget dunderbett som varma men bättre än original. Vettetusan om initialbettet blev bättre men blev inte sämre iaf

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Tack för alla svar!
Får bli att kika på Yellowstuff eller motsvarande från brembo eller dylikt.
Nej den har inge servo, inte heller styrservo, abs, vindruta eller andra sådana lyx egenskaperXD

Min Legends har ju heller ingen servo men där biter bromsarna mycket bättre..

Men då borde det passa om de är avsedda för en sierra 2.0 då.. Är väl bara att jämföra o skicka tillbaks annars antar jag.

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Sikta på belägg till Sierra V6 så är du säker på att det blir rätt, de hade alltid 260 mm skivor.

2.0 är mer lotteri.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Har det inte lite att göra med om ett system är "utväxlat" för att ha servo från början eller inte? Som styrning?
Kanske pratar ur mitt kornhål här? Isf ber jag om ursäkt.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Eldh skrev:
Har det inte lite att göra med om ett system är "utväxlat" för att ha servo från början eller inte? Som styrning?
Kanske pratar ur mitt kornhål här? Isf ber jag om ursäkt.


Så är det absolut, och många bygger Locost utan servo, med original tandemcylinder och lite för lite mekanisk utväxling i pedalstället och då blir även en lätt bil tungtrampad.

Att ändra det är ofta "rätt" lösning men ibland lite komplicerad. Klarar man sig med mjukare belägg (utan att de tar slut direkt) så är det enklare... :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp med val av bromsbelägg
1 besök senaste veckan (479 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande