Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -79. Kapa kapa.. | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 38, 39, 40 >> 280 besök senaste veckan (59260 totalt) |
Jag kan minnas fel. Men jag har för mig att det inte finns något traditionellt "req-fuelvärde" i emu.
Du får höja/sänka ve tabellen dem % du vill. Eller göra en egen "kompensering" på motsvarande mängd i spridarstorleken. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Vill man göra en tillfällig ändring eller bara som test utan att behöva ändra ve tabellen eller inte vill "sabba" spridarstorleken, så kan man göra en snabb höjning eller sänkning av hela ekvationen under fueling-injectortrim.
Den är väll mer tänkt för att kompensera på en eller några spridare, men inget hindrar man att man ändrar samma mängd på alla spridarna _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det var faktiskt vad jag hade tänkt göra för att få testa starta om jag inte får ett bättre svar. %-satsen om jag väljer att justera VE tabellen är densamma som för justering av reg_fuel eller injector trim antar jag? I mitt fall: 189/360 = 0,525 Dvs hela VE tabellen gånger 0,525? Eller injector trim ner från 100 till 52,5%. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Fortsätter med mappningsfrågor...
Nu när jag letat runt efter req_fuel hittade jag också att "idle valve type" är satt som disabled. Däremot är "Idle PID control" i klickad i ett annat fönster. Har jag förstått saken fel om jag säger att PID controllen ska styra någon form av tomgångsventil? Och att jag egentligen borde bocka ur den, samt välja antingen "ignition cut" eller "fuel cut" på "idle valve type" istället? Någon tomgånsventil har jag inte installerad alls. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Typ så jag tolkar det med. Samt att PID controllern sköter en extern funktion, dvs t ex en tomgångsmotor? Tidigare i denna tråd uppfattade jag det som att tomgången kan styras utan tomgångsmotor med antingen fuel cut eller ign cut så bara jag får den att starta igen får jag väl prova å se om det blir någon skillnad _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Skulle säga att tomgångsmotor är överlägset bäst.
Men dem andra kan vara alternativ att få det att fungera skapligt med. Ja jag tror du tänker rätt med ve tabellen. Men varför inte bara ändra spridarstorleken? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag är bara nyfiken på hur det hänger ihop Sitter faktiskt och justerar injector trim nu för att se om den hoppar igång senare nu på morgonen. (Ska ta ner den på backen å lite annat med) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Startade med injector trim på 52% men dog. Justerade till 60% och dog igen bara inte lika snabbt. Justerade till 100% och den håller tomgång på drygt 700 rpm. Dvs enbart justerat spridarstorleken
Provade sen aktivera idle control med Ign cut. Ingen skillnad. Nu får jag gå in å se till att pojken låter frun och den nytillkomna dottern sova _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Svårt att fånga hur den låter när det blåser som det gör idag.. Men den låter i alla fall hjulen verkar inte ta i någonstans heller, tungstyrd förvisso men det ska nog ge sig de med tillslut. Men jag ska nog fundera ett varv på kopplingen.. spelet är verkligen litet och med sinter blir det inte jättesmidigt.. å andra sidan är jag van S-tronic/dsg så det kan ju vara de med _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Låter som en typisk italiensk v6a. Sådär lagom karaktär, det får man ge den. Men absolut inget underbarn som alfistier verkar tycka, så mycket mekaniska knasigheter
Men du har nog fått till det hyfsat rätt för dem brukar inte låta så mycket annorlunda/bättre än så här. Av erfarenhet så brukar det hörs ganska väl när det är något knasigt vare sig programmeringsmässigt eller mekaniskt. (Tändföljden brukar avslöja , och tro mig, jag klantade mig många ggr på den under mina v6 år) Men det måste vara en härlig/underhållande bil det tvivlar jag inte en sekund på. Övrigt. :Jag hade lite senare en Hyundai trajet med en modernare v6a som jag skulle säga är en snyggare v6a men snarlik i karraktär, jag körde den till skroten pga chassiet, men jag var så väldigt många ggr nära på att behålla den och lyfta ur motor pga dess likheter med busson, ljudet var snarlikt men lite spetsigare i karaktären trots att den var en familjebil. Så v6orna har verkligen en speciell dragning. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ljudet är helt OK, lite misstänkt på någon liiiten liiiten avgasläcka någonstans som jag inte orkat kolla upp. Jag har inte kört mer än 4-500m sen spridarbytet men den startar aningens snabbare och har jämnare tomgång. Inte tagit tag i att byta till E85 i tanken än (vill ut och känna mer på bilen först ifall jag springer på patrull och bilen blir ståendes vid bränslebytet).
Jag tycker det är lite väl mycke transmissionsljud, kan iofs vara att det är ettan som är problemet. Skulle också kunna vara bakaxeln, torsen diffen jag monterat ska i 99+ av 100 fall inte behöva schimsas om och jag har satt samma schims på samma ställe (samt bytt lager). Men man vet aldrig.. mer körning krävs för att avgöra vad det är Bromsarna har jag knappt känt på, annat än att dom är ljusår bättre än dom var! Handbromsen har jag kanske spänt aningens hårt för den spaken kommer inte upp särskilt långt. Borde funka ändå Fick reparera låscylindern på förardörren också, det fanns tecken på ett gammalt inbrottsförsök så trodde först det var det, men den var bara frånkopplad (pinnen i dörren lös). Bytte yttersidan så den ser hel ut ändå Annars har de inte hänt så mycket. Jag har inte funnit tid till att köra den vilket är vad jag behöver nu. Den är fullt ihopskruvad med inredning etc. Har t.o.m stått ute i natt för att undersöka om den är tät Istället har jag pillat lite med det som kommer efter reggning. Insuget! Jag har fått en "platta" utskriven i ABS samt 6st insugsrör. Dessa använder jag som gjutformar, tanken är att lägga glasfiber + epoxi på detta och sen pilla bort ABS'en. Plattan är klar, där gjorde jag ett test och vaxade direkt på ABS'en med vanligt Sonax hårdwax. Släppte helt OK men jag hade nog fått blandningsförhållandet liiite off, har tagit två dygn för epoxin att "kännas" hård, plattan i sig flexar fortfarande ganska mycket. Å andra sidan är det mycke epoxi och lite glasfiber, bara 2 lager 100g/m2 vävd matta. Tiden rann iväg.. Hade tänkt lägga 2 lager till.. Det blir ett efterarbete istället. Borde kanske skaffa en tjockare matta för att bygga lite mer volym.. får se. Rören kommer jag nog sprutspackla och lacka så det släpper lite lättare i alla fall _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Den hängde jag inte med på? Bilder till inlägget ovan som jag inte fick med där: _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Det stämmer. Enda gången den gjort det var vid det tillfället Spjället har ingen utväxling för vajern just nu heller vilket jag hoppas få till när jag byter insug, den är riktigt kinkig kallstartad på gasen..
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Till varför folk gillar ljudet ur alfasexorna. Sen att du har ett annat insug spelar ingen roll, de har förälskat sig i dem sen länge. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -79. Kapa kapa.. | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 38, 39, 40 >> 280 besök senaste veckan (59260 totalt) |