Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV -96 Car challenge #47 (kl 3)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (9676 totalt)
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Eldh skrev:
Detta är ju helt sjukt.. du har alltså, HÖ - VÄ: samma fälgar, däck, tryck, camber & caster?
Och nedre bärarmar/bussn är fräscha?
(Går det ens att ha positiv caster? Inte på min Coupe (typ samma konstr..))


Jag har rätt fina plattor där topplagringarna sitter standard, väldigt enkelt att justera jamber

OCH när man tänker efter även caster, ska peta in en bild på dem vid tillfälle

OCH Ja lika fälgar samma däcktryck alla bussningar och stag är fina, bussningarna är av sportig hårdplast både bak och fram. Bak är det förövrigt nya Eibach fjädrar och nya Koni dämpare, har även moddat på bakre krägningshämmar infästningar för lite mera frigång mot stötdämparna, sitter nu även dropstops bak

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
tommy karlsson skrev:
Du måste nog fram med snörena också för att veta hur hjulen förhåller sig till varandra det du ser på mätutrustningen är ju varje hjul för sig. står bilen lite snett i färdriktningen på vågen/ toe mätarna så kommer den gå som en tax springer,
det kan förklara att instyrningen blir så olika i höger och vänstersvängar
Bump i bakvagnen det är ju gummibussningar i toestget är dom slitna så kan du få snabba förändringar i toe som du inte ser vid justering, bussningarna är enkla att ersätta med länklager. för att eliminera den felkällan.


det är bara att kämpa på så hittar du tillbaka snart.


tack, det är väl så

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Theo Karlsson
Stockholm / Bengtsfors
Här sen Feb 2012
Inlägg: 95



Kul med en till gtv!
ser att det verkar strula med att få hjulen att peka rätt.
Saker att tänka på när det gäller tävlingsbilar är att nästan inget som är anpassat för gatbilar ger ens i närheten av tillräckligt nära mätresultat.
gör så lätt som möjligt med en enkel toe hage och mät alla hjulen individuellt med en stålskala för att få exakt mått i mm.
se även till att alla hjulen kan röra sig så lätt som möjligt.
typ plåtar med fett imellan eller en plastficka fylld med wd40 under varje hjul

alltid när man gör en setup så ska man följa denna turordning:
1. Rideheight
2. Camber
3. Toe
4. finlir Cornerweight.

länkar mitt gymnasiearbete som jag gjorde om detta specifika ämne på denna specifika bil
https://docs.google.com/document/d/1ghAAUb9Af4cpV0kdv-XqaBk0p8WaBgA2/e . . . .

Lycka till!

_________________
Theo Karlsson
Muttrar Bubbla i Södertälje
Mtech Competition
Yngst på rejsa
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Jovist, det har ju hänt endel sen sist.

Herrarna Karlsson har ju naturligtvis helt rätt. Nu var mitt bekymmer nr två inte bilen utan tidsbrist så förbenat och att köravidare som den var ja det var inte att tänka på, så vad göra?

Sportvagns meeting går ju som bekant i skåne och där finns bra kunskap och kompetens för banbilar,så jag skickade ner bilen till en kille som jag var övertygad skulle lösa biffen och det gjorde han. några veckor senare åkte jag ner och hämtade på vägen till Knutan.

Känns som det bästa jag gjort faktiskt, nu var det en helt ny bil (igen) och nu till det bättre, GTVn har aldrig gått så bra i min ägo, vist var det lite stök med däck som var slut och andra bättre däck som tog i och innerkanter på fälgar som svarvades mot bärarmar och sånt stök
men ändå, nu är det åt rätt håll äntligen.


_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Som synes på den svart vita bilden finns det mer att jobba på och det kommer att göras under hösten med start i kväll, när främre krängningshämmare ska bli stabilare i sitt fäste.


Tredje helgen i juli avnjöts på Monzta banan, bilen fick gå närmast oavbrutet mellan kl 10:00 och 17:00 med både mej och andra bakom ratten.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare


Se så sött, undanstoppad i förvaringsgaraget. Jag ska altså inte göra någonting på den i vinter, jätteskönt den fungerar numera fantastiskt bra, såbra att jag körde den lite snabbare på Kinnekulle än vad jag någonsin körde min fd. 75a på samma bana och fortfarande bekvämt. lite service till våren sen ska det bara köras och kapas tider


_________________
Patrik Hermansson
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Skön känsla med en bra bil man har stående redo sådär!
Och kul att du fått upp farten ordentligt.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare




Äntligen är GTVn och även spidern hemma igen, ska nog inte ha dem undanstoppad någon mer vinter.

Var väl likabra att köra igång direkt med lite mysmek söndag, nya skivor och belägg fram och färsk bromsvätska, tyvärr dök ingen åskådare upp så luftningen får vänta, men det är pågång 😎

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Så var sessongen -23 igång

Premiär genomfördes 20/6 på Gelleråsen i fantastiskt väder. Tråkigt bara närman väntat/längtat en hel vinter på att ut och köra igen, så lyckad man lyfta söndersig två veckor tidigare, visteväl det var kört då de mest berörda partierna sitter där revbenensitter detvillsäga där en skalstol trycker på.

Men ville iallafall försöka och det sketsig såklart, men körde ett träningspass åtmindstonde 😬

Sen lämnade jag över 47an till Ola Magnusson som fick köra min i klass 3 måttligt konkurensklassiga bil i sin klass 2 😅

Men det var trevligt att sitta i shorts på läktaren och se när han snyggt rattade GTVn resten av dagen 👍


_________________
Patrik Hermansson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Surt med revbenen. Har försökt köra gokart med liknande skada och det är inget kul.

Bilen såg ut att vara i goda händer trots allt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Jamen jag har ju en tråd att skriva i

Vi var ju några stycken på Monzta helgen före midsommar två eftermiddagar = hur mycket körning som helst.

Vet inte hur mångavarv det blev på lördagen men många vardet. gjorde förstås ont men tyckte det gick skapligt ändå. men bilen den var magisk gick som en dröm, väldigt kul efter allt som varit.

På söndagen var det sämre inte med bilen men med mig ridå okörbar gubbkropp

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Tycker att däcken visar bilens status på ett bra sätt, jämt slitage över hela ytan de har suttit på sedan augusti -22

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Sen var det dags för Sportvagnsmeeting på knutan.

Jag sa tidigare att i år skulle jag åka ned i nån roligarebil än buss och kärra o bara glida runt och vara, mest för det är så lite körning på dessa tre dagar. Men nu varje läget ett helt annat
perfekt med så lite körtid för kroppens status.

Hade preppat mig lite med ett njurbälte i neuprem över bröstkorgen och sen två små tvättsvampar mellan stol och kropp, då funkade det riktigt bra.

Bilen den kändes inte så bra som jag vant mig med och sämst var bromsarna något har hänt? på fredagen är det bara två träningspass det första blev illakvickt avblåst men efter det andra konstaterades att höger framhjulslager glappade och bromsverkan bak var nästan obefintlig?

På lördag var det regn, blött och halt, så jag hissade bilen och bytte däck till mina gamla slitna K21 or, passade ävenså att mjukaupp stötdämparna 10 klick runt om, något jag inte testat på GTVn förut.

Sen körde vi kval, bilen kändes OK, bromsarna var inget problem i vätan.

Nu skulle förmig årets första biltävling köras, Startade i femte led och kom iväg skapligt men i första kurvan seglar bil 86 av rätt rejält med följd av att en massa med betoning på väldigt många varv kördes efter Safety car. tillslut blev det grönt och det gasades så gott det gick i vätan och nu låg jag först i min klass, lite halkigt förstås både fram och bak och rätt som det var en snurrning och tappade såklart min placering men påt igen, men målflagget kom alldeles för fort

men skoj vart det.

På söndagen skulle vi bara köra race nr två, en evig väntan då vi körde sent på eftermiddagen. Regn hela förmiddagen så alla förväntade sig en repris från lördag, men det torkade upp mellan skurarna och sen verkade det bli torrt?

Bytte alltså däck igen men lämnade chassiet mjukt, tänkte det kanske bli bra om det kommer skurar. Kanske det sämsta beslut jag tagit på en räserbana.

Bilen var löjligtmjuk, otroligt dåligt grepp både i instyrning och bakvagn sen bromsarna på det ZZZZnark men efter 20 långa frustrerande varv togs målflagg och sammanfattat var det en väldigt rolighelg.

Nu ska det skruvas en del, nytt hjullager, broms fix och ett stabilare krängningshämmar fäste fram ska på.

ps Tvärbukmuskeln är numera läkt det tog ganska exakt 10 veckor, man inser att bland det bästa i livet är att inte ha ont och kunna sova på nätterna

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Så lite bilder










_________________
Patrik Hermansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

P.Hermansson skrev:


Blev ju bra hjulvinklar thumbs up

Tack för trevlig racerapportläsning o bilder

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Overkligtbra hjulvinlar 😃

Några bilder till



_________________
Patrik Hermansson
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70



Stiligt, syns också på banan att du har fin balans!

Hoppas du fortsätter återhämtningen och att vi ses igen på Knutan

_________________
Martin Atterhall
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Så var en till bandag avklarad

Monzta nu med lite förbättrad asfallt och ivanlig ordning braväder och glada gossar/gubbar

Årets första körning utan att ha ont någonstans (skönt) och med endel uppdateringar på bilen.

Tre nya hjullager, fimpad ABS enhet och en liten bromsvåg bredvid tunneln
Och såklart mina nya främre krängningshämmar stag


_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Nu var bilen återigen väldigt fin att köra, låste upp någt framhjul vid broms några gånger, men efter lite skruvande påvågen blev det perfekt

Och de nyastagen med fästen i fjäderben blev kanonbra, bara att ståpå väldigt välbalanserat.

Extraroligt var att mellansonen (20år) äntligen togsigtid att följamed och göra bandebut. Jag frågade efter de första trevande varven hur kul det var 1-5? Klar 4 sahan, sen klämde han väl en 30-40 varv till innan han var nöjd antar betyget steg till 5 😃

Själv känner jag mig lite klar pånåt sätt, så vi får se, kanske GTVn kommer på annons nån dag (eller inte😊)



_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Glad i hågen körde jag ner till Kinnekulle för att vara med i årets sista race, de första racen -24 med läkt kropp, kollade över GTVn lite snabbt före lastning, med fokus på de senast ditskruvade bitarna, en stormiss där skille det visasig.

Söndag 24/9 2024 en strålande höstdag i Västragötaöand, körde någravarv på banvisningen, mest för att se om transpondern var med, men hörde direkt att det skrapade vid broms. Bilen hade stått i kåpvagnen veckan innan och såg det var lätt ytrost på samtliga skivor, men några hårda bromsningar på träningen lär ju. Bota det! (Trodde jag och tro ska man inte göra på en racerbana det vet manju)

Träning 1 körde på nåt varv innan jag drog på en hårdbroms då skrälde det till och lät obra, så jag parkerade i gräset. Efter passet linkade jag till depå till ljudet av malande ressel.

Upp med bilen på pallbockar, kollade bromsar = bra, drivaxlar m,m bra men upptäckte att till staget som förbinder höger och vänster sida där hade bulten lossnat på vänstern och ja, jag skulle bytt ut den jag bytte höger i våras på grund av risig gäng, men, men

Nu var bulten helt körd och överfallet till inte bärarmsfäste ivägkrökt.

Staget togs väck och efter stor möda fick vi ihopdet med en m8 med mutter ovanpå tack Kenneth och Jarmo för assistans, det lilla skitmeket var inte helt enkelt. Var klar till lunch.

Var ut på lugna halvimmen och jadå det verkade fungera såskönt. Sen var det kval, mina däck var såklart kalla som öl, men efter 3-4 varv tänkte jag ståpå och det gjorde jag i några ögonblick, det small till och drivningen var väck, ridå.

Överfallet hade tryckt mot inre drivknut som blev kaputt, men man börjar bli van, det vär ändå en kanonhelg med bra väder och en massa trevliga mäniskor.

Nu ska bilen plockad ned och operation lättning genomföras med oklar tidsplan



_________________
Patrik Hermansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV -96 Car challenge #47 (kl 3)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (9676 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande