Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Optimal hjulbas och viktfördelning för körglädje? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (1181 totalt) |
Ponera att man har en bil på cirka 1000 kg med frontmotor och spårvidd på strax under 1,5 meter. Vilken hjulbas ska man sikta på för att få maximal körglädje? Är 2300 mm för kort så det riskerar att bli snärtigt?
Det finns nån förvirrad tanke som dyker upp då och då om att man ska ha samma vikt på båda hjulaxlarna, men jag upplever det som att det gör bilar svårare att balansera med pedalerna. Som sagt så är varvtider helt och hållet ointressant utan bara körglädje och feedback räknas. Tankar och funderingar? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Då kan nog baka in hastighet som en parameter som ger olika upplevelse av körglädje för olika former av rektanglar (axelavstånd/spårvidd). En glädjefull bil i lägre hastigheter kan bli spännande i högre hastigheter, och tvärt om för en mer långsmal.
145 i spårvidd och 226 i axelavstånd finns det ju ett exempel som kan ge glädje i 60-80 om vägen är trevlig, men det bygger på att hålla vikten och inte lasta på med för mycket grepp eller effekt. Men ska man ha högfartsstabilitet så verkar det lösa sig att gå upp lite i axelavstånd, med lite förlust av rondellysterhet. Det är nog mycket beror på (däck och effekt, önskad stabil hastighet etc), och sen får ju alla geometrier följa efter naturligtvis. Kopiera nåt du trivs med |
||||||
Utan att veta måtten och förhållandet mellan bredd o längd mellan hjulen så tycker jag såhär utifrån var och hur jag vill ha kul med bilen:
BMW M3 E36 aningens "lång" och snäll/lätkörd men fortfarande väldigt kul BMW M3 E46 lite "kortare", bångstyrigare än E36, väldigt kul BMW M2 F87 ungefär samma som E46 BMW M3 E92 alldeles för "lång" för MIN smak för slalom, rondeller, småvägar och Svenska banor BMW M3 F80 ännu mer en snabb motorvägsraket än E92 Jag kan absolut tänka mig att hjulbasförhållandet (bredd mätt på bakaxel i de här fallen) kanske matchar hur jag upplever dom. Eller så är jag ute o cyklar... _________________ Magnus Thomé |
||||||
För att undvika brist på körkort tänker jag mig att en bil ska vara rolig att köra i sansade farter. En MX-5 av tidig sort är ett tydligt exempel på att man ska undvika att ha för styv fjädring och för mycket grepp. Man kan närma sig gränserna och passera dem utan att det blir skadligt för hälsan.
Tyvärr verkar 5000-kronors Miata svåra att hitta och mer än så är inte 30 år gamla japanska bilar värda. Vad riskerar man genom att kopiera konceptets mått? Ska 5 cm extra spårvidd kompenseras med en decimeter hjulbas? För ett antal år sen hade jag en bil med 149 cm spårvidd och 233 cm hjulbas (Opel Frontera Sport) och den kändes "livlig" för att uttrycka sig milt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Min egen erfarenhet stämmer bra med tumregeln, att ju ojämnare viktförhållanden är fram/bakaxel desto svårare att balansera en bil genom böjarna.
|
||||||
Man kan ju ha olika tänk kring vad man vill ha för beteende. Jag gillar korta små bilar. Även om allt nedan även hänger på hjulvinklar, dämpning, var motorn sitter o massa andra saker också så har jag landat i nåpon sorts grundtänk lite såhär:
- För kort - giftig - Lagom men i kortare änden av sweetspoten - agil, svängvillig men kanske lite svår ibland när den sticker - Lagom men i längre änden av sweetspoten - svängvillig och hysat lätt o kul att köra på gränsen - För lång - vill inte svänga i tajtare grejer Nyfiken på andra sätt att tänka kring det och andra sätt att formulera det. "Körglädlje" kan diskuteras mycket och länge _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nu är inte Kadetten på något sätt i ordning, så lite svår att använda som referens, men jag tycker den är grym! Kort, agil, och rakt genom rolig att kasta in i svingar Hoppas dock den blir mycket bättre med åren, när hjulupphängning och annat blir fixad.
Annars har jag endast kört en E36 Compact som va ombyggd till M3 på bana, den va också rätt rolig. _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||||
tittar man på kvoten hjulbas/spårvidd så är det nog lite mer en fingervisning än ett faktum. Ta exemplet från Magnus. BMW M3 E36 (aningens "lång") - 1,91 och 1,89 (fram och bak) BMW M3 E46 (lite "kortare") - 1,85 och 1,83 BMW M3 E92 (alldeles för "lång") - 1,83 och 1,80 Där är E92 "kortast" av dem, men upplevs alldeles för lång. Slänger man in Stratos (1,52 - 1,49) och Miata NB (1,6 - 1,58) så är det givet att korta bilar är "kvickare", men G30 5-serie (som väl får betraktas som lite landsvägslok?) ligger på 1,85 - 1,82.. som en kvick och rolig M3 E46'a. Corvette C4 ligger på 1,61 - 1,59, så den borde ju vara Miata-kvick i så fall.. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Jag kanske är fel ute som funderar över förhållandet hjulbas/spårvidd?
Vad gäller viktfördelning så är ju Porsche 924/944 bra exempel på att 50/50 utfört på fel sätt tar bort körglädje. De har jämn viktfördelning, men allt utslängt i ändarna så rotationsvilligheten är noll. Jag kollade Jk95s profil för att se vilken Kadett han menade och där är ju en framtung bakhjulsdriven modell som de flesta brukar uppskatta känslan i. Möjligen har de ett rykte om bristande drivförmåga vintertid. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
"Problemet" med 924/944/968 var enl samtida tester inte att den inte styrde in utan att den som Teknikens Världs alltid skrev, "för perfekt"?
Speciellt jämfört med 911 antar jag, var den så snäll att man kunde slänga in den vårdslöst i vilken böj som helst utan bestraffning. "Så snäll att den är tråkig" (TV) men det kanske lika mkt var motorn (Zzzz) och som min kollega beskrev sin 944S2 "som en bakhjulsdriven Passat" med alla VW-delar, handtag osv |
||||||
Då måste ha kört riktigt dåliga transaxelbilar, har kört rätt få bilar som är lika kul på gata(slingriga vägar, inte motorväg såklart) än en bra uppsatt 924, skulle vara en elise, eller äldre bil typ elan. Min roterar gladeligen på gasuppsläpp när man behöver, och har ett bra bett i framvagnen när man behöver det. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
När jag hade Opel Speedster hade ju Bisting några stycken likadana och trots att vi ställde in hjulen lika var de olika att köra. Det gick att köra onödigtvis fort med Speedster, men det var tvunget att göras med viss respekt för att inte backa in i något. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Det kan bli ganska vanskligt att utvärdera viktfördelning, hjulbas osv baserat på nån enstaka individ man kört, med tanke på att det finns en massvis andra parametrar som har avsevärt större påverkan på hur känslan i bilen är, framförallt på landsväg, det var det jag försökte få fram. Bara för att en sliten e46 känns som en gungig lastbil betyder det ju inte att motorn fram behöver vara en dålig lösning, eller för den delen att e46 är en hopplös bil _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Hjulvinklar kan påverka svängvillighet en faslig massa tycker jag. Att importörer inte alltid kollar hjulvinklarna på bilar man lämnar till journalister tycker jag är märkligt. För om pressbilen har för mycket toe in tex så kommer alla tidningar skriva att den är riktningsstabil men tråkig och ovillig att svänga. Typ....
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Detta är sjukt viktigt. En annan väldigt svår-skattad parameter är tröghetsmoment runt Z. Två bilar med 50/50 och samma hjulbas/spårvidd kan vara väldigt olika om vikten är nära mitten eller långt fram + långt bak. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Det finns ju tycke o smak inblandat i det här också. Nu gäller det iof en bakhjulsdriven frontmotorbil som du tänker på just nu men bland framhjulsdrivna, har du några favoriter där? Kul med lite lift off oversteer? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag provade en modern Focus ST för ett tag sen och gillade feedbacken, men det var bara några få mil utan att provocera. Lift off oversteer är en teknik jag inte behärskar. Det gick att justera vinkeln på min Civic TypeR, med ett gassläpp, men jag tycker inte att det blir lika skön känsla.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Det här är ju Off Topic men ändå. Jag tycker det skiljer på nya Bettan jmfrt förra trots bara 28 mil så är det inte 100%.. Tar henne för en koll i nästa vecka hos IDH, det är nått som inte stämmer... _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Hade en BMW 1M tidigare som är "fyrkantig" i sitt utförande.
Kalaskul på gatan, slängde mer än gärna ut baken (nästan lika kul som en Mini Cooper) men passade inte alls på banan. BMW M2 som ersatte 1an är inte särskilt kul i lagliga hastigheter på gatan men gör sig desto bättre på banan. Tidigare avverkat en del BMW Mini Cooper S och där var det stor skillnad på bilarna (R56 Cooper S mot R56 Cooper JCW) trots samma "modell". _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800 |
||||||
Allmänt banåkaforum Optimal hjulbas och viktfördelning för körglädje? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (1181 totalt) |