Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 34, 35, 36   >>
223 besök idag (95432 totalt)
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1562



Johan Samson skrev:

Andreas T skrev:
Tack för åktur
Hittade du vart lagerkulan tillhörde ?

Tack själv! Jag fattade först senare på kvällen vem du var.
Inte den blekaste varifrån kulan kom, men jag hittade en hel del bös under stolarna när jag monterade skalstolarna så det kan säkert varit något gammal som kom fram.



Inga problem !
Alltid något löst i Engelska bilar, oavsett ålder eller pris. En del av spänningen !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Pimp my ride, chrome delete edition!








_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Ok, jag vet att jag lät lite tveksam när du berättade vad du tänkte göra, men det där blev rätt styggt Ser fram emot att se det i verkligheten.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Sådär, nu fick jag tummen ur och laddade upp ett kort klipp från Vårruset.




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Snyggt kört!

Nu fick jag lite bra tips för min körning också, måste gasa mera..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Härligt, grymt ljud låter som raka rör i princip... 😊

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Verkligen! Vilket ljud!

Du har skrivit det någonstans i tråden, men är det en dubbel eller enkelkopplingslåda?
Aston körde väl robotväxlad T56 ett tag, men jag tippar att din modell är lite för ny för att köra enkelkopplat?
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Ja, ljudet är verkligen fantastiskt! De fick definitivt till kompromissen mellan tyst och bekvämt vid jämn fart och skönt bröööt vid öppna spjäll. Det är få bilar som låter lika fint och dessutom är användbara på långfärd som denna är.

Lådan är en manuell Graziano-låda med robotiserad koppling, alltså ingen dubbelkopplingslåda. Jag har bytt till en dubbelskivigt lamellpaket och lite lättare svänghjul, men i livslängsförebyggande syfte. Originalkopplingen kan tydligen gå åt fort. Positiv bieffekt är snyggare kopplingsingrepp från stillastående vilket underlättar parkering och när jag ska trixa mig ut ur garaget.

Vissa hatar Sportshift-lådan (som den heter på Aston-språk) medan jag tycker den funkar alldeles utmärkt. Jag gillar att växla med paddlar och jag kör alltid bilen i manuellt läge. Automatiken är inget vidare, den är ryckig och då skiner det genom hur omodern konstruktionen är jämfört med en dubbelkopplingslåda.
Men behandlar man den som en manuell, dvs släpper gasen när man paddlar i nästa växel så upplevs den precis som en manuellt växlad bil. Jag lyfter gasen lätt även på bana. Vid fullgas växlar den snabbare och slår verkligen i växlarna vilket känns lite elakt.

Likaså är jag försiktig i starterna vid konbanekörningarna för att spara koppling och drivlina. Jag släpper bromsen, väntar till jag känner att kopplingen hittat dragläget innan jag gasar istället för att ge fullt direkt. Med varma däck kanske det finns ett par tiondelar att tjäna med att vara mer aggressiv i starten men det kan nog lika gärna försvinna lika mycket, eller mer, om man bara eldar bakdäck.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Kul!

Vet du om det är vanliga synkningar i den där lådan, eller nåt speciellt?
Om jag förstått det rätt, så är enkelkopplingslådorna helt vanliga växellådor inuti med lite robotiserad automatik på utsidan istället för ett spakställ.
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Vet inte om det är någon speciallösning men jag tror inte det. Jag har fattat det som att enda skillnaden mot manuella bilar är den robotiserade kopplingen. Ventilpaketet sitter på växellådan med hydraulikslangar fram till kopplingen. Det sitter en liten elektronikbox där också. Vet inte om det är styrboxen för hydrauliken, den ser nästan för liten ut. Av bilderna att döma, knappt 10x10 cm men svårt att säga hur djup den är.


Ventilpaketet sitter på lådans vänstersida, framåt i bil är alltså till vänster.


På högersidan, vid kedjan, ser man plastlocket på den lilla boxen.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



And ersJepp sson skrev:
Kul!

Vet du om det är vanliga synkningar i den där lådan, eller nåt speciellt?
Om jag förstått det rätt, så är enkelkopplingslådorna helt vanliga växellådor inuti med lite robotiserad automatik på utsidan istället för ett spakställ.


Jag hörde att Graziano transaxellådorna med enkelkoppling och robotiserad automatik som vad jag vet är samma tillverkare som till Aston Martin inte är vanliga manuella, iaf i senare ferrari bilar med robotiserad transaxellåda har de gjort förbättringar på själva lådan för att roboten ska kunna växla ännu snabbare. Så manuellkonverterar man en Ferrari 430 Scuderia så har man en bättre manuell låda än den vanliga manuella 430. Om det är så i lådan för Aston Martinen är väl oklart. Är ju stor skillnad mellan olika lådor hur snabbt det går att växla, tex Honda lådorna går att växla sjukt snabbt med med vanligt manuellt spakställ.

Står lite här om att manuella F430 har superfast lådan men scuderian har superfast 2 som har förbättringar på själva lådan för att kunna växla snabbare. https://www.roadandtrack.com/car-culture/classic-cars/a27205643/ferrar . . . .

Verkar vara en kul bil Aston Martinen, den låter ju fint

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Johan Samson skrev:
Pimp my ride, chrome delete


Johan vilket material använde du för detta? :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
And ersJepp sson skrev:
Kul!

Vet du om det är vanliga synkningar i den där lådan, eller nåt speciellt?
Om jag förstått det rätt, så är enkelkopplingslådorna helt vanliga växellådor inuti med lite robotiserad automatik på utsidan istället för ett spakställ.


Jag hörde att Graziano transaxellådorna med enkelkoppling och robotiserad automatik som vad jag vet är samma tillverkare som till Aston Martin inte är vanliga manuella, iaf i senare ferrari bilar med robotiserad transaxellåda har de gjort förbättringar på själva lådan för att roboten ska kunna växla ännu snabbare. Så manuellkonverterar man en Ferrari 430 Scuderia så har man en bättre manuell låda än den vanliga manuella 430. Om det är så i lådan för Aston Martinen är väl oklart. Är ju stor skillnad mellan olika lådor hur snabbt det går att växla, tex Honda lådorna går att växla sjukt snabbt med med vanligt manuellt spakställ.

Står lite här om att manuella F430 har superfast lådan men scuderian har superfast 2 som har förbättringar på själva lådan för att kunna växla snabbare. https://www.roadandtrack.com/car-culture/classic-cars/a27205643/ferrar . . . .

Verkar vara en kul bil Aston Martinen, den låter ju fint

Intressant info om F430-lådan! Jag ska leta i min Aston-bibel och se om jag hittar något jag missat kring eventuella skillnader mellan manuell och Sportshift. thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Johan Samson skrev:
Pimp my ride, chrome delete


Johan vilket material använde du för detta? :-)

Jag köpte denna på solfilmskompaniet.se men det verkar finnas många som säljer bra grejer. Efter att ha sett några gör-det-själv-filmer på YouTube verkade många rekommendera de mer påkostade vinylerna som är perforerade av massa mikroskopiska hål. De är lättare att montera snyggt utan luftbubblor.
Det var förvånansvärt enkelt att få till redan på första försöket. thumbs up

Så här blev det med hjulen på:


Jag tycker det funkar med silverfärgade fälgar men ändå kanske läge att snygga till de andra 7-ekrade? Svarta då såklart.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



"Shadowline"

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
Jag ser en tydlig trend. Bilen gillar inte finåkaturer!
I helgen var det fest i Jönköping. Med barnen hemma med svärföräldrarna som barnvakt var det naturligtvis Aston Martin som valdes som transportmedel för mig och frun. På söndagen inför hemfärd var bilen tröttare än vi och vägrade således starta. Startbatteriet hade gett upp fullständigt men som tur var hände det under ett besök hos några kompisar så vi kunde få hjälp att starta bilen och komma hem.

Som tröst till bilen ligger ett nytt set bromsbelägg på arbetsbänken. Nu provar vi Carbotech XP10 fram och XP8 bak, en kombination jag kört med tidigare med gott resultat. Hoppas setupen funkar lika väl på Vantagen.



På torsdag är det konbana med SVKG på Vårgårda flygfält. Nästa tisdag spenderas klädd i pyjamas på Kinnekulle för en track day i privat regi. Mycket körning utlovas! Kul!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Ska vara så på Engelska bilar, lite elfel hör till! thumbs up

Hoppas XP10 funkar bra för dig! Kör XP12 på Datsunen, fungerar riktigt bra

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Läge att mäta spänningen när du kör?
Tänker om laddregulatorn är kass så du knäcker batteriet med överspänning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



MaZ skrev:
Läge att mäta spänningen när du kör?
Tänker om laddregulatorn är kass så du knäcker batteriet med överspänning.
En sån här gömd i lämplig mugghållare borde kunna funka
https://cdon.se/bygg-verktyg/rod-digital-voltmatare-3-3-30v-p49734398
En väldigt billigt sätt att hålla koll på batteri och generator.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1124



MaZ skrev:
Läge att mäta spänningen när du kör?
Tänker om laddregulatorn är kass så du knäcker batteriet med överspänning.


Ursäkta trådkap, nyfiken fråga
Hur mycket spänning kan man anse är för mycket?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
MaZ skrev:
Läge att mäta spänningen när du kör?
Tänker om laddregulatorn är kass så du knäcker batteriet med överspänning.


Ursäkta trådkap, nyfiken fråga
Hur mycket spänning kan man anse är för mycket?

Frågan är i allra högsta grad relevant!
Gällande spänning vid drift/laddning via bilens generator ska det enligt nedanstående länk vara mellan 13,8 -14,5 V. Ska mäta upp spänningen vid drift senare idag för att se att bilen laddar korrekt.
https://batterihjalpen.se/daligt-bilbatteri/

Nytt batteri har i alla fall monterats då det visat tecken på problem tidigare. Vid ett par tillfällen har bilen inte startat pga klent batteri så jag brukar alltid ladda innan jag ska iväg. När jag väl har använt bilen har det aldrig varit några problem men nu tog det alltså stopp. Så nytt batteri verkade det ändå vara dags för.

I eftermiddag är det dags för Sprint 2 på Vårgårda flygfält.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 34, 35, 36   >>
223 besök idag (95432 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande