Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris 2020
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 18, 19, 20   >>
13 besök idag (38828 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Ser ut att ha varit en riktigt härlig kväll, var också anmäld och tänkte köra 86an men blev hemma i feberstugan istället :/. Hoppas det kommer fler tillfällen. Antar att banan är ganska hård mot vänster framdäck, är ju inga egentliga avkylningsrakor på en sån liten bana.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
FZ1
Norrköping
Här sen Okt 2011
Inlägg: 38



Ser du har bromssköldarna kvar borde inte dom tas bort?

_________________
Mikael Eriksson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
FZ1 skrev:
Ser du har bromssköldarna kvar borde inte dom tas bort?


Luften leds in mot navet och ut genom skivan, så säg du?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
FZ1
Norrköping
Här sen Okt 2011
Inlägg: 38



Vet inte hur luftströmarna går på en Yaris men på min förra S4 blev det STOR skillnad utan sköldar.
B.la. Porsche och Corvette ZR1 har inga så jag ska prova på min precis inkomna GR med men kommer nog skära ned/tabort sköldarna.
För övrigt är det kanaler på min GR, front=>hjulhus, är det så även tidigare?

_________________
Mikael Eriksson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Kanalen finns på min med.

Bana på måndag, Ikea på tisdag!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
En film på körning med:


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Jag fick ett tips om att skifta sida på bromsskivorna fram, får erkänna att jag inte kolla åt vilket håll de snurrar ur ett luftflödes perspektiv...

Nån som gjort?

Citat:
Cooling vanes face the wrong direction compared to high performance brake discs so besser swap them

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Tord skrev:
Jag fick ett tips om att skifta sida på bromsskivorna fram, får erkänna att jag inte kolla åt vilket håll de snurrar ur ett luftflödes perspektiv...

Nån som gjort?

Citat:
Cooling vanes face the wrong direction compared to high performance brake discs so besser swap them
Jag tror skivorna snurrar åt samma håll som hjulen

Men skulle då kylkanalerna ha motsatt riktning mot de slitsar som syns här?

För den slitsen ser ju rätt ut om motsvarande kanal skall fläkta luft från centrum och ut.

Edit: Men det finns bilder "på nätet" där kanalerna är motsatt mot slitsarna, så då vette katten hur det ser ut på din bil.

Är skivorna olika i kanalerna mellan höger och vänster då?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
FZ1
Norrköping
Här sen Okt 2011
Inlägg: 38



Bromsskivan är också en fläkt som suger in luft i centrum och trycker utåt, med bakåtriktade skovlar får man högst flöde, se princip http://www.kursnavet.se/kurser/energia/A07-003/A07-003-htm/a07-003-054.htm

_________________
Mikael Eriksson
Citera
Kraemer
trollhättan
Här sen Aug 2014
Inlägg: 17



[quote="Niklas Falk"]
Tord skrev:


Edit: Men det finns bilder "på nätet" där kanalerna är motsatt mot slitsarna, så då vette katten hur det ser ut på din bil.

Är skivorna olika i kanalerna mellan höger och vänster då?


Om jag inte cyklat iväg för långt så är drar OEM skivorna in luft i centrum. Är inte fel men ofta brukar vissa WRC bilar ha så. Vet inte varför. Men alla eftermarknad till den tar ju luften från centrum och blåser den ut.

_________________
pär kraemer

Evo ix 06*
Seat Leon jtcc 10*
Clio sport 172 01*
Gr yaris 21
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Slitsarna har ingenting med kylning att göra, det är kanalerna i skivorna som bestämmer hur skivan skall monteras.

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Slitsarna och vingarna går åt olika håll, så jag tänker att jag byter håll till nästa övning.

Städade garaget och hittade camberbultarna!

Ser ut som temperaturen har varit högre fram än bak.... Undrar om man kan göra som forumägaren gjorde på sin m2a, och hävda kvalitetsbrister på dekalen?



_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
En fundering om bromsbelägg. Jag har åkt original och slitit ut en uppsättning frambelägg helt men bak har jag väldigt mkt kvar. Jag tänker att bättre belägg är bra, men lutar åt att bara köra "rejsigare" fram och fortsätta med original bak. Tänker jag fel?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Tord skrev:
En fundering om bromsbelägg. Jag har åkt original och slitit ut en uppsättning frambelägg helt men bak har jag väldigt mkt kvar. Jag tänker att bättre belägg är bra, men lutar åt att bara köra "rejsigare" fram och fortsätta med original bak. Tänker jag fel?
Snåljåpen tänker detsamma, varför byta innan det är ett problem (det kan ju bli det med bitigare fram, men det vet du då i så fall).
Eller är beläggen så billiga att samtidig frakt är en stor besparing (nä, men samtidig leverans är ju bättre än att vänta 3 månader till på nästa leverans)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Tord skrev:
En fundering om bromsbelägg. Jag har åkt original och slitit ut en uppsättning frambelägg helt men bak har jag väldigt mkt kvar. Jag tänker att bättre belägg är bra, men lutar åt att bara köra "rejsigare" fram och fortsätta med original bak. Tänker jag fel?
Snåljåpen tänker detsamma, varför byta innan det är ett problem (det kan ju bli det med bitigare fram, men det vet du då i så fall).
Eller är beläggen så billiga att samtidig frakt är en stor besparing (nä, men samtidig leverans är ju bättre än att vänta 3 månader till på nästa leverans)?


Jag har en uppsättning original bak på hyllan, då jag köpte för alla 4 hörnen när jag köpte sist. Risken att jag blir utan är låg...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Jag hade kört racebelägg fram och bibehållt orginal bak då de verkar gå kallare. Jag har kört racebelägg fram med orginal bak men bytt till lite racingare belägg bak numera, har dock inte märkt nån större skillnad. Anledningen är att minska risken för att bakbeläggen fadar lätt och då leder till överhettning fram och dålig bromsprestanda., samt lite mer konsekvent uppvärmningsbeteende. Har dock varit med om att frambeläggen fadar före bakbeläggen vilket är lite otrevligt då bilen blir instabil under inbromsning. Men det åtgärdas med bättre belägg fram.

Det som kan hända är att när du startar från kallt är att orginalbeläggen bak har högre friktion än racebeläggen fram och bromsbalansen ligger lite mycket bakåt innan värmen kommer i frambeläggen. Men det borde bara vara nån inbromsning och det tar väl bromskraftsfördelningen i ABS systemet.

Idealt har man samma belägg compound fram och bak då de kommare ha samma uppvärmnings och fading beteende. Men samtidigt skivor och kylning som är så pass bra matchad att fram och bak skivorna värms upp lika snabbt. Detta ger isf helt konsekvent bromsbeteende i alla lägen och lågt beläggslitage. Men i praktiken värms också däcken upp olika men en fyrhjulsdriven bil borde värma fram och bakdäck ganska likt.

I ditt fall känns det dock rätt solklart att uppgradera frambeläggen men matchningen fram och bak känns också lite obalanserad vilket är grundproblemet. Men du kokade väl även vätskan på Arlanda? Det kan iofs bli bättre med belägg som klarar högre temperatur men grudproblemet känns som skivorna fram och kylningen till skivorna fram. Att köra vidare med orginalbeläggen bak kommer inte vara nått problem i sammanhanget då beläggslitaget är lågt bak.

Du ser också ut att ha fått lite repor på skivorna, jag hade det under kvällen men det försvann mot slutet av kvällen. Känns som Arlanda banan är ganska hård mot bromsarna då hastigheten är lägre och raksträckorna att kyla på inte är så långa.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Jag bytade från orginal belägg bak till ett rejsigare gatbelägg på golfen.

Inte för prestandan utan för att originalen började smeta när dom blev varma.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Tord skrev:
Jag har en uppsättning original bak på hyllan, då jag köpte för alla 4 hörnen när jag köpte sist. Risken att jag blir utan är låg...
Jag tänkte mera på situationen att du skaffar bättre belägg fram enbart, och sen snabbt upptäcker att du även behöver bättre bak för balans, och då får vänta på leverans en gång till.

Men nu har du ju original bakbelägg för ett par år så varför fundera

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Nu har jag uppgraderat bromsvätskan till Motul RBF660 efter att jag kokade den på Arlanda. Det var lite sent då det varit ett antal banträffar och samma vätska har varit med från fabrik och 1300 lugnt körda mil av en gentleman på fina söndagsturer (typ)

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Mina nya original belägg fram skriker hejdlöst vid normalbromsande, tror att det helt enkelt är så att skrikplattornas gummi smälte bort senast på bana. Det kanske är det optimala tillfället att skaffa rejsigare frambelägg och nya skrikplattor... det kanske blir bättre än nuvarande fast med extra bett och bara skrik vid mjukbromsning...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag är jättenöjd med PFC39-beläggen. Har inte börjar skrika... än iaf Jag har kvar de gummilösa brända skrikplattorna än så länge men också de där titanshimsen jag köpte mellan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris 2020
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 18, 19, 20   >>
13 besök idag (38828 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande