Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsberäkning BMW E21? Behöver lite hjälp/synpunkter.
207 besök totalt
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 491


Trådstartare
Hej!

Skulle behöva lite hjälp med att få till rätt huvudcylindrar samt pedaltryck.
Har försökt googla detta samt läsa massor med trådar här på rejsa utan att få rätsida på detta.
Bifogar några bilder på bromsberäkning nedan från brakepower.com.

Lite info om bilens setup:
- M3 E46 glid-ok och original-skivor runt om.
- 325mm skivor fram.
- 328mm skivor bak.
- 60mm kolvdiameter fram.
- 40mm kolvdiameter bak.
- 0.625" HC på fram-kretsen.
- 0.75" HC på bak-kretsen.
- 4.5:1 i pedal-ratio.
- Vikt framaxel 710kg.
- Vikt bakaxel 560kg.
- Hawk DTC-60 belägg fram med 0,53 coefficient.
- Hawk HT-10 belägg bak med 0,50 coefficient.
- Inget broms-servo.

Problemet jag har nu är att jag knappt har någon bromsförmåga alls samt att pedalen känns supermjuk och nästan "svampig". Jag vill gärna ha en ganska "firm" pedalkänsla.

Om jag räknat rätt på brakepower.com så har jag i nuläget med ovanstående 0.625" HC cirka 30kg pedaltryck fram och med 0.75" HC cirka 15kg pedaltryck bak.


Enligt bild nr1 så ligger jag på ett pedaltryck på 30kg och då stämmer storleken på HC för fram-kretsen.
Men då måste jag byta HC på bakre kretsen till en 1.125" enligt brakepower.com.


Enligt bild nr2 så har jag räknat upp pedaltrycket till 48kg och då skulle jag behöva byta ut båda HC till 0.75" på fram-kretsen samt en 34.75mm HC till bak-kretsen.
34.75mm är alltså en 1.35" HC vilket jag aldrig har sett.


Tar gärna emot tips och råd om hur jag ska få till mina bromsar.

Skriv gärna vad ni kör med för pedaltryck. Det är en racebil så den kommer endast att åka på bana.

Skulle även vilja veta om det är ultimat att ha cirka 88% bromskraft fram, om inte så undrar jag om jag kan justera detta?


mvh//Chrille




_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag brukar inte räkna så mycket teoretiskt men 30 kg är ett ganska lågt pedaltryck.

Som referens, säger kraven för gatreggning att man ska nå 5 m/s2 (vilket är låg retardation) vid 490 N pedaltryck.

När man trycker "fullt" har man oftast uppåt 100 kg i pedaltryck.

I min bil har jag 0,625 fram och 0,7 bak (utväxling runt 5:1 tror jag). Det är med 540 e34 bromsok fram (60 mm kolv) och Sierra bromsok bak (42,8 mm kolv).

Där är pedaltrycket i mina ögon "lagom".

Kolla så du har fått ut all luft är väl ett bra första steg också. Bottnar pedalen?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Jag tror på luft. Hur ser bromsvågen ut när du lägger på tryck - är det vinkelrät mot cylindrarna då? Infästningen - det är inte så att allt tok-sviktar?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ta en badrumsvåg, ställ den mot väggen..... och sätt dej på golvet med stöd för ryggen och trampa.
Då kommer du se arr 100 kg inte är speciellt mycket.

Det största felet jag ofta ser, är att bromsvågen inte har fritt spelrum vid pedalen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Du får heller aldrig en "firm" känsla med glidok

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Skruva banåkabil
Bromsberäkning BMW E21? Behöver lite hjälp/synpunkter.
207 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande