Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Det här med el-bil på räserbanan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
24 besök senaste veckan (8251 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Blir det verkligen enhetsdrivlina? Källa?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13191



Magnus Thomé skrev:
Blir det verkligen enhetsdrivlina? Källa?


Måste vara enkelt att mjukvarumässigt säkerställa samma effekt med elmotorer, verkningsgraden är mätbar, och ström och spänning är enkelt mätbar.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Riva ut till tom kaross o montera in någon enhetsdrivlina/batteri i alla bilar. Eller utgå från vad de olika bilarna har och se till att de får snarlik effekt eller effekt/vikt eller nåt (hyfsat enkelt). Vilket är det det kommer vara?

Om bilarnas drivlina och batteripaket ska tas bort och ersättas med någon sorts racetanks-variant av enhetsbatteripack? Låter knöligt....Men som nämndes längre upp i tråden så finns det gjort redan i en serie?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1746



Enhets drivlina måste var det bästa ur alla synpunkter.

Kostnad, effekt, utvekling.

annars skall alla team utveckla eget, då blir det nog dyrt. Att anpassa en kaross till en drivlina ser jag som det lilla bekymret.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2478



Magnus Thomé skrev:
TPR skrev:
Magnus Thomé skrev:
Born skulle det stå


Känner mig lite korkad, för jag fattar fortfarande inte...


Seat elbil -> Cupra Born


Aha! 👍😁

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Tord skrev:
Mange skrev:
And ersJepp sson skrev:
Kul med elcup! Känns spontant svårt att få till jämnt race om man inte har enhetsdrivlina i det där? Eller?
Förbränningsmotor har trimmats i 100 år, men att få 20 bilar inom 2 sekunder runt en bana varv på varv känns som att erfarenheten är begränsad i dagsläget?





Viktigaste frågan är väl iof om något team kommer ställa upp med en elkonverterad-Golf? För som jag har förstått det så är det typ det bästa alternativet alla kategorier och då borde den ju plocka hem vinster ganska enkelt.


Det blir ju enhetsdrivlina, har du inte läst . Så bil med lägst luftmotstånd kommer ju vinna = Tesla... Åka el SUV är ju lite ute

Sen absolut Sätta i en Golf kaross så är ju man i hamn, Bara se vilka som Vunnit TCR senaste 20 åren

Många räserbilar brukar fokusera på högt marktrycket i kurvorna, vilket oftast ger motsatsen till lågt luftmotstånd, så tesla blir alltså sist.


Fast det är skillnad på luftmotstånd och marktryck . Bil med låg luftmotstånd och vingar för högt marktryck är vad man är ute efter Så TESLA med jättevingar borde svänga fortast.. ...

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Magnus Thomé skrev:
Blir det verkligen enhetsdrivlina? Källa?


""De nya helt eldrivna STCC-bilarna byggs av företaget EPWR. I den första produktionsserien ingår tolv bilar, och samtliga är tingade""

Så alla bilar är exakt lika förutom olika karosser. Skillnaden är att dessa verkar inte vara bara siluett karosser, som så många andra av dessa serier..

Så det är ju positivt..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Intressant!

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
Rimac körde nyligen 7.05.

Det blir spännande att se om Teslas Roadster rår på den tiden.

https://nuerburgring.de/info/nuerburgring/records?locale=en

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



Såg just onboard-kamerafilmen från rekordförsöket och tvingade mig själv att se det till slutet. Det tråkigaste jag någonsin sett. Det är mirakel att chauffören inte somnar under de dryga sju minuterna. Om det är det här som är framtidens för bilkörning så är det dags att hitta en ny hobby. Funderar på näverslöjd.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489


Trådstartare
TurboB skrev:
Det är mirakel att chauffören inte somnar under de dryga sju minuterna. Om det är det här som är framtidens för bilkörning så är det dags att hitta en ny hobby. Funderar på näverslöjd.


Bra flame bait.

Cruisa fram på ringen i 350km/h eller näverslöjd? Du hänger nog på fel forum.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2735



dstr skrev:
TurboB skrev:
Det är mirakel att chauffören inte somnar under de dryga sju minuterna. Om det är det här som är framtidens för bilkörning så är det dags att hitta en ny hobby. Funderar på näverslöjd.


Bra flame bait.

Cruisa fram på ringen i 350km/h eller näverslöjd? Du hänger nog på fel forum.


Nu har jag bara läst sista sidan i den här tråden så detta kan ha nämnts förut.

För en del handlar motorsport om att vara snabbast, kompromisslöst. Mest effekt, mest grepp, högst downforce, lägst tider, högsta toppfarten etc.

För andra är atmosfären och helhetsintrycket viktigare. Doften av oförtjänt bränsle (vem har t ex inte blivit omkörd av en gammal 2 takts moppe och fått många kära minnen tillbaka?) Kanske avsaknaden av ABS och styrservo. För att inte nämna ljudkulissen...

Är det då så långsökt att en del tycker att elbilar är lite tråkiga? Jag tillhör absolut dom som alla dar i veckan hade valt en Porsche 962 före den nya 963an t ex

Jag har inte sett filmen heller men om "vem som helst" kan hoppa in i en supersportbil och köra t ex låga 7 min på ringen pga att bilen i sig är sjukt välbyggd så tycker jag det tar bort liiite av tjusningen med.. nu pratar vi förvisso ingen dussinbil men jag tror min poäng går fram ändå? Någonstans vill man ju att det ska vara en förarprestation också och inte bara en bil prestation

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Helt oberoende drivmedel så är det oftast enkelt att köra 90% (inte en exakt siffra, ni förstår nog vad jag menar ) av en bils kapacitet på bana. Svårt att utnyttja 99% och väldigt väldigt få som kan utnyttja 99,99%. Men också att bilars hjälpsystem numera gör att man enkelt kan nå högre procent än 90%. Vill man få en utmaning så stänger man av delar eller allt. Oberoende drivmedel.

Sen om man ska köra varvet inom några få enstaka sekunder från vad en bil klarar Ringen runt så lär man knappast kunna sitta o sova

Att vilja ha en speciell sorts ljudkuliss, kopplingspedal eller vissa lukter tex som olika delar i upplevelsen är ju helt okej. Precis som att inte tycka det gör något om något av det inte finns med.

Jag njuter av ylet från en CSL men älskar vrid o respons i en elbil. Upp till var o en vad man vill ha.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2835

Namndispens
Namndispens

Jag inser nu att snart kommer man få se på en skärm "såhär tog du kurvan - så här skulle du ha tagit kurvan", och sen blir det realtime och alla får se sig slagna av en dator som kör åttor kring en individ - tills individen bryter reglerna. Dvs sätter ett hjulpar utanför linjen typ.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Uffe Nygren
Dvärsätt, Jämtland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 116



Nu blev det ju plötsligt lite intressant. Eller är det förstörande av en klassiker..?

https://www.youtube.com/watch?v=M48jlCp2ZTQ


_________________
Uffe Nygren

325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon.

325Ti E46 Trackday, Såld.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Uffe Nygren skrev:
Nu blev det ju plötsligt lite intressant. Eller är det förstörande av en klassiker..?

https://www.youtube.com/watch?v=M48jlCp2ZTQ



Frän ju, men jag vill ha en med manuell låda

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004
Inlägg: 112



Kan bara hålla med !

TurboB skrev:
Såg just onboard-kamerafilmen från rekordförsöket och tvingade mig själv att se det till slutet. Det tråkigaste jag någonsin sett. Det är mirakel att chauffören inte somnar under de dryga sju minuterna. Om det är det här som är framtidens för bilkörning så är det dags att hitta en ny hobby. Funderar på näverslöjd.

_________________
Mvh
Johan Samuelsson
***************************
Citera
Allmänt banåkaforum
Det här med el-bil på räserbanan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
24 besök senaste veckan (8251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande