Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2,MR mätning, Diffusor tunnlar
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28   >>
27 besök senaste veckan (267013 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Har kört bilen endel med nya framvagnen, den känns klart bra även om greppet inte är radikalt mycket bättre. Däremot är styrresponsen sjuk mycket bättre med rollcenterkitet, framvagnen reagerar på ett helt annat sätt.

Hann få dit en ny gaspedal innan Gelleråsen, har stört mig att Renault pedalen flexar endel och har haft sjukt kort slag, ca 25mm vilket är väl svårdoserat, sen har pedalen suttit förlågt mot bromsen. Mätte på bruksbilarna och de hade 45-55mm slag på gaspedalen. Fixade även en ny backspegel, min orgnalspegel är glapp och vibrerar massor.

Blev bankörning på Gelleråsen, fick två torra pass innan det började regna. Lyckades inte förbättra min bästa tid men tror att det går då bilen känns klart bättre. Men ingen bankörning på två år är inte optimalt.













Lite video, gaspedalen fastnade och telefonfästet lossnade. Men annars gick det bra


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Trailade hem bilen från Gelleråsen vilket såklart gick bra i spöregnet, bilden är från innan jag åkte och då var vädret kanon.


Har målat splittern igen, drog bara på mattsvart sprayfärg för några år sedan då det var det jag hade i garaget, funkade bra ett tag sen började färgen släppa. Denna gång är det mattsvart fasadfärg för hus från Alcro ihop med en ordentlig slipning av marinplyfan.

Åtgärdade ett problem från Gelleråsen dvs en väldigt hal ratt, blev en Sparco Moccaratt med 350mm diameter, samma diameter som orginalratten. Tvekade på en mindre 330mm iom avsaknad av servo. Sen hade orginalrattens skum börjat släppa från stommen så att ratten flexar på ett oskönt sätt.



Så efter det blev det Challenge på Lunda vilket var kul, har nog inte kört konbana sen 2004 vilket märktes på farten genom konorna. Lyckades förbättra mig och bilen var sjukt kul att köra. Motorn har sjukt bra respons och chassiet svarar väldigt bra nu med bara ledlager i hela framvagnen och vettigt rollcenter.

Lars Falk tog denna bild ifrån eftersnackstråden.


Tyvärr glömde jag kameran igång efter vända 2 så den stog och drog ur batteriet som dog under uppvärmningsvarvet på vända 3.
Glömde kameran igång så den filmade depån så det enda jag fick film på var mitt andra varv med tidtagning. Hade inte med mig den långa kabeln så att kameran kan ladda på platsen den är monterad på. Körde lite bättre tid senare på dagen.



Har fått en spricka i flexzonerna på grenröret så det behöver åtgärdas och sen har den mycket bättre framvagnen visat att gummibussningarna till bakvagnen behöver åtgärdas som nästa steg. Sen blev det inte riktigt bra med infästningen av den främre krängaren där dropplänkarna begränsar max styrutslag vilket gör att det är ganska jobbigt att parkera med bilen, är precis att man kommer runt i ett vanligt gathörn. Får väl bli vinterns projekt så jag får se vad jag hinner med. Bör iaf vara mindre jobb än att bygga om hela framvagnen. Bumpsteer justeringen blev även inte riktigt bra, får fixa bättre mätmetod. Däremot är det en stor hit med ny styrväxel och inget gummi i rattstången, har radikalt minskat torquesteer.

Däremot är bilen klart känslig på både scrubradie och toe, om jag kör med breda spacer på 12mm och lite toe out är bilen nervös och spårar ordentligt. Går jag till lite toe in blir den klart stabilare men torquesteer är fortfarande jobbig och bilen spårar på motorvägen. Men om jag kör 8mm spacer med lite toe in dvs framhjulet 4mm längre in är den inte alls spårkänslig och torquesteer är inte alls farlig. Går nog att se på videon från Lunda challenge att den inte spårar farligt trots nära fullgas på 2:an ut på taxibanan.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Inte så mycket har hänt under vintern.

Var och hämtade en bakaxel, ifrån en Clio 16v som ska vara väldigt lik Renault 5 Axeln och det är den. Såg lite uppgifter på att Clio 16v ev hade styvare kränghämmarstav men det visade sig inte stämma. Oavsett hade den Clio axeln ganska få mil och är lite rostig mot axeln på bilen eller framförallt den andra Renault 5 axeln jag hittade på en skrot. Planen med bakaxeln är att byta gummibussningarna mot ledlager och få till lösa axeltappar så att jag kan shimsa toe och camber.

Renault 5 är bra liten mot en modern småbil Renault Zoe

Inte så farligt med bromsdamm med PFC08 trots en banträff, lite gatkörning och en konbana

De fyra insexskruvarna rostar fast på ett otrevligt sett på de här bakaxlarna då de är koniska. Går att borra men då slutar man med väldigt lite gods kvar att försöka få tag i. Så jag går lite långsamt fram med denna bakaxeln med rostlösare över lång tid samt slagskruvmejsel.

Konisk M8 skruv (en ny) men de som sitter i bakaxeln är likadana, tror de rostar både i gängan och i konan. Dessa skruvar håller bara fästet till bromsoket och inte hela axeltappen som för Clio Sport 172-182.

Här man man ana axeltappen som är inpressad i bakaxeln. Men det finns ombyggnadskit så att man får en lös axeltapp som på grupp A bilarna och då kan man ställa camber och toe med shims med olika tjocklek.

Var hemma sjuk så jag letade fram en RaspberryPi och la in Hondash på den. Verkar funka fint så jag ska beställa en lämplig skärm och montera den på ett vettigt sätt. En skärm med HDMI anslutning eller nått som kan kopplas direkt till Raspberryn funkar.




_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Andreas Millbro skrev:
Var hemma sjuk så jag letade fram en RaspberryPi och la in Hondash på den. Verkar funka fint så jag ska beställa en lämplig skärm och montera den på ett vettigt sätt. En skärm med HDMI anslutning eller nått som kan kopplas direkt till Raspberryn funkar.
Det verkar finnas några olika, men det är väl som vanligt, inget passar precis som handsken
https://www.ebay.co.uk/p/20014625588

Ingen aning om denna https://www.ebay.co.uk/itm/254603274096 , men det verkar lite pyssligt för att få det "racetåligt"

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Andreas Millbro skrev:
Inte så mycket har hänt under vintern.

Var och hämtade en bakaxel, ifrån en Clio 16v som ska vara väldigt lik Renault 5 Axeln och det är den. Såg lite uppgifter på att Clio 16v ev hade styvare kränghämmarstav men det visade sig inte stämma. Oavsett hade den Clio axeln ganska få mil och är lite rostig mot axeln på bilen eller framförallt den andra Renault 5 axeln jag hittade på en skrot. Planen med bakaxeln är att byta gummibussningarna mot ledlager och få till lösa axeltappar så att jag kan shimsa toe och camber.
https://rejsa.nu/im/user/212/2022-02-07-10-34-03_img_0787.jpg


Leta rätt på en bakaxel från en R5 express ,där skall det finnas lite styvare saker

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013




_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
volymmannen skrev:
https://ruanovaperformance.com/gb/suspension/36-adjustable-gra-rear-hubs-r5-gtt-clio-williams-16v.html#/102-bujes-m8_bolts_oem_thread/200-palieres_acero-industrial_1100_n_mm2

Här har du nav


Är de naven jag har tänkt. Men kruxet är spårviddsbreddningen på 2cm per sida, borde dock fungera med lågt ET på fälgarna (har ET42) och lite mer negativ camber, plocka bort 5mm spacer jag har nu och köra vanliga R5 bakskivor som inte breddar 3mm som Clio sport skivorna jag har. Ruanova har även ledlager till bakvagnen vilket borde vara bra isf de gamla bussningarna. Tycker mig känna att bakvagnen är lite orolig innan den har satt sig i kurvan.

Har försökt hitta nån Renault 5 Express axel men hittar bara nyare axlar och de verkar inte vara likadana. Egentligen skulle man vilja ha Renault 5 Express Extra Load axeln men den är svår att få tag på. Går ju såklart att hitta i Europa men frakt på en hel bakaxel blir nog ganska dyrt.

Ruanova har ju Originales Renault Sport (ref 77 00 758 855/56) fjädrings stavar att sälja för 220 euro per par dvs 23.2mm diameter. Den enda som är hårdare är Express Extra load. Krängare har R5 och Clio redan ganska styv men jag har ju knivkrängaren dessutom.

Renault 5 GTE och Clio 16v/Williams har samma bakaxel förutom att Clio har ABS sensorer och sensorring på bromsskivorna.
Fjäder: 21.6 mm
Torsion: 24.2mm

Sammanställde lite torsionsstavs och krängarstavsinformation.
Torsion:
????????????? 20.8mm R5 GTT/ Clio RSI and others with ABS
7700 804 336/7 21.6mm Clio 16V/Clio GrA
7700 758 855/6 23.2mm Express /Clio GrA/Clio GrN
7700 813 039/40 24.5mm Express Extra Load /Clio GrA/Clio GrN

ARB:
????????????? 22.5mm Clio RSI and others with ABS
????????????? 23.4mm Express (and R5 GTT)
????????????? 24.2mm Clio 16V/Williams
7711 126 160/1 25.5mm Williams GpA
7711 066 925/6 26.5mm clio 16S GrN/Williams GpA

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Andreas Millbro skrev:
volymmannen skrev:
https://ruanovaperformance.com/gb/suspension/36-adjustable-gra-rear-hubs-r5-gtt-clio-williams-16v.html#/102-bujes-m8_bolts_oem_thread/200-palieres_acero-industrial_1100_n_mm2

Här har du nav


Är de naven jag har tänkt. Men kruxet är spårviddsbreddningen på 2cm per sida, borde dock fungera med lågt ET på fälgarna (har ET42) och lite mer negativ camber, plocka bort 5mm spacer jag har nu och köra vanliga R5 bakskivor som inte breddar 3mm som Clio sport skivorna jag har. Ruanova har även ledlager till bakvagnen vilket borde vara bra isf de gamla bussningarna. Tycker mig känna att bakvagnen är lite orolig innan den har satt sig i kurvan.

Har försökt hitta nån Renault 5 Express axel men hittar bara nyare axlar och de verkar inte vara likadana. Egentligen skulle man vilja ha Renault 5 Express Extra Load axeln men den är svår att få tag på. Går ju såklart att hitta i Europa men frakt på en hel bakaxel blir nog ganska dyrt.

Ruanova har ju Originales Renault Sport (ref 77 00 758 855/56) fjädrings stavar att sälja för 220 euro per par dvs 23.2mm diameter. Den enda som är hårdare är Express Extra load. Krängare har R5 och Clio redan ganska styv men jag har ju knivkrängaren dessutom.

Renault 5 GTE och Clio 16v/Williams har samma bakaxel förutom att Clio har ABS sensorer och sensorring på bromsskivorna.
Fjäder: 21.6 mm
Torsion: 24.2mm

Sammanställde lite torsionsstavs och krängarstavsinformation.
Torsion:
????????????? 20.8mm R5 GTT/ Clio RSI and others with ABS
7700 804 336/7 21.6mm Clio 16V/Clio GrA
7700 758 855/6 23.2mm Express /Clio GrA/Clio GrN
7700 813 039/40 24.5mm Express Extra Load /Clio GrA/Clio GrN

ARB:
????????????? 22.5mm Clio RSI and others with ABS
????????????? 23.4mm Express (and R5 GTT)
????????????? 24.2mm Clio 16V/Williams
7711 126 160/1 25.5mm Williams GpA
7711 066 925/6 26.5mm clio 16S GrN/Williams GpA


Du menar fälgar med högt ET ,dock är ju 42 rätt högt redan.
Jag har samma problem att jag inte kan ha något som breddar där bak ,så jag låter det nog vara även om jag skull vilja ha lite mer camber bak.

Vettigaste är nog att handla färdiga stavar från ruanova ,för det är ju inte direkt lätt att hitta begagnat.


Finns lite val av stavar .. krängaren var ändå rätt styv original .

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
volymmannen skrev:
https://ruanovaperformance.com/gb/suspension/36-adjustable-gra-rear-hubs-r5-gtt-clio-williams-16v.html#/102-bujes-m8_bolts_oem_thread/200-palieres_acero-industrial_1100_n_mm2

Här har du nav


Dessa verkar ju gå att beställa så de breddar mellan 0.3 till 5cm per sida om jag förstår texten rätt.

3mm går ju enkelt att hantera och kan ju vara enklare att specialbeställa än att fixa fälgar med tillräckligt högt ET. Har iaf fått loss okhållarna och stubaxlarna så det är bara att demontera torsionsstavarna kvar. Sen får jag skicka hela bakaxeln på blästring.

Har iaf fått ihop bilen igen efter att ha svetsat grenröret som hade spruckna flexzoner och justerat till pedalstället lite. Motorn fick ny olja, bytte spännrullar och multi rib rem med. Mer fanns det inte tid och ork till pga småbarn och många förkylningar, hade såklart varit kul att få till bakaxeln till denna sesong men det kommer alltid flera.

Har varit och kört en sväng på Arlanda test track. Samt nån sväng på småvägarna, fick såklart ett stenskott så framrutan har börjat spricka. Verkar vara orginalrutan som är 34 år gammal så det är ju rimligt att byta.












_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Trevligt att få åka med en runda thumbs up
Man bara längtar efter en längre raka så man får höra motorn varva ut ordentligt på alla växlar

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Janne J skrev:
Trevligt att få åka med en runda thumbs up
Man bara längtar efter en längre raka så man får höra motorn varva ut ordentligt på alla växlar


Blev en sväng till på lillbanan. Varvar en bit på 4:an iaf isf på stor bana där man varvar ur hela 4:an och en liten bit på 5:an. Tycker jag fick till lite bättre flyt denna gång. 42.6 som bästa varvtid denna gång. En kortare styrväxel hade varit bra på sina ställen men bra körträning.

Längre bana dvs Gelleråsen hade blivit mot slutet av Juni men jag är tyvärr bortrest den dagen. Nu är AR-1 däcken tokslut så frågan är om jag ska ta fram en laddning årgångs Toyo R888 eller köpa nått annat.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Janne J skrev:
Trevligt att få åka med en runda thumbs up
Man bara längtar efter en längre raka så man får höra motorn varva ut ordentligt på alla växlar


Duger Gelleråsen?



Fungerade helt okej, gick lite snabbare än innan även på vällagrade Toyo R888. Bromsarna kändes dock suspekta, tog bra i bland men ibland klart sämre. Blev alltså onödigt tidiga bromspunkter. Runt lunch började de kännas klart märkliga och bilen började dra snett vid inbromsning. Kunde ganska snabbt se problemet att friktionsmaterialet hade släppt från beläggplattan på höger framhjul, troligen pga ålder och rost mellan belägg och beläggplatta. De gamla beläggen är från 2017 men det fanns karnske 4mm kvar på dem, borde lätt ha räckt denna träff och nån till. Planen var att byta belägg i vinter men nu blev det tidigare. Gick inte att hitta belägg i närheten av Karlskoga och mina reservbelägg var såklart kvar hemma i källaren, letade efter dem innan jag åkte men hittade inte dem.

Upptäckte att höger bakhjul hade tagit i skärmkanten men inte vänster bakhjul. Troligen för att Toyo R888 är lite bredare än Nankang AR-1. Gick lätt att lösa med att plocka bort spacern. Men på andra sidan skulle det bli väl tight om jag skulle ta bort 3mm spacern. Dvs detta tyder på att bakaxeln sitter snett mot bakre rambenen. Får titta på det i vinter då planen är att byta till den Clio bakvagnen jag har liggandes.

Men intrycket är överlag positivt, bilen är mycket lättare att köra snabbt med än tidigare, blir bara bromsarna lite bättre så kommer den gå fint.






_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Blev en till körning på Arlanda. Missar dock den sista körningen men så är det ibland. Andra däck denna gång mot tidigare körningar på Arlanda dvs vällagrade Toyo R888 från 2014. Dock nya PFC08 bromsbelägg med Porsche skrikplattor, fungerar lite bättre än innan.

Bilen fungerar bra men jag har å andra sidan inte byggt om något, bara fixat endel saker som har ställt till det innan som drivaxlar, hjullager och catchtank. Ovant att bara byta bromsbelägg, däck och tanka men det har sin charm det med. Får bygga om bakvagnen i vinter, den verkar sitta snett mot rambenen bak då det är lite glapp i bultarna så bilen åker som en krabba på vägen. Har en lös bakvagn liggandes i garaget så jag ska bara ta tag i att dra ur torsionsstavarna och skicka den på blästring.

Första passet ut ur depån, hade sänkt däckstrycket men inte riktigt tillräckligt



Nån stans i mitten av kvällen. Hade tänkt att filma Cedric lite i GT86:an men han fick gå i depå lite plötsligt.



Snabbaste varvet denna gång. Ganska exakt som tidigare med AR-1 däcken. Gillar dock de däcken bättre än Toyo R888.



Sista passet när det var mörkt. Intressant att köra på natten då det är svårare att hitta bromspunkterna, dock bra med reflexer på konorna i kurvorna. Höll igen ganska ordentligt i den snabba vänsterkurvan vilket kändes rimligt, är svårare att se vilket spår man har så det var vettigt att backa av lite. All respekt till de som kör LeMans 24h, de kan iofs ha bättre lampor på bilen än jag.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Blev en dubbelpost. Får ge mig ut och mecka lite ikväll så jag kan fylla detta med nått vettigt

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Andreas Millbro skrev:
Filmer


WOW! Jag har bara kört där en gång, men jag såg iaf tre helt andra spår än vad jag körde då som jag borde testa.
"Uppe vid huset" låg du och slickade innerkanten hela vägen, det måste jag testa. Det gav också en annan utgång på "rakan" och ett annat spår än vad jag höll där (ut till vänsterkanten och följ den).
Efter "rakan" vid högersvängen så höll du in bilen mer mot höger sida och körde "längre ner" än vad jag gjorde innan jag svängde runt

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Andreas Millbro skrev:
Filmer


WOW! Jag har bara kört där en gång, men jag såg iaf tre helt andra spår än vad jag körde då som jag borde testa.
"Uppe vid huset" låg du och slickade innerkanten hela vägen, det måste jag testa. Det gav också en annan utgång på "rakan" och ett annat spår än vad jag höll där (ut till vänsterkanten och följ den).
Efter "rakan" vid högersvängen så höll du in bilen mer mot höger sida och körde "längre ner" än vad jag gjorde innan jag svängde runt


Kul att det blir inspiration till att prova lite annat spår.

Med min bil blir det lite naturligt att slicka innerkanten i första kurvan då lätt understyrning i den snabba vänstern uppe vid huset lätt gör att man hamnar mot innerkanten. Ska jag ut till vänster så blir det längre väg och jag får släppa av mer i den snabba vänstern över krönet. Om det går snabbare eller inte vet jag inte men jag tycker jag tjänar tid mot många bilar där, dock är det lätt att jag tappar ut ur kurvan istället, tror man idealt skulle släppa ut den lite och få lite bättre spår ut ur kurvan.

Tror det är rätt att hålla mer mot höger sida efter rakan för att kunna ha lite bättre spår genom chikanen och få lite mer fart ut, men nackdelen är ju lite tidigare inbromsning. Men det kan ju bero på bil med vad som går bäst.

Är ju ganska lik tid med vad du kör med Seven bilen, hade varit kul att kunna köra samtidigt någon gång. Men det blir förhoppningsvis nästa år.

Här är en skärmdump med ljusare blå senast med Toyo R888 och mörkare blå tidigare med AR-1 och gamla bromsbelägg. Tycker dock det nya varvet ser mycket snabbare ut men det skiljer bara 1/10 del.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Inte så mycket har hänt med bilen under hösten. Behöver byta framruta och besiktiga bilen, hittade en liten rostfläck som jag tänkte fixa innan. Sen är väl alltid risk att det visar sig finnas rost i rutramen som man inte ser innan man tar ut rutan.

Har bytt fästena till katalysatorn som var i plast och misstänkts kunna överföra vibrationer. Smidigt att det numera finns Hydraulklammer med gummi isf plast eller aluminium. Inte nån marknant skillnad vid torrvarvning i garaget men det borde inte bli sämre iaf.

Den lilla tid som har spenderats på bilen har gått åt till bakaxeln som äntligen är isär fullständigt. Kränghämmarstavarna satt fast nått fruktansvärt men efter värme och tryckluftshammaren hade jobbat lite så släppte dom. Så nu ska bakvagnen iväg på blästring och lack när jag har skyddat alla gängor och ställen där det inte ska vara bläster eller färg. Har nån tips på bra ställe i Stockholmsområdet som kan blästra och lacka en bakaxel med lämplig tålig färg så skriv gärna här.

Målet med bakvagnen är att min lösa Clio 16v axel ska få ledlager i ytterkant från Ruanova och nav som går att justera toe och camber på med brickor. Frågan är dock om man ska köra på 4st M8*1 som orginal eller gänga upp till 4st M10*1.5. Tänker att om man kör kvar på M8 så kan man alltid gänga upp till M10 vid behov.
https://ruanovaperformance.com/gb/suspension/36-493-adjustable-gra-rea . . . .

Samt dessa ledlager. Gummibussningarna som håller axeln är troligen från 1988 då ingen troligen har bemödat sig med att ta ner avgassystem, dela bromsrören, ta ner axeln och demontera torsionsstavarna för att sen trycka sönder bussningarna och pressa ut hylsorna. Är egentligen inget stort fel på konstruktionen som sådan då gummit inte är så tjockt och solitt och sitter på var sin sida av karossen. Men jag tycker mig känna ett lite osäkert beteende från bakvagnen att den svajar lite först när den blir hårt belastad för att sedan sätta sig.

https://ruanovaperformance.com/gb/suspension/116-spherical-bearings-ki . . . .

Skrikplattor från Porschen monterades med nya belägg, verkar klart bättre hittils

Klassiskt Toyo slitage 1/3 del in från ytterkanten. Inget annat var väntat då stommen verkar vika sig. Men detta är första uppsättningen däck som går med nya framvagnen sen "nya"


Gamla bussningen fick tryckas sönder, ändå rätt fräsht gummi trots 34 år. Gjorde motstånd iaf

Stora hjul på en modern bruksbil numera

Den fastrostade krängarstaven. Mindre smart lösning att inte ha ett plast eller metallock här som man har på torsionsstaven.

Lite krängarfästen i gummi isf plast




Rost är ju aldrig kul, verkar dock vara ganska lite men man vet aldrig


Bakvagn som fick smaka storslägga



Fick kapa ur hylsorna med dremeln, inte optimalt men det gick. Man skulle ha köpt en liten batteridriven vinkelslip för små kapskivor

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 77



Isaxons i Ursvik pulverlackar, de kan säkert tipsa om nån som blästrar också...
https://www.isaxonspulverlack.se/

Var i stan håller du till? Det vore kul att kolla lite detaljer och jämföra, vi har ju likartade utmaningar. Alfa Sprinten jag kör är också lätt men "framtung" med McPherson och stel bakaxel...

_________________
Martin Atterhall
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Atterhall skrev:
Isaxons i Ursvik pulverlackar, de kan säkert tipsa om nån som blästrar också...
https://www.isaxonspulverlack.se/

Var i stan håller du till? Det vore kul att kolla lite detaljer och jämföra, vi har ju likartade utmaningar. Alfa Sprinten jag kör är också lätt men "framtung" med McPherson och stel bakaxel...


De blästrade och pulverlackade hela min hjulupphängning. Rekommenderas starkt.

Gillar denna bil så mycket! Klockrent motorval i en riktigt trevlig kaross 👌
Hoppas på att kunna få möjlighet att se den på riktigt 2023.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Nån slags vinteruppdatering. Inte årets tempo i garaget iom små barn som är tidvis sjuka och vaknar på nätterna.

Har byggt om krängaren i vinter. Den gamla lösningen mellan krängare och bärarm "fungerade" men hade ganska mycket sneställning på leden. Men det stora problemet var att vid stora styrutslag träffade fälgkanten exakt på skruven till ledlagret vilket gjorde bilen jobbig att parkera.

Gamla lösningen med borrat hål i krängaren

Renault 5 Grupp A har lösningen med att svetsa dit en M10 skruv i änden på krängaren. Köpte 10.9 skruv som inte är förzinkad, slipade bort den svarta ytbehandlingen och svetsade dit. Klarade iaf böjtestet i garaget. Sägs att man inte ska svetsa i krängare och det ska man säkert inte på den delen som är utsatt för vridning. Men i ändarna verkar det funka och det gör det mycket lättare att få dit ledlager. Är inte jättehög påkänning heller då jag tidigare har kört med M8 ledlager och skruv. Nu är det M10 som har stöd av distanser och ledlagret i sig.
I princip samma lösning som Ruanova säljer
https://ruanovaperformance.com/gb/renault-5-gt-turbo/149-spherical-bea . . . .



Punktat i bärarmen, ska helsvetsas snart och ytbehandlas ihop med lite finputsning av plåten


En annan sak på att göra listan var en förhoppningsvis bättre mätmetod för bumpsteer än det gamla laservattenpasset som inkluderar spårviddsförändringar. Körde på modellen ledad platta byggd på saker som låg och skräpade i garaget. Plattan är dock 3mm stålplåt som inte är oändligt styv men borde inte flexa av att en indikatorklocka trycks mot den.

Verkar funka ganska bra att mäta, händer nått lite udda i början men jag tror det är styrleden eller spindeln som ändrar sig lite efter att man har haft isär allting. Har kört med 5 justerbrickor förra året men har nu ändrat till 4 vilket jag tycker ser bäst ut. Men det är tokkänsligt då en bricka är 1mm höjdskillnad på styrleden så man undrar vad det egentligen blir när allt är belastat, framförallt på en bil med lite mjukare bussningar.


Upptäckte dock att plastbussningen i änden på den två år gamla nya styrväxeln har gått sönder totalt. Får göra samma lösning som på den gamla styrväxeln med en svarvad bussning. Tyckte att styrningen har blivit sämre och det är nog denna bussning som har gått sönder mer och mer.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Tänkte fel och citerade mitt eget inlägg när jag skulle ändra.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2,MR mätning, Diffusor tunnlar
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28   >>
27 besök senaste veckan (267013 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande