Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad smörja glidpinnarna till bromsoket med?
56 besök senaste veckan (3128 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 491


Trådstartare
Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag vad ni smörjer era glidpinnar i broms oken med?

Mvh

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Jag utgår ifrån att det gäller glidpinnarna till ATE-ok.

Oftast bara göra helt rent med förtunning och mjuk "stålborste".
Om smörjning skall ske bör det ske med torrt smörjmedel som inte binder fukt och smuts. Jag testat med silikonspray utan synbara nackdelar.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Citera
siverby
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 6



Jag har testat några olika och inte hittat någon riktigt bra

CRC keramisk pasta: Absolut inte. Blir till lim när den varit varm, jag körde slut på innerbelägget en gång pga det.
Biltema bromsoksfett: Absolut inte. Blir stenhård i minusgrader, vill inte veta hur den blir när den är varm
Ferodo: Blir kletig när den varit varm
ATE Plastilube: Funkar bra på gata, gissar att den funkar okej på bana
Bosch superfit to100: Funkar okej på bana

_________________
Anders Siverby
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111




_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag har alltid kört Molyfett, brukar väl t o m följa med i vissa renoveringssatser tror jag?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Jag har alltid kört Molyfett...

+1. Har funkat bra i alla år...

_________________

Rice and shine
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Denna fråga har man twistat många gånger om... Jag har använt diverse gucka genom åren och inte upplevt att det funkat dåligt med smörja egentligen. Men en vän till mig sa till mig å det bestämdaste att de inte ska ha smörj alls. På grund av att... stretchen, spänningen, draget som blir i gummitutan är till för att göra så att klossarna åker isär när man släpper bromsen. Punkt slut :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 293



bmw_ixen skrev:
Denna fråga har man twistat många gånger om... Jag har använt diverse gucka genom åren och inte upplevt att det funkat dåligt med smörja egentligen. Men en vän till mig sa till mig å det bestämdaste att de inte ska ha smörj alls. På grund av att... stretchen, spänningen, draget som blir i gummitutan är till för att göra så att klossarna åker isär när man släpper bromsen. Punkt slut :-)


+1

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

RZ skrev:
bmw_ixen skrev:
Denna fråga har man twistat många gånger om... Jag har använt diverse gucka genom åren och inte upplevt att det funkat dåligt med smörja egentligen. Men en vän till mig sa till mig å det bestämdaste att de inte ska ha smörj alls. På grund av att... stretchen, spänningen, draget som blir i gummitutan är till för att göra så att klossarna åker isär när man släpper bromsen. Punkt slut :-)


+1

Jag inbillar mig att elasticiteten/fjädringen i kolvtätningarna gör att det inte fortsätter klämma när man släpper pedalen. Spel i hjullager och "fjädring" i hela set-upen ger tillräcklig knock-back för padsen. Vill nog gärna ha lite glid till glidpinnarna.

_________________

Rice and shine
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



jag kör med solikonfett eller kopparpasta beroende på vad jag hittar för tillfället här hemma

_________________
Mats Andersen
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lars Falk skrev:
RZ skrev:
bmw_ixen skrev:
Denna fråga har man twistat många gånger om... Jag har använt diverse gucka genom åren och inte upplevt att det funkat dåligt med smörja egentligen. Men en vän till mig sa till mig å det bestämdaste att de inte ska ha smörj alls. På grund av att... stretchen, spänningen, draget som blir i gummitutan är till för att göra så att klossarna åker isär när man släpper bromsen. Punkt slut :-)


+1

Jag inbillar mig att elasticiteten/fjädringen i kolvtätningarna gör att det inte fortsätter klämma när man släpper pedalen. Spel i hjullager och "fjädring" i hela set-upen ger tillräcklig knock-back för padsen. Vill nog gärna ha lite glid till glidpinnarna.


Glidpinnar skall smörjas, man får ohyggliga problem när de fastnar......
Ett flertal ggr så har jag behövt att borra upp oket på motsatta sidan av glidpinnen för att sen banka/slå ut glidpinnen med ett dorn.
Beläggen glider tillbaka med hjälp av kolvtätningen, skulle vara svårt att få tillbaka beläggen på flerkolvsok annars pga avsaknad av glidpinnar.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vilje typ av ok pratar vi om? Bild?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



steffe skrev:
Lars Falk skrev:
RZ skrev:
bmw_ixen skrev:
Denna fråga har man twistat många gånger om... Jag har använt diverse gucka genom åren och inte upplevt att det funkat dåligt med smörja egentligen. Men en vän till mig sa till mig å det bestämdaste att de inte ska ha smörj alls. På grund av att... stretchen, spänningen, draget som blir i gummitutan är till för att göra så att klossarna åker isär när man släpper bromsen. Punkt slut :-)


+1

Jag inbillar mig att elasticiteten/fjädringen i kolvtätningarna gör att det inte fortsätter klämma när man släpper pedalen. Spel i hjullager och "fjädring" i hela set-upen ger tillräcklig knock-back för padsen. Vill nog gärna ha lite glid till glidpinnarna.


Glidpinnar skall smörjas, man får ohyggliga problem när de fastnar......
Ett flertal ggr så har jag behövt att borra upp oket på motsatta sidan av glidpinnen för att sen banka/slå ut glidpinnen med ett dorn.
Beläggen glider tillbaka med hjälp av kolvtätningen, skulle vara svårt att få tillbaka beläggen på flerkolvsok annars pga avsaknad av glidpinnar.


Om bmw_ixen pratar om BMW så sitter ju dom inte i bronsbussningar som man brukar ha på glidok utan i gummibussningar, så det blir ju lite annorlunda.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Vad smörja glidpinnarna till bromsoket med?
56 besök senaste veckan (3128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande