Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Optimal hjulbas och viktfördelning för körglädje? | << 1, 2 1176 besök totalt |
Nånstans i mitt minne, så har jag för mig att jag läst 1,5xspårvidd=hjulbas kan vara bra att sikta på.
Sen är det ju 1000 andra saker som spelar in. Det går säkert att hitta allt från traktor till supersportbil med samma specar. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Av min erfarenhet av Bmw är att hjulbas har väldigt lite att göra av känslan, de som Magnus beskriver om E92 och F80 är klart mer hur bilarna är uppsatta orginal än hjulbasen om du frågar mig.
Har åkt både Z4M, E36 M3, E46 M3, E92 M3 samt F serie M2 och M4. Med 2480mm som kortast hjulbas och 2810mm som längst. Självklart gör de skillnad, men i mitt fall är de knappt märkbart. |
||||
Jannes Mustang har 23 cm längre hjulbas, och är ca 15 cm smalare i hjulbas än min 928, hans bil är kvick och smidig mellan konerna och min är en tjock autobahnkryssare. (Mussens kvot, ca 1,9(!) och 927'an ca 1.55)
Hjulbas/spårvidd är såklart en komponent i svängvillighet, men det är definitivt inget avgörande. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Jätteintressant tycker jag. Orkar du lite kort utveckla vad som gör att jag upplever E92 som "lång" och lite o-agil i slalom? Eller F80 som (lite för) stabil o väldigt tung i känsla på Emmaboda Superstage? Hur är yttermåtten, är de två längre än E46 / F87? Lennart, hoppas det är okej att jag spårar iväg lite i din tråd _________________ Magnus Thomé |
||||
Jätterolig frågeställning, en fundering från mig är om du tänker skaffa en gammal eller nyare bil? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tanken är att behålla framvagn, bakvagn och maskineri. Torpedvägg och en del av golvet blir kvar och det får ansluta till den del av golvet som bakvagnen hålls fast i. Efter bakre stötdämparna blir det ett utrymme för tanken. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
De var ett nytt sätt att säga rumplätt på Något jag snappade upp i tråden var corvette vs miata. På pappret relativt lika bilar, a armar fram, front motor röd liknande spårvidd/hjulbas. Men har inte den ena ganska högt KPI och en del strul medan den andra är tvärtom? Har inte kört någon av dom, ovan är bara vad jag snappat upp på intranätet.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Skulle säga att de har extremt mycket att göra med stötdämpare samt diff. Bilarna att uppsatta olika. E92 M3 tycker jag är helt ointressanta original, otroligt tung känsla som du beskriver. Men blir fantastisk med rätt mods. men de räcker inte med några sänkfjädrar eller Road & track för att väcka liv i klumparna. E92 har 4cm längre hjulbas än e46 och 6cm längre än M2. Precis samma med F80/F82. De är uppsatta för något helt annat än att upplevas direkta. Jag sågade F-series styrrespons och direkthet som du skriver helt till jag fick prova en som var vettigt preppad. Det gjorde att jag köpte en M4 igen. Så jag håller med dig helt klart, att hyffsat standard så skiljer modellerna sig åt väldigt. men ger du dem samma förutsättning med chassi, diff osv. Så är de extremt lika. |
||||
Allmänt banåkaforum Optimal hjulbas och viktfördelning för körglädje? | << 1, 2 1176 besök totalt |