Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 60, 61, 62 >> 70 besök idag (324326 totalt) |
HAHAHAHA !! Torkel, du är bra go asså! Hur blev det nu med teampresentationen? Kan inte bli fel !! Ja, kullen... jo tanken har såklart slagit mig. Det låter ju.. jäkligt trevligt som du beskriver det. Låter det sjunka in lite ( dvs bearbetar familjen...) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Nästan en månad sedan det skrevs nåt. Motor och bil ihopsatt igen.
Var igår och KÖRDE faktiskt, joinade LMS på onsdagskörningen på Sviestad.möte upp Bo Anckaman som hade med sin rs bil. Blev helt otroligt fin kväll, allt regn stannade i norrköping så tyo 23-24 grader och lätt vind. Lastade av bilen, tankade, kollade däcktryck ( i gammelslicksen, ska bara provköra..) Kollade med Jari Konola om något särskilt ioch med specialheningen i cylindrarna. "Nä, bara gasa! Men måste ha mineralolja första körningen!" "Sen byter du hemma efter, till det du vill!" Ok, bara lyda. Körde 3 fulla pass, allt lirade fint, lite understyrt såklart ( gammeldäck) men annars, ja, härligt att åka igen. Tankarna om ett SSM kanske... började ploppa upp. Var nöjd efter 3 pass, motor funka bra låda bra bilen kändes ok ( den här bilden är från förra året, men var exakt lika iår...missade såklart bilder på egna bilen:) MEEEEEEN Såg när vi skulle lasta att det var pölar under bilen i bak. Bakaxelolja.. jodå bakaxeln hade tryck ut sig olja genom den lilla ventilation som sitter på toppen av klumpen.. What! Var ganska kladdigt, men var rent på marken efter 2 stinten så kommit nu på 3 och sista.. Kände med handen på bakaxel och det var rejält varmt, gick inte att hålla handen mer än några sekunder, detta trots jag faktiskt stått i depån säkert 20 minuter nu. Har tempmätare på och den brukar förvisso bli runt 60-70 grader efter ett race, kanske passerat 80 nångång på falkenberg när vi körde extra många varv. Slog på tändningen för att se temp nu men mätaren rörde sig inte, antingen hade den dött, eller elfel. Varvräknaren funkade inte heller sista varvet, så tänkte då det var nåt elfel bara.. Men den har aldrig tryckt ur sig olja... Har inte hunnit lasta av och öppna bakaxeln när jag skriver detta men kändes som SSM är kört iaf. Nåja, öppnar upp o kollar. Ingen aning vad som hänt. Lät inget, och kändes inget. To be continued.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Varm bakaxel känner jag igen, Cortinan var glödhet efter 20 minuters race, på mussen har jag förberett för inkoppling av kylare.
Vilken viskositet har du på oljan i axeln? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Typ 5% av all effekt som går in i axeln blir värme. Och det är bara pga vekrningsgraden på kornhjul/pinjong, addera till detta förluster i lager och lägg till plask. Det kommer bli varmt.
Kanske är ett pinjong lager som tackar för sig? Då blir det varmt... _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Janne:
Någon 80-90w syntet. har kört på samma sorts olja i 15 år. Fick spons på en 15 liters dunk då för massor år sedan som inte är helt slut än. http://www.orioncoltd.com/wp-content Otroligt klibbig olja, verkar tåla väldigt mycket värme oxå.. Henrik: Ja, såklart det går varmt. det har det ju gjort hela tiden med typ 60-80 grader. inget konstigt. Men har aldrig tryck ur sig olja förut... Jag får helt enkelt riva och kolla... Det är väl bara jag som kör med en sån här axel i hela sverige, så det är ju inget man köper delar till här dock _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Jag har sedan länge kört med 75/140 olja i mina bakaxlar, typ den här: https://www.oljemagasinet.se/index.p
Inbillar mig att den tål värme bättre och är mindre benägen att skvätta ut genom avluftningen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Trist med bakaxeln
Jag vill minnas ett kort filmklipp på såssialamedijer för inte så länge sedan på en väldans piggt ljudande motor . Gissar att det är det utförandet som provades. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Hehe, ja det kan det vara... Körde lungt och försiktigt häromdan, skulle bara testa att köra olja vatten ordentligt varmt för att se allt lirar bara. Extra försiktigt på start o mål rakan för att inte få svartflagg för ljud. Det förklarades redan på förarmötet strax innan kvällskörningen skulle börja. Precis när instruktören gick in på hur viktigt det var att ljudet skulle vara rätt, brakade en Gripen förbi. Flygplatsen och SAAB bredvid har såklart andra tillstånd. Men det är sarkastisk, det brakade förbi 3 gripen till under kvällen plus ett KLM passagerarplan. De överöstade tom Legendsbilarnas ylande... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Ja möjligt. Har dock aldrig haft problem med oljestänk från axeln och kört på min olja hela tiden. Nåt har säkert hänt, jag river o kollar... Dessa axlar ska ju gå lite svalare, det är ju ingen hypoid, utan vinkelväxel. Dvs mindre friktion kontra hypoiden. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Nä, konstigt. Kollade axeln igår ( så mycket som går i bil)
QC dreven ser fina ut, tom heningsmönstret är kvar på kuggarna. Lagren i bakre kåpan är fina. Pinionglagren känns ok, ser ok ut oxå. Piniong spel känns ok. Oljan luktar inget bränt och inga metalpartiklar i den. Kollade med boroscope piniong och kronhjul, ser bra ut. Inget skrot i botten av huset.. Den ända jag hittar är ett av lagren till den genomgående axeln ser lite "bärnstens" färgat ut. Men snurrar fint och utan ljud. ... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Tanken slog mig såklart, tyckte dock att det som rann ut var ungefär det som skall vara i. ( tömde oljan i en gammal uppskuren dunk.) Skall såklart kolla noggranare volymen på den oljan, hann inte igår.
Ushc, nu blev jag ruskigt tudelad om att åka ner till SSM! hittar inget direkt fel ju. Om det lagret som är missfärgat hade varit trasigt/ skurit etc, borde det ju märkts mer? Olja som luktar illa, lager känts konstigt att snurra på, axeln borde ha snurrat i lagret ( om lagret skurit) och axeln borde varit skadad etc. Lagret har bara täckplåt på ena sidan, på andra sidan ser man det tydligt ( tittar genom ingående axelhålet..) och ser inte konstigt ut där. Får försöka dra yt det och kolla noggrannare... fast lite mer att riva på axeln så för att få ut genomgående axeln... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
nääääeee, nu får det bli såhär:
Har kollat hela bakaxeln nu, Ser inget konstigt alls. Volym olja jag fick ut var ca 3 liter. minns att det var det jag fyllde ca, för några år sen. Lite tvetydligt om man googlar runt vad det skall vara för volym i dessa. Winters säger tex att det inte skall vara "volym " utan det skall fyllas till det kommer ut ur nivåpluggen på sidan av klumpen... Sedan avluftningen finns det olika bud om. Jag har gjort om avluftningen för något år sedan, kan vara det som spökar. Sitter en liten nippel högst upp på axeln/huset. Tidigare hade jag bara satt ett litet genomskinligt sådant bränslefilter satt där. (för att inte få in skit.) Rakt upp bara. Filtret ramlade av på något race. Trodde då att det tagit emot någon del av karrosen när axeln fjädrade upp i något gupp. Drog då en slangstump från nippeln, i en båge, och avslutade med ett liakadant filter. Det är här då det kommer olja. Kanske blir dåligt att ha slangen i en båge som då hamnar lite nedåt.. Finns en del skrivet om att dessa axlar inte skall ha avluftning i nippeln högst upp på huset då nippeln sitter "mitt i" sprutradien av olja från kronhjulet. känns som det ligger något i det. Winters föreslår att avluftnigen skall sitta högts upp på någon av sidokåporna istället (bellsen). Det föreslås flera olika lösningar, med Catch tanks osv. Får klura vidare här... Oljtempgivaren hade svimmat, verkar varit jordfel till mätarhuset. SSM då? Nä, hoppar det iår, tar verkligen emot. Men känner mig inte redo och skulle vilja veta bakaxeln mår bra genom att köra en prova på sväng nånstans innan.. Saknar även regndäck (regnar väl aldrig där...). samt i stort sett helt oinställd bil...Samt även den liiila detaljen att bilen inte blivit vagnboksbesiktad än (det löser sig nog nästa vecka .. kanske...) Satsar på gelleråsen i augusti istället med kanske inhopp på SSK i sommar eller en trackday. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Neeej, buhuhuhuuuu!
Klart du inte är redo! Vem fan är det?! Det är ju amatörracing! Nåja, känns inte "suget" och lusten är det ju ingen ide att åka. Hoppas du kan sortera ut kärran så vi får se dig på Gelleråsen istället! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Hej Erland!
Jo känner ingvar sen länge. Han hade dock sålt allt quick change grejor till en annan här på forumet. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Aha! Nä, talade med honom i våras senast. Blir ett besök i sommar för att gå igenom hans lager efter bra-o-ha grejor. Har man tur fixar man det på en förmiddag.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Jag gjorde av med mer pengar hos honom än vad jag hade tänkt.
Har inte haft nåt banåkarflyt i år alls. Senast sprack en cylinder på Volvon, på en sug 230? Har i och för sig haft blocket länge och det var 3,3mm där det sprack och 4,7mm på andra sidan. Har monterat 3 skivig Tilton i Camarocuparen och hoppas få ihop den imorgon. Så jag undrar, vad ska nu strula? Erland _________________ Erland Cox |
||||
Var hemma över SSM iår, snacka om ångest att inte vara där och köra...
Lite småsaker har gjorts. Klurade på hur jag skulle göra med bakaxeln där.. Nu fick det blir 3 liter ny olja, Kollade och nivån ligger en cm under oljenivåhålet då. Gjorde om slangen från nippeln högst upp på huset. Nu går den uppåt istället och leder in en i en liten genomskinlig plastflaska, med ett litet lufthål. YES!! Tänkte att köra skiten ur bilen så kan man se enkelt om det trycker ur mer olja. Sedan, när jag fått en hum om fel kvarstår, temp etc. fixa avluftning med automatisk återinning alt. nytt hål i axeln för avluftning. Tempmätaren till bakaxeln fixades till med en extra jordkabel, nu skall det väl funka.. Sedan råkade jag ha Speedlabs vågar lättillgängliga så jag provade en grej apråpå det där styrproblemet jag har. (tycker den har svårt för vänsterkurvor.) Gjorde sådana enkla glidplåtar för framhjulen, klippte 4st 1mm plåtar 40x40 cm. Sedan smörjfett emellan och lade ihop den 2 och 2. Vilken skillnad! Våg! Vet att man skall egentligen rulla upp bilen på vågarna, men rullade den lite framochtillbaka över vågarna för att få bort spännet i hjulupphängningarna. Sedan med gliplattorna lär det ju bli bra mycket bättre. Hjälp här nu Här är bilen utan förare. 3/4 tank. Här är bilen med ca 80kg skrot i förarstolen. ( jag sket i att fininställa här nu) Notera ingen skillnad höger fram?! Va? Ideer? Och sedan det jag klurade på att testa var om något i hjulupphängning är noterbart dåligt när jag svänger med hjulet. Hur mycket ändras vikten på hjulen? blir det helt galet eller..? Svänger vänster. Ca 1/2 rattvarv Sen höger Väl medveten att detta är såklart helt statiska siffror på betonggolvet... Skiljer ju såklart när det kränger och har sig.. men Nä, inget jättekonstigt tycker jag. Breda hjul fram med mycket scrub, blir såklart en del jackingeffekter... vart skall jag ändra? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 60, 61, 62 >> 70 besök idag (324326 totalt) |