Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A -71 Bromsuppdatering och småfix inför sommaren
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
4 besök senaste veckan (9011 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Myllrar snart av gamla Oplar på detta forum!

Har du månne tagit inspiration från Erik's gamla Ascona? Den hade samma babyblå nyans, skärmbreddare och krysseker.

Helrätt med vild sugis också! Kanske inte snabbast, men ljudet gör enormt mycke för körupplevelsen! Bara en sån sak som att kunna stampa hårt och verkligen pressa alla ponnys under huven gör även det mycket för körupplevelsen, ju mer effekt desto svårare blir det att verkligen utnyttja den med

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Nja Eriks Ascona har varit en av dom trådar som jag läst mest här på Rejsa, OSC, Sävar osv. Men just färgen blev nog bara så. Tidsenlig och jag kan om jag vill senare lägga till Tangerine orange för riktigt racestuk . Men andra saker som till exempel krängaren osv har jag inspirerats av.

Ja sugmotor känns mer tidsenligt tycker jag. Ger ju en bråkdel av effekten från en turbomotor men låter och känns mer rätt för mig.

_________________
Anders Larsson
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Gillart, följer!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Snart får det bli en Ascona A klubb
Så jävla cool, kör hårt.

_________________
Johan Axelsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Plockade ner lådan i går. Är tvungen att byta ett av kopplingsrören. En av konorna var så deformerad så den inte tätade.



Är det den övre anslutningen som är luftning och den nedre är olja in? Känns rimligt iaf🙄.




Tänkte passa på att byta doughnutten oxå när jag ändå river. Den är sopslut.... Har kollat lite guider på nätet.... Funkar det att dra ut axeln och pillra in doughnutten med strut och fäste på plats eller måste man riva ner hela skiten? Passar på med frågor nu när Opelligan följer tråden😅.

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Svarar på min egen fråga om doughnutten. Skitenkelt va det. Nästan så jag funderar om nått blev fel. Alltid brukar det krångla med nått....







Om någon annan ska göra samma sak. Jag drog bara ur axeln ur struten. Går oxå klippa eller skära doughnutten om den skulle sitta fast. Sen skar jag loss den från axeln. Jag behöll lagret eftersom det verkade fräscht. På med lite fett och tryckte över doughnutten över lagret. Sen bara stoppa tillbaka kompletta axeln i struten. Pillra lite för att få doughnutten i rätt läge i hållaren.

Fixade oxå kopplingsrör och luftnippel till kopplingen.



_________________
Anders Larsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



avluftningen vill man ha uppåt så man får ut luften annars risk för luft fickor...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Michael Th skrev:
avluftningen vill man ha uppåt så man får ut luften annars risk för luft fickor...


Bra med tips! Tackar! Satte nedåt för att få utrymme från karossen. Får tänka om och lösa det👍👍

_________________
Anders Larsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Gummit i stödlagret (doughnutten ), köpte du ny original eller uppgraderad variant? Jag hade ett halvslut stödlager på en -71 Manta som jag övervägde att uppgradera. Tog istället till ett gammalt rallyknep och knödde in en fläktrem ett par varv. Efter det kändes bilen klart mer responsiv vid snabba gaspådrag!

Så är det ett std gummi kan kanske en bit fläktrem vara ett bra tips

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Cassius skrev:
Gummit i stödlagret (doughnutten ), köpte du ny original eller uppgraderad variant? Jag hade ett halvslut stödlager på en -71 Manta som jag övervägde att uppgradera. Tog istället till ett gammalt rallyknep och knödde in en fläktrem ett par varv. Efter det kändes bilen klart mer responsiv vid snabba gaspådrag!

Så är det ett std gummi kan kanske en bit fläktrem vara ett bra tips


Är ett tag sen jag köpte den. Kommer inte ihåg om det va ett förstärkt eller standard. Har hört man kan fylla med typ rutlim eller nått oxå. Lägger man remmen i mitten då eller?

_________________
Anders Larsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Tjenixen, tänkte på det där med stödlagret/gummit/doughnutten...... eller vad vi nu skall kalla det har du det förstärkta lär du känna det, blir bra stumt när det är monterat. Annars funkar sikaflex väldigt bra att stötta upp det med, bara att fylla på runt gummit å låta torka, blir bra stumt eftreråt. Har provat, och du lär få spränga bort det nästa gång det skall isär
Utrampningslagret spelar noll boll in å ut, du trycker ju oljan bakvägen iallafall, enklaste sättet att få det att funka direkt.
Grym bil by the way thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Johan Axelsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
I helgen har jag trixat tillbaka lådan efter att ha bytt båda rören till kopplingen. Flyttade avluftningen så den inte satt nedanför cylindern enligt tips här på rejsa👍. Va ett jäkla trixande att komma förbi grenröret som går för nära lådan men tillslut gick det iaf. Bromsar och koppling luftade och klara samt kylarbalken fick sin typ 5e ombyggnad. Men nu är alla fästen i fronten klea och målade. Har hänt mer senaste veckorna än på ett år nu. Kul och motiverande! Får förhoppning att rucklet ska gå starta och rulla iaf lite i sommar😁.






Måste göra nått åt slangarna till oljekylaren oxå. Förjävla styva och dryga att hålla på med! Förslag?

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
I helgen har jag trixat tillbaka lådan efter att ha bytt båda rören till kopplingen. Flyttade avluftningen så den inte satt nedanför cylindern enligt tips här på rejsa👍. Va ett jäkla trixande att komma förbi grenröret som går för nära lådan men tillslut gick det iaf. Bromsar och koppling luftade och klara samt kylarbalken fick sin typ 5e ombyggnad. Men nu är alla fästen i fronten klea och målade. Har hänt mer senaste veckorna än på ett år nu. Kul och motiverande! Får förhoppning att rucklet ska gå starta och rulla iaf lite i sommar😁.






Måste göra nått åt slangarna till oljekylaren oxå. Förjävla styva och dryga att hålla på med! Förslag?

_________________
Anders Larsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Björnsitsen skrev:
Cassius skrev:
Gummit i stödlagret (doughnutten ), köpte du ny original eller uppgraderad variant? Jag hade ett halvslut stödlager på en -71 Manta som jag övervägde att uppgradera. Tog istället till ett gammalt rallyknep och knödde in en fläktrem ett par varv. Efter det kändes bilen klart mer responsiv vid snabba gaspådrag!

Så är det ett std gummi kan kanske en bit fläktrem vara ett bra tips


Är ett tag sen jag köpte den. Kommer inte ihåg om det va ett förstärkt eller standard. Har hört man kan fylla med typ rutlim eller nått oxå. Lägger man remmen i mitten då eller?


Precis, vira runt i skåran i mitten. Rutlim/sikaflex/Biltema multibond lär fungera lika bra

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Fixar vidare så smått. Så skönt att få sätta dit saker permanent och inte provmontera.

Har gjort klart krängaren och fästen och slangar för oljekylaren. Även en kylfläkt från en Saab har monterats..... fan va trångt det var för krängaren runt styrstag osv... mm passning åt alla håll!







Satte oxå i båda sidorutorna. Ser mer ut som en bil med rutor i. Ska fixa en hatthylla innan bakrutan åker i.... Annars närmar det sig att få nån ordning på elen... en sak som jag gruvar mig för. Är ju gammal bil och enkel på så sätt. Men jag är helt okunnig på el.... Är väl bara att börja så löser det sig nog😅😅

_________________
Anders Larsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



😂😂😂😂😂 Ja det är fantastisk lite plats å ett helvete att få allt att gå fritt med krängaren fram😂😂😂
Var inte rädd för att fråga om elen, det är dom EJ ställda frågorna som är dumma thumbs up

_________________
Johan Axelsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Vilken kabel ska vart? 😅😁😂😂

_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Men faktiskt så har jag ingen grundkunskap alls. Har aldrig satt mig in i det. Så är ju bara börja och forska och fundera så löser det sig säkert. Frågor kommer när man börjar förstå hur det funkar. Ska börja med att sätta batteriet bak och dra kabel till det. Sen börja lista ut dom andra tåtarna🙄😅

_________________
Anders Larsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag har aldrig tagit mig tid att lära mig el heller. När man väl kommer på hur det hänger ihop löser sig dock det mesta

Med batteriet bak, tänk på att soppapump t ex inte får sitta där också.

Jag gillar att ha bagaget användbart så jag satte mitt under baksätet. Fick karva ur lite ur dynans undersida och göra ett lock över. Sen satte jag en huvudbrytare i plåten under dynans framkant som nås från förar position. Den lösningen blev jag rätt stolt över sen då huvudbrytaren för det första är lättåtkomlig men också dold vilket kan bli ett bra stöldskydd

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Fortsätter beta av saker. Börjar på slutmontering i framänden. Letar prylar som passar osv. Just nu saknas nån kylslang osv. Gaswire monterad av nån gammal växelwire från cykel jag hade liggande. Tillverkat hatthylla och förberett för att sätta i bakrutan.

Fick tag i en glasfiberhuv oxå. Tyvärr lite dålig passform så oklart om jag kommer använda den.... Tänkt till rc antagligen så grovt utsågad och några lufthål som måste åtgärdas.

Batterilåda inköpt på Feltema och tänkte bygga en ram i plattjärn i botten att bulta fast batteriet i. Blir ett 40ah batteri även om jag funderade på mindre....
Gällande placering av batteriet. Ska sitta i skuffen. Höger, vänster eller mitten? Tanken sitter mer till höger. Avgaset vänster. Jag med mina nästan 90kg sitter på vänster men mkt längre fram.... Så vart placera batteriet utan att ha tillgång till cornerweight?





_________________
Anders Larsson
Citera
Björnsitsen
Hudiksvall
Här sen Apr 2016
Inlägg: 79


Trådstartare
Jag fortsätter att beta av saker på listan.

Monterade lyktor och prylar i fronten



Batteriet monterades bak i en låda från Biltema. Innanför plasten sitter en ram av plattjärn som bultades i golvet




Fick tag på en huv i glasfiber som var yxig i skicket. Spacklade och fixade med den och folierade sedan i matt svart.



Började reda ut oredan i elsystemet. Har kommit en bit på väg iaf. Fortfarande är det vissa saker som krånglar men det ger sig väl. Tillverkade av n panel för huvudbrytaren och mätare. Flyttade oxå bak spakstället så långt det går utan att kapa mer i tunneln. Ratt i Mocka monterades oxå och det känns riktigt bra att sitta i förarstolen nu😅🥰🥰


Luftfiltret fick ett utrymme med kall luft och en SFI box till insuget inhandlades.



Avgassystemet byggdes klart med egenbyggd 2,5 tums katalysator.... Kapade loss anslutningarna och slipade upp röret. Får se om det sitter kvar efter besiktningen. Jag måste ha en katalysator men den behöver inte fungera. Logiskt🙄🙄🙄



Framöver ska jag fortsätta med el och förhoppningsvis starta inom nån vecka😅

_________________
Anders Larsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A -71 Bromsuppdatering och småfix inför sommaren
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
4 besök senaste veckan (9011 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande