Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 20, 21, 22   >>
17 besök senaste veckan (30470 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Marcus Gustafsson skrev:


Kylkretsen är "enkel".
Utlopp ur motorn direkt ner i WP, från WP till kylare sitter det ett T-kors med slang från expansionskärlet, på slangen ut från kylaren sitter WP-tempsensor och slangen går sedan in i termostathuset.
Jag kanske borde titta över hur resten av kylsystemet är pluggat och hur vattnet till turbon går, om det sitter en termostat nu så kommer det inte att vara något flöde förens den öppnar, men original verkar det finnas flöde iaf via turbon som "går förbi" termostaten.


WP-Sensorn ut ur kylaren blir ju lite tokigt. Den bör ju mäta temp i motorn om du vill ha arbetstemp och rätt värde utan fördröjning. Tänk på en c20xe. Där sitter givaren innan termostaten så det är rätt även innan flödet går genom kylet


Du har naturligtvis rätt inser jag nu. Jag har gjort FEL eftersom jag gick på bilderna på Davies Craig manual och jag tänker tokfel. Jag är en dålig människa...
Till mitt försvar så gick jag också på var givaren satt innan till fläkten.

Naturligtvis skall tempsensorn till WP-pumpen sitta innan kylaren. Felet jag gjorde var att på Davies Craigs ser det ut precis som på bilen, men vattenflödet är tvärtom.
Instruktioner: Ut ur motorn -> tempgivare -> kylare -> pump
Nu är det: Ut ur motorn -> pump -> kylare -> tempgivare
Så här blir det: Ut ur motorn -> pump -> tempgivare -> kylare



Gammalt fel svar...
Jo, jag vet. Men jag tänkte att jag sätter som Davies Craig rekomenderar, så får jag se hur det blir. Jag tänker mig att jag enkelt kan ändra "måltemp" för att kompensera lite för just vattentempen. Nu får motor-ECU och instrumentet sina värden precis som på C20XE.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Öppnade på temostathuset och hittade en termostat.

manualen för WP (lite saxat) skrev:
If you are not removing your engine thermostat then we suggest you drill 2 x 5mm holes through either side of the plate to assist with circulation.
Our recommendation - delete the mechanical water pump and thermostat from the engine


Eftersom minnet är... öhh... något... så kom jag ihåg att det skulle vara ETT 5mm hål om termostaten skulle vara kvar och eftersom jag inte hade någon lösning just nu för att det inte skulle läcka så fick det bli två 4mm hål för det borret satt i borrmaskinen. Det är ju inte så att 5mm borret var långt borta, det låg ju jämte borrmaskinen.

Borrat med två 4mm hål



Dessutom har jag ett fel till jag inte har skrivit om, locket till expansionskärlet är inte tätt längre, och det nya jag köpte idag passade inte. Så vad innebär det då tror jag? Jag tror inte WP har fungerat ordentligt innan termostaten öppnar pga värmebildning i motorn för det har inte funnits något flöde innan termostaten öppnar. Nu när WP går innan termostaten öppnar och locket läcker tryck så trycker WP istället upp vatten i expansionskärlet för båda slangarna sitter efter WP. Sätter jag däremot handen för så trycks det inte upp vatten i expansionskärlet.

Så dags att flytta en tempsensor och hitta nytt lock.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Med nytt lock till expansionskärlet, flyttat tempsensor till efter WP men innan kylare och en termostat som liknar schweizerost så beter sig saker annorlunda.

WP visar temp innan instrumentet, kylaren blir "varm" snabbare och tempen stiger snabbare både på WP och instrument.
En slang lossnade när allt var genomvarmt och sprutade varmvatten i hela garaget, det får nog bli en ny slang.
Kan bensinslang 10mm (maxtemp 125grader, kanske lite lågt ) användas som kylslang?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Marcus Gustafsson skrev:
En slang lossnade när allt var genomvarmt och sprutade varmvatten i hela garaget, det får nog bli en ny slang.
Kan bensinslang 10mm (maxtemp 125grader, kanske lite lågt ) användas som kylslang?

Tja råkar du inte ut för nått sånt här är det väl lugnt....

Men på en som är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna och hornen växt genom hjälmen typ....tveksamt.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Slang bytt, och fastskruvad.
Bil varmkörd i garaget, jag satt utanför och lyssnade på Spotify och gick in då och då.
Tempen blir stabil på 90grader nu både på WP-displayen och instrumentet. Kylfläkten går då och då men ingen lång stund.

Fast jag har en fundering till på kylsystemet. Som det är till vänster ser det ut nu, båda anslutningarna till expansionskärlet efter WP.

Men då kommer det du aldrig bli något flöde till expansionskärlet, för trycket kommer ju att vara likadant från båda anslutningarna?
Borde det inte vara som på den högra bilden, att den grova slangen ansluter mellan motor och WP? Då kommer det alltid att finnas ett visst flöde genom expansionskärlet.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Fortsätter mina funderingar på kylsystem.

Nu när inte termostaten är en så stor faktor längre tack vare en massa hål i den finns det något som talar emot att flytta slangen från expansionskärlet till inloppet på motorn? Dvs det röda "strecket".


Jag skulle slippa en slang som går hela vägen fram då.


Då skulle kylsystemet se ut så här:

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Jag blir helt snurrig... menar du att pumpen tar vattnet ut från motorn och vidare till undersidan på kylaren?

Det vanliga är väl att termostaten öppnar och släpper ut det varma vattnet från motorn vilket sedan leds till övre anslutning på kylaren och att vattenpumpen sedan suger från undre anslutning på kylaren och in i motorn.

Med din lösning så blir det ju ingen kylning alls om vattennivån sjunker så att det inte kommer ut något från kylaren - den prioriterar ju att ha vatten i kylaren jämfört med att ha vatten i motorn.


Om du byter färg och riktning på pilarna (blå och röd) så tycker jag att de ser normalt ut och liknar det jag byggt till min MGB med utbytt motor - dvs vattnet lämnar motorn när termostaten öppnar.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
MatsK skrev:
Jag blir helt snurrig... menar du att pumpen tar vattnet ut från motorn och vidare till undersidan på kylaren?

Det vanliga är väl att termostaten öppnar och släpper ut det varma vattnet från motorn vilket sedan leds till övre anslutning på kylaren och att vattenpumpen sedan suger från undre anslutning på kylaren och in i motorn.

Med din lösning så blir det ju ingen kylning alls om vattennivån sjunker så att det inte kommer ut något från kylaren - den prioriterar ju att ha vatten i kylaren jämfört med att ha vatten i motorn.


Om du byter färg och riktning på pilarna (blå och röd) så tycker jag att de ser normalt ut och liknar det jag byggt till min MGB med utbytt motor - dvs vattnet lämnar motorn när termostaten öppnar.


Men va fa... Så självklart.

Jag har gjort fel, tokfel. Jag trodde jag monterade den nya pumpen som den gamla men satte den tvärtom så den trycker vattnet baklänges mot innan. Och eftersom jag var övertygad om att jag gjorde rätt så tänkte jag inte efter.

I helgen ska jag ändra på vattenpumpen och flytta tillbaka vattentempsensorn.


Så här ser det ut på Saab 9-5, min har inte lika mycket slangar...
Frpn: http://saabworld.net/showthread.php?t=1653


1 Radiator
2 Coolant reservoir
3 Coolant pump
4 Engine
5 Thermostat housing
6 Heat exchanger, cabin
7 Throttle body
8 Turbocharger
9 Oil cooler (aut. only)
10 Engine temperature sensor
11 Shut-off valve
12 Radiator fan

Citat:
The cooling system is of the pressurized type with cross-flow radiator and expansion tank.

The water pump is on the right-hand side of the engine and driven by the crankshaft pulley via a multigroove belt. The thermostat is placed in a housing on the left-hand side of the engine.

The expansion tank is mounted in the engine bay on the left-hand side. It is connected to the coolant pump and the upper right-hand part of the radiator. The purpose of the latter connection is to vent the cooling system. The fluid in the expansion tank does form part of the circulation fluid.

The car is fitted with an electric radiator fan mounted behind the radiator. The fan has either one or two motors, each with two speeds: low and high. Cars without A/C have one fan motor while cars with A/C have two fan motors.

Thermostat closed

From the coolant pump - via a passage into the engine block - up through the cylinder head - through the thermostat housing's lower outlet - through the hose to the heat exchanger - through the return hose from the heat exchanger - back to the pump.

With the thermostat normally open (1)

From the coolant pump - via a passage into the engine block - up through the cylinder head - through the thermostat housing's upper outlet (past the thermostat) - through the radiator - back to the pump.

A small quantity of coolant passes through the thermostat's lower outlet to the heat exchanger and back to the coolant pump.

With the thermostat fully open (2)

The thermostat closes the lower passage through the thermostat housing thus forcing the full flow of coolant through the radiator.


Nåja, nu kommer termostaten alltid att släppa igenom vatten till tempsensorn så den visar rätt där den satt innan.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Nu går det inge bra alls, eller rättare sagt jag saknar delar.
För att få ihop kylsystemet nu saknar jag en 38mm skarvhylsa för slang. Finns på Do88 och är antagligen hemma på tisdag, jag köpte den skarv jag kunde men den är för lång och jag har inte riktigt tiden/suget efter att kapa den och svetsa ihop den igen (måste åka till verkstan för det).
I övrigt så kommer kylsystemet att bli bra efter mitt misstag.

Så istället fick tiden gå till elsystemet och dra om det ännu mer... Det mesta är tillbaka satt redan och det blir inte alls så snyggt som jag önskat.

Jag hittade batteriet.



Jag funderar på om det kan få bo hos motorn istället för hos passagerarens fötter? Typ här

En aluminiumplåt under med "popnuts" i de två rören och sen lite aluminiumprofiler som håller det på plats borde fungera?
Det skall gå att ha liggandes så kanske det är bättre?

Djupt där nere...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Bara en tanke med batteriets placering, om du går batteritorsk (med tanke på dom tidigare problemen med tjuvström etc.) kolla så att du 1: kommer åt det med en quickstarter/laddare eller 2: dra upp polerna på ett mer åtkomligt ställe vissa nyare bilar har ju så.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Ska snart uppdatera min biltråd men här är lite jag funderat på angående batteri, kan ses som tips...
- Montera batteriet med stötdämpning (typ gummi eller golvmatta)
- Se till så att det inte blir för varm (isoleringssköldar)
- Se till att ha grova kablar och jorda gärna både i motor och chassi

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Är man lite förutseende när man monterar ett batteri lite svåråtkomligt
så kan man ju ansluta en sån här laddhandske på batteriet


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Försöker svar alla på en gång och ger en statusrapport...

Det finns redan en laddhandske för CTEK-laddare, den kommer att dras upp så man kommer åt den under motorhuven. Batteriet blir liggande, för då finns en teoretisk chans att komma åt polerna underifrån.

Kabelarea från batteriet blir 25mm, för det är det idag. Tillräckligt?
Värme... ja, batteriet hamnar långt ner på "rambenen" på insugssidan. 6-10cm från blocket som närmast.

Min tidsplanering och planering över lag är under all kritik. Igår var tanken på att ha en mall för fästet till batteriet medans jag väntade på delar. Men han jag något igår? Nä...

Idag kom sista delen för att få ihop kylsystemet så det fick bli fokus.
Kort sammanfattning:
* Fingrar klämdes
* Hand skars upp
* Slangar kortades, ingen blev för kort men en lång slang hade gärna fått vara längre
* Slangklämmor tappades bort (2 är okänt vart de tog vägen)
* Några liter vatten kom på golvet när jag fått ihop WP och slangar av misstag.
* Med kylaren på plats fylldes vatten (fundera i grupp om tre och tre hur det hör ihop med punkten ovanför)
* Mer torkande eftersom det läckte från tre skarvar
* Jag tror alla delar för ett batterifäste är hemma nu.

Hade batteriet var inkopplat hade jag varmkört.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 57



Nu kanske det har klargjorts i något inlägg jag missat men har du kommit till rätta med värmeproblemen?
Kan det vara så att det är luft kvar i systemet?

Jag har nämligen en Westfield med just Saab snurra och elvattenpump där det ställde sig luft före pumpen.
Det räckte med att lätta på slangen före pumpen och då "sög pumpen tag" och så började det cirkulera ordentligt!
Kör dock inte med Davis Craig utan en Pierburg CWA400 men det spelar ju ingen roll.

Motorn överlevde bevisligen en heldags mappning i förra veckan så det räckte för att få ordning på kylningen för mig.

Jag har förövrigt kopplat expansionskärlet före pumpen.

MVH

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Toobb skrev:
Nu kanske det har klargjorts i något inlägg jag missat men har du kommit till rätta med värmeproblemen?
Kan det vara så att det är luft kvar i systemet?

Jag har nämligen en Westfield med just Saab snurra och elvattenpump där det ställde sig luft före pumpen.
Det räckte med att lätta på slangen före pumpen och då "sög pumpen tag" och så började det cirkulera ordentligt!
Kör dock inte med Davis Craig utan en Pierburg CWA400 men det spelar ju ingen roll.

Motorn överlevde bevisligen en heldags mappning i förra veckan så det räckte för att få ordning på kylningen för mig.

Jag har förövrigt kopplat expansionskärlet före pumpen.


Från början var det nog en kombination av kylare för en 70hk motor och kanske en för liten vattenpump (satt en EWP80, rekommenderade för trimmade turbomotorer från DC är EWP150).
På senare tid är det jag som tänkt tokfel när jag satte dit vattenpumpen så den pumpade åt fel håll.

Jag har inte hunnit starta än för att se hur det fungerar.
Men pga platsproblem så kan vattenpumpen behöva hjlp att lufta, inte rekommenderad vinkel på den nu.
Tack för tipsen!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Idag skulle det regan, perfekt för att vara i garaget. thumbs up
Synd bara att det inte regnade utan var strålande solsken.

Nåja, en stund i garaget hanns med.

Första version på plåt för att fästa batteriet.

Sen gick jag bet på allt, min tanke var att sätta "rivnuts" i rören och skruva fast platten men jag visste ju att det skulle bli svårt att borra ovanifrån. Det var omöjligt så medans jag funderade på hur jag skulle lösa det utan att ta ur motorn så fixades lite annat.

Kablar har köpts, kalbelskor har köpts, kabelskopress har köpts.

Ja, jag vet att den har tveksamma recensioner men det funkade för mig att slå dit kabelskorna. Tricket var att när pressen studsat 30cm upp i luften minst 3 gånger så sitter kabeln som berget, krympslang fick avsluta. Alla kablar drogs om för att sitta där batteriet hamnar nu.

När jag var klar med det kom min sambo in och undrade hur det gick. Jag sa att det gick sådär, jag funderade på hur jag fäster plåten och beskrev problemet. "-men varför gör du inte bara så här??? " sa hon med myndig stämma.
Jag började förklara varför det inte skulle gå, kolfibersidan kommer att ta emot om man gör som hon vill... men jag har ju en Widebody? Snabbt rotades sidan fram och måttades upp för att se hur mycket utrymme som fanns.


Kapa till en ny plåt, markera en linje och tvinga fast den.


Banka, banka, banka, lite försiktigt (nä, men med intentionen iaf ).


Tillräckligt nära 90grader, markerat var rören går.


Borra hål i rören, slabba på grundfärg, slabba på mattsvart färg. Vänta en stund och i med "rivnuts"


Se på fan...


Med ena sidan löst så var det dags för det andra röret. Tanken var att göra likadant där fast med en L-profil nitad i plåten och skuvad i ramröret. Så blev det inte.

Kapa till en träbit med vinkelkapen ( den var närmast, en riktig såg var ytterligare 50cm bort), tvinga fast en metallbit i träbiten.


Banka, banka...


Bank, banka... bajs, tänkte någon.


Tvinga om den, banka, banka...


Tvinga om den, banka, banka...

Men ett U gör ju ingen glad (U är ju den ruggigaste bokstaven av de alla).

Av en händelse hade skruvstädet rätt mått!


Två sekunder senare finns inte ett U längre.


På det inre röret kläms plattan fast av fästet.


När jag skulle börja med fästena för batteriet och var mitt inne i det perfekta kreativa flytet så kom familjen, "-Vi är hungriga... ". Fortsättning följer...

Edit:
En fråga till fösamlingen, hur fäster jag bäst batteriet på plåten? Jag funderar på spännband eller att göra en till aluminiumbit som skruvas fast i plattan.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Så här blev fästet:


Plattan sitter i bilen, batteriet är ditsatt, elen inkopplad, motorn varmkörd.
Inga läckor iaf, vattentemp stannar på strax under 90 på motorns mätare när den står på tomgång i garaget, fläkten går några sekudner då och då. Vattenpumpen är inställd på default-inställningen just nu, 85 graders arbetstemp och att fläkten går igång vid 88 grader på WP'ns tempsensor.

Kvar att göra: finns några småsaker kvar på batterifästet, spola igenom kylsystemet någon gång, sätta på karossen, ut och köra. thumbs up


Edit: Det finns visst en läcka...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Började sätta tillbaka karossdelar.

Det gick... sådär.

Första skruven sitter långt in, jag får stå utanför bilen lutad framåt med armarna långt in under instrumentpanelen. Kände att skruven började gå lite trögre och tänkte äntligen bottnar den. Men sen gick skruven hur lätt som helst att dra runt utan att åka neråt helt plötsligt. Jahapp, "rivnuten" har släppt och jag varken når eller ser något, skruva ur skruven går lika bra som att skruva i den... kommer delvis åt den med dremel så nu är skruven halvt kapad. Bestämde mig för att skita i att få ur den när jag varken kan se eller komma åt den ordentligt, de andra skruvarna får hålla den på plats.

Bättre "rivnuts" än de jag har att byta med är beställda iaf.
Planen nu är at försöka kapa det sista på skruven så jag kan få av "scuttle" och sedan se om jag kan få ur skruven och sedan borra bort "rivnut'en" och sätta dit en ny. Men då kommer jag att ha den undre delen av en rivnut som åker omkring i ett rör.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Jag har sett att det finns maskiner som liksom suger upp partiklar (min fru har såna). Man kan koppla på en slang och tejpa runt öppningen i röret du har saker i.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Jag har sett att det finns maskiner som liksom suger upp partiklar (min fru har såna). Man kan koppla på en slang och tejpa runt öppningen i röret du har saker i.


Inte ens en sån där människa med knäslitna jeans kan suga så starkt så att kragen på nitmuttern kan passera genom ett hål som är för litet tyvärr.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Instämmer med Steffe, det som blir kvar inne i röret är större än hålet.

Idag var jag "tvungen" att få ut de sista utemöblerna ur garaget, det skall regna resten av veckan sägs det... Perfekt anledning att få ihop det sista (nåja...) på bilen och köra ut den.


Jag hade glömt hur låg den är när den inte står på pallbockar.

En första lärdom som jag borde lärt mig är att när huvudströmmen bryts så nollställs vald temp på ECU'n till vattenpumpen. Så 85 grader fick det bli för varmkörning ståendes ute och det höll den utan problem.
Sen kunde jag inte hålla mig, det fick bli en första tur runt kvarteret. Jäklar vad det flyger stenar överallt, däcken river upp allt löst som ligger på backen.

Så hem igen, äta, trycka ner sambo och mig i bilen för en halvtimmestur i solen. thumbs up
Vattentemp låg på ~90grader (instrumentpanel) när jag bara körde runt, efter någon fullgasrepa så gick det uppemot 100grader men aldrig över.

Det var en kul tur. thumbs up
Ett orosmoment hände dock, jag råkade vända i en stor korsning i ett industriområde för att köra hemåt igen. Under vändningen råkade varvstoppet gå i samtidigt som diffbromsen testades, med åtföljande avgasknall ( ) och direkt tappade motorn ork, svarade inte på gas och sköt några mer avgasknallar med motorn på tomgång. Bara att slå av, rulla int till kanten och fundera på en ny motor.
Fast när jag provade att starta igen så startade den så snällt, utan konstigheter.
Så då åktes det hemåt.

Ser framemot att testa kylsystemet på min byggatempimotorn-teststräcka som inte innebär att man kör (så mycket) för fort.

Racebox Mini plockades ut bruksbilen, funderade på var det fanns magnetisk metall och hittade ett rör.

Funkade, och den höll sig där under hela turen. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 20, 21, 22   >>
17 besök senaste veckan (30470 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande