Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 34, 35, 36 >> 223 besök idag (95432 totalt) |
Inga problem ! Alltid något löst i Engelska bilar, oavsett ålder eller pris. En del av spänningen ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
|
||||
Verkligen! Vilket ljud!
Du har skrivit det någonstans i tråden, men är det en dubbel eller enkelkopplingslåda? Aston körde väl robotväxlad T56 ett tag, men jag tippar att din modell är lite för ny för att köra enkelkopplat? |
||||
Ja, ljudet är verkligen fantastiskt! De fick definitivt till kompromissen mellan tyst och bekvämt vid jämn fart och skönt bröööt vid öppna spjäll. Det är få bilar som låter lika fint och dessutom är användbara på långfärd som denna är.
Lådan är en manuell Graziano-låda med robotiserad koppling, alltså ingen dubbelkopplingslåda. Jag har bytt till en dubbelskivigt lamellpaket och lite lättare svänghjul, men i livslängsförebyggande syfte. Originalkopplingen kan tydligen gå åt fort. Positiv bieffekt är snyggare kopplingsingrepp från stillastående vilket underlättar parkering och när jag ska trixa mig ut ur garaget. Vissa hatar Sportshift-lådan (som den heter på Aston-språk) medan jag tycker den funkar alldeles utmärkt. Jag gillar att växla med paddlar och jag kör alltid bilen i manuellt läge. Automatiken är inget vidare, den är ryckig och då skiner det genom hur omodern konstruktionen är jämfört med en dubbelkopplingslåda. Men behandlar man den som en manuell, dvs släpper gasen när man paddlar i nästa växel så upplevs den precis som en manuellt växlad bil. Jag lyfter gasen lätt även på bana. Vid fullgas växlar den snabbare och slår verkligen i växlarna vilket känns lite elakt. Likaså är jag försiktig i starterna vid konbanekörningarna för att spara koppling och drivlina. Jag släpper bromsen, väntar till jag känner att kopplingen hittat dragläget innan jag gasar istället för att ge fullt direkt. Med varma däck kanske det finns ett par tiondelar att tjäna med att vara mer aggressiv i starten men det kan nog lika gärna försvinna lika mycket, eller mer, om man bara eldar bakdäck. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Kul!
Vet du om det är vanliga synkningar i den där lådan, eller nåt speciellt? Om jag förstått det rätt, så är enkelkopplingslådorna helt vanliga växellådor inuti med lite robotiserad automatik på utsidan istället för ett spakställ. |
||||
Vet inte om det är någon speciallösning men jag tror inte det. Jag har fattat det som att enda skillnaden mot manuella bilar är den robotiserade kopplingen. Ventilpaketet sitter på växellådan med hydraulikslangar fram till kopplingen. Det sitter en liten elektronikbox där också. Vet inte om det är styrboxen för hydrauliken, den ser nästan för liten ut. Av bilderna att döma, knappt 10x10 cm men svårt att säga hur djup den är.
Ventilpaketet sitter på lådans vänstersida, framåt i bil är alltså till vänster. På högersidan, vid kedjan, ser man plastlocket på den lilla boxen. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Jag hörde att Graziano transaxellådorna med enkelkoppling och robotiserad automatik som vad jag vet är samma tillverkare som till Aston Martin inte är vanliga manuella, iaf i senare ferrari bilar med robotiserad transaxellåda har de gjort förbättringar på själva lådan för att roboten ska kunna växla ännu snabbare. Så manuellkonverterar man en Ferrari 430 Scuderia så har man en bättre manuell låda än den vanliga manuella 430. Om det är så i lådan för Aston Martinen är väl oklart. Är ju stor skillnad mellan olika lådor hur snabbt det går att växla, tex Honda lådorna går att växla sjukt snabbt med med vanligt manuellt spakställ. Står lite här om att manuella F430 har superfast lådan men scuderian har superfast 2 som har förbättringar på själva lådan för att kunna växla snabbare. https://www.roadandtrack.com/car-cul Verkar vara en kul bil Aston Martinen, den låter ju fint _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Johan vilket material använde du för detta? :-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Intressant info om F430-lådan! Jag ska leta i min Aston-bibel och se om jag hittar något jag missat kring eventuella skillnader mellan manuell och Sportshift. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Jag köpte denna på solfilmskompaniet.se men det verkar finnas många som säljer bra grejer. Efter att ha sett några gör-det-själv-filmer på YouTube verkade många rekommendera de mer påkostade vinylerna som är perforerade av massa mikroskopiska hål. De är lättare att montera snyggt utan luftbubblor. Det var förvånansvärt enkelt att få till redan på första försöket. Så här blev det med hjulen på: Jag tycker det funkar med silverfärgade fälgar men ändå kanske läge att snygga till de andra 7-ekrade? Svarta då såklart. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Jag ser en tydlig trend. Bilen gillar inte finåkaturer!
I helgen var det fest i Jönköping. Med barnen hemma med svärföräldrarna som barnvakt var det naturligtvis Aston Martin som valdes som transportmedel för mig och frun. På söndagen inför hemfärd var bilen tröttare än vi och vägrade således starta. Startbatteriet hade gett upp fullständigt men som tur var hände det under ett besök hos några kompisar så vi kunde få hjälp att starta bilen och komma hem. Som tröst till bilen ligger ett nytt set bromsbelägg på arbetsbänken. Nu provar vi Carbotech XP10 fram och XP8 bak, en kombination jag kört med tidigare med gott resultat. Hoppas setupen funkar lika väl på Vantagen. På torsdag är det konbana med SVKG på Vårgårda flygfält. Nästa tisdag spenderas klädd i pyjamas på Kinnekulle för en track day i privat regi. Mycket körning utlovas! Kul! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
https://cdon.se/bygg-verktyg/rod-dig En väldigt billigt sätt att hålla koll på batteri och generator. |
||||
Ursäkta trådkap, nyfiken fråga Hur mycket spänning kan man anse är för mycket? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Frågan är i allra högsta grad relevant! Gällande spänning vid drift/laddning via bilens generator ska det enligt nedanstående länk vara mellan 13,8 -14,5 V. Ska mäta upp spänningen vid drift senare idag för att se att bilen laddar korrekt. https://batterihjalpen.se/daligt-bil Nytt batteri har i alla fall monterats då det visat tecken på problem tidigare. Vid ett par tillfällen har bilen inte startat pga klent batteri så jag brukar alltid ladda innan jag ska iväg. När jag väl har använt bilen har det aldrig varit några problem men nu tog det alltså stopp. Så nytt batteri verkade det ändå vara dags för. I eftermiddag är det dags för Sprint 2 på Vårgårda flygfält. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 34, 35, 36 >> 223 besök idag (95432 totalt) |