Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12   >>
130 besök senaste veckan (22512 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Här har det stått stilla ett tag men tankeverksamheten fortsätter...

Jag ska lacka rallyhondan snart och har funderingar om rostskydd och grundfärg invändigt. Ni som har erfarenhet, vad är det som gäller? Jag har ett par burkar hemma, som har använts i andra sammanhang, funkar nån av dessa?



Eller vad är det som funkar? Bilen ska lackas med en 2-k lack sen.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Nu vet jag inte hur just biltema är. (Men antagligen inget fel på den )

Men normalt sett är det epoxi som gäller när man pratar maximalt skydd. Flera tjocka lager. Och sen polyurethan 2 k uppepå.


I de tuffaste miljöer (Nordsjön) så är det varmförzinkning flera tjocka lager epoxi plus flera lager topplack.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
knotan skrev:
Nu vet jag inte hur just biltema är. (Men antagligen inget fel på den )

Men normalt sett är det epoxi som gäller när man pratar maximalt skydd. Flera tjocka lager. Och sen polyurethan 2 k uppepå.


I de tuffaste miljöer (Nordsjön) så är det varmförzinkning flera tjocka lager epoxi plus flera lager topplack.


Okej, jag var också inne på att den borde funka. Får testa thumbs up

Sen är det ju så att mina bilar står i garage och inte körs så ofta så egentligen funkar nog det mesta som går ihop med 2k-lack...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Fick lite gjort idag.

De topplagringar som ingick i satsen från Maxpeeding har ju ingen justering, men på den del som lagret sitter i har flera hål för justering.

Så jag kör på en idé som jag haft.

Började med att kolla vilket håll justeringen ska gå.





Sen fram med vinkelslipen och snitta upp plattan.



Sen svetsa lite. Jag lade även igen de befintliga infästningshålen.



Kapade bort den överflödiga biten och slipade ner svetsarna och sen borra lite hål.



Hittade en burk gul färg som får duga så länge...



Jag tror att det här kommer att funka bra. Ev får jag borra fler hål, eller slitsa upp så att justeringen kan göras i mindre steg.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Gjorde klart den andra topplagringen idag. Ska bara hitta lite roligare färg innan jag monterar.


_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Lite imponerad över att du lyckades få dem gula alls.
Alla sprayburkar med gult jag har provat har möjligen haft något mindre spår av pigment , men i övrigt har dem aldrig lyckats med mer än att göra detaljen lätt gulfärgad

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
knotan skrev:
Lite imponerad över att du lyckades få dem gula alls.
Alla sprayburkar med gult jag har provat har möjligen haft något mindre spår av pigment , men i övrigt har dem aldrig lyckats med mer än att göra detaljen lätt gulfärgad


Ja hopplöst, de små markeringarna med tusch trängde igenom länge, men de fick ligga i solen och sen dränkte jag dem i färg så det blev hyfsat...
Seat Cupra gul

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Topplagringarna är klara och monterade. Det blev svart färg istället.






Nu ska jag bara få lite tid till att montera dem på bilen också.

Dessa plattor för topplagringarna är helt platta medans original är kupade så de kommer inte att ligga dikt an på hela ytan i fjäderbenstornet. Skulle tro att det funkar men kanske jag får snedslipa några brickor så att glipan fylls ut.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Fick fjäderbenen på plats idag. Justerade in dem så att de är lika långa, och ungefär som de som satt på. Förspänningen är bara något enstaka varv från lös fjäder, men den hålls på plats och kan inte glappa vid full utfjädring.

Jag var lite fundesam på hur det skulle fungera eftersom benen är grövre, och jag hade inte jättemycket space mellan däck och ben tidigare. Men de har gjort infästningen nere vid spindeln ca 5 mm längre ut från benet än original så det funkar.





När jag fick på hjulen kollade jag höjden på bilen och det verkar som att jag lyckats på första försöket. Det skiljde typ 2 mm i höjd, golv till skärmkant.




När jag gungar på bilen känns den betydligt styvare än tidigare. Nu ska jag bara i med burbågen, stolar och bälten, så blir det lite provkörning.

Just det, grejorna sär bak ska på plats också.......

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
I går tog jag mig för att lacka taket. Kanske inte bästa förutsättningarna men hyfsat vindstilla. Det får duga så länge.

Det blev lite apelsinskal men duger för nu. Blir ett nytt lager den dagen jag lackar hela bilen.

Jag måste ta tag i min plan på att bygga ett utrymme som kan funka som lackbox........






Jag tog en sväng med bilen också, när den ändå var ute. Mest för att framfjädringen skulle få sätta sig lite. Tidigare har bilen varit lite orolig på vägen. Det berodde antagligen på att det var toe in i framvagnen. Efter att jag monterat de nya fjäderbenen justerade jag till detta och bilen känns bra nu. Ska bara justera lite så att ratten står rakt.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Det händer inte jättemycket men jag har varit iväg på rally i Holland, som mek, och på hemvägen fick jag med lite delar hem.

Hittade den här fronten på Blocket. I grunden ganska lik den front man använde på BTCC-Volvon 1995. Den kan nog bli bra på min C70.



Sen var jag förbi Jönköpings bildemontering och handlade en subframe från en cab. De har aluminiumbussningar mot karossen i original i stället för gummi. Perfekt till rejsbilar. Jag var ju tvungen att pressa isär en av bussningarna för att se hur det ser ut. En tunn gummiring på kanske 2 mm som håller aluminiumbussningen.





Sen ingår det ett även en förstärkning i form av ett V som skruvas i subframen. Den finns bara på cabben. Sen finns det en del till som sitter bakom subframen och bakåt som ytterligare styvar upp karossen. Vi får se om jag jagar rätt på en sån också.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Hej alla, här har det stått stilla ett tag men projektet lever. Rallybilen har varit prio, samt hus och gård...

Jag har äntligen fått dit fjädrar och dämpare från Maxpeeding i bak. Jag var lite fundersam på hur det skulle passa när jag såg grejorna men när jag väl kom till skott var det ganska "straight forward". Det enda som behövde åtgärdas var hålen i nedre stötdämparinfästningen som måste borras upp lite. Sen satt det som en smäck. Höjden på bilen är ungefär som innan men nu är det enkelt att justera.

Jag kommer att behålla höjden på bilen som den är nu eftersom bärarmarna i fram står ganska plant nu och jag vill inte ha dem lutande uppåt. Det får vara så här så länge.

Ni får ursäkta skitigheten men att putsa så det glänser är inte min kopp te....



Sen handlade jag några slicks, tack Matfo. De är väl egentligen lite för smala men får duga att börja med. 17-tumsfälgarna, 8,5 bredd var lite för breda för dessa 200 mm däck, men som sagt, det får duga så länge.



Jag tog en lite provtur och bilen känns riktigt bra på vägen med chassit och däcken. Nu ska jag bara ta mig till banan på andra sidan viken för ett riktigt test.Ska försöka få till det snart.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Det hanns inte med nån test på banan i år heller. Sen blev det vinter.......



Bilarna blev stående ute ett tag pga rallybilen samt en crosskart som ska bli klar samt ändringar i garaget så jag får till en provisorisk lackbox. Och så ramlade det ner närmare en halvmeter blötsnö där i november.....

En lackbox har funnits på önskelistan lääänge och nu blir det en sån, om än lite provisorisk till att börja med. Då kan jag i alla fall få lackat klart rallybilen och sen C70:n

Jobbet med C70:n går långsamt men som vanligt snurrar det alltid olika saker i huvudet. Jag är en sån som samlar på mig saker inför framtiden och har ju planer på bakhjulsdrift så småningom. Och då även ombyggnation av hjulupphängingar. Jag har tidigare varit inne på delar från Corvette och jag är mer och mer inne på det spåret.

De skulle nog fungera bra och måtten på bilen stämmer väldigt bra, så det skulle nog gå att få till en bra geometri med dessa delar.

Hjulbasen diffar med 6 mm, C70 2660 och Corvette C5 2654 mm.
Spårvidd, C70 1520 och C5 1575, alltså 55 mm bredare på Corvetten.
Vikt, C70 ca 1450, C5 ca 1500, beroende på utrustning.

Efter att ha kollat runt en hel del verkar det som att man kan handla bärarmar och spindlar för ganska hyfsade slantar. Finns massor med delar till C5 Corvette på bildelsbasen och man kan få ihop kompletta hjulupphängningar fram och bak för en hyfsad peng. Dubbla A-armar, allt i aluminium. Förmodligen väldigt välgjorda osv.

Jaja, vi får se, men så går tankarna i alla fall.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Jag har ofta en tendens att vilja hitta egna vägar. Ofta är det enklast att gå på sånt som är provat innan, men det är inte riktigt min grej... Så även nu när jag funderar inför mina framtida planer för ombyggnation till bakhjulsdrivet. Jag har ganska länge varit inne på att en v6:a skulle kunna vara en kul väg att gå och efter att ha funderat och googlat länge har jag hamnat hos en motor som verkar intressant.

Fords Duratech V6. Det verkar vara en trevlig och bra motor som skulle kunna bli riktigt rolig. När jag googlat runt verkar det vara en populär motor som används av flera tillverkare.

Motorn designades ursprungligen av Porsche och sen såldes till Ford. Sen gjorde Cosworth jobb åt Ford, med design av topparna, vad jag kunnat läsa mig till. Finns i flera storlekar, från 2,0 upp till 3,7, tror jag. Den blev nog först känd i Ford ST220 i 2,5 litersversionen.

Motorn har bl a använts av Mazda, Jaguar och i några amerikanska Fordmodeller. Den användes även i sportbilen Noble med turbo och 425 hk. Motorn har även använts i en racingserie i England.

Tanken är i så fall att använda motorn i Jaguars version AJ30. Den satt i S-type runt år 2000. De har bl a egen lösning med mekaniska lyftare och vvt. Lämnar 240 hk vid 6800 varv. Så den verkar vara varvvillig. För att göra det enklare kan man köra med deras manuella låda också.

Ni som har erfarenhet av dessa V6:or får gärna kommentera!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Opel Speedstern med V6:a här på Rejsa tror jag använde en sådan motor.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Jag har ägt en manuell S-Type 3.0, alltså med den motorn. Den är mycket trevlig!! Som du redan är inne på varvar den friskt. Ingen riktig kick i registret (det är väl vvt'n som "förstör" det... 😉) men den varvar som sagt långt, och gärna. thumbs up I just min bil började dock kamkedjan rassla (ca 20k mil) och jag var tvungen att sälja den som den stod då garaget var upptaget. Köparen bekräftade senare att någon sträckare (givetvis av plast thumbs down) gett sig. För att byta tändstift på ena cylinderraden måste insuget tas bort, kan vara bra att känna till.
F.ö. är manuella S-Type riktigt roliga bilar att köra. Mycket mer förvuxen GTI än gubb-bil som gemene man säkert tror. Det körs dessutom racing i hemlandet med dem så det borde helt klart dyka upp någon projekttråd på rejsa kan man tycka.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
oneyet skrev:
Opel Speedstern med V6:a här på Rejsa tror jag använde en sådan motor.


Den motorkonverteringen har jag missat helt. Efter att ha läst igenom tråden blir man ju inte mindre sugen...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Davve skrev:
Jag har ägt en manuell S-Type 3.0, alltså med den motorn. Den är mycket trevlig!! Som du redan är inne på varvar den friskt. Ingen riktig kick i registret (det är väl vvt'n som "förstör" det... 😉) men den varvar som sagt långt, och gärna. thumbs up I just min bil började dock kamkedjan rassla (ca 20k mil) och jag var tvungen att sälja den som den stod då garaget var upptaget. Köparen bekräftade senare att någon sträckare (givetvis av plast thumbs down) gett sig. För att byta tändstift på ena cylinderraden måste insuget tas bort, kan vara bra att känna till.
F.ö. är manuella S-Type riktigt roliga bilar att köra. Mycket mer förvuxen GTI än gubb-bil som gemene man säkert tror. Det körs dessutom racing i hemlandet med dem så det borde helt klart dyka upp någon projekttråd på rejsa kan man tycka.


Låter bra. Just det där med kamkedjan har jag läst så det får man ha koll på. Vad tror du om växellådan som sitter i Jaggan, kan den klara lite turbohästar?

Man blir ju lite sugen på en S-type. Vet om en som håller på att byggas om till rallybil. Tydligen ungefär samma mått som en Volvo.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Ett litet sidospår.
Jag köpte en liten Honda, tänkt som reservdelsbil till rallybilen. Hämtade hem den från Lycksele i höstas.



Lite sliten i lacken men annars i riktigt bra skick. Går perfekt, körde hem den från Jämtland, med riktigt många torrsprickor i däcken och en besiktning på vägen. Blev underkänd pga avsaknad av varningstriangel och ett trasigt parkeringsljus i fram.... Fick beröm för att den var så fin undertill.

Men det känns lite tråkigt om den bara ska stå så jag plockade fram den häromdan och slängde på en uppsättning nya däck. Nu blev det 195/45-16 i stället för 155/70-13!



Blev riktigt bra tycker jag. Får bli badbil i år.



Den skulle nog behöva en uppsättning nya stötdämpare också. Kanske ska slänga på asfaltbenen som följde med rallybilen.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Jamen äntligen! Bilen har gjort bandebut!
Ett par kompisar skulle upp till banan, Gotland ring, så jag tog och hängde på.

Det har inte gjorts något med bilen på ett tag nu men varför inte bara åka upp och känna hur den beter sig.

Kollade lite snabbt att alla vätskor var okej och att hjulen satt fast. Jag hade bara en uppsättning slicks så regnet under dagen gjorde att jag var lite tveksam men det slutade efter lunch och sen torkade det upp ganska snabbt.



Det blev bara några få varv eftersom bromsoken fram kärvade ordentligt med riktigt varma bromsar som följd. Men det lilla jag hann med gav ett riktigt bra intryck. Bilen beter sig riktigt trevligt, med bra instyrning och neutralt uppträdande. Det blev ju inga fullgasvarv men tillräckligt så att jag hann känna på den.

Mycket kul! När jag satt i bilen började jag även fundera på alla mina planer med bakhjulsdrift osv. Det kanske måste införskaffas en bil till och behålla den här som den är med lite utveckling, hmmmm.....

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Här händer inte så mycket. Men nu har jag i alla fall inhandlat en donatorbil. Jaguar S-type med manuell låda för småpengar. Tanken är att ta hela drivlinan från den.



Hämtade hem den från Dalarna och körde bara upp den på släpet då. Väl hemma tog jag en provtur. Den går riktigt bra. Bilen har gått ca 17000 mil och motorn låter bra och verkar riktigt trevlig. Varvar villigt över rödmarkeringen vid 6800 rpm. 240 hk original men enligt en massa olika inlägg på olika forum verkar det vara ganska enkelt att få 30-40 hk till med små medel.

Jag blir mer och mer sugen på att gå lite mot strömmen och strunta i turbo och bygga en rapp sugmotor. Men det är klart, enklast att få effekt är ju turbovägen...


Sen har en stor sak hänt. Äntligen har jag fått en egen lyft!


_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12   >>
130 besök senaste veckan (22512 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande