Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Grundläggande
573 besök totalt
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1046


Trådstartare
Jag vet att vi är ganska vuxna på Rejsa men länkar ändå till den här artikeln som fick mig att må lite illa.
Det är så lätt att tänka det ödesdigra: Ska bara....
https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/nW6kLQ/tibro-victor-ryden-bil-foll-klamd-domkraft-

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



Ja, farligt med bara domkraft...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2735



Jag har varit med om liknande i ungdomen. Dock var det pallbocken som vickade (hade nog glömt lägga i växel/p-broms så bilen rullade lite).

Den gången var bilen i sig iofs ganska hög utan lyfthjälp så jag hade nog fått hyffsad plats ändå, bilen föll heller inte hela vägen ner utan landade på pallbocks benen.

Jag stod dessutom bredvid bilen, hade mer eller mindre bara hunnit sänka ner den på pallbocken.


Jag tyckte jag var noga innan det hände (Måste närma sig 20 år sen nu, jag hade inte ens tagit körkort vid detta tillfälle) men efter det har jag blivit lite extra petig med hur pallbockarna står och vilket håll benen pekar åt. Jag kryper ytterst ytterst sällan in så jag behöver ligga på sidan också, i regel på rygg. Och det är också väldigt sällan jag ställer upp bara ena sidan av bilen utan snarare upp i alla 4 hörn och när den väl står där blir det en check så att ingen pallbock står dåligt med t ex bara två av tre ben i god kontakt med golvet.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1271



Ja fi fan.

Vill minnas att jag hört/läst att det i snitt dör en person varje år i Sverige av att få bilen över sig i samband med domkraft/pallbock ramlar...

Jag är extremt nojjig.
Tänker oxå på vilket håll benen står på pallbockarna.
Hissar jag bara fram eller bak lägger jag klossar på båda sidor om hjulen som är kvar i backen.
Kan ju va att man sätter sig i o släpper handbroms utan att man tänker på det, då är det skönt att där är något som hindrar att den kan rulla.
Sen efter jag hissat, så tar jag tag i bilen och gungar den lite o känner så alla bockar står o inget rör sig.

Är jag på en banträff och hissar och inte har pallbockar med, lägger jag i alla fall ett hjul under tröskeln om jag ska in o titta under.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Allmänt banåkaforum
Grundläggande
573 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande