Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 107 "S12"
1203 besök totalt
Tävlingsteknikern Nicklas
Landskrona
Här sen Apr 2022
Inlägg: 12


Trådstartare
Hej alla på Rejsa!

Jag heter Nicklas och tänkte dela med mig av min första riktiga projektbil. Jag har tidigare gått Tävlingsteknikerutbildningen på Ring Knutstorp och har alltid älskat racingbilar, banbilar och racing överlag så långt jag kan minnas.

Jag blev väldigt intresserad av idén med småbilar var billiga och kapabla på banan av Bad Obsession Motorsports serie där de byggde om en Citroën C1 till en riktig racingbil. Senare såg jag Gustav Holmdahls tråd här på Rejsa där påbörjade sin resa med sin VW Lupo 3L banbil. Det gav mig inspirationen att faktiskt starta ett eget projekt. thumbs up

Så nu är jag här med min egna projektbil. Det blev en Peugeot 107. Projekt namnet blev Naomi och jag kallar den 107 "S12" då jag vill vara lite skämtsamt eftersom Peugeot aldrig byggde en prestanda version av 107:an som de gjorde med 106:an.

Med hela 68 hästkrafter och hela 998cc kommer detta var starten på något jag längtat efter länge. Min alldeles egen trackdaybil.

Mer uppdateringar och foto kommer snart.

_________________
Nicklas Karlsson-Söre

Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det här blir kul att följa thumbs up Jag kollade precis häromdagen på hur utbudet av 106 Rallye är på mobile.de Småbilar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 49



Coolt projekt! Jag och en kompis satt så sent som i förmiddags och diskuterade hur coolt det hade varit att bygga en 107, C1 eller Aygo till B-Zero cupen.

_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Roliga bilar 10min på Falkenberg är säkert mer slitage på däck och bromsar än 3k mil.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Sorry för trådurspårningen, sånt som kan hända ibland

Se det som inspiration



_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Kul att kunna inspirera till galenskap!

Lupon fick coilovers i helgen. Jädrar vilket lyft!


_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Tävlingsteknikern Nicklas skrev:
Hej alla på Rejsa!

Jag heter Nicklas och tänkte dela med mig av min första riktiga projektbil. Jag har tidigare gått Tävlingsteknikerutbildningen på Ring Knutstorp och har alltid älskat racingbilar, banbilar och racing överlag så långt jag kan minnas.

Jag blev väldigt intresserad av idén med småbilar var billiga och kapabla på banan av Bad Obsession Motorsports serie där de byggde om en Citroën C1 till en riktig racingbil. Senare såg jag Gustav Holmdahls tråd här på Rejsa där påbörjade sin resa med sin VW Lupo 3L banbil. Det gav mig inspirationen att faktiskt starta ett eget projekt. thumbs up

Så nu är jag här med min egna projektbil. Det blev en Peugeot 107. Projekt namnet blev Naomi och jag kallar den 107 "S12" då jag vill vara lite skämtsamt eftersom Peugeot aldrig byggde en prestanda version av 107:an som de gjorde med 106:an.

Med hela 68 hästkrafter och hela 998cc kommer detta var starten på något jag längtat efter länge. Min alldeles egen trackdaybil.

Mer uppdateringar och foto kommer snart.


Underbar läsning

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Tävlingsteknikern Nicklas
Landskrona
Här sen Apr 2022
Inlägg: 12


Trådstartare
Hej igen alla!


Tack för alla uppmuntrande kommentarer, bilder och engagemang. Det uppskattas verkligen. thumbs up

Jag har nyligen gjort en stor service och översyn på min 107:a. Jag hade även iväg den för återkallelsearbete då limmet på bakrutorna hade börjat ge sig. Tack ock lov stod Peugeot för det och kostade mig inget.

Nya skivor och belägg behövdes då skivorna var i dåligt skick. Skicket var nästan lika illa om inte värre än de som Magnus Thomé visade upp från sin C1:a.

Skaffade nya Toyo NanoEnergy 3 till den för att testa hur den är de först gångerna på banan. Jag ville helst inte prova bankörning med de M+S däcken som satt på henne sedan innan.



Hon kanske inte är den mest speciella trackday bilen just nu men fler dekaler kommer snart hoppas jag. Inklusive en racingstripe till huven.



Den absolut viktigaste modifikationen. En Rejsa dekal!


Har nu föranmält mig till en Trackday på Sturup Raceway den 5/6. Det blir första gången på den Sturup då jag bara kört på Ring Knutstorp innan. Hoppas man kanske möter några av er från Rejsa forumet där då. thumbs up

_________________
Nicklas Karlsson-Söre

Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD
Citera
Tävlingsteknikern Nicklas
Landskrona
Här sen Apr 2022
Inlägg: 12


Trådstartare
Ja, det blev inte mycket mer av det än så.

Efter en dag på Sturup Raceway kände jag att jag ville ha en banbil med mer kraft samt att kanske satsa på TimeAttack i framtiden. Dock gärna med egen och väldigt unik TA bil i så fall.

Bilen fick tyvärr sitta i garaget tills nu. Planen är nu sälja den. Det är en riktigt rolig bil på banan men passar bättre på konbana anser jag. Har nu andra idéer på vad jag vill göra angående projekt bilar.

Planerar redan inför nästa projekt. Kanske det inte blir en banbil utan mer en vardagsbil som kan köras på banan när det finns tid och möjlighet. Ett väldigt annorlunda projekt på detta forum kan man säga. Det är den enda ledtråden jag kommer ge tills jag startar tråden.

_________________
Nicklas Karlsson-Söre

Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 107 "S12"
1203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande