Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Laga läckage i svets på fuel rail?
2 besök senaste veckan (832 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jag har svetsat på AN anslutningar påmin fuel rail. Första gången läckte det vid båda kopplingarna. Efter att ha försökt jaga porerna och fått det tätt till 2kg gav jag upp, kapadeloss v-fogade och brände på med mer ampere. Den ena förefaller tät, den andra håller tätt till 2kg.

Finns det något annat sätt att få det tätt än att kapa sär och svetsa igen? Det spyr inte ut, fuktar bara och trycket går sakta ner. Kemsikmetall/metallepoxi känns enkelt men läser väldigt delade meningar om en sådan lösning..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Nej slipa ner poren, rengör noga med aceton och svetsa ihop igen.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Cassius skrev:
Jag har svetsat på AN anslutningar påmin fuel rail. Första gången läckte det vid båda kopplingarna. Efter att ha försökt jaga porerna och fått det tätt till 2kg gav jag upp, kapadeloss v-fogade och brände på med mer ampere. Den ena förefaller tät, den andra håller tätt till 2kg.

Finns det något annat sätt att få det tätt än att kapa sär och svetsa igen? Det spyr inte ut, fuktar bara och trycket går sakta ner. Kemsikmetall/metallepoxi känns enkelt men läser väldigt delade meningar om en sådan lösning..


Tror du ska börja på en annan lösning. Verkar som du antingen har legeringar i de olika delarna som inte är svetsbara, eller svetsbara med varandra eller fel tillsatsmaterial. Eller för den delen fel svetsteknik.

Hitta felet, åtgärda.

Kemisk metall etc kommer läcka förr eller senare, bränsleläcka ovanpå en motor är ofta inte så bra för fordonet eller den som framför fordonet.

_________________
Roland Johansson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Svetsmetoden borde kanske varit TIG, men jag känner mig för novis på tig'en.. :/ (har utrustningen hemma men inte funnit tid till träning ännu)

Jag har MAG svetsat, det känner jag mig bekväm med. Däremot är det ibland halvknepigt att svetsa tjockt gods (an bung) mot tunt gods (fuel rail). Lätt att man bränner igenom det tunna om man krämar på för hårt. Så första gången körde jag bara 60-65A. Provtryckte, slipade plant, la på igen etc. Tillslut hade jag byggt upp godset på röret en del och då det fuktade upp på flera ställen utan att det gick se exakt var det kom ifrån kapade jag loss, V-fogade och höjde till 100A. Då blev ena sidan tät direkt (ingen genomfuktning efter 5 min med 3 bar i alla fall).

Den andra sidan var det tidigare dragit något som såg ut som mörkgråfärg över den gamla svetsfogen (det var bytt till en annan BTR redan, dock funkar inte placeringen för mig när jag byter insug i framtiden). Stenhårt så gissar på att det kan ha varit typ JB Weld. Det är här jag har problem nu också.

Kapade loss igen och v-fogade på nytt och har passat in skarven bättre denna gång. Jag hade lite bekymmer med att svetsen ville spotta när jag svetsade båda gånger, men framförallt på denna vid 100A som nu inte är tät. Tyckte även att svetsen byggde upp fort, dvs inte smälte in så som jag hade önskat. 100A kanske är för lite de med? Jag hade väl i vanlig ordning för bråttom.. ska svetsa denna igen imorgon morgon.

Finns det något ö.h.t man kan dra på på utsidan senare som extra försäkring? Då menar jag efter att jag provtryckt sen rena svetsen och konstaterat att den förefaller tät.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan det funka med att Alu-löda ihop grejerna, finns speciell lödtråd för alu men många använder zink med bra resultat.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



Mig? Är det stålprylar?

Trist svar, men det är lite slumpen som avgör om det blir tätt när man miggar så smått. Slipa ur och svetsa nytt, men räkna med några försök.

Om du har en kompis som behärskar TIG så är det bättre att lämna det till denne.

Tänk på att konsekvenserna av läckande bensin kan bli ganska trista.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Självklart är tig , överlägset bästa metoden. Men.

Kan du se att det faktiskt är en por och inte kallsvets?
(Är det kallsvets så är det nog bara gör om gör rätt. )

Är det en por som du kan se, så kan du göra rent med stålborste, bräkelen +tryckluft.
, lägg en droppe "superattack" där poren är (locetite snabblim)
Så knacka igen poren med körnare och torka bort det överblivna limmet. Sen vänta tills limmet du "knackat in i poren" genomtorkat så ska det vara tätt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Rail och bung är i stål

Knotan: nej jag ser inte poren med blotta ögat. Så kallsvets kan nog vara rätt benämning, då får jag skruva upp lite till nu när jag ska ut å prova igen

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
110A och det kändes klart bättre vid svetsningen!

Men läcker fortfarande.. Höll tätt till ca 2 bar denna gång med. Det är invid den första punkten för att fixera kopplingen det läcker. Men även på två ställen till längre ifrån, kan vara gamla läckor som varit täta tack vare vad jag tror var JB Weld..

Borde tänkt på att filma tidigare.. så sjukt mycket enklare att se var det läcker då man kan kolla igen å igen å igen


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Gått över en gång till nu. Nu håller den nästan 3 bar. Tätt upp till 2.5-2.8 sen börjar det fukta liiite liiite på ett ställe.

Redan svetsat över den biten igen men inte hunnit provtrycka.. Håller tummarna

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Om röret och anslutningarna är gjorda av stål så kan de mycket väl vara lödda med silverlod från fabrik.

Jag har jobbat lite med sånt, visserligen kopparrör men principen är den samma. Det är rörsystem för medicinska gaser, så det är lite noga att det blir tätt och rent inuti rören. Därför använder vi kväve som stödgas/rotgas och spolade rören en stund innan lödning.
Gasol blandat med syre, värma upp rörskarven tills den glöder och sen lägger man på lod så det flyter in i skarven med kapillärkraft.

Vi tryckprovar rören med upp till 10 bar i vattenbad, provtryckte med kväve (återigen renhet), väldigt sällan det blev några läckor.
Lätt att laga också, oftast räcker det med att rigga upp med stödgasen igen och värma på lite till vid läckan så lodet kryper in ordentligt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Hade det varit en koppling av någon sort där jag svetsat från början är det inte otroligt att den hade varit lödd. Men på båda sidor är det kapade rör (i stål) som jag jobbat mot.

Den sidan som trilskas har varit svetsad förr (av föregående ägare).

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Är det järn så kan silverlod vara utmärkt till att tära porer.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
safe skrev:
Är det järn så kan silverlod vara utmärkt till att tära porer.


Får komma ihåg det i så fall till nästa gång jag står inför något sånt här. Trycktest imorse (jag har stigit upp 04.00 3 dar i rad nu för att svetsa och trycktesta, har inte fått loss tid på kvällarna...) var positivt! Så nu är båda railsen monterade. Jag la på lite hammarlack för rostskydd över svetsen och kommer nog beställa delar för en alu rail med skruvade kopplingar istället.

Den provisoriska testriggen för att köra bränslepumpen är ihop plockat och elen för pumpen monterad som tänkt igen. Bytta även några av spridarkontakterna till bättre beggade jag hade liggandes. Dom hade sett bättre dagar..

Kvar nu är att se så alla spridare faktiskt fungerar med, jag har en som jag inte hörde något klickande från när jag testkörde dom via sprutet :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



På min 944 utan balansaxlar sprack railen med jämna mellanrum. Den var galvad - det gjorde att jag inte vågade svetsa i den eftersom man inte vet vad som händer inne i den. Visst, bränsleflödet som går i retur är ju stort så det mesta hamnar väl i soppa filtret....men om det inte gör det då? Nä, så det blev byte till en icke sprucken varje gång.

Nu kanske inte den där var galvad och då var ju det bra men ny rail i alu med skruvade anslutningar känns ju ganska bra.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



När man svetsar i galv så brukar den bara bli som något fnöse, borde försvinna om man blåser ut med tryckluft.
Men det är om det är riktig galv. Om det är elförzinkat som en fuelrail så finns det inget zink inne i fuelrailen.

Man kan svetsa "an-bungar" på en aluminium rail också! Det gjorde jag och med mina skills så tog det ett par försök innan jag jagar bort alla porer. Inte Instagram- snyggt, men det är tätt i alla fall.....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
An8 rail ämnena som finns är ju "rätt" håldimension för 1/2 NPT från början. Och ett sånt gängsnitt råkar jag ha Så det kändes smidigt att gå den vägen direkt. Kommer nog skaffa till den andra Kadetten med i samma veva, där är det rostfri rail som jag svetsat men inte provtryckt ännu. Ena sidan vet jag att jag hade problem med.. Och när en rail med färdiga spridar hål i rätt c-c, inkl säkrings clips och AN anslutningar att skruva i kostar 35 pund kändes det inte så farligt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



När det ser ut som på filmen blir jag påminnd om hur skönt det är att ha egen tigsvets och inneha kunskapen att svetsa . Har hjälpt många garagevänner och vänners vänner med liknande symptom, och jag brukar börja med att skära bort några millimeter bredvid spetsen, slipa ordentligt rent och börja om med en ny nippel ,
Har det väl börjat läcka sådär "överallt" är det nära hopplöst att svetsa det tätt.

Enda sättet jag kan komma att rekommendera är att slipa närapå bort all svets "utifrån" med grov lamellskiva, och väldigt lugnt och försiktigt smälta över med tig och 316 tråd. Det brukar fungera men ställer mer krav på rätt handlag än det hade gjort att få det tätt med tig från första början.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Laga läckage i svets på fuel rail?
2 besök senaste veckan (832 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande