Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MGB GT -66 med BMW M54B30, amatörbygge... | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 19 besök senaste veckan (12699 totalt) |
Mycket roligt bygge! MGB GT var favoriten bland de bilar min far hade som ung - han talade varmt om den vid många tillfällen. Ska bli kul att se
|
||
ÄNTLIGEN, är karossen tillbaks från lack så nu börjar allt roligt. Det hade varit betydligt trevligare om det var oktober.... Först en hålrumsbehandling med tectyl ML innan den tas ur snurran. Riktigt inbitna på denna modell kan nu se att delen under baklysena är modifierade. Ville inte ha en plastbakdel av modell seebring, så kom på detta som alternativ. _________________ Jonas Söderblom |
||
Nu börjar det avancera. Bakfjädrarna är alldeles för hårda. Det saknas rejält med vikt bak men det är nåt som inte stämmer med dom fjädrarna som sitter på nu. Artikelnumret stämmer men inte stance.
Skärmbreddarna blev lite mörkare å blankare av klarlacken än förväntat. _________________ Jonas Söderblom |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Vad är nu besiktningens inställning till bromsreducering. Har nu hört både ja å nej. Jag har monterat reducering till bakre kretsen. Den syns väl på bilden. I slutändan kan man ju kapa bort ratten om det krävs. Om nu inte justerbar bromskraft är ok så kan ju inte bromsvåg godkännas heller.
I övrigt så har det varit mycket pyssel med momentstag å panhard till bakaxeln. _________________ Jonas Söderblom |
||
Blir riktigt bra det där!! Bromskraftreducering är tillåtet men den får inte vara justerbar annat än automatiskt (lastavkännare). Skruva loss ratten så är det nog lugnt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Åtkomlig från förarplats så behöver inte göras nånting _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Texten i föreskrifterna säger:
"13 § Manuellt manövrerbara anordningar för reducering av bromskraften eller manuellt manövrerbara avstängningskranar, som inte är att hänföra till manöverorgan, får inte finnas i bromssystem." Var justeringen är placerad spelar alltså formellt sett ingen roll, den ska inte vara "manuellt" justerbar. Den lösning som alltid brukar funka är att se till att det krävs verktyg för att justera. En skruvad kåpa över hela reduceringsventilen är en smidig lösning (så behöver man inte förstöra något). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Mycket utförlig information som man tackar ödmjukast för!! Ska vika till en liten kåpa i aluminium som skruvas fast.
En annan fråga som jag funderat på är fastsättning av broms å bränsleledningar. Det ska ju vara max 20 cm mellan fästpunkter, men sen om det är sträckor där ex ett bromsrör är fastskruvat så att det inte kan skava mot nåt, ska man verkligen behöva en klammer då. Ex. utmed bakaxelrören löper bromsrör där båda ändar är fastskruvade. Avståndet är ju mer än 20 cm men sätter man en klamma på mitten så är ju risken för skav bara större. Likadant är det från huvudcylindern. Går ju inte sätta en klammer i luften.. _________________ Jonas Söderblom |
||
Klamringen av bromsrör är till största delen till för att rören inte ska vibrera så man riskerar utmattning. Här är ju rena kopparrör förstås mest känsliga, medan Kunifer/kopparnickel eller stålrör är mindre känsliga.
Måttet cirka 20 cm är inte exakt, det beror på hur stor risk det är för vibrationer osv. Men man behöver ganska ofta sätta ett stag eller liknande om man har långa "luftledningar" till exempel vid en huvudcylinder. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Nu jädrar har motorrummet blivit fullt. Har lämnat värmepaketets öde till vintern. Det måste ändras på en del för att det ska funka men platsen finns.
Styrsystemets härva ska häktas ihop med motorns kablage så alla givare kan testas. Har aldrig försökt mig på nåt sånt på en motor tidigare men med lite hjälp på traven så går det nog. _________________ Jonas Söderblom |
||
https://www.youtube.com/watch?v=O5ca
Nu är spisen uppstartad. Verkar bra, inga läckage. Bara en insugstempgivare som inte visar helt rätt å sen ska den fintrimmas lite. Går rätt tyst, inget att skrämma barn med. På minussidan är att bromsen tar väl långt ner med servoverkan å en bakfälg som kastar. Finns nog en logisk orsak till dom småsakerna.[/youtube] _________________ Jonas Söderblom |
||
Våra race- och banåkarbilar MGB GT -66 med BMW M54B30, amatörbygge... | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 19 besök senaste veckan (12699 totalt) |