Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Carrera 2 -99:a
2 besök senaste veckan (1687 totalt)
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Efter många år nu utan någon riktig sportbil utan bara med "glidarbilar" i garaget så var det igår äntligen dags att skaffa sportbil igen och samtidigt förverkliga en pojkdröm. Porsche 911! Dock är inte min ekonomi sådan att jag bara kan promenera in på ett Porsche Center och beställa en ny GT3 utan letandet har fokuserat på en vettig 996. Denna hittades på Blocket enbart en dryg mil ifrån mitt barndomshem i Skåne där vi ändå var och hälsade på under höstlovet. En snabb titt på den och genomgång hos min kompis Johan Sjöström på Need for Speed i Malmö ledde till att bilen efter lite prisförhandling blev min. Så igår blev det flyg från Arlanda till Malmö och sedan ca 75 mil roadtrip hem till Sandviken.

Kort om bilen:

Ca 11.400 mil
Bytt IMS
Nybesintad
Manuell 6-växlad
GT3-fälgar
GT3-utseende, dock troligen med eftermarknadsgrejor.
Skalstolar, också GT3-kopior.
Bilstein PSS9 coilovers. Nerskruvade i botten verkar det som. Jag planerar att höja den några cm och göra en hjulinställning.
Sportavgassystem av något slag. Låter fint 👍

Bilen verkar gå bra och är riktigt rolig att köra 😊👍 Går stadigt och fint. Ska bli roligt att fixa till de små saker som finns att rätta till och sedan ta ut den på lite konbana och banträffar nästa säsong.





_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
dahlbergr

Här sen Apr 2009
Inlägg: 34



Snyggt, kul med fler "vanliga" 996or och inte bara turbo och GT vagnar.
Vet inte hur det är med G-krafter i konbanekörning med för bankörning så får man se till att byta oljetråget, speciellt om du skall åka lite bättre däck, för att slippa att oljepumpen suger luft.

Jag har ringa erfarenhet av olika banåkabilar men tycker min 996a är ofattbart kul att ratta runt

_________________
Robert Dahlberg
Porsche 996 C2
BMW E90 330i
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862



Kul med en porsche till här. Tycker du gör helt rätt om du höjer den lite. Ser ju dumt ut nu när däcken försvinner upp under skärmkant. Ser ut att vara gott om plats för bredare däck. Dessa går bra med Michelin Pilot sport 4s eller cup 2. Kommer ses om du kör konbana med Porscheklubben på Lunda. I år körde jag alla deltävlingar

Dom blir mycket snyggare 996 med lite GT3-look

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439


Trådstartare
Tack ska ni ha!

Jag har förstått att det kan vara en bra idé att byta oljetråg på de här bilarna om man tänkt sig att köra på bana med dem. Kan någon tipsa om var man kan hitta rätt sorts tråg till en vettig peng och även om hur man eventuellt kan se om tråget redan är bytt utan att ta ner det?

För övrigt har jag tvättat av den resdammet från hemresan och monterat snabbkoppling till C-tek laddaren. Haknycklar för att justera höjden på mina coilovers har jag beställt också, de var försvunna nämligen. Behåller den påställd månaden ut ifall att vi får någon fin dag till.











_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



finns lite tankar kring tråget här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40329&sid=00bd8600048c6fe45 . . . .

Jag köpte mitt tråg från porsche i karlstad. Var gjort i alu. Satt en liknande variant i plast orginal. Svårt att se vad som finns där utan plocka loss.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Grattis till bilen, den ser jättefin ut på bilderna.
Jag hade också höjt bilen något. Se bara till att sätta rätt "rake" på bilen, 1grad framåt. Vattenpasset på tröskeln, när bubblan nuddar bakre sträcket så har du en grad. Cornerweight, om du har möjlighet, gör mycket för bilens uppförande.

Vad har du för fälg och däckbredd bak och fram?

Skall du köra R-däck?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Fin bil - aerokittet gör mycket för utseendet!

Jag har ett par fack till mittkonsollen liggande om du vill byta ut CD-hållaren och en shortshift.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Exakt min dröm 911! Så fin! Instämmer med dom andra, upp och 1 grad rake blir perfekt. Grattis till en underbart fin Porsche

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Carrera 2 -99:a
2 besök senaste veckan (1687 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande