Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323iM E36 - BMW Cup #43 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 11 besök idag (75653 totalt) |
140Nm fram och 120Nm bak (på originalplats).
10:40 in i filmen kan man höra hur den kämpar med greppet i flertalet kurvor när man pressar den. |
||||
Surt med dålig balans i bilen Anders.
Bra ide med linjära fjärdrar och justerbara säten. Många byter mycket saker innan de har koll på grunderna med cornerweight, däcktemp och hjulvinklar. Men antar att du har 100 koll på dessa innan du lägger tid och pengar på att byta saker. Däcktemp ger massor av info, hur såg det ut under säsongen? (Inner-Mitt-Ytter) på de fyra hjulen? Mätt med instick inte IR på ytan. Cornerweight och viktfördelning? Friktion i bärarmar och hjulupphängning, inget som kärvar eller tar emot vid rörelse? I filmen ser det ut som bilen rollar väldigt lite, får du upp däcktemp egentligen? Järnspett till krängare fram/bak? Springrate verkar vettigt. _________________ Patrik Skoog |
||||
Om jag får lägga in mina 2 cent, så ser det ut i filmen som att den understyr nå förjävligt, i alla fall på det varvet efter 10.40 som jag kollade. Ang springrate, så 120Nm bak på originalplats, blir mellan tumme och pekfinger hälften så hårt mot om fjädern skulle sitta ute vid hjulet (som den gör fram). Lite löst kan man säga att du bara har en fjäder för 60Nm bak då, mot 140Nm fram. Jag har aldrig kört en fjäder bak på E36 på originalplats som varit mjukare än den jag kört fram, just av denna anledning. Jag tycker du ska försöka hitta mer fäste fram, kanske mjukare fjäder fram för att balansera mot din 120Nm bak, (typ 110Nm fram), kanske köra hårdare krängare bak för att flytta fästet fram. Sen är ju E36 väldigt känslig för att man måste ha rätt camber och en hel del caster, annars finns det inget fäste fram över huvud taget. _________________ Torbjörn Nyberg |
||||
Tackar för input Patrik! Dessvärre mätt med IR så viss ger den inte hela sanningen. Rätt jämn temp över hela däcket, kan skilja 3-5 grader ytter till inner. Blev betydligt bättre då jag flyttade upp krängare fram på fjäderbenet och bytade till H&R's krängare bak. Rollar inte mycket alls till inget. Lite kvar att göra på cornerweight. |
||||
Jag är lite (mycket) inne på detta spåret också. Joakim som skrev tidigare kör 120/160. Kan vara värt att investera i en uppsättning 120 och en 160. Så har jag möjlighet att laborera med 120/140/160. Tack för dina 2 cent! |
||||
24:e april var det dags för träningsdag för BMW Cup och MSCC, dessvärre inställt race
pga. Covid-19. Först och främst så behövdes det uppgraderas efter förra årets smällda motorkuddar. Så det blev hemmasvarvade i aluminium, medveten om att dom är hårda och tar hårt på grejorna. Blev även en uppsättning nya fjädrar för att få ordning på den dåliga balansen och massiva understyrningen i bilen. Sagt och gjort, blev riktigt bra koncept. Bilen är nu riktigt rolig att köra och går att pressa betydligt mer än tidigare. Trots det kalla underlaget blev det 1:11.66 som bäst med ideal tid 1:10.98. Det bådar riktigt gott inför racen i sommar. |
||||
Lite gamla synder från Svenskt Sportvagnsmeeting 2021. Havererat hjullager under träningen, samt en 1:a och en 2:a plats i racen.
|
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323iM E36 - BMW Cup #43 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 11 besök idag (75653 totalt) |